IBANEZ S61AL-BML

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
2019-04-08
IBANEZ - S61AL-BML

Axion Label jest tegoroczną nowością w katalogu marki Ibanez - serią opracowaną specjalnie dla gitarzystów grających cięższe odmiany muzyki. Tak jak anonsowano już przed NAMM, gitary z serii Axion Label charakteryzują się unikalnymi rozwiązaniami w kwestii zarówno brzmienia jak i grywalności, wyróżniając się także przyciągającymi wzrok wykończeniami.

W ramach linii Axion Label znalazły się modele z serii RGA, RGD oraz S, której przedstawiciela – Ibaneza S61AL w wykończeniu BML („Black Mirage-Gradation Low-Gloss”) – mieliśmy przyjemność ogrywać w styczniu na spotkaniu dealerów marki Ibanez.

Gitara oparta jest na znanej już serii „S”, która słynie z niezwykle ergonomicznie zaprojektowanego korpusu, mającego najmniejszą grubość przy krawędziach, a rozszerzającego się ku środkowi gitary. Do jego wykonania w prezentowanej gitarze wykorzystano występujące w lasach deszczowych południowo- wschodniej Azji (głównie Indonezja i Filipiny) egzotyczne drewno „Nyatoh”, które dzięki swemu ciepłemu charakterowi brzmienia uważane jest za dobrą alternatywę dla mahoniu. Top korpusu ozdobiony jest klonem płomienistym i wykończony lakierem z gradientem, dzięki czemu gitara atrakcyjnie rozjaśnia się w kierunku od mostka do gryfu – jest to dość popularny ostatnio zabieg estetyczny. Jak przystało na serię „S”, gniazdo jack zamontowano na topie korpusu pod kątem ułatwiającym zaczepienie kabla o pasek (popularny wśród gitarzystów trick zapobiegający jego przypadkowemu wyrwaniu). Zastosowany tu stały mostek to znana już z innych modeli, a więc sprawdzona konstrukcja: Ibanez Gibraltar II ze strunami przechodzącymi przez korpus.

Pięciowarstwowy gryf Nitro Wizard wykonany został z orzecha i pangi – to kolejne egzotyczne drewno użyte w tej zgrabnej przedstawicielce serii Axion Label. Panga, znana też jako Millettia stuhlmannii, występuje głównie w południowo wschodniej tzw. krainie etiopskiej (dolna część kontynentu afrykańskiego). Na gryf nałożono podstrunnicę z hebanu macassarskiego – ciemnej, niemal czarnej odmiany hebanu pochodzącego z indonezyjskiej wyspy Sulawesi (nazwa wywodzi się od od miasta portowego Makasar/Macassar). Nabito na niej 24 progi Jumbo, poddane obróbce termicznej w ekstremalnie niskich temperaturach – tzw. proces Sub Zero – wg inżynierów Ibaneza poprawiający ich właściwości brzmieniowe oraz żywotność (w tym odporność na ścieranie).

Na odwróconej główce zamontowano 6 kluczy blokowanych MG-T marki Gotoh („S-ka” ta występuje także w wersji 7-strunowej) i naniesiono logo marki Ibanez wykonane tak jak markery na krawędzi podstrunnicy: z materiału fluorescencyjnego. Model S61AL uzbrojono w dwa aktywne przetworniki Fishman Fluence Modern Humbucker oparte na magnesach ceramicznych. Obsługuje je pojedynczy potencjometr MASTER VOLUME oraz dwa przełączniki. VOLUME to pot typu „push-pull”, zmieniający voicing przystawek. Przełącznik 2-pozycyjny odpowiada za rozłączanie cewek humbuckerów (grają wtedy wyłącznie wewnętrzne cewki), a 3-pozycyjny za wybór ich konfiguracji (mostek – oba pickupy – gryf).

Wspomniane już ceramiczne przetworniki Fishman Fluence to nowoczesna konstrukcja oferująca kilka naprawdę przydatnych barw od singla, przez klasyczny humbucker, po nowoczesny hi-gain. Możliwe jest to dzięki opcji przełączania „zestrojenia” (voicingu) przystawki, możliwości rozłączania cewek oraz świetnej współpracy z potencjometrem VOLUME. Brzmienie pełnej aktywnej przystawki w voicingu 1 jest mocne (żeby nie powiedzieć agresywne), nowoczesne, o skupionym niskim paśmie i środku, w którym wyczuwalny jest charakterystyczny „growl”, nasycone alikwotami i dopełnione długim sustainem. Voicing 2 oferuje pasywny rodzaj brzmienia, łatwiejszy do wyczyszczenia, niemal organiczny – o ile można tak powiedzieć o tej nowoczesnej z gruntu konstrukcji. Szczególnie w tym trybie gitara zaskakuje dynamiką i responsywnością, nie gubiąc niuansów artykulacyjnych.

Ibanezem S61AL-BML mieliśmy okazję pobawić się niecałą dobę, a jednak wywarł na nas naprawdę spore wrażenie. Nie czuje się tu przypadkowości, a celowe i przy tym inteligentne dobranie komponentów widocznych w specyfikacji. Estetyka, charakter akustyczny wykorzystanego drewna, a przede wszystkim przetworniki wraz z możliwością manipulacji ich brzmieniem – to bardzo mocny atut tego modelu, a także dobra przesłanka się do całej serii Axion Label, którą – mamy nadzieję – będziemy mogli wkrótce przetestować w komplecie.

www.meinldistribution.pl

 

Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
6
Cena
4 296.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
luty 2019
Kup teraz