JACKSON Gus G. Star

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki JACKSON
Testy
Sławomir Sobczak
2019-01-15
JACKSON - Gus G. Star

Na zeszłorocznych targach NAMM pojawiło się kilka gitar marki Jackson sygnowanych nazwiskiem Gusa G., muzyka kojarzonego wcześniej z szyldem ESP.

W ciągu ostatniej dekady kariera Gusa G. nabrała tempa, do czego przyczyniło się nawiązanie współpracy z Ozzym Osbournem, która trwała od 2009 do 2017 roku. Jak widać, zmiany w życiu zawodowym muzyka dotyczą także zmiany marki gitar.

Wszystkie instrumenty bazują na charakterystycznym kształcie korpusu typu Star (gwiazda), którego nazwa najlepiej oddaje charakter całości. W tym miesiącu prezentujemy jeden z tych instrumentów, a mianowicie wersję Gus G. Star z serii X. Warto dodać, że oprócz tego instrumentu Jackson wypuścił na rynek także droższą wersję z serii USA Signature, która różni się od testowanej w tym miesiącu gitary kilkoma szczegółami. Między innymi posiada ona: olchowy korpus (a nie mahoniowy), gryf z klonu pozyskanego przez cięcie typu quarter sawn (czyli z pionowym układem słoi), dodatkową grafikę w postaci zakrzywionej linii na krawędziach korpusu, markowy osprzęt Gotoh i Sperzel, a także dodatkowe opcje w zakresie rozmieszczenia markerów pozycji.

Chodzi o to, że w ramach wersji USA Signature znajdziemy zarówno gitarę z ozdobnym znacznikiem pozycji XII w postaci logotypu Gusa G., jak również wersję pozbawioną markerów. Poza tym droższa wersja jest dostarczana w futerale. Po tej porcji informacji na temat bardziej wypasionej wersji pora skupić się na tym, co ma do zaoferowania model pochodzący z serii X. Dokładny symbol tego modelu to STN BLK W/WHT PIN, który można odszyfrować jako Satin Black With White Pinstripes, a więc mamy tu do czynienia z wykończeniem satynowym w kolorze czarnym, z korpusem ozdobionym białą zakrzywioną linią zmieniającą nieco jego optykę. Jest też dostępna wersja biała, na której znalazł się graficzny kontur w postaci również zakrzywionej czarnej linii.

BUDOWA

Pierwsze, co zwraca uwagę po wyjęciu gitary z pudełka, to jej niecodzienny design. Niby nic nowego – w końcu kształt korpusu nie jest specjalnie nowatorski, satynowy lakier również – jednak tu chodzi o coś innego, a mianowicie o pomysłowo zarysowaną białą linię biegnącą wzdłuż załamań korpusu blisko jego krawędzi, która nie jest umieszczona równolegle do brzegów gitary, tylko pod pewnym kątem. Z tego właśnie powodu można odnieść wrażenie, że kształt gitary nabiera nieco innego charakteru – coś w rodzaju efektu złudzenia optycznego 3D. Spójrzcie choćby na główne pionowe zdjęcie (w galerii), aby przekonać się, że górny róg korpusu wydaje się być lekko zakrzywiony właśnie przez ten zakrzywiony kontur z białej linii.

Korpus gitary Jackson Gus G. Star został wykonany z mahoniu, natomiast gryf z klonu. Całość tworzy konstrukcję typu neck-through-body, co powinno przełożyć się na dobre przenoszenie drgań strun na korpus. Na palisandrowej podstrunnicy nabito 24 progi w rozmiarze jumbo, a w roli znaczników pozycji zastosowano trójkątne markery z masy Perloid. Producent określa ich kształt jako „płetwa rekina”, więc możemy się zgodzić, że tak jest w istocie. Co ciekawe, zabrakło tu znacznika pozycji XXIV, jest za to marker na pozycji I. Gryf otrzymał wykończenie matowe, przy czym do wysokości pozycji ok. XVII jest widoczne jego naturalne drewno, natomiast powyżej znajduje się już czarny lakier znany z korpusu. Menzura instrumentu wynosi 25,5” (648 mm), natomiast promień podstrunnicy posiada bezpieczną wartość 12” (305 mm). Na główce o typowym dla gitar marki Jackson kształcie znajdziemy sześć firmowych kluczy, które pracują bez zastrzeżeń. Gryf został dodatkowo wzmocniony profilem z włókna szklanego. Jeśli chodzi o mocowanie strun, to zastosowano tu klasyczny tandem w postaci mostka typu Tune-o-Matic oraz strunociągu sztabkowego. Obydwa te elementy są również firmowane przez Jacksona.

Na układ elektryczny składa się para humbuckerów Seymour Duncan Gus G. Signature Blackouts AHB-11S, 3-pozycyjny przełącznik przetworników oraz jedna gałka VOLUME. Są to pickupy pasywne, z których sygnał trafia do zasilanego baterią 9V preampu Blackouts. Instrument został fabrycznie wyposażony w komplet strun .009-.042”.

