HAGSTROM Viking Gold Top

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki HAGSTROM
Testy
Piotr Szarna
2018-10-05
HAGSTROM - Viking Gold Top

Podczas tegorocznych zimowych targów NAMM 2018 szwedzka firma Hagstrom zaprezentowała nową serię gitar Artist Project stworzoną we współpracy z artystami marki.

Każdy z instrumentów Artist Project odzwierciedla wymagania i kreatywność zaangażowanych artystów z rodziny Hagstroma, z których każdy otrzymał wolną rękę do spersonalizowania modeli zgodnie z własnymi upodobaniami – tak, żeby stworzyć idealny instrument dla wyrażenia muzycznej ekspresji.

W skład serii Hagstrom Artist Project weszły jak do tej pory trzy modele opracowane wspólnie z muzykami Paramore – braćmi York. Są to Hagstrom Impala Copperburst sygnowany przez Taylora Yorka oraz Hagstrom Viking Gold Top i Super Viking Trans Brown - Justina Yorka, którego pierwszą z wymienionych sygnatur gościmy w tym teście. Instrument otrzymaliśmy od nowego dystrybutora marki na naszym rynku, firmy Musik Meyer. Hagstrom Viking trafił do arsenału Justina Yorka już w 2012 roku, a po premierze ostatniej płyty Paramore rozpoczęły się trwające ponad rok prace nad sygnowanym modelem gitary, którą zmodyfikowano wprowadzając m.in. gryf „Ultra-Thin” 17 mm, czy przeprojektowany układ tonów. Właśnie tego York potrzebował jako koncertowy gitarzysta Paramore: „Zasadniczo wziąłem elementy z sześciu moich ulubionych Hagstromów i zaproponowałem coś, co zawsze chciałem posiadać – możliwość zdjęcia zamulających basów dzięki przekręceniu gałki. Używam jej do wyczyszczenia humbuckera przy gryfie albo dodania retro smaczku do pickupu przy mostku. Dzięki temu uzyskałem brzmienie, którego nigdy nie spodziewałem się po gitarze hollow-body.”

BUDOWA

Projekt korpusu modelu Hagstrom Viking pochodzi bezpośrednio z vintage’owego, oryginalnego modelu z lat 60. - jest to klasyczna konstrukcja semi-hollow z klonowej, profilowanej sklejki, z podwójnym wcięciem cutaway i wklejanym gryfem z klonu kanadyjskiego. Termin ‘semi-hollow’ oznacza wewnętrzny, centralny blok klonowy, który przechodzi dalej w gryf, czego rezultatem są dwie komory rezonansowe z dedykowanymi otworami w kształcie ‘fek’. Dodajmy, że zarówno kształt otworów jak i główki to oryginalny projekt słynnego lutnika, Jimmy’ego D’Aquisto. Całość, poza czarnym frontem główki, polakierowana jest na wysoki połysk w efektownym, złotym kolorze. Wewnątrz szyjki o wyjątkowo smukłym, ulubionym przez Justina profilu Ultra-Thin z grubością 17 mm przy 1 progu, zastosowano znany patent Hagstroma – pręt H-Expander, zwiększający stabilność konstrukcji pod względem strojenia oraz wydłużający sustain. Na podstrunnicy Resinator – kolejnym autorskim rozwiązaniu, czyli wykorzystaniu kompozytu o właściwościach bardzo podobnych do hebanu – umieszczono perłowe, prostokątne markery o zaokrąglonych lekko rogach oraz nabito 22 progi medium jumbo. Nakładkę, korpus, główkę, otwory rezonansowe oraz czarny pickguard zdobi też biały, w większości wielowarstwowy binding.

Na chromowany osprzęt składają się klucze Hagstroma o przełożeniu 18:1 z charakterystycznymi, schodkowymi główkami oraz stały mostek Long-Throw Tune-O-Matic ze strunociągiem. Układ elektryczny oparty jest o dwa humbuckery Hagstroma umieszczone w metalowych osłonach – mostkowy Custom 58 zapewniający klasyczne, rockowe brzmienie połączono z łagodniejszym HJ-50 pod gryfem. Ich pracę reguluje 3-pozycyjny przełącznik oraz oddzielne dla każdego przetwornika pokrętła głośności i tonów z opcją rozłączania cewek push-pull. Vintage’owe gałki potencjometrów stylistycznie nawiązują do modeli serii RetroScape. Zastosowano tu też wyjątkowo praktyczny, customowy system Bass-Cut, wspominany wcześniej przez Justina – przy skręcaniu tonów zmniejszane jest tylko pasmo basowe, a góra i środek pozostają niezmienione. Gitara posiada menzurę 24,75” oraz fabrycznie założony komplet strun D’Addario 10-46.

WRAŻENIA

Gitara produkowana jest w Chinach, jednak niemal wszystkie elementy wyposażenia powstały w Szwecji, a drewno importowane zostało z Kanady. Widać tu wysokie normy kontroli jakości i pod względem wykończenia czy spasowania instrumentowi nie można nic zarzucić. Złote wykończenie robi wrażenie, nawiązująca do ES-335 całość prezentuje się wyjątkowo spójnie i stylowo dopełniana jest przez bogaty binding oraz vintage- ’owe gałki potencjometrów. Viking Gold Top nie należy do najlżejszych konstrukcji, jednak po zawieszeniu na pasku nie ma tendencji do przeważania w którąś stronę, co świadczy o dobrym wyważeniu. Od razu też zwraca uwagę bardzo cienki gryf o naturalnym, zaokrąglonym profilu, który docenią na pewno osoby o mniejszych dłoniach, jak również gitarzyści nie stroniący od rozbudowanej gry legato. Struny ustawione na niskiej wysokości również zwiększają komfort, nie słychać też żadnych przydźwięków i obijania się o progi. Dzięki płynnie działającym kluczom, stałemu mostkowi oraz stabilnemu gryfowi z prętem H-Expander na pewno nie trzeba obawiać się o strojenie oraz stabilność stroju. Szkoda, że w zestawie nie ma futerału, ale podyktowane jest to oczywiście wymogiem zachowania jak najbardziej atrakcyjnej ceny samego instrumentu.

