Strymon to ceniona marka zawodowych efektów produkowanych przez firmę Damage Control Engineering założoną w 2004 r. z siedzibą w Westlake Village w Kalifornii.
Jej inżynierowie w początkowym okresie działalności skupiali się na efektach podłogowych wyposażonych w lampy. Obecnie efekty Strymon są najczęściej kojarzone ze stosowaniem zaawansowanej technologii DSP klasy studyjnej w urządzeniach montowanych w pedalboardach, często integrowanych z pozostałymi elementami systemu nagłośnienia gitarowego przez protokół MIDI. Procesor pogłosowy Big Sky trafił do naszej redakcji dzięki uprzejmości łódzkiego sklepu Guitar Center.
Obudowę wykonano z dwóch kawałków blachy aluminiowej wykończonej metodą szczotkowania i pokrytej błękitnym lakierem. Panel sterowania jest ustawiony pod niewielkim kątem co istotnie ułatwia obsługę. Pokrętło z lewej strony to przełącznik 12 rodzajów pogłosu, których nazwy po części ujawniają ich charakter brzmieniowy. Zmiany parametrów oraz zaprogramowanych ustawień pokazuje 6-znakowy wyświetlacz LED. Pokrętło funkcyjne to jednocześnie przycisk, którym zatwierdza się wybór konkretnego zmienionego ustawienia. Potencjometrami reguluje się następujące parametry: DECAY – czas zanikania pogłosu; PRE-DELAY – okres opóźnienia pogłosu w stosunku do dźwięku podstawowego w zakresie 0 – 1,5 sekundy (w programach NONLINEAR i MAGNETO działa jako regulacja zapętlenia); MIX – proporcja sygnał / efekt (1:1 jest przy ustawieniu na godzinę 3:00); TONE – filtr barwy (neutralny na godzinie 12:00); PARAM 1 i PARAM 2 – kontrola dwóch parametrów pogłosu (w zależności od programu); MOD – regulacja modulacji pogłosu. Trzem przyciskom nożnym można przypisać włączanie i wyłączanie presetów, a także inne funkcje, np. FREEZE – przytrzymanie, wydłużenie dźwięku.
Tylny panel mieści wejścia i wyjścia lewego i prawego kanału i gniazdo pedału ekspresji (TRS 1/4”). Mikroprzełącznikiem włącza się symulację kolumny gitarowej, co może być przydatne w przypadku korzystania z nagłośnienia typu P.A., grania na słuchawkach czy nagrywania innym sposobem niż tradycyjna technika mikrofonowa. W dalszej kolejności mamy do dyspozycji gniazda MIDI IN i OUT oraz przyłącze dostarczonego w komplecie zasilacza. Komunikacja MIDI umożliwia synchronizację w rozbudowanych systemach gitarowych. Pamięć Big Sky ma aż 300 komórek. Ustawienia fabryczne dają ogląd ogromnych możliwości brzmieniowych procesora. Inaczej niż w przypadku budżetowych multiefektów, gdzie spora część to programy ekstremalne pokazujące bardziej maksymalne możliwości zmiany dźwięku niż zawierające użyteczne ustawienia, tu większość programów nadaje się do bezpośredniego użycia lub jako punkt wyjścia do tworzenia własnych brzmień.
Strymon jest bardzo przystępny w kwestii obsługi, szczególnie jeśli ktoś miał wcześniej do czynienia z innym urządzeniem tego producenta – obowiązuje tu ten sam, wysoce intuicyjny sposób działania. Pod względem jakości brzmienia testowany procesor to urządzenie z najwyższej półki. Obróbka sygnału odbywa się w rozdzielczości 24-bitowej z próbkowaniem 96 kHz, co gwarantuje znakomitą dynamikę i detaliczność dźwięku, co zapewnia mocny procesor Analog Devices SHARC ADSP-21369. Co ważne, nawet przy głębokim pogłosie dźwięk gitary pozostaje wyraźny i selektywny uzyskując przestrzeń wręcz niewyobrażalną pod względem jej dźwiękowej kubatury. Trudno ubrać w słowo pisane odczucie wielkości dźwięku, który – zgodnie z nazwą Big Sky – zdaje się sięgać chmur. Jednocześnie jest on żywy, ma w sobie energię i ciepłą wibrację. Generowane pogłosy tworzą niezwykłą, muzyczną przestrzeń znakomicie dopełniająca naturalną barwę instrumentu, która pozostaje nienaruszona, a jedynie podkreślona przez wydobycie esencji brzmienia. W każdym przypadku pogłosy prezentują jakość godną studyjnego procesora ze znacznie wyższej półki cenowej.
www.GuitarCenter.pl
www.strymon.net
Regulacje: VALUE, DECAY, PRE- -DELAY, MIX, TONE, PARAM 1, PARAM 2, MOD
Przełączniki: nożne A, B, C; TYPE, CAB FILTER
Wymiary: 172 × 131 × 68 mm
Masa: 664 g