E-II Horizon FM/NT DBSB
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Zaprezentowana w 2014 roku przez koncern ESP marka E-II zastąpiła wcześniejsze, japońskie modele ESP, oferując ten sam wysoki poziom jakości wykończenia i materiałów. Produkowane przez japońskich lutników instrumenty plasują się pomiędzy tańszymi gitarami siostrzanej marki LTD a prezentującymi już hi-endowe konstrukcje dywizjami ESP Original i ESP USA.
Autor testu: Piotr Szarna
E-II obejmuje obecnie dziesięć odrębnych serii: Arrow, Eclipse, FRX, Horizon, Horizon-III, M, Mystique, ST, TE oraz Vintage, w ramach których oferowane są gitary o różnorodnych kształtach i nierzadko bardzo efektownych wykończeniach. Do naszego testu trafił tym razem model E-II wyposażony w piękny top z klonu płomienistego i należący do nowoczesnej linii Horizon.
BUDOWA
E-II Horizon FM/NT reprezentuje konstrukcję set-thru, gdzie gryf jest przedłużeniem środkowej części korpusu i tworzy z nim jedną całość. Szyjkę wykonano z klonu a boki stanowią mahoniowe skrzydła. Gitara wykończona jest na wysoki połysk lakierem w kolorze Dark Brown Sunburst, który ukazuje fakturę nowocześnie profilowanego topu z klonu płomienistego. Na hebanowej, gładkiej podstrunnicy o promieniu 12 cali, ozdobionej przy górnej krawędzi oryginalnymi, prostokątnymi markerami z masy perłowej i kolorowego abalonu, nabito 24 progi w rozmiarze extra jumbo.
Wizualną stronę uzupełnia naturalny binding korpusu i główki, która posiada wykończenie fornirem klonowym korespondujące z topem. Po obu stronach symetrycznie zamontowano tu blokowane, chromowane klucze marki Gotoh. Stały mostek Gotoh Tune-O-Matic z siodełkami wykonanymi ze specjalnego stopu aluminium i brązu wraz z regulowanym strunociągiem zapewnia długi sustain oraz lepsze przeniesienie wibracji strun na korpus.
Sercem układu elektrycznego jest para humbuckerów Seymour Duncana - obowiązkowy już w pozycji przy gryfie model SH-2, czyli popularny Jazz, oraz bardzo ciekawy SH-16, wykorzystujący magnesy Alnico 5 i będący w zasadzie połączeniem konstrukcji cewek modelu '59 i Custom. Zestawienie klasycznego brzmienia PAF oraz nowoczesnego, mocnego humbuckera było wynikiem eksperymentów fanów obu pickupów, którzy zainspirowali mister Duncana do wdrożenia produkcyjnej wersji. Co ciekawe poszczególne cewki nawinięte są drutami o różnej grubości. '59 wykorzystuje nieco grubszy przekrój oferujący klarowność i otwarte brzmienie PAF, a cewka Custom przy cieńszym przewodzie oferuje wyrazisty i szybszy atak, zwarty dół i nieco większą kompresję.
Całość sterowana jest 3-pozycyjnym przełącznikiem oraz dwoma potencjometrami głośności i tonów, których srebrne, chromowane wykończenie bardzo elegancko kontrastuje z powierzchnią klonowego topu. Gitara posiada standardową menzurę 25,5" i dostarczana jest wraz z blokowanymi zaczepami paska Schallera oraz kluczykami regulacyjnymi w firmowym, dopasowanym futerale ESP.
WRAŻENIA
ESP jest marką, której instrumenty posiadają perfekcyjnie dopracowany design i często prezentują artystyczne podejście do kształtu i wykończenia. E-II Horizon FM/ NT to nowoczesny korpus typu super Strat, a idealne wyprofilowanie efektownego, klonowego topu idzie tu w parze ze znakomicie prezentującym się, lustrzanym lakierem Dark Brown Sunburst. Korpus dobrze przylega do ciała, a gryf o profilu Thin U w połączeniu z siodełkiem z kości o długości 42 mm zapewnia wysoki komfort gry. Przy konstrukcji typu neck-through i głębokim wyprofilowaniu łączenia gryfu z korpusem mamy też znakomity dostęp do najwyższych pozycji na podstrunnicy. Narzekać mogą jedynie zwolennicy satynowego wykończenia szyjki, choć trzeba przyznać, że lakierowany w całości tył instrumentu prezentuje się tu bardzo efektownie.
Struny na początku wydawały mi się nieco twardsze, ale po chwili doceniłem ich stabilność przy graniu riffów, a bardzo gładka, hebanowa podstrunnica o lekkim połysku w połączeniu z niską akcją i szerokością 42 mm na siodełku zapewnia lekkość przy grze legato i podciąganiu. Wszystko jest tu perfekcyjnie wykończone, a oryginalne, prostokątne markery łączące dwa rodzaje masy perłowej wzmacniają jeszcze wizualny efekt. O rodowodzie marki dobitnie świadczy umieszczona na XII progu inkrustacja ESP. Całość wieńczy zgrabna, oryginalna główka z precyzyjnie działającymi kluczami Gotoha. Gitara dostarczana jest w wyściełanym, bardzo solidnym futerale ESP nie odbiegającym jakością od samego instrumentu.
