FENDER American Acoustasonic Telecaster

Pozostałe testy marki FENDER
Testy
2019-08-09
FENDER - American Acoustasonic Telecaster

Gitary akustyczne co naturalne dosyć mocno różnią się od konstrukcji solid-body, które niejednokrotnie wyposażane były przez producentów w systemy piezo dla uzyskania walorów wygody gry i mniejszych rozmiarów ‘elektryków’ oraz akustycznego brzmienia tych pierwszych.

Najbardziej rozsądnym rozwiązaniem okazały się tu hybrydy w postaci zmniejszonych pudeł rezonansowych korpusów, zapewniających komfortowe wymiary oraz akustyczny charakter barwy. Na zimowych targach NAMM 2019 Fender zainaugurował całkowicie nową serię gitar elektro-akustycznych o nazwie Acoustasonic prezentując model American Acoustasonic Telecaster, który jest rozwinięciem tej hybrydowej koncepcji, oferujący zarówno realistyczne brzmienia akustyczne, elektryczne, jak i paletę barw łączących oba światy, o czym informuje też sam producent hasłem „Acoustic. Electric. Everything in between”.

BUDOWA

Fender American Acoustasonic Telecaster powstaje w kalifornijskiej fabryce firmy w Coronie i dostępny jest w pięciu wersjach wykończenia płyty przedniej: Natural, Black, Sonic Gray, Surf Green oraz Sunburst. W pełni wydrążony w środku korpus gitary został oparty oczywiście na kształcie Telecastera, a mahoniowe boki i tył uzupełnia świerkowy top, wyróżniający się naturalnie wykończonym ścięciem pod przedramię oraz matowym, czarnym, w naszym przypadku wykończeniem z kilkuwarstwowym ożyłkowaniem. Krawędzie zostały tu miękko zaokrąglone. O pudle rezonansowym mówi otwór przy gryfie, który otaczają jasne kręgi rozety. Wewnątrz to konstrukcja hollow o relatywnie grubych ściankach i dwóch biegnących wzdłużnie belkach oraz cienką płytką wzmacniającą pod mostkiem. Sam korpus jest nieznacznie większy od standardowego Tele, z klasyczną już głębokością 44,5 mm, a całość skutkuje mniejszą wagą 2,2 kg, czyli zauważalnie mniej niż najlżejszy, elektryczny Telecaster.

Mahoniowy, przykręcany gryf o nowoczesnym profilu typu C legitymuje się grubością 20,5 mm przy 1 i 23,65 mm przy 12 progu, zapewniając komfort znany z klasycznych elektryków. Łączenie dla lepszego dostępu jest ścięte na krawędzi, podobnie jak w serii Elite, widoczny jest też otwór systemu Micro-Tilt, którym możemy precyzyjnie wyregulować kąt gryfu do korpusu, a co za tym idzie również wysokość strun. Na hebanowej podstrunnicy o promieniu 305 mm (12”) nabito 22 wąskie i wysoki progi, siodełko przy główce mierzy 42,7 mm. Szyjka ma bardzo cienką warstwę lakieru poliuretanowego, przez który czuć strukturę drewna, równie cienkie, poliestrowe wykończenie znalazło się na korpusie.

Na główce znanej z Telecastera, wykończonej lakierem odsłaniającym pory drewna oraz ozdobionej laserowo wypalanym logo marki, przykręcono w jednym rzędzie 6 chromowanych kluczy Fendera. Całość dopełnia otwór pręta regulacyjnego typu Bi-Flex. Zastosowano tu hebanowy mostek z czarnymi kołkami oraz kompensowanym, czarnym siodełkiem Tusq. Jak można się spodziewać, najwięcej nowych rozwiązań związanych jest z elektro-akustycznym torem instrumentu.

Na pokładzie znalazły się trzy systemy pickupów: umieszczony pod siodełkiem przetwornik Fishman, znajdujący się pod płytą mostka, wewnętrzny Fishman Acoustasonic Enhancer oraz umieszczony przy mostku pickup magnetyczny Fender Acoustasonic Noiseless czwartej generacji, który ma zapewnić bezszumowe elektryczne brzmienie Tele i może być używany samodzielnie albo w połączeniu z jedną z barw Acoustic Engine.

