CHARVEL Pro-Mod DK22 SSS 2PT CM

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki CHARVEL
Testy
Marcin Komorowski
2021-01-08
CHARVEL - Pro-Mod DK22 SSS 2PT CM

Charvel co roku rozwija niezwykle barwną gamę swoich modeli, czego przykładem jest zaprezentowany w marcu, zupełnie nowy model Pro-Mod DK22 SSS 2PT CM, zaprojektowany z myślą o nowej generacji gitarzystów, cechujących się nieograniczoną niczym muzyczną wizją i wszechstronnością.

Instrumenty wyróżniają się przyciągającą wzrok stylistyką oraz dostępne są w trzech odmianach kolorystycznych Electric Blue, Gloss Black i Pharaohs Gold, z których tę ostatnią gościmy w niniejszym teście.

BUDOWA

Instrument posiada olchowy korpus typu Dinky (symbol DK) czyli lekko podrasowanym kształcie Strata w stronę bardziej komfortowej gry dzięki wyjątkowemu wyprofilowaniu łączenia gryfu z korpusem oraz wygodnemu ścięciu pod żebra. Pro-Mod oznacza przynależność do instrumentów produkowanych w Meksyku, czyli znacznie tańszych w porównaniu do amerykańskich modeli. Gitara dostępna jest w trzech opcjach wykończenia Electric Blue, Pharaohs Gold i Gloss Black.

Testowany Pharaohs Gold to atrakcyjny wizualnie, lekko stonowany piaskowo-złoty odcień – jest to estetycznie prezentujący się, satynowy lakier uretanowy. Na uwagę zasługuje zamontowane i wpasowane z tyłu na ściętej krawędzi duże gniazdo jack znane ze Stratocastera. Przykręcany czterema śrubami, wzmocniony grafitowymi prętami gryf wykonano z karmelizowanego (czyli poddanemu wysokiej temperaturze) klonu – mówią o tym litery CM w nazwie – co zapewnia lepsze wybrzmienie oraz odporność na zewnętrzne warunki jak zmiany temperatury czy wilgotności.

Gryf został wykończony ręcznie kładzionym satynowym lakierem uretanowym, posiada boczne, świecące w ciemnościach znaczniki pozycji Luminlay oraz łatwy dostęp do regulacji krzywizny, poprzez nakrętkę umieszczoną od strony przetwornika gryfowego. Za zwiększony komfort gry odpowiada także podstrunnica z przypiekanego klonu o zmiennym promieniu 12"-16" (305 mm - 406 mm) i zaokrąglonych krawędziach. Nabito na niej 22 progi jumbo oraz umieszczono kropki znaczników pozycji z pearloidu. Szyjkę wieńczy stratowa główka wyróżniająca się ciemno-brązowym odcieniem, ozdobiona jasnym ‘gitarowym’ logiem marki i zaopatrzona w siodełko Graph Tech TUSQ XL oraz sześć chromowanych, blokowanych kluczy Charvela.

Zarówno gryf jak i podstrunnica zostały poddane procesowi karmelizacji w wysokiej temperaturze, o czym świadczy ciemniejszy kolor drewna.

W gitarach Charvela często spotkać można klasyczne mostki Floyd Rose z blokadą – tu zastosowano 2-punktowy, osadzony niżej w korpusie chromowany mostek tremolo (odnosi się do niego skrót 2PT) Gotoh Custom 510, zapewniający miękkie działanie i posiadający wkręcane ramię pozostające stabilnie w wybranej pozycji.

Trzy ‘eski’ (SSS) mówią o takiej konfiguracji pickupów – na pokładzie mamy zamknięte w białych obudowach dwa klasyczne single Seymour Duncan SSL-6 Flat Strat w pozycji pod gryfem i na środku, oraz humbucker w formie singla przy mostku – model Seymour Duncan SHR-1B Custom Hot Rails z podłużnymi magnesami ostrzowymi. Obsługę układu zapewnia pięciopozycyjny przełącznik nieco zmieniający standardową konfigurację tego typu, miękko działający potencjometr głośności 500k EVH Bourns Low-Friction oraz tonów typu No-Load (od pozycji jeden do dziewięć potencjometr pracuje jako standardowy regulator tonu, natomiast po wyborze pozycji dziesiątej obwód rozłącza się a filtr nie wpływa na barwę instrumentu). Menzura gitary wynosi standardowe 25,5” czyli 648 mm.

Głębokie wyprofilowanie łączenia gryfu z korpusem oraz miejsca kontaktu z tułowiem zapewnia znakomity komfort gry.

WRAŻENIA

Złoty kolor wykończenia od razu zwraca uwagę, a satynowa powierzchnia dodaje powabu i czyni gitarę jeszcze bardziej wyjątkową. Wszystkie elementy są tu bardzo dobrze spasowane i wykończone, a do całości od strony wizualnej dokłada się karmelizowany, satynowy gryf o ciemniejszym, bardzo ładnie prezentującym się odcieniu. Od strony wygody gry uzyskano chyba wszystko czego można oczekiwać od wyścigowej konstrukcji nowoczesnego Strata – smukły profil gryfu (19.7 mm grubości przy 1 progu i 21 mm przy 12) wraz ze zmiennym profilem podstrunnicy o zaokrąglonych krawędziach idealnie godzą tradycję z nowoczesnością, przeważając nieco w stronę tej drugiej.

