GRETSCH Streamliner G2420T, G2622, G2655T

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki GRETSCH
Testy
2016-04-15
GRETSCH - Streamliner G2420T, G2622, G2655T

Geneza instrumentów marki Gretsch sięga schyłku XIX w., kiedy niemiecki imigrant Friedrich Gretsch krótko po przybyciu do Stanów Zjednoczonych założył na Brooklynie firmę pod swoim nazwiskiem.

Autor testu: Wojciech Wytrążek

Był to rok 1883, Friedrich miał wówczas 27 lat i dużo zapału do budowy instrumentów opartych na membranach, takich jak bębny, tamburyny czy banjo. Jego kariera nie trwała długo - zmarł w 1895 r. w wieku 39 lat, a firmę odziedziczył jego syn Fred Junior, który w 1916 r. przeniósł ją do nowej siedziby. W połowie lat 50. XX w. rozpoczęto produkcję gitar - pojawiły się modele 6120 Nashville oraz Duo Jet rozsławiony przez Bo Diddleya i Chucka Berry'ego, który nagrał na nim przebój "Maybelline" (tę gitarę widać na okładce albumu "After School Session" z 1955 r.). Po nich pojawiły się modele Country Club i piękny White Falcon.

Lata 70. i 80. były dla firmy pasmem poważnych trudności, a jej renomę odbudował dopiero w latach 90. Fred W. Gretsch - pra-prawnuk założyciela. Na gitarach tej marki grali między innymi: Chet Atkins, Duane Eddy, Eddie Cochran, Brian Jones, The Beatles, The Animals i wielu innych. Stary Gretsch z humbuckerem przy mostku i otworami po wymontowanych dwóch pozostałych przetwornikach jest od lat znakiem rozpoznawczym Malcolma Younga z AC/DC, którego od ukochanej gitary nie odwiodły nawet dwa sygnowane własnym nazwiskiem modele (G6131SMY i G6131MY).

Linia Streamliner funkcjonuje w gamie instrumentów marki Gretsch od lat 50., a w 2016 r. obejmuje trzy nowe modele, każdy w trzech wersjach kolorystycznych, z których dwie posiadają wibrator Bigsby, a jedna stały most, co razem stanowi dziewięć nowych gitar.

GRETSCH STREAMLINER G2420T HOLLOW BODY BIGSBY FLAGSTAFF SUNSET


Gitara typu hollow body ma pokaźnych rozmiarów pudło rezonansowe o maksymalnej szerokości blisko 41 cm wykonane z klonowej sklejki i wykończone na wysoki połysk. Takim samym lakierem został pokryty gryf z drewna nato o profilu, który można określić jako spłaszczone U. Symetryczna główka z czarnym frontem została ozdobiona złotym logo i płytką w kształcie łódki zakrywającą śrubę regulacji gryfu. Klucze to solidne przekładnie olejowe. Siodełko wykonane z kości ma rozmiar 43 mm i jest takie samo we wszystkich prezentowanych modelach.

Palisandrowa podstrunnica o promieniu 12 cali, czyli 305 mm, podobnie jak główka, została otoczona białym bindingiem; mieści ona 22 progi w rozmiarze medium jumbo. Uwagę zwracają wyjątkowo duże, prostokątne markery z masy perłowej zajmujące prawie całą powierzchnię między progami. Podstrunnica nachodzi na pudło rezonansowe wraz z częścią gryfu tworząc wysoki schodek charakterystyczny dla gitar z grubym korpusem. Gryf ma z tyłu łagodnie zaokrągloną stopkę z białym wykończeniem pasującym do bindingu z czarną żyłką otaczającego krawędzie korpusu. Mostek typu Adjusto-Matic został osadzony w palisandrowym podstawku przylegającym do pudła rezonansowego dzięki naciągowi strun zaczepionych na walcu mechanizmu vibrato Bigsby-Licensed B60 zakotwiczonym w bocznej ściance w osi symetrii instrumentu.