System Acoustic Engine opracowany wspólnie przez inżynierów Fendera i Fishmana oferuje możliwość wyboru dziesięciu połączeń elektrycznych i akustycznych brzmień różnych typów korpusów i rodzajów drewna, będących rozwinięciem technologii Aura Imaging Fishmana. Barwy wybierane są przez 5-pozycyjny przełącznik oraz umiejscowione poniżej potencjometru głośności, drugie pokrętło Mod. W pozycji 5 ‘gryfowej’ i Mod skręconym (voice A) otrzymujemy barwę korpusu dreadnought zbudowanego z topu świerkowego Sitka oraz palisandrowych boków i tyłu, przy Mod odkręconym w prawo (voice B) uzyskujemy połączenie świerku Alpina i palisandru oraz kształtu auditorium. Pozycja 4 to analogicznie świerk Englemanna i klonowy, mały korpus (A) oraz świerk Sitka i mahoniowy dreadnought (B). W pozycji środkowej przełącznika mamy dreadnought ze świerku Sitka i brazylijskiego palisandru (A) oraz po przekręceniu gałki Mod dołączany jest wewnętrzny pickup dla podbicia harmonicznych i czułości idealnych dla technik perkusyjnych. Pozycja 2 pozwala do barwy korpusu dreadnought ze świerku Sitka i mahoniu dołączać pickup magnetyczny w pozycji B gałki Mod. Ostatnie, w zasadzie 1 położenie switcha aktywuje tylko pickup magnetyczny (A), a wraz z przekręcaniem Mod w prawo pojawia się w barwie lekki crunch. Całość wspiera od strony akustycznej system Stringed Instrument Resonance System (SIRS), oferujący głośniejszą projekcję i żywe harmoniczne.

Gniazdo wyjściowe zrealizowane jest na monofonicznym wyjściu jack, poprzez które wychodzi jeden gotowy, zmiksowany w zależności od ustawień sygnał. Nie mamy tu regulacji tonów, a cały obwód elektroniczny zasilany jest przez wbudowany akumulator litowo-jonowy ładowany poprzez gniazdo micro-USB znajdujące się przy wejściu jack. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, a pełne naładowanie trwające od 4 do 5 godzin wystarcza na około 20 godzin gry (baterię możemy ładować też w trakcie grania). Mała dioda sygnalizuje czerwonym kolorem o konieczności ładowania. Gitara dostarczana jest w solidnym, wzmacnianym gig-bagu Fendera.

WRAŻENIA

Gitara akustycznie gra zaskakująco głośno i dynamicznie, bardzo ładnie rezonuje i równo wybrzmiewa, co obok dopracowanej, pełnej konstrukcji hollow jest na pewno też zasługą wspomnianego systemu SIRS, choć nie można porównywać wrażeń akustycznych do standardowych, nawet małych akustyków. Głębokiego basu nie doświadczymy, ale projekcja i rezonans stoją na bardzo wysokim poziomie, a szybki dynamiczny atak łączy się dobrze ze skupionym, sprężystym basem. Od strony komfortu jest równie dobrze, gitara zawieszona na pasku idealnie przylega do tułowia, a wyprofilowanie pod rękę zapewnia wyjątkową wygodę, szczególnie w przypadku Tele, zarówno na stojąco jak i w pozycji siedzącej. Do tego dokłada się gryf o wielkości znanej z elektrycznych wersji, a jedyną różnicą są tu ‘akustyczne’, nieco grubsze struny. Wykończenie progów, detali oraz strojenie potwierdzają profesjonalną półkę, do której z pewnością zalicza się American Acoustasonic Telecaster.

Po podłączeniu do wzmacniacza akustycznego z głośnika wydobywa się okrągłe, nasycone akustycznymi harmonicznymi brzmienie, mające naturalny charakter – wiolinowe struny mają szlachetną metaliczność kojarzoną z dobrymi gitarami akustycznymi, bas jest czysty i dynamiczny, a całość przy głębokim wybrzmieniu ma bardzo dobry balans i separację dźwięków w akordach. Wybór barw systemu Fishman jest szeroki, chociaż poszczególne ‘obrazy’ różnią się bardziej niuansami niż diametralną zmianą brzmienia, na pewno od razu znajdziemy kilka satysfakcjonujących, rasowych barw, zarówno do szerokich akordów jak i bardziej solowego, fingerstylowego stylu gry.

