VINTAGE VS63

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki VINTAGE
Testy
Piotr Szarna
2020-02-17
VINTAGE - VS63

Vintage to brytyjska marka należąca do koncernu JHS, która przez ostatnich kilka lat dała poznać się jako producent dobrej klasy gitar i basów, bardzo często wyprzedzających konkurencję w tym pułapie cenowym, zarówno jeśli chodzi o jakość jak i brzmienie instrumentów.

Wśród nowości z 2019 roku uwagę zwracają modele z serii Vintage ReIssued wyposażone w trzy przetworniki typu humbucker – testowany u nas niedawno V1003, odwołujący się do kształtu LP, oraz obecny w tym teście Vintage VS63, nawiązujący designem do konstrukcji SG.

BUDOWA

Vintage VS63 odwołuje się do słynnego kształtu SG z dwoma wcięciami cutaway i w wersji VS63VW posiada mahoniowy korpus wykończony na wysoki połysk w kremowym kolorze Vintage White. W serii dostępne są jeszcze dwa modele wykończone w czerwonym kolorze Cherry Red - bliźniaczy VS63CR oraz VS63VCR, zaopatrzony w oryginalny, ruchomy mostek Vibrola. Dolny róg jest tu nieco cofnięty a ścięta górna krawędź oraz profilowane wcięcia oraz łączenie z szyjką zapewniają wyjątkowo wygodną grę jak i dostęp do najwyższych progów. Wklejany gryf wykonano z mahoniu i polakierowano podobnie jak korpus na wysoki połysk. Podstrunnica z drewna Lignum Rosa, o właściwościach palisandru, mieści 22 progi medium oraz trapezowe markery z imitacji masy perłowej. Szyjkę wieńczy czarna główka z siodełkiem Graphtech Nubone XB oraz przykręconymi w układzie 3+3 złotymi kluczami Wilkinson WJ303. Jej front zdobi złoty emblemat oraz logo marki Vintage. Osprzęt uzupełnia złoty mostek tune-o-matic Wilkinson z oddzielnym strunociągiem, w którym zaczepione są struny.

Podobnie jak model V1003, VS63 oddaje do dyspozycji trio humbuckerów Wilkinson WOHHB umieszczonych w złotych osłonach, dzięki czemu uzyskamy szerszą paletę barw. Pickupy mają swoje dedykowane potencjometry głośności, czwarta z gałek to wspólny regulator tonów. Wejście instrumentalne zlokalizowano na płycie wierzchniej nieco z tyłu za gałkami. Trójpozycyjny przełącznik łączy w 1 pozycji pickup mostkowy i środkowy, 2 pozycja to wszystkie trzy przetworniki, 3 ustawienie to pickup środkowy i pod gryfem. Skręcenie gałki głośności humbuckera środkowego pozwala uzyskać klasyczne połączenie skrajnych humbuckerów w 2 pozycji. Do tej barwy możemy stopniowo dodawać brzmienie pickupu środkowego, a po wyciszeniu zewnętrznych przetworników korzystać z samego pickupu środkowego. Analogicznie odpowiednio ustawiając regulatory w pozycjach 1 i 3 otrzymamy połączenia mostek-środek i gryf-środek, bądź same pickupy mostkowy lub gryfowy. Menzura gitary wynosi 628 mm (24,75”).

W PRAKTYCE

Gitary Vintage przyzwyczaiły nas już do solidnego wykończenia i spasowania elementów, ich atutem jest też dobrej klasy osprzęt Wilkinsona. Przydymiony kolor Vintage White kojarzy się idealnie z estetyką vintage, a złote elementy osprzętu dodają instrumentowi elegancji. Całości dopełnia czarna główka korespondująca z czarnym pickguardem, czarnymi ramkami pickupów oraz gałkami potencjometrów. Nie można narzekać na wykończenie progów, jak i wysokość strun nad gryfem – jest to już instrument, który od strony użytkowej spełni wymagania bardziej doświadczonych gitarzystów. Wygodny gryf, cienki korpus i niska waga gitary, jak i wyprofilowanie krawędzi oraz wcięć to kolejne elementy dokładające się do wysokiego komfortu gry.

