EVENTIDE MicroPitch Delay

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki EVENTIDE
Testy
Piotr Szarna
2021-10-14
EVENTIDE - MicroPitch Delay

Znany z profesjonalnych rackowych kombajnów oraz rozbudowanych podłogowych efektów jak TimeFactor, ModFactor, Space czy H9, które na przestrzeni ostatnich kilku dekad znalazły zastosowanie w wielu studiach nagraniowych czy profesjonalnych pedalboardach, Eventide zaprezentował ostatnio nową serię dot9 obejmującą trzy kompaktowe stompboxy Blackhole Reverb, UltraTap oraz MicroPitch, w których umieszczono odpowiadające nazwom zaawansowane algorytmy.

Blackhole oraz UltraTap gościliśmy już na łamach Gitarzysty, tym razem przyjrzymy się trzeciemu z nich – MicroPitch Delay, który jak można spodziewać się po poprzednikach, oferuje znacznie więcej niż stereofoniczny delay.

Eventide opisuje funkcję MicroPitch jako „poszerzenie stereo”, które sprawia, że gitara zabrzmi znacznie mocniej i szerzej. Historia algorytmu MicroPitch jest ważna w historii Eventide, i jak to często bywa, była inspirowana przez muzyków. Nieco niestabilny wewnętrzny zegar harmonizera H910 powodował charakterystyczne odstrojenie, które wykorzystali tacy producenci jak Tony Visconti czy muzycy jak Eddie Van Halen – używając tej lekkiej dysfunkcji zastosowali dwa H910 razem, uzyskując unikalny, miękki efekt zbliżony do chorusa, poszerzający brzmienie gitar w panoramie stereo. Gotowy efekt pojawił jako MicroPitch w kolejnej, poprawionej już wersji H949, i szybko stał się popularnym narzędziem studyjnym, rozbudowanym w znakomitym, rackowym multiefekcie H3000, znajdując zastosowanie zarówno przy gitarach, wokalu, klawiszach czy nawet werblu.



BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Eventide MicroPitch Delay zamknięto w czerwonej, dwuprzyciskowej metalowej obudowie o kompaktowym formacie znanym już z obu wspomnianych, testowanych u nas stomboxów. Do dyspozycji ponownie mamy sześć dwufunkcyjnych gałek: Mix-Tone, Pitch A-Delay A, Pitch B-Delay B, Depth-Mod, Rate/Sens-Feedback i Pitch Mix/Out Lvl, w których drugie parametry regulowane są po wciśnięciu podświetlanego przycisku na górnym, prawym rogu. Mix to balans pomiędzy sygnałem dry i wet, Tone odpowiada za korekcję barwy, kolejne dwie gałki to odstrojenie odpowiednio +50 centów i – 50 centów oraz czas opóźnienia dwóch niezależnych linii delay’a w lewym (A) i prawym (B) kanale. Depth i Mod regulują głębokość i rodzaj modulacji, Rate/Sens ustalają prędkość modulacji oraz czułość filtra Envelope, Feedback odpowiada za ilość odbić. Ostatnia gałka ustala balans stereo pomiędzy odstrojonymi odbiciami i poziom sygnału na wyjściu.

Panel dopełniają dwa przełączniki nożne ACTIVE i TAP, które wraz z umieszczonymi nad nimi podświetlanymi przyciskami obsługują wybór, aktywację i zapis presetów, nabicie tempa czy zmianę trybu działania ACTIVE na chwilowy bądź stały. Po przytrzymaniu TAP stompbox przechodzi w cykliczny wybór jednego z 5 pokładowych presetów zapisanych w pamięci. Edytor Eventide Device Manager (EDM) pozwala po podłączeniu przez USB z komputerem na dostęp do 127 presetów oraz edycji barw i zarządzania barwami. MicroPitch umożliwia wybór jednego z trzech trybów bypassu – buforowanego, relay (true bypass) i DSP + FX, jak również ustawienia pracy Kill Dry. Na tylnej ściance umieszczono gniazdo wejściowe INPUT typu TRS z wyborem trybu mono lub stereo, parę gniazd wyjściowych OUT 1 i OUT 2 z przełącznikiem poziomu sygnału Guitar/Line Lvl, gniazdo EXP (tu możemy podłączyć pedał ekspresji, zewnętrzne przełączniki bądź wykorzystać złącze do obsługi MIDI TRS), złącze mini USB oraz zasilania 9V DC. W zestawie otrzymujemy zasilacz 9V DC z przejściówkami, kabel USB oraz pięć kart z graficznym oznaczeniem ustawień pięciu pokładowych presetów, nakładanych na panel.