W pozycji 5 otrzymujemy lepszą definicję i zwarty bas korpusu auditorium w porównaniu do głębszego dreadnoughta, w ustawieniu środkowym po odkręceniu gałki Mod barwa robi się szersza i głębsza, niemal jak po dodaniu pogłosu, oraz zyskuje perkusyjne walory. Pokładowy pickup magnetyczny bardzo ciekawie dopełnia akustyczne barwy, tworząc inaczej, szybciej reagującą na atak barwę i mocniejszą, ‘środkową’ teksturę, lepiej przebijającą się w miksie, szczególnie przy zastosowaniu przestrzennych efektów. Sam pickup magnetyczny w pozycji 1 oferuje wyrazisty charakter Tele, z nieco większą kompresją i bardzo dobrą klarownością, choć oczywiście tu dużą rolę odgrywa sam wzmacniacz akustyczny bądź szerokopasmowy zestaw PA, do których to powinniśmy wpiąć taki instrument, by wykorzystać jego akustyczne walory i rozbudowane systemy Fishmana/Fendera. „Magnetyczna’ barwa nie ma tak długiego sustainu i okrągłej góry, jednak czuć element otwartości korpusu hollow, dostarczający inspirującego, szczególnie w akordach i riffach brzmienia. Gałka Mod przenosi całość w lekko przesterowane obszary, które wypadają zaskakująco dobrze w bluesowych klimatach, ładnie oddając artykulację i niuanse dynamiki.

Po wpięciu do wzmacniacza lampowego w takim ustawieniu uzyskaliśmy ładny, okrągły sound Telecatera o akustycznym akcencie gitar hollow i dodającej harmonicznych prezencji, choć w tym układzie przydałby się regulator tonów, którym można by ocieplić najwyższą górę przy bardziej crunchowych barwach. Na strunach elektrycznych przetwornik magnetyczny wypadłby na pewno bardziej rasowo, jednak pamiętać należy o przystosowaniu zarówno mostka gitary jak i pickupu do kompletów akustycznych z owijką bronze (oraz owijaną trzecią struną). Gitara bez problemu sprawdzi się na domowej kanapie, profesjonalnej scenie oraz przy studyjnym nagrywaniu.

PODSUMOWANIE

Fender American Acoustasonic Telecaster to nowoczesny elektro-akustyk z bardzo użytecznym dodatkiem barwy pickupu magnetycznego, wybijający się swoimi możliwościami ponad standardowe konstrukcje hybrydowe tego typu. Atrakcyjny i oryginalny design w klasycznej formie Tele uzupełnia wyjątkowa wygoda gry oraz bardzo dobrej klasy brzmienie akustyczne w kilku odmianach, dzięki dopracowanej elektronice przez inżynierów Fendera i Fishmana.

www.fender.com

 

Konstrukcja: hollow body single cutaway, bolt-on
Korpus (boki i tył): Mahoń
Top: Świerk Sitka
Gryf: Mahoń, profil nowoczesny ‘deep C’
Podstrunnica: Heban
Radius: 305 mm (12”)
Skala: 648 mm (25,5”)
Klucze: Zamknięte Fender
Siodełko główki: Graph Tech Black Tusq (42.7 mm)
Progi: 22 (narrow tall)
Mostek: Heban z kompensowanym siodełkiem Black Tusq (52 mm)
Elektronika: Fishman under-saddle transducer and bridge plate body sensor, Fender Noiseless N4 magnetic, Master Volume, Mod knob, 5-way Voice selector lever switch. Single mono output with USB battery charge
Waga: 2,2 kg
Opcje kolorystyczne topu: Czarny (testowany), Natural, Sonic Gray, Sunburst, Surf Green
Wykończenie: Matowe, satynowe korpusu lakierem poliestrowym, satynowe gryfu i główki cienkim lakierem uretanowym
Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
6
Cena
7 900.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
czerwiec 2019
Kup teraz