O wyjątkową stabilność konstrukcji oraz intonację dba para grafitowych prętów, drewno poddane procesowi karmelizacji, grafitowe siodełko oraz blokowane klucze – zestaw idealny dla współpracy z mostkiem tremolo. Ten działa wyjątkowo płynnie, wzorowo wraca do zerowej pozycji, gitara stroi – nic tu więcej nie potrzeba. Gitara jest lekka, bardzo dobrze układa się przy tułowiu, dostęp do najwyższych progów zapewnia bardzo ergonomiczne wyprofilowanie łączenia gryfu z korpusem – marzenie miłośników naprawdę komfortowego pod każdym względem elektryka.

Blokowane klucze gwarantują stabilność stroju oraz szybką wymianę strun.

Układ HSS, bo taki w rzeczywistości tu mamy, oferuje paletę stratowych singlowych barw uzupełnionych mocniejszą, rockową barwą humbuckera. Pickupy Seymour Duncana gwarantują wysoką jakość jeśli chodzi o oddanie niuansów i dynamiczną reakcję, a o charakterze samej barwy przekonamy się za chwilę.

Sam układ został też nieco zmodyfikowanym co przypadnie do gustu osobom niezbyt często korzystającym ze środowego singla w 3 pozycji przełącznika – zastąpiono to połączeniem singla gryfowego z zewnętrzną cewką minihumbuckera, czyli barwę opisywaną jako ‘telecasterową’. W wydaniu Charvela jest ona bardzo użyteczna szczególnie w podkładzie, oferując nieco ostrzejszą w górze i cieplejszą w dole wersję Tele o szklankowym charakterze, od razu też słychać oddanie niuansów i krystaliczną prezencję, która w gitarze jest mocniej wyeksponowana poprzez potencjometr tonów No-Load.

Płynnie działający, niżej osadzony w korpusie 2-punktowy mostek tremolo wraz z mini-humbuckerem Seymour Duncana tworzą znakomity tandem do ekspresyjnej, rockowej gry.

Oddanie artykulacji, dynamika i czystość barwy obecne są w każdej z pozycji przełącznika, barwa jest plastyczna, dźwięczna i naturalna, podobnie dobrze wypada balans pomiędzy strunami basowymi i wiolinowymi, nic nie znika w górze, składniki akordów są doskonale słyszalne. Trzeba też pamiętać o tym lekkim rozjaśnieniu No-Load i potraktować pozycję 9, lub minimalnie ponad, jako standard w stosunku do większości instrumentów.

Single to okrągła, rasowa szklanka o nieco mocniejszym środku, co znakomicie przekłada się na kanał przesterowany wzmacniacza – barwy blues-rockowe świetnie wybrzmiewają i oddają niuanse gry, całość przypomina nowoczesnego Stratocastera na lekkich sterydach z minimalnie głębszym dołem, dynamicznym środkiem i ciepłą, ale krystaliczną górą.

Pozycje 2 i 4 przełącznika łączące odpowiednio wewnętrzną cewkę humbuckera Custom Hot Rails i środek oraz oba single wprowadzają dzwonkową szklistość w stylu Hendrixa. Klarowność i separacją dźwięków są wyjątkowe a po włączeniu ‘singlowego’ humbuckera uzyskamy nasycony rockowy sound z bardziej skupionym dołem i mocniej uwypuklającą harmoniczne górą w stosunku do pełnowymiarowego humba. Z singlami balansuje się on bardzo ładnie a całość gra jak perfekcyjnie naoliwiona, nowoczesna blues-rockowa maszyna, w której ukręcimy szklankową paletę singlowych barw, artykulacyjne brzmienia blues-rockowe jak i nasycony, ale znakomicie przebijający się rockowy sound. Pod ręką mamy też użyteczną możliwość dodania wysokiej prezencji przy maksymalnie odkręconej gałce tonów – bardzo przydatna opcja szczególnie w obszarze barw czystych i lekko-przesterowanych.

Znane ze Stratocastera gniazdo zamontowano z tyłu na ściętej krawędzi korpusu.

PODSUMOWANIE

Charvel Pro-Mod DK22 SSS 2PT CM to ultra wygodny, bardzo dobrze wykonany i efektownie prezentujący się instrument o designie nowoczesnego Strata, który zapewni szerokie spektrum barw gitarzystom nie chcącym rezygnować ze szkliście i dynamicznie brzmiących singli o charakterze Strata (plus ciekawa opcja Tele), szukającym jednocześnie rockowego instrumentu sprawdzającego się zarówno w stylistyce vintage jak i modern.

www.charvel.com

 

Korpus: olcha
Gryf: 2-częściowy klon, karmelizowany, satynowe wykończenie lakierem uretanowym, 2 grafitowe pręty wzmacniające
Podstrunnica: karmelizowany klon, zaokrąglone krawędzie
Radius: zmienny 305-406 mm (12-16”)
Siodełko: Graph Tech Tusq XL/42,86 mm
Menzura: 25,5” (648 mm)
Progi: 22 jumbo
Klucze: Fender Standard Cast/Sealed Staggered
Mostek: 2-punktowy Gotoh Custom 510 z wkręcanym ramieniem
Układ elektryczny: Seymour Duncan SHR-1B Custom Hot Rails humbucker (mostek), SSL-6 Flat Strat single coil (środek), SSL-6 RWRP Flat Strat single coil (gryf); przełącznik 5-pozycyjny; 1 x VOLUME, 1 x TONE (No-Load)
Wykończenie: satynowe, lakier uretanowy, Pharaoh’s Gold

 

Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
6
Cena
5 049.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
listopad 2020
Kup teraz