Złoty mostek tune-o-matic ze strunociągiem to solidna konstrukcja Wilkinsona

Na początku sprawdzamy gitarę w standardowym układzie 2 humbuckerów wyciszając pickup środkowy. Tu VS63 przy pickupie gryfowym odzywa się jak lekko odchudzony w dolnym paśmie Les Paul, o większej klarowności i otwartej górze w stosunku do ‘lespaulowego’ V1003. Reakcja na atak i dynamika stoją na wysokim poziomie, podobnie jak czytelność akordowych składników zarówno przy jazzowych progresjach jak i typowych, rozkładanych arpeggio. Przy domiksowaniu środkowego humbuckera brzmienie ociepla się w dolnym paśmie, jak również rozjaśnia lekko w górnym paśmie, dzięki czemu uzyskujemy bardzo ciekawy wariant kolorystyczny konfiguracji gryf-środek.

Połączone pickupy to charakterystyczna barwa tej konfiguracji znana z Les Paula, przypominająca nawet nieco Telecastera, a dodawanie wewnętrznego pickupu ociepla brzmienie i tonuje górne pasmo. Nie mniej ciekawie wypada sam humbucker środkowy, oferujący klarowne brzmienie o mocnym środku i oddaniu dynamiki. Kanał drive i brzmienie przesterowane są wręcz stworzone dla VS63. Tu mamy całą paletę barw od czystego, ciepłego bluesa, przez blues-rock o bardzo ładnym oddaniu artykulacji, z dodatkowymi opcjami wprowadzanymi przez pickup środkowy – z pojawiającą się prezencją przy połączeniu z pozycją gryfową czy mocniejszym, tłustym dołem przy pickupie pod mostkiem. Przy pracujących trzech hubuckerach i przesterowaniu uzyskamy koloryt zbliżony do włączonego wah.

Gitara poza regulatorem tonów posiada trzy oddzielne gałki głośności dedykowane każdemu z pickupów

Jak przystało na SG humbucker mostkowy na kanale drive oferuje dynamiczną, czystą w akordach rockową barwę, która ładnie otwiera się zwiększając harmoniczne przy mocniejszym ataku kostką. Opracowana przez Trevora Wilkinsona oraz zespół Vintage całość działa jak dobrze naoliwiona, rockowo-bluesowa maszyna o bardzo ciekawych, dodatkowych opcjach barwowych dzięki trzeciemu, środkowemu humbuckerowi.

PODSUMOWANIE

Vintage VS63 to bardzo wygodny w grze instrument o lekko unowocześnionym kształcie SG, zaprojektowany zarówno dla miłośników klasycznych, bluesowych i rockowych klimatów o vintage’owym zabarwieniu jak i gitarzystów, którzy chcą też nieco mocniej zagłębić się w świat dźwięków i poeksperymentować z brzmieniem. Trzeci pickup mocno otwiera takie możliwości, pozwalając też na subtelną korektę klasycznego układu dwóch humbuckerów, co jeszcze zwiększa funkcjonalność studyjną i sceniczną VS63.

Trzy humbuckery Wilkinsona pozwalają na uzyskanie obok klasycznych brzmień układu H-H dodatkowej, szerokiej palety oryginalnych barw.

Niemal płaskie łączenie gryfu z korpusem oraz pogłębione, cofnięte wcięcie pozwalają na bardzo komfortową grę w wyższych pozycjach.

Wejście instrumentalne umieszczone jest na płycie wierzchniej za potencjometrami, pozwalając na szybkie wpięcie przewodu

www.jhs.co.uk
www.audiostacja.pl

 

Konstrukcja: set-in
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: Lignum Rosa
Radius: 12”
Progi: 22
Klucze: Wilkinson WJ303
Siodełko: Graphtech Nubone XB
Skala: 24,75” (628 mm)
Układ elektryczny: 3 x humbucker Wilkinson WOHHB, 3 x VOLUME, 1 x TONE, 3-pozycyjny przełącznik,
Mostek: Wilkinson tune-o-matic ze strunociągiem
Wykończenie: wysoki połysk Vintage White, złoty osprzęt
Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
1 499.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
grudzień 2019
Kup teraz