Układ elektryczny tworzą dwa humbuckery Broad’Tron, trójpozycyjny przełącznik przetworników oraz cztery potencjometry - oddzielne regulacje głośności dla każdego z przetworników, wspólna regulacja barwy i dodatkowy wspólny potencjometr głośności. Wykonanie Gretscha G2420T stoi na bardzo wysokim poziomie - wykończenie, dbałość o detale, wszystko to sprawia wrażenie, że obcujemy z dwa razy droższym instrumentem. Ten model ma największy korpus z całej trójki i jak można się tego spodziewać jego brzmienie jest najpełniejsze już podczas gry "na sucho". Na wzmacniaczu wykazuje się głębszym i bardziej miękkim dołem.

Jednakże zastosowane tu humbuckery Broad’Tron nie grają jak typowe PAF. Ich sygnał wyjściowy jest dość niski - na ucho niewiele więcej niż mocne single w Stratocasterze. Charakter brzmieniowy plasuje się na skali sonorystycznej gdzieś pomiędzy singlami, a humbuckerami - wychodząc od każdej z tych konstrukcji możemy sobie wyobrazić dodane cechy - są podatne na artykulację jak single, ale ich sygnał jest odrobinę skompresowany jak w humbuckerach. Mają z kolei zaokrągloną górę tak jak humbuckery, ale są też dość śpiewne jak single. Gitara sprawdza się zarówno na barwie czystej, jak i przesterowanej, w szerokim spectrum nasycenia gainu.

G2622 STREAMLINER CENTER-BLOCK WALNUT STAIN


Model G2622 to klasyczny przykład gitary typu półpudło z dwoma wycięciami w korpusie i drewnianym blokiem w środkowej części instrumentu, oparty na wzorze klasycznego półpudła, którego szerokość jest taka sama w dolnej części jak w modelu G2420T, jednak różni się wymiarami górnej części korpusu, gdzie gitara jest węższa. Gryf przyklejony do korpusu łączy się z nim w typowy dla tego typu gitar sposób - na górną część korpusu nachodzi wyłącznie podstrunnica. Inny jest również sposób mocowania strun i osprzętu - mostek Adjusto-Matic zamontowano bezpośrednio na korpusie, a funkcję strunociągu pełni odlewany moduł w przypominający literę "V" zakotwiczony na dwóch masywnych śrubach.

Układ elektryczny jest wspólny dla całej serii, jedyne różnice dotyczą kwestii regulacji wysokości przetworników - w modelu G2420T niklowane puszki są znacznie bardziej wysunięte do przodu, ze względu na specyficzny montaż gryfu, w G2622 i G2655T Junior ich przednia powierzchnia znajduje się blisko czarnych ramek montowanych czterema wkrętami. Z modelem G2420T wspólna jest również płytka ochronna zamontowana na dwóch śrubach - jedna przy wycięciu, druga łącząca z metalowym uchwytem, a także przezroczyste gałki potencjometrów w złotym kolorze.

Model G2622 ma zdecydowanie bardziej bluesowy charakter niż poprzednik. Brak mostka Bigsby skutkuje nieco odmienną reakcją na atak - nie wyczuwa się tu tej odrobiny kompresji dynamiki, powodowanej przez sprężystość mostka. Gitara dzieli z poprzedniczką te cechy, które sprowokowały mnie do jej wysokiej oceny: świetne wykonanie, wzorowa wygoda gry i brzmienie, które zaliczyć można do tego z klasy wyższej. Jeśli lubicie konstrukcje typu "335" to jest to jej bardzo ciekawa odmiana - sprawdzi się w wielu różnych stylach muzyki.

G2655T STREAMLINER CENTER-BLOCK JUNIOR BIGSBY BLACK


Gitara oznaczona symbolem G2655T z dopiskiem Junior to mniejsza gabarytowo wersja G2622, wykonana z takiego samego zestawu drewien, jak dwa opisane wyżej modele: klon, nato, palisander. Dodatkowo różniąca się pod względem kilku szczegółów wykończenia. Po pierwsze, uwagę przykuwa znacznie mniejsze pudło, oczywiście również z drewnianym blokiem w środkowej części i otworami w kształcie litery "f". Przez czarny lakier i mniejsze gabaryty gitara wygląda najbardziej rockowo z trzech prezentowanych modeli - jej szerokość w dolnej części wynosi 34 cm.