WRAŻENIA I BRZMIENIE

Przed podłączeniem gitary do wzmacniacza sprawdźmy, jak zabrzmi ona na sucho. Po zagraniu kilku dźwięków słychać, że sygnatura Gusa G. doskonale rezonuje, odzywając się szerokim pasmem. Czuć też, że to konstrukcja neck-through-body, w której oprócz przyjemnego rezonansu mamy także długi czas wybrzmiewania. Po podłączeniu gitary do wzmacniacza dostajemy dźwięk o mocnym sygnale, który jest selektywny, a przy tym przyjemnie zaokrąglony w środku pasma. Gitara może się pochwalić bogatą paletą barw idealnych do szeroko pojętej muzyki metalowej i rockowej, chociaż w przypadku cięższych brzmień zdecydowanie warto byłoby wymienić struny na grubsze, ponieważ fabrycznie założony komplet pozwala – co prawda – na wygodną grę solową, jednak nie daje wystarczającej mocy w niższych rejestrach.

Brzmienie na kanale przesterowanym jest ładnie nasycone, bogate w harmoniczne i skompresowane dokładnie na tyle, ile potrzeba, aby zachować duży zapas dynamiczny, co z pewnością docenią gitarzyści lubiący grę zróżnicowaną artykulacyjnie. Sygnatura Gusa G. świetnie radzi sobie z klasycznymi rockowymi zagrywkami i motywami solowymi. Tłusty dół z zaokrąglonym środkiem doskonale nadaje się do partii rytmicznych, w tym do motywów granych z tłumieniem strun. Niski poziom szumów pozwala na swobodną grę na mocniejszym przesterowaniu. Przetwornik przy gryfie daje miękką, ciepłą barwę, w której wciąż jest obecna ładnie zarysowana góra pasma, która dodaje do dźwięków przyjemnego ataku.

Zastosowanie pasywnych przetworników AHB-11S uzupełnionych dodatkowym preampem sprawia, że gitara jest z jednej strony podatna na artykulację, a z drugiej daje mocny sygnał. Tworząc sygnowany przez siebie set przetworników i preampu, Gus G. chciał mieć pod ręką masywne brzmienie, dający się łatwo przesterowywać mocny sygnał, a jednocześnie nie stracić możliwości kontrolowania brzmienia dzięki zróżnicowanej dynamicznie grze. Rzeczywiście gitara jest czuła na artykulację, co pozwala na eksperymentowanie z przeróżnymi technikami gry. Szczególnie ciekawie przedstawia się gra flażoletów sztucznych, zmiana poziomu sygnału gałką VOLUME w gitarze oraz tłumienie strun o zróżnicowanej intensywności. Czuć, że gitara sprawnie reaguje na wszelkie zamierzenia gitarzysty, dzięki czemu gra na niej to prawdziwa przyjemność. Gitara daje silny i skupiony atak, a brzmienie jest dobrze zbalansowane. Z tego powodu świetnie brzmią szybkie partie techniczne, w których dużą rolę odgrywa kostkowanie. Szczególnie ciekawie sprawdza się to przy zdjęciu gainu, kiedy to zostaje mocno perkusyjny dźwięk ładnie poddający się artykulacji.

PODSUMOWANIE

Sygnatura Gusa G. oferuje rewelacyjne brzmienie, dużą wygodę gry i niebanalny wygląd. Instrument z powodzeniem odnajdzie się we współczesnej muzyce metalowej, dając soczysty, dobrze zbalansowany sound z mocnym basem, czytelnym środkiem i wyraźnie zaznaczoną górą pasma. Jackson Gus G. Star to nowoczesna gitara, która z pewnością jest w stanie spełnić oczekiwania większości gitarzystów poszukujących instrumentu w miarę uniwersalnego, który sprawdzi się zarówno w roli narzędzia do tworzenia riffów, jak i partii solowych. Za sprawą ciekawie zaprojektowanego graficznego konturu z białej linii umieszczonego blisko krawędzi korpusu gitara staje się bardziej wyrazista. Ostro zarysowany kształt korpusu w ciekawy sposób kontrastuje z łagodnie zaokrąglonymi krawędziami, uatrakcyjniając tym samym całą gitarę i czyniąc z niej wizualne połączenie tradycji z nowoczesnością. Jeśli jesteście miłośnikami talentu Gusa G., grupy Firewind lub Ozzy’ego Osbourne’a, to z pewnością zainteresuje Was ta propozycja.

www.jacksonguitars.com

 

konstrukcja: neck-through-body
korpus: mahoń
gryf: klon
podstrunnica: palisander
progi: 24 Jumbo
znaczniki pozycji: Perloid
skala: 25,5” (648 mm)
promień podstrunnicy: 12” (305 mm)
klucze: Jackson
szerokość siodełka: 42 mm
mostek: Jackson Tune-o-Matic + strunociąg sztabkowy
układ elektryczny: przetwornik Seymour Duncan Gus G. Signature Blackouts, 3-pozycyjny przełącznik przetworników, potencjometr VOLUME
osprzęt: czarny
wykończenie: czarne, satynowe
kraj produkcji: Indonezja
Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
3 969.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
listopad 2018
Kup teraz