BRZMIENIE

Seria Hagstrom Viking zawsze wyróżniała się klasycznym brzmieniem 335-tki doprawionym własnym charakterem szwedzkiej marki. Na sucho Viking Gold Top ładnie rezonuje, brzmienie ma wyraźny, zwarty środek o dosyć twardym charakterze, akordy wybrzmiewają bez nienaturalnego zanikania, jednak pochodzący z serii Artist Project instrument na pewno nie rozczaruje pod kątem ilości możliwych do uzyskania barw – mamy tu układ rozbudowany o rozłączanie cewek pickupów oraz autorską regulację tonów obcinającą dół pasma, dużo bardziej przydatną w praktyce od tradycyjnego przyciemniania i przycinania góry. Czysty kanał pokazuje bardzo dobrą dynamikę połączoną z klarownością w akordach. Na początku z uwagi na wyeksponowany nieco środek barwa wydaje się surowa, jednak docenimy ją przy pierwszym zagraniu z podkładem bądź najlepiej zespołem – Viking wzorowo odnajduje się w miksie, a szeroka paleta użytecznych, możliwych do uzyskania brzmień dzięki rozłączaniu cewek oraz indywidualnej regulacji głośności i tonów pickupów sprawdzi się chyba w każdym rodzaju muzyki.

Humbucker gryfowy wzorowo oddaje artykulację i dynamikę jak również walory konstrukcji semi-hollow, prezentując jasny twang przy mocniejszym ataku oraz okrągły, ciepły jazzowy sound akordowy. Miłośnicy ciemnych jazzowych barw będą musieli przyciąć górę na wzmacniaczu, jednak z drugiej strony customowa regulacja tonów sprawdza się tu znakomicie – góra i środek są zachowane, a barwa wyczyszcza się zachowując okrągły, naturalny charakter. Na kanale drive wyraźniej słychać, że gałka tonów zmniejsza też lekko gain, co pozwala przejść od bardziej klarownej, crunche’owej barwy do tłustego przesterowania tylko lekkim przekręceniem gałki. Obok całej palety brzmień czystych również z singlowym, bardziej zadziornym charakterem przy opcjach push-pull, oddającym otwarte w górze, przestrzenne brzmienie semi-hollow, Hagstrom Viking Gold Top oferuje cały przekrój barw przesterowanych, od subtelnego bluesa, przez alternatywny pop i jazz-fusion po nasycony rock, zarówno w klasycznej odmianie ocierającej się o riffy AC/DC jak i bardziej nowoczesne soundy o nasyconym palm-mutingu i pełnych harmonicznych liniach solowych.

Humbucker mostkowy przy zachowaniu wszystkich walorów pickupów PAF, jak oddanie niuansów i reakcja na gałkę Volume gitary, ma lekko zwiększony sygnał wyjściowy, ułatwiający ustawienie masywnie brzmiących riffów. Tu szczególnie docenimy wspomnianą regulację tonów, którą precyzyjnie opanujemy nadmierny bas, zachowując pełny, naturalny charakter brzmienia drive. Dźwięki równo i długo wybrzmiewają, ich separacja w akordach to już poziom z wyższej półki, co świadczy o wzorowym dopracowaniu całej konstrukcji i dobrej klasy materiałach.

PODSUMOWANIE

Hagstrom Viking Gold Top należący do nowej serii Artist Project i sygnowany przez jednego z gitarzystów Paramore, Justina Yorka, to gitara wyróżniająca się niewątpliwie pod wieloma aspektami. Można potraktować go jak podrasowaną o indywidualny, rozpoznawany charakter gitar Hagstroma klasyczną „335-kę”, oferującą jednak dużo szerszą paletę inspirujących barw z bardzo praktyczną, customową regulacją tonów. Nie bez znaczenia jest też efektowne, niestarzejące się od wielu lat i idealne na scenę wykończenie Gold Top z elementami retro oraz atrakcyjna w stosunku do jakości wykonania i brzmienia cena.

www.musik-meyer-ce.com

 

Konstrukcja: Set-in, semi-hollow
Korpus: Klon
Gryf: Klon kanadyjski, profil Ultra-Thin 17mm
Pręt regulacyjny: H-Expander
Podstrunnica: Resinator
Radius: 15”
Ilość progów: 22, medium jumbo
Siodełko: GraphTech Black Tusq, 43 mm
Menzura: 24,75” (628 mm)
Klucze: Zamknięte, Hagstrom 18:1
Przetworniki: 1 x Hagstrom HJ-50 (gryf), 1 x Hagstrom ‘58 Custom (mostek)
Elektronika: 3-pozycyjny przełącznik, 2 x Volume, 2 x Tone (push-pull), regulacja tonów typu Bass-Cut
Mostek: Stały, Long-Throw Tune-O-Matic ze strunociągiem
Wykończenie: Wysoki połysk Gold Top, osprzęt złoty, kilku-warstwowy binding korpusu i główki, 1-warstwowy podstrunnicy,
Struny: D'Addario (10-46)
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
759,00 EUR
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
sierpień 2018
Kup teraz