BRZMIENIE
Na pokładzie testowanego Horizona znalazły się dwa klasowe pickupy Seymour Duncana - zamontowany przy gryfie SH-2, czyli popularny Jazz, znakomicie odnajdujący się w tej pozycji zarówno przy barwach czystych, jak i przesterowanych oraz będący hybrydą 59-tki i modelu Custom, Seymour Duncan SH- 16, prezentujący najlepsze cechy obu pickupów - ciepłe i naturalne tony '59 oraz wyrazisty atak i nasycone brzmienie Duncan Custom.
Gitara na sucho odzywa się bardzo sprężyście z mocnym i rezonującym basem. Po włączeniu do kanału czystego i ustawieniu przetwornika przy gryfie z głośnika wydobywa się naturalne brzmienie o tłustym dole i lekko przyciętej górze, jednak przy zachowaniu jednocześnie bardzo dobrej klarowności. Ładnie słyszalny jest konkretny charakter środka pasma czystej barwy a po dodaniu gainu całość wzorowo reaguje na wszelkie zabiegi artykulacyjne - mocny atak przełamuje barwę w lekki drive, a po skręceniu gałki tonów mamy miękki i dynamiczny środek z bardzo przyjemną prezencją.
Pozycja środkowa to konturowa barwa idealna do otwartych, szerokich akordów lub dynamicznych, funkowych bić, charakteryzująca się już ostrzejszą górą i bardziej wyrazistym, cały czas ciepłym środkiem. Podkręcamy przester i przenosimy się do dynamicznego crunchu o charakterze łączącym lekko szklankową górę Strata z "gibsonowskim" środkiem. Zarówno solówki jak i pełne akordy brzmią bardzo selektywnie i dynamicznie.
Wracamy do humbuckera przy gryfie, który przy zwiększonym już gainie odzywa się pełną i śpiewną barwą blues-rockową, która ożywiona jest dodatkowo szklistą górą. Przechodzimy we wzmacniaczu na hi-gainowe rejony i załączamy humbucker przy mostku. Brzmienie charakteryzuje wyraźny, skupiony środek oraz mocny, dynamiczny palm-muting przy riffach, a dzięki nasyconym harmonicznym i otwartej górze pokładowy Seymour Duncan SH-16 wręcz czaruje nowoczesną, mocną rockową barwą, w której mamy wyraźny, przebijający się środek, tłusty dół i bardzo śpiewną górę wzorowo reagującą na zmiany dynamiki kostkowania. Jednocześnie legato niemal samo ciągnie grane przebiegi potwierdzając ponadprzeciętny sustain konstrukcji set-thru-neck, wspomaganej wysokiej klasy stałym mostkiem Gotoha.
Nawet na dużym gainie barwa nie jest zmulona i bardzo plastycznie daje się kształtować przy pomocy samej kostki. Połączenie takiej klarowności z mocnym, nasyconym niskim środkiem świadczy o znakomitej klasie całej konstrukcji ze stajni ESP E-II. Wyższy środek i najwyższe pasmo nie atakują też w żadnym przypadku nieprzyjemną, zbyt ostrą górą. E-II Horizon to zdecydowanie w pełni profesjonalny instrument perfekcyjnie odnajdujący się w dynamicznych, hi-gainowych riffach i oferujący śpiewne, nasycone harmonicznymi barwy solowe z łatwością przebijające się na żywo w zespole.
PODSUMOWANIE
E-II Horizon FM/NT DBSB prezentuje profesjonalną półkę instrumentów, a jakość wykończenia i zastosowanych materiałów w niczym nie odstaje od wcześniejszych modeli ESP. Produkowany w Japonii, testowany Horizon wnosi nowoczesny i efektowny design a bardzo dobrze dobrane pokładowe pickupy Seymour Duncana oferują zarówno ładne, głębokie barwy czyste o naturalnym charakterze jak i hi-gainowe, tłuste i selektywne brzmienia nowoczesnego rocka.
korpus: mahoń
top: klon płomienisty
gryf: klon, profil Thin U
podstrunnica: heban
radius: 12" (305 mm)
progi: 24 ekstra jumbo
mostek: Gotoh Tune-O-Matic ze
strunociągiem
klucze: blokowane Gotoh
pickupy: Seymour Duncan SH-2 gryf,
Seymour Duncan SH-16 mostek
układ elektryczny: 1 x VOLUME, 1 x
TONE, przełącznik 3-pozycyjny
skala: 648 mm (25,5")
wykończenie: wysoki połysk Dark
Brown Sunburst
wyposażenie: blokowane zaczepy
paska Schaller, sztywny futerał ESP