CHAPMAN ML-1 NAT-SA

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki CHAPMAN
Testy
2017-03-10
CHAPMAN - ML-1 NAT-SA

Rob Chapman to muzyk znany szerszemu gronu miłośników gitary przede wszystkim z filmów, w których wraz z Lee Andertonem prezentuje różne instrumenty, wzmacniacze i efekty.

To również człowiek, który dał początek nowej marce gitar, stworzonej w kooperacji z Faith Guitars należącej do Barnes & Mullins. Zaczęło się od sygnowanego modelu ML-1, który w 2010 r. w ilości 500 egzemplarzy sprzedał się niczym przysłowiowe świeże bułki. Aktualna oferta Chapman Guitars obejmuje już kilkanaście modeli w klasach: Standard, Hot Rod, oraz Signature. Po prezentowanym w numerze 12/2016 modelu ML-1 Pro przyszła pora, by wziąć na warsztat nieco tańszy model ML-1 klasy Standard, który otrzymaliśmy dzięki łódzkiemu Guitar Center.

Nietrudno zorientować się jaka gitara zainspirowała swoim kształtem twórców modelu ML- 1. Asymetryczny korpus w całości wykonano z jesionu, z tyłu jest on sfrezowany anatomicznie pod żebra. Gładko profilowane jest również miejsce łączenia z gryfem - łagodny łuk i zaokrąglenie wymusiły niesymetryczne usytuowanie czterech śrub osadzonych w tulejach. Jednoczęściowy klonowy gryf łagodnie przechodzi w odwróconą główkę z numerem seryjnym z tyłu i faksymile autografu Roba Chapmana z przodu wraz z napisem "Chapman Guitars". Gitarę wyposażono w olejowe klucze marki Grover z czarnym wykończeniem. Na główce zastosowano dociski strun G3 i D4 oraz A5 i E6. Śruba regulacji gryfu ukryta jest w zagłębieniu tuż nad siodełkiem o długości 42.

Podstrunnicę wykonano z hebanu - drewna wysoce pożądanego i nieczęsto spotykanego w gitarach tej klasy cenowej. Jej radius wynosi 13,75 cala, czyli około 349 mm. Z przodu znakiem nieskończoności zaznaczono jedynie dwunasty z 22 progów w rozmiarze extra jumbo, znaczniki pozostałych pozycji umieszczono tylko na bocznej krawędzi podstrunnicy. Mostek to konstrukcja tremolo Wilkinson WVPCR z odlewanym korpusem i masywnymi siodełkami, stabilizowany na korpusie sześcioma wkrętami, z tyłu zawieszony na trzech sprężynach.

Układ elektryczny tworzą dwa single Chapman Guitars Extreme Victory z średnim poziomem sygnału oraz dwucewkowy, mocny Chapman Guitars Guitarnivore przy mostku. Wszystkie przetworniki są oparte na magnesach Alnico. Do dyspozycji jest sześć brzmień podstawowych uzyskiwanych dzięki kombinacji przełącznika trójpozycyjnego oraz przełącznika SPLIT COIL ukrytego pod gałką filtra barwy - w pozycji PUSH: 1. singiel przy gryfie, 2. singiel przy gryfie + humbucker, 3. humbucker, w pozycji PULL: 1. dwa single, 2. wszystkie przetworniki, 3. singiel z pozycji środkowej + jedna cewka humbuckera. Gniazdo wyjściowe zamontowano w boku korpusu na blaszce w kształcie elipsy przykręconej dwoma wkrętami. Gitara jest wykończona przezroczystym lakierem o subtelnym, satynowym połysku i dostarczana w dobrej klasy pokrowcu. W komplecie jest oczywiście ramię wibratora, dodatkowa sprężyna do mostka oraz klucze do regulacji gryfu i mostka.

WRAŻENIA


To kolejna gitara ze stajni Chapmana, która odzywa się bardzo dobrze "z deski", zdecydowanie wykraczając ponad poziom w tym pułapie cenowym. Po lekkiej korekcie dało się bez problemu ustawić niemal wyścigową akcję strun, a wygodny gryf również jest sprzymierzeńcem dla lewej ręki przy podciąganiu czy przebiegach legato. 3-pozycyjny przełącznik oraz rozłączanie cewek humbuckera pozwala na uzyskanie stratowych barw, klasycznych barw rockowych jak i mniej typowych, ale bardzo inspirujących brzmień podkładowych. Humbucker oferuje na kanale czystym okrągły, niemal vintage’owy charakter, a rozłączony w pozycji single-coil odzywa się wyrazistym brzmieniem Strata o lekko przyciętej górze.

Wyjątkowo dobrze brzmią same single, choć nie uzyskamy aż tak dźwięcznej szklanki jak w klasycznym Stratocasterze. Barwy typu crunch wypadają tu jeszcze lepiej, czuć dobrą separację dźwięków w akordach i oddanie niuansów skłaniających do zabaw artykulacją, gitara bardzo ładnie radzi sobie w high-gainowych klimatach. Palm muting przy załączonym humbuckerze skłania do gry rozbudowanych riffów, a w solówkach słychać dobre wyważenie pomiędzy nasyconymi harmonicznymi i zwartym, czytelnym dołem. Góra pasma mogłaby być bardziej otwarta, jednak wystarczy rozłączyć cewki by uzyskać agresywny, jasny ton.

Na ML-1 najdziemy wiele naprawdę użytecznych i często zaskakująco rasowych barw, od szklistego bluesa, przez country’owy chicken-pickin’ po mocny, rockowy crunch i nawet metal. Dodajmy do tego sprawnie działający mostek tremolo a otrzymamy bardzo wszechstronny instrument o mocnych, blues-rockowych i rockowych inklinacjach.

www.guitarcenter.pl
www.chapmanguitars.co.uk

 

Korpus: jesion
Gryf: klon
Podstrunnica: heban
Progi: 22 extra jumbo
Mostek: Wilkinson WVPCR Tremolo
Menzura: 648 mm = 25,5"
Klucze: Grover - olejowe
Układ elektryczny: Chapman
Guitars Extreme Victory Single Coil
× 2, Chapman Guitars Guitarnivore
Humbucker × 1, przełącznik 3-pozycyjny,
VOLUME, TONE (push-pull
COIL SPLIT)
Wykończenie: Naturalne


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5