W PRAKTYCE

Wspomniane wyżej karty nakłada się na panel, a oznaczenia położeń gałek pozwalają na starcie poznać ich wpływ na barwę oraz możliwości urządzenia. Preset 1 z H3000 przy włączeniu przesterowania distortion i zmniejszeniu Mixu do złudzenia przypomina rockową barwę w stylu EVH z lekkim chorusem, dzięki któremu brzmienie robi się tłuste przypominając nagrane na kanałach dwie gitary. Regulować tu możemy nie tylko odstrojenie w każdym z kanałów ale też proporcje pomiędzy efektem a sygnałem gitary, dzięki czemu Micro Pitch możemy też wykorzystać jako skuteczne podbicie np. na solo. Regulacja Tone pozwala dodać dołu przy przekręcaniu w lewo, lub operować wyższym pasmem poza połową, a pokładowa modulacja może reagować na siłę ataku w struny przez co możemy sterować subtelnym efektem odstrojenia w zależności od dynamiki gry.


Wgrane do pamięci presety możemy łatwo modyfikować i zapisać, a Edytor Eventide Device Manage otwiera kolejne możliwości znalezienia ciekawych barw – tu możemy wykorzystać wiele gotowych presetów Eventide, pokazujących nietuzinkowe możliwości, od palety efektów w stylu chorusa i phasera, przez Leslie i wibrato po zwariowane dźwięki w stylu divebomb. Stompbox Eventide znakomicie odnajdzie się w szerokim spektrum stylistycznym i gainowym, od country, przez rock i fusion po progresywny metal. Potencjał MicroPitch w pełnej krasie pokazuje zastosowanie pedału ekspresji, pozwalającego na jednoczesne sterowanie wieloma parametrami, w wybranym zakresie i dowolnie ustawionym kierunku. Oczywiście nie można zapominać o członie Delay w nazwie efektu – MicroPitch Delay bez problemu kreuje zarówno klasyczne, jak i ambientowe linie opóźniające z czasem nawet do 6 sekund, z modulacją odbić, której brzmienie i charakter możemy zmieniać dynamiką gry dzięki obwiedni envelope. Efektu możemy użyć w wielu sytuacjach i dopiero podłączenie stereo daje obraz jego możliwości, niemniej przy klasycznym wykorzystaniu z lampowym wzmacniaczem w pętli i w trybie mono znajdziemy całą masę inspirujących efektów, nie mówiąc o podrasowaniu barwy wspomnianym wcześniej efektem subtelnego chorusa w stylu EVH.



PODSUMOWANIE

Eventide MicroPitch Delay to kolejny znakomity algorytm Eventide zamknięty w kompaktowym i prostym w obsłudze formacie stompboxa. To high-endowy stompbox oferujący klasowe linie opóźniające w stereo, które dzięki niezależnemu odstrajaniu odbić znacznie zwiększają możliwości urządzenia nie tylko o unikalne poszerzenie sceny, ale pozwalają wydobyć MicroPitch całą gamę inspirujących efektów, od wzmocnienia barwy instrumentu, przez efekty typu chorus, phaser czy leslie, po kreowanie ambientowych przestrzeni. Wszystko podane w kompaktowej formie sprawdzającej się zarówno przy studyjnej pracy, jak i idealnie przystosowanej do profesjonalnego pedalboardu.

+ unikalny algorytm linii opóźniającej z szerokimi możliwościami kształtowania barwy i przestrzeni stereo, pokładowe presety obsługiwane z panelu, intuicyjna obsługa, rozbudowane sterowanie w czasie rzeczywistym pedałem ekspresji, edytor komputerowy do zarządzania presetami
- brak

DANE:

Presety: 5, 127 przy wykorzystaniu MIDI oraz edytora EDM (PC/Mac)
Regulatory: Mix-Tone, Pitch A-Delay A, Pitch B-Delay B, Depth-Mod, Rate/Sens-Feedback, Pitch Mix/Out Lvl
Przełączniki: mono/stereo, guitar/line lvl, 3 funkcyjne, dodatkowe przyciski na panelu
Gniazda: INPUT (TRS), OUT1, OUT2, EXP, USB, 9V DC
Bypass: Buffered, Relay, DSP+FX
Zasilanie: 9V DC, dołączony zasilacz 9V DC/200 mA
Wymiary: 178 x 121 x 71mm


Dostarczył: www.sound-service.eu



Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5.5
Cena
1 499.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
lipiec 2021
Kup teraz