MUSIC MAN Silhouette Special

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki MUSIC MAN
Testy
2017-06-14
MUSIC MAN - Silhouette Special

Leo Fender, Forrest White i Tom Walker to legendarny zespół konstruktorów stojących za sukcesem zarówno instrumentów i wzmacniaczy produkowanych przez firmę Fender, jak Music Man po sprzedaniu pierwszej korporacji CBS.

Autor testu: Marcin Komorowski

Istnienie drugiej marki to właściwie kontynuacja innowacji technicznych dobrze przyjmowanych przez muzyków od czasu stworzenia pierwszych gitar basowych typu StingRay w połowie lat 70. XX w. Gitara Silhouette została zaprezentowana w 1986 r. - miała 24 progi, układ elektryczny typu H-S-S, mostek tremolo oraz pręt napinający gryf pokryty grafitem ze śrubą regulacyjną między końcem podstrunnicy a przystawką - do jej przekręcenia nie potrzeba specjalnych narzędzi, wystarczy cienki wkrętak albo mały klucz ampulowy. Special to wzbogacona wersja tego instrumentu produkowana od 1995 r. w kilku wersjach wyposażenia i kolorystyki.

BUDOWA


Silhouette Special to jeden z trzech instrumentów z linii obejmującej także Silhouette oraz Silhouette Bass Guitar - gitarę basową z sześcioma strunami i menzurą w rozmiarze 29 5/8 cala czyli 75,5 cm, którą określa się jako "gitarę dla basistów, bas dla gitarzystów", strojoną A-A albo E-E oktawę niżej od zwykłej gitary. Olchowy korpus pokrywa warstwa lakieru poliestrowego o wysokim połysku.

Ścięte i zaokrąglone krawędzie, podcięcie pod przedramię i sfrezowany tył korpusu zapewniają wysoki komfort gry, podobnie jak zaokrąglone miejsce łączenia z gryfem, który wchodzi dość głęboko w korpus i jest przykręcony pięcioma śrubami stabilizowanymi wąską asymetryczną płytką z zaokrąglonym rogiem. Z tyłu plastikowa płytka maskuje sprężyny mostka tremolo, a sześć otworów umożliwia przeciągnięcie strun przez masywny, mosiężny blok mostka. Obok umieszczono komorę baterii 9 V potrzebnej do zasilania układu "silence circuit" redukującego zakłócenia generowane przez przetworniki.

Klonowy gryf o profilu C ma charakterystyczne dla Music Mana wykończenie olejowo-woskowe - specjalna mieszanka jest ręcznie wcierana w drewno. Promień klonowej podstrunnicy wynosi 10 cali, czyli 254 mm. Progi w ilości 22 mają charakterystyczny profil - są stosunkowo wysokie, ale niezbyt szerokie. Główka w całości wykończona błyszczącym lakierem ma czarny front pasujący do korpusu (oprócz tej wersji - matching headstock - są również dostępne egzemplarze z bez barwionej główki). Klucze w układzie 4+2 to olejowe, blokowane przekładnie Schaller M6-IND. Syntetyczne siodełko główki ma podcięcia kompensujące menzurę i poprawiające dokładność strojenia na progach.

Mostek to sprawdzona konstrukcja Music Man Vintage Tremolo z giętej blachy stalowej z charakterystycznym przedłużeniem nad końcówkami strun ozdobionym firmowym napisem, oparta na dwóch śrubach - wysokość jego zawieszenia można regulować kluczem imbusowym. Nawiązaniem do klasyki są także stalowe siodełka - również wykonane z giętej blachy, podparte na dwóch śrubach do regulacji akcji.

Układ elektryczny zbudowany na perłowej płytce składa się z humbuckera i dwóch singli DiMarzio Custom, pięciopozycyjnego przełącznika, wspólnej regulacji głośności i barwy. Połączenia w kolejnych pozycjach nie są tak oczywiste jak można się spodziewać po zwykłym układzie typu H-S-S. Licząc pozycje przełącznika od skrajnego odchylenia w kierunku potencjometrów mamy do dyspozycji następujące kombinacje: 1. humbucker, czyli dwie cewki przetwornika przy mostku z cewkami połączonymi szeregowo w przeciwfazie, 2. cewka humbuckera obok mostka i środkowy singiel połączone równolegle, 3. druga cewka humbuckera (bliższa środkowej przystawce) i singiel przy gryfie połączone równolegle, 4. dwa single połączone równolegle, 5. singiel przy gryfie. Układ redukcji zakłóceń włącza się w momencie włożenia wtyczki do gniazda wyjściowego gitary zamontowanego z boku korpusu, blisko gałki TONE. Gitara jest sprzedawana w solidnym futerale wyłożonym wewnątrz czarnym pluszem, z dwiema komorami na pasek i inne drobiazgi po bokach gryfu.