Licencjonowany mostek Bigsby B50 w tym przypadku jest przykręcony do przedniej części korpusu czterema śrubami, a struny zaczepione na ruchomym walcu są przewleczone pod drugim walcem zapewniającym optymalny kąt przegięcia na mostku, również przykręconym do korpusu bez palisandrowej podkładki z dużego hollow body. Płytka chroniąca lakier pudła przed zarysowaniami kostką jest wyraźnie mniejsza niż w pozostałych dwóch gitarach. Czarne gałki potencjometrów dopełniają efektu, czyniąc z G2655T Junior instrument o eleganckim, choć nieco tajemniczym wyglądzie.

Najmniejsza gitara z testowanej trójki na sucho gra bardziej środkiem niż jej poprzedniczki. Jednakże po podłączeniu skutkuje to jedynie nieco bardziej zwartym dołem. Jest to niuans, ale jak wiemy - czasem właśnie o takie niuanse chodzi. Mniejszy korpus nie daje tak wygodnego podparcia dla prawej ręki jak G2622, ale z ergonomią i tak jest tu bardzo dobrze. Instrument pięknie się odzywa w każdej pozycji przełącznika, zarówno na barwie czystej, jak i przesterowanej. Podobnie jak w poprzednich modelach, jest bardzo ekspresyjny kiedy dopalimy go overdrivem. Śpiewność i podatność na artykulację powoduje, że na tym Gretschu gra się jak na mocniej dopalonym Stratocasterze, który ceniony jest za precyzyjne przenoszenie niuansów gry gitarzysty. Świetny instrument.

PODSUMOWANIE


Podczas rozmów w redakcji różniliśmy się co do preferencji estetycznych (mniejsze, większe, inny kolor) lub technicznych (jeden woli stały most, inny Bigsby), ale jedną opinię podzielaliśmy wszyscy: nowe modele Gretscha grają jak instrumenty z wyższej półki cenowej, niż wskazywałaby na to ich metka. Tym samym znacznie podwyższają poprzeczkę dla innych marek w tym segmencie rynku. Gitary są świetnie wykonane, bardzo wygodne, brzmią genialnie i kosztują rozsądnie - czego można więcej chcieć?

 

G2420T
Korpus: klon
Gryf: nato
Podstrunnica: palisander
Progi: 22, Medium Jumbo
Mostek: Adjusto-Matic, Secured Rosewood Base +
Bigsby-Licensed B60
Menzura: 24.75" (628 mm)
Układ elektryczny: Broad’Tron Humbucker × 2,
przełącznik 3-pozycyjny, NECK VOLUME, BRIDGE
VOLUME, MASTER VOLUME, MASTER TONE
Klucze: zamknięte olejowe
Wykończenie: Flagstaff Sunset

G2622
Korpus: klon
Gryf: nato
Podstrunnica: palisander
Progi: 22, Medium Jumbo
Mostek: Anchored Adjusto-Matic + Gretsch “V"
Stoptail
Menzura: 24,75" (628 mm)
Układ elektryczny: Broad’Tron Humbucker × 2,
przełącznik 3-pozycyjny, NECK VOLUME, BRIDGE
VOLUME, MASTER VOLUME, MASTER TONE
Klucze: zamknięte olejowe
Wykończenie: Walnut Stain

G2655T
Korpus: klon
Gryf: nato
Podstrunnica: palisander
Progi: 22, Medium Jumbo
Mostek: Anchored Adjusto-Matic + Bigsby-Licensed B50
Menzura: 24,75" (628 mm)
Układ elektryczny: Broad’Tron Humbucker × 2,
przełącznik 3-pozycyjny, NECK VOLUME, BRIDGE
VOLUME, MASTER VOLUME, MASTER TONE
Klucze: zamknięte olejowe
Wykończenie: Black


Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5
Posłuchaj Testowany sprzęt
Posłuchaj Testowany sprzęt
Posłuchaj Testowany sprzęt