ARIA Pro II PE-480
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Japońska marka Aria Guitars założona została w 1956 roku przez miłośnika gitar klasycznych Shiro Arai, to jedna z najstarszych japońskich firm produkujących gitary elektryczne, basowe i akustyczne. Nazwa „Aria” oznaczająca ‘ekspresyjną melodię’ po raz pierwszy użyta została w 1958 – a ostatnie litery nazwiska prezesa zostały zamienione miejscami tworząc znaną dzisiaj nazwę.
W 1975 Aria poszerzyła ofertę o szereg nowych modeli instrumentów tworząc w 1975 roku markę Aria Pro II, będąca rozwinięciem azjatyckiego custom shopu, gdzie powstawały wysokiej klasy instrumenty przeznaczone dla profesjonalnych gitarzystów. Na początku lat 90., po metalowym boomie, Aria Pro II zaprezentowała linię gitar MA, wspierającą bardziej klasyczne serie PE i SB. Obecnie katalog Aria Guitars/ Aria Pro II obejmuje kilkanaście serii gitar elektrycznych, basowych, elektrycznych i elektryczno akustycznych, klasycznych oraz ukulele, a dystrybucją instrumentów na naszym rynku zajmuje się krakowska firma Music Info. W teście gościmy wyjątkowo prezentujący się model PE-480, wyróżniający się wzorzystym, rzeźbionym topem oraz bardzo ergonomicznym korpusem typu single cutaway.
BUDOWA
Linia PE nawiązuje do oryginalnej wersji Aria Pro II “PE” o kształcie typu single cutaway z nowocześnie wyprofilowanymi krawędziami oraz odchudzonym, zapewniającym wyjątkową wygodę gry korpusem. Model 480 plasuje się też już nieco wyżej w ofercie, i obok efektownego wyglądu posiada też ciekawie rozbudowaną elektronikę. Sam korpus to cienka konstrukcja z mahoniu, z mocno rzeźbionym topem ozdobionym warstwą wzorzystego klonu quilt, wykończono na wysoki połysk w transparentnym kolorze See-through Emerald Blue (którego rzeczywisty odcień niezwykle trudno jest uchwycić na zdjęciach). Dostępne są jeszcze wykończenia See-through Black Burst oraz Brown Sunburst, równie imponująco prezentujące efektowną fakturę klonowego topu, ozdobionego kremowym bindingiem. Transparentny tył w brązowym odcieniu niemal płynnie przechodzi w gryf – jest to wklejona, polakierowana na połysk konstrukcja z 3 części klonu przedzielonych cieniutkimi paskami orzecha. Dzięki niemal płaskiemu, biegnącemu ukośnie wyprofilowaniu łączenia gitara zapewnia wyjątkowo komfortowy dostęp do najwyższych pozycji szyjki. Gryf ma okrągły profil, i choć na pewno nie można nazwać go wyścigowym, mieści się w kanonie wygodnych szyjek.
Czarna główka z chromowanymi, firmowymi kluczami ozdobiona jest logiem marki wykonanym z imitacji masy perłowej.
Na palisandrowej podstrunnicy otoczonej subtelnym, czarnym bindingiem nabito 22 progi, a role markerów pełnią prostokąty z imitacji białej masy perłowej. Czarna, asymetryczna główka mieści sześć chromowanych kluczy die-cast zamontowanych po obu stronach w układzie 3+3, a błyszczący front zdobią litery loga marki Aria Pro II wykonane z lekko mieniącej się imitacji masy perłowej, uzupełniane złotymi literami Original Custom Body. Osprzęt uzupełnia chromowany stały mostek Aria SPTz oryginalnym strunociągiem QH o regulowanej wysokości. Za brzmienie modelu PE-480 odpowiada para humbuckerów Aria Classic Power “CPH-1C” w srebrnych puszkach mocowanych kremowymi ramkami do topu, sterowanych 3-pozycyjnym przełącznikiem umieszczonym w lekkim zagłębieniu na górnym rogu. Do ich obsługi służą dwie pary przezroczystych, bursztynowych gałek osadzonych niżej w otworach w topie – dedykowane każdemu pickupowi oddzielnie potencjometry głośności i tonów. Zakres tonalny zwiększają dwa mini przełączniki – pozwalające dla każdego pickupu oddzielnie wybrać standardowe połączenie szeregowe cewek, bądź równoległą pracę cewek każdego humbuckera, co jest bardzo ciekawym rozwiązaniem. Gitara posiada krótszą menzurę 25,75” (628 mm).
W gitarze zamontowano chromowany, dwuczęściowy stały mostek Aria SPT ze strunociągiem QH o regulowanej wysokości, zapewniający bardzo dobry sustain i wygodę gry.
W PRAKTYCE
Aria Pro II PE-480 należy już do instrumentów, pokazujących możliwości marki zarówno od strony autorskich rozwiązań konstrukcyjnych, efektownego wykończenia jak i brzmienia. Gitara prezentuje się wyjątkowo zarówno wizualnie – cienki, odchudzony korpus bardzo dobrze przylega do tułowia podczas gry, gitara jest wyjątkowo lekka, a mocno rzeźbiony top ma lekko trójwymiarową, nieregularną płaszczyznę, pięknie prezentującą się w postaci wzorzystej faktury klonu quilt. Ergonomię dopełnia głębsze wcięcie cutaway oraz wyjątkowo płaskie przejście łączenia gryfu z korpusem. Wklejany gryf ma okrągły profil, dobrze układa się w dłoni, nie można mieć też zastrzeżeń do wykończenia czy spasowania detali, podobnie jak do wykończenia progów – instrument jak na tę cenę jest wykonany bardzo starannie. Wizualnie całość jeszcze stylowo okraszają niżej osadzone, miodowe gałki potencjometrów oraz chromowany, oryginalny mostek. Klucze pracują prawidłowo, gitara stroi, dzięki krótszej menzurze struny są elastyczne, ułatwiając grę legato i podciągnięcia, sprawdźmy więc jak Aria zachowuje się na wzmacniaczu.
Dwa mini przełączniki pozwalają na zmianę pracy każdego z humbuckerów
w trybie połączenia cewek szeregowo/równolegle.
Cienki korpus zapewnia znakomita wygodę gry, nie czuć też ujemnego wpływu na wybrzmienie czy rezonans, co jest też zasługą konstrukcji set-in. Po podłączeniu do wzmacniacza na kanale czystym słychać czystą górę oraz lekko wycofany, sprężysty i dynamiczny środek, bas nie przytłacza całości – humbuckery o raczej vintage’owym poziomie wyjściowym bardzo dobrze spełniają swoją rolę. W pozycji przy gryfie barwa dobrze oddaje niuanse, akordy są klarowne i ciepłe, reakcja na dynamikę godna zdecydowanie droższych konstrukcji. Pickupy pracujące szeregowo, czyli tak jak w większości gitar z układem HH, w środkowej pozycji przełącznika oferują bardziej wyrazisty środek o przyjemnym, lekko konturowym charakterze, pod palcami czuć nawet więcej detaliczności w górze pasam, akordy brzmią soczyście i klarownie. Bardzo ciekawą opcją jest możliwość zmiany pracy każdego z pickupów oddzielnie dedykowanymi przełącznikami z opcji szeregowej na równoległą – co znacznie lepiej sprawdza się niż klasyczne rozłączanie cewek, gdzie bardzo często brzmienie jest zbyt jasne lub metaliczne. Tu otrzymujemy nieco bardziej szklankową, ciepłą w dole wersję pracujących równolegle cewek przy okazji dzięki zmniejszeniu sygnału barwa reaguje lepiej na artykulację i ciekawiej brzmi w akordach. Przełączenie szeregowe dopala wybrany pickup, podbija też nieco niskie partie i zaokrągla górę – uzyskujemy tu kilka bardzo użytecznych wariantów doskonale sprawdzających się zarówno na kanale clean jak i drive – oraz dodatkowe kolory połączonych pickupów w środkowej pozycji. Na kanale drive możemy poruszać się tu od artykulacyjnego bluesa, przez tłusty blues-rock z oddaniem niuansów, po rockowy sound, nasyconymi harmonicznymi i ładnie reagujący na artykulację czy zmiany dynamiki. Dla miłośników szerokiego spektrum barw z charakterem vintage Aria Pro II PE-480 sprawdzi się wyśmienicie.
3-pozycyjny przełącznik na podobnie jak gałki potencjometrów osadzono niżej wyfrezowaniu w topie.
Ergonomiczne łączenie wklejanego gryfu z korpusem zapewnia bardzo komfortową grę w wyższych pozycjach.
PODSUMOWANIE
Aria Pro II PE-480 pokazuje w cały czas budżetowym wydaniu walory i możliwości japońskiego producenta. Otrzymujemy tu pięknie prezentujący się, bardzo wygodny i lekki instrument, który równie dobrze wypada od strony brzmieniowej, oferując poza szeroką paletą naturalnych barw dodatkowo kilka bardzo ładnych, użytecznych kolorów dzięki zmianie trybu pracy połączenia pickupów szeregowo/równolegle.
Test gitary został przeprowadzony z użyciem strun D’Addario z serii XL, które są wytwarzane od 1974 roku aż po dziś dzień. Stalowy rdzeń heksagonalny z niklowaną owijką. Klasyka brzmienia. Struny do redakcji dostarczyło www.daddario.com
DANE:
Konstrukcja: set-in (Heel-Less Set Neck)
Korpus: mahoń
Top: profilowany, wzorzysty klon quilt, kremowy binding
Gryf: 3-częściowy klon, 2 cienkie paski orzecha
Podstrunnica: palisander, czarny binding
Progi: 22 medium
Klucze: die cast, chromowane
Skala: 24,75” (628 mm)
Układ elektryczny: 2 x humbucker Aria Classic Power CPH-1C, 2 x VOLUME, 2 x TONE, 3-pozycyjny przełącznik, 2 mini przełączniki Dual Sound
Mostek: chromowanym, Aria SPT ze strunociągiem QH
Wykończenie: połysk, See-through Emerald Blue