WRAŻENIA


Gitary Music Man mają wielu zwolenników ze względu na jakość wykonania, która i w tym egzemplarzu reprezentuje znakomity poziom, ale także z powodu komfortu gry. Korpus idealnie dopasowuje się do tułowia zarówno podczas grania na stojąco, jak na siedząco. Gryf o klasycznym profilu C jest minimalnie węższy niż w większości gitar, jednak jego przekrój i olejowo-woskowe wykończenie gwarantują rzadko spotykaną wygodę - nie klei się do palców nawet przy dłuższym ćwiczeniu, jak często ma to miejsce w przypadku lakieru o wysokim połysku. Jednocześnie można odnieść wrażenie, że jest to stara, wytarta szyjka ulubionej gitary, ograna przez dwie dekady. Niewielka główka redukuje ciężar, więc gryf przeważony korpusem lekko się unosi, przez co lewa dłoń układa się naturalnie i nie męczy się. Ruchomy mostek nie sprawia problemów w eksploatacji - regulacja jest niezwykle prosta, jak przystało na sprawdzone rozwiązanie zaczerpnięte jeszcze ze Stratocastera. Blokowane klucze gwarantują dużą stabilność stroju nawet przy nieco intensywniejszym używaniu ramienia mostka.

BRZMIENIE


Olcha i klon to jedno z najbardziej klasycznych połączeń drewien w gitarach elektrycznych, wraz z klonową podstrunnicą daje ono zrównoważony pasmowo, ciepły w środku i wyrazisty w górze dźwięk. Przetworniki DiMarzio Custom gwarantują szeroką paletę brzmień kojarzonych ze stylistyką typu strat. Przy gryfie uzyskujemy aksamitną, czytelną barwę z charakterystyczną dźwięcznością w górze. Dwa single to klasyczny bell tone - dźwięczny, żywy i rozwibrowany tembr. W pozycji trzeciej, łącząc jedną cewkę humbuckera z singlem przy gryfie mamy brzmienie idące ścieżką wytyczoną przez Telecastera, jednak o nieco innej, lekko złagodzonej stylistyce. Pozycja 2 czyli cewka humbuckera i środkowy singiel to jasne, dobrze przebijające się brzmienie zwyczajowo określane jako tzw. "szklanka".

Humbucker przy mostku daje energetyczną barwę z przyjemnie podkreśloną średnicą i bez zbytniej jazgotliwości w górze. Dobór przetworników oraz wyważenie ich indywidualnych cech powodują, że instrument nie tylko jest wrażliwy na artykulację i harmonijnie przechodzi w przester, ale przede wszystkim jest wyjątkowo uniwersalnym narzędziem - niczym duży zestaw różnorodnych pędzli dla wprawnego i świadomego ich możliwości malarza. Do tego trzeba jeszcze wspomnieć o tym co zwiększa komfort psychiczny - gitara nie brumi nawet na mocnym przesterze.

PODSUMOWANIE


Silhouette Special w pełni zasługuje na miano superstrata - to gitara czerpiąca z tradycji, jednak w pełni gotowa by sprostać wysokim wymaganiom zawodowego muzyka. Nieco skromny wygląd z nutą elegancji, którą dodaje perłowa płytka idzie w parze z wygodą gry starej, ułożonej i rozegranej gitary - mimo, że jest to egzemplarz prosto z fabryki. Szeroka paleta brzmień generowanych przez przetworniki DiMarzio czynią z niej uniwersalny instrument przygotowany do grania w różnych stylistykach, jednocześnie mający własną specyfikę i swoje charakterystyczne barwy.

 

Korpus: olcha
Gryf: klon
Podstrunnica: klon
Progi: 22 high profile, medium width
Menzura: 25,5" = 648 mm
Mostek: Music Man Vintage
Tremolo
Klucze: blokowane Schaller M6-IND
Układ elektryczny: DiMarzio custom
humbucking, Dimarzio custom
single × 2, przełącznik 5-pozycyjny,
VOLUME, TONE, Silent circuit
Wykończenie: White


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
6
Dystrybutor