TWO NOTES Torpedo C.A.B. M

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki TWO NOTES
Testy
2020-01-31
TWO NOTES - Torpedo C.A.B. M

Two Notes Audio Engineering to francuska marka, od wielu lat zajmująca się rozwiązaniami studyjnymi i scenicznymi dla gitarzystów, a jej zaawansowane cyfrowe symulacje kolumn głośnikowych i mikrofonów dostępne w urządzeniach serii Torpedo wykorzystywane są od lat przez profesjonalnych muzyków.

Wśród nich na plan pierwszy wysuwa się stereofoniczny, flagowy Torpedo Studio 2U oraz mniejszy, dostosowany na scenę Torpedo Live 1U, który dzięki niedawnej aktualizacji firmware’u (m.in. możliwość zastosowania 2 mikrofonów z dedykowanymi symulacjami tworzonymi specjalnie dla urządzeń Two Notes) przeżywa druga młodość. Ubiegłoroczną nowością jest Torpedo C.A.B. M, wyposażony w bardzo funkcjonalne rozwiązania symulator głośników w formie gitarowego stompboxa, który w tej formie doskonale sprawdzi się zarówno w gitarowym pedalboardzie jak i domowym studiu. Urządzenie otrzymaliśmy do testu dzięki dystrybutorowi Two Notes w naszym kraju, firmie Sound Service.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Wspomniane urządzenia obok symulacji głośników i mikrofonów oddają do dyspozycji kilka symulacji końcówek mocy, dzięki czemu sprawdzą się przy wykorzystaniu z gitarowymi preampami, szczególnie w podłogowej formie. Studio i Live mają wbudowane tzw. load boxy, czyli obciążenia pozwalające na podpięcie do nich wzmacniacza lampowego bez konieczności podłączania fizycznej kolumny. C.A.B. M nie oferuje tego rozwiązania, stworzony jest z myślą o pedalboardzie, a do powyższej „cichej’ pracy z lampowym wzmacniaczem w domu czy studio trzeba doposażyć się w oddzielny load box (np. Torpedo Captor). Oczywiście możemy wykorzystać bez problemu C.A.B. M podłączając też fizyczną kolumnę, korzystając przy nagrywaniu czy na scenie z pokładowych symulacji głośników.

Torpedo C.A.B. M umieszczono w białej, kompaktowej obudowie, której górną część zajmuje jednokolorowy, wyraźny wyświetlacz OLED z umieszczonymi po bokach dwoma wciskanymi pokrętami funkcyjnymi do regulacji parametrów i wyboru pozycji Menu. C.A.B. M wykorzystuje studyjnej jakości 24-bitowe przetworniki AD/DA 96 kHz z 32-bitowym wewnętrznym przetwarzaniem, przy latencji wynoszącej 1,7 ms. Po lewej stronie na boku obudowy znalazło się zbalansowane wyjście XLR DI z przełącznikiem odcięcia masy, wyjście liniowe jack TRS, wejście AUX 3,5 mm i wyjście słuchawkowe 3,5 mm. Na przeciwległej ściance umieszczono gniazdo AMP IN i SPEAKER IN, przełącznik poziomu wejściowego -24dB/0dB/+12dB, złącze micro USB do podłączenia do komputera oraz gniazdo zasilania 12V DC/200 mA.

Nad podświetlanym logo znajduje się slot na kartę micro SD do przechowywania impulsów IR.

Po włączeniu umieszczone na górnej, przedniej ściance logo producenta rozświetla się białym kolorem. Nad nim znajduje się jeszcze ledwo widoczny slot na karty micro SD, na które możemy po podłączeniu do komputera wgrywać klasyczne, zewnętrzne impulsy kolumn IR. Na pokładzie wgrane są do pamięci 32 symulacje kolumn Two Notes z 8 mikrofonami każda – są to wspomniane, profesjonalne impulsy pobranych w studiu symulacji wielu popularnych paczek, przygotowane specjalnie dla urządzeń Torpedo. Do dyspozycji mamy 8 końcówek mocy (6L6, EL34, EL84 i KT88, każda dostępna w dwóch trybach – Push Pull i Single Ended), 8 odmian pogłosu oraz sekcję EQ (tryby Guitar, Bass i 6-zakresowy, semi-parametryczny korektor).

Aplikacja Torpedo Remote V5 umożliwia bardzo wygodną kontrolę wszystkich ustawień i zarządzanie presetami.

C.A.B. M udostępnia 99 presetów w pamięci na zapisanie dowolnych konfiguracji brzmień. W wirtualnym sklepie możemy przesłuchać oraz zakupić dodatkowe emulacje (koszt pojedynczej kolumny z mikrofonami wynosi około 8 Euro) – dostęp do nich uzyskujemy dzięki specjalnemu edytorowi Torpedo Remote, bardzo ładnie przygotowanemu graficznie w wersji V5. Do wyboru mamy tu 3 tryby pracy: Arcade, Simulation i IR Loader. Arcade to tryb bardziej uproszczony, gdzie połączone razem niektóre parametry i ich optymalizacja zapewniają jeszcze łatwiejszą obsługę. Tryb Simulation udostępnia wszystkie parametry oddzielnie i polecany jest dla bardziej zaawansowanych użytkowników. IR Loader korzysta z zewnętrznych impulsów IR - możemy wykorzystać 2 symulacje IR jednocześnie w formacie .WAV lub .AIFF (maks. długość 200 ms, impulsy automatycznie konwertowane są do 48 kHz). Jedną z bardziej przydatnych opcji jest też możliwość bezprzewodowego sterowania poprzez dedykowany edytor Torpedo Wireless Remote za pomocą tabletu bądź smartfona wykorzystując technologię Bluetooth.

C.A.B. M pozwala na wykorzystanie 2 impulsów IR jednocześnie.

W PