GRETSCH EMTC LTD Pristine Jet Petrol

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki GRETSCH
Testy
2024-11-27
GRETSCH - EMTC LTD Pristine Jet Petrol

Historia marki Gretsch sięga ponad stu lat wstecz. Wszystko zaczęło się w 1883 roku, gdy Friedrich Gretsch przeniósł swoją działalność z Niemiec do Stanów Zjednoczonych, zakładając manufakturę instrumentów perkusyjnych oraz innych urządzeń muzycznych opartych na membranach, takich jak banjo…

Po śmierci założyciela, w 1895 roku firmę przejął jego syn, Fred Junior, kontynuując dziedzictwo ojca. W latach 50. XX wieku do oferty Gretscha dołączyły gitary, co było związane z popularnością rock and rolla. Modele takie jak Duo Jet i 6120 Nashville zdobyły uznanie wykonawców takich jak Bo Diddley i Chuck Berry (autor przeboju „Maybelline”). Wśród artystów grających na gitarach Gretsch znaleźli się również Chet Atkins, Duane Eddy, Brian Jones, The Beatles i The Animals. Malcolm Young z AC/DC pozostał wierny starej Gretsch przez wiele lat. Mimo to, instrumenty typu hollow body, jak na przykład słynny White Falcon, straciły na popularności na rzecz instrumentów o litym korpusie. Jednak po latach okazało się, że gitary półpudłowe z wibratorami typu Bigsby mają swój niepowtarzalny urok, dlatego obecnie przeżywają swoisty renesans.

BUDOWA

Gretsch EMTC LTD Pristine Jet Petrol posiada pełny mahoniowy korpus z lekko profilowanym topem oraz wewnętrznymi komorami, nawiązujący do zaprezentowanego na początku lat 60. modelu Duo Jet, a brak charakterystycznych f-ek jak i oryginalny kształt z pojedynczym cutaway wyróżniają niewątpliwie ten model z szerokiej palety korpusów Gretscha. Całość wykończono na wysoki połysk niebieskim, metalizującym lakierem Petrol oraz okraszono białym bindingiem z dodatkowym, czarno-białym ożyłkowaniem. Front uzupełnia też złoty pickguard z logo marki. Dostępne są jeszcze dwie wersje wykończeniowe: Mako i White Gold. Głębiej wklejony, pokryty błyszczącym lakierem mahoniowy gryf o profilu Thin U zapewnia znakomity dostęp do wysokich pozycji. Na otoczonej białym bindingiem podstrunnicy z 22 progami medium jumbo zastosowano drewno laurelowe, a pozycje wyznaczają perłowe, półokrągłe markery Neo-Classic przy górnej krawędzi. Promień nakładki wynosi 12” a menzura gitary to krótsze 24,6” (625 mm). Całość wieńczy czarna symetryczna główka z siodełkiem z syntetycznej kości ozdobiona logiem marki i zaopatrzona w chromowane klucze Die-cast w obustronnym układzie 3+3. Chromowany osprzęt dopełnia stały dwuczęściowy mostek Adjusto-Matic z oryginalnym strunociągiem Bigsby B70. Za oddanie brzmienia odpowiada para nowych humbuckerów FT-5E Filter’Tron z dedykowanymi potencjometrami głośności, wspólną regulacją tonów oraz dodatkową, użyteczną gałką głośności Master umieszczoną na dolnym rogu, z zachowującym górę pasma przy ściszaniu obwodem treble bleed. Całością steruje 3-pozycyjny przełącznik na przeciwległym, górym rogu.

WRAŻENIA

Gitara od razu zwraca uwagę ze względu na oryginalny kształt Jet, będący wersją z dwoma wcięciami cutaway modelu Jet, a w naszym przypadku elegancki, stonowany kolor London Gray rozświetlany jest charakterystycznymi elementami designu Gretscha – srebrnymi gałkami potencjometrów, srebrnymi obudowami pickupów z czarnymi topami oraz oryginalnymi ramkami jak i efektownie prezentujący się strunociąg Bigsby B70, kojarzący się z motocyklami. Pełny korpus z delikatnymi komorami wewnątrz jest tu dobrze wyważony a jego grubość 47 mm również nie sprawia dyskomfortu dobrze układając się przy tułowiu. Gryf o profilu Thin U można uplasować zdecydowanie pośród bardzo wygodnych kształtów, uwagę zwraca też ciekawa faktura laurowej podstrunnicy. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, nie ma tu żadnych niedoróbek, progi są dobrze wykończone – a mówimy tu o gitarze plasującej się w bardzo atrakcyjnej, niższej-średniej półce cenowej. To już kolejny, tańszy instrument Gretscha nie produkowany w USA, który w wielu aspektach spełnia wymogi nawet profesjonalnych, dużo droższych gitar. Z niską akcją strun idzie w parze bardzo dobra intonacja oraz trzymanie stroju, co zasługa jest też niewątpliwie stałego mostka. Gretsch przyzwyczaił już do częstej obecności ruchomych konstrukcji Bigsby, którym nie można odmówić uroku jak i płynnej pracy, jednak nierzadko występują z nimi problemy z rozstrajaniem się, o których tu możemy zapomnieć. Wyprofilowanie łączenia gryfu z korpusem, a raczej jego nieco wysuniętej części zapewnia też komfortowy dostęp do najwyższych pozycji na podstrunnicy.

BRZMIENIE

Pierwsze uderzenie w struny oznajmia o dobrej dynamice i sprężystym oddaniu ataku, czuć też subtelną obecność komór w korpusie z otwartym środkiem i bardziej czytelnym dołem. Nowe pickupy FT-5E Filter’Tron to rasowe konstrukcje, w których doskonale słychać charakter znany z pickupów Gretscha – mamy tu okrągłą górę nie tracącą szklistej prezencji w tle, dynamiczny środek oraz nieco wycofany bas, dzięki czemu ciepła barwa jest klarowna nawet przy dodaniu dołu na wzmacniaczu. Pickupy bardzo ładnie przełamują się po lekkim dodaniu gainu, pojawia się więcej soczystych harmonicznych, eksponujących detale brzmienia i zwiększających ekspresję ataku. Połączone przetworniki to znane, nie dające się pomylić brzmienia akordowe wprowadzające subtelny element rockabilly, i doskonale sprawdzające się też w bluesowych zagrywkach. Kanał drive przenosi nas do wyrazistych barw rockowych, które porównać można nawet do barwy AC/DC – brzmienie nie jest aż tak tłuste w dole, ma jednak nawet bardziej plastyczną i wyrazistą górę zachowując też charakter Gretscha – dodatkowo pełny, zamknięty korpus nie powoduje żadnych problemów ze sprzężeniami, po dodaniu gainu możemy cieszyć się na pickupie mostkowym soczystym, pełnym harmonicznych rockowym soundem o wyjątkowym oddaniu niuansów, definicją oraz zbalansowaniem pasmowym. Pickup gryfowy to miękka, bardzo klarowna barwa grawitująca w stronę konstrukcji P-90. Dodatkowo potencjometr głośności Master na dolnym rogu, będący trademarkiem Gretscha, umożliwia bardzo użytecznie wykorzystać ustawienie proporcji pomiędzy pickupami w środkowej pozycji przełącznika – w zależności od ustawień oddzielnych regulatorów głośności w szerokim zakresie pozwalających na zmianę barwy współpracujących pickupów, możemy później szybko całość ściszyć lub wyczyścić z barwy przesterowanej właśnie gałką Master z układem treble bleed, nie powodującym przycinania góry.

PODSUMOWANIE

Gitara Gretsch EMTC LTD Pristine Jet Petrol to świetny wybór dla tych, którzy poszukują wyjątkowego brzmienia w przystępnej cenie. Pomimo produkcji odbywającej się na Dalekim Wschodzie dostajemy solidne wykonanie, które rzadko spotyka się w tej kategorii cenowej. Ten instrument charakteryzuje się unikalnym dźwiękiemGretscha i klasowym wyglądem. Otrzymujemy tu wysoką jakość brzmienia, wygodę i oryginalny design tej renomowanej marki, który wyróżnia się efektownymi detalami.

 

DANE:

Konstrukcja: solid body z wewnętrznymi komorami
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: drewno laurelowe
Progi: 22 medium jumbo
Menzura: 24.6" (625 mm)
Radius: 12" (305 mm)
Mostek: Adjusto-Matic + Bigsby B70
Klucze: Die-cast
Elektronika: 2x FT-5E Filter’Tron (gryf i mostek) Przełącznik 3-pozycyjny, 2 x VOLUME, 1 x TONE, 1 x MASTER VOLUME
Wykończenie: wysoki połysk w kolorze Petrol

www.gretschguitars.com

Wynik testu
Cena
3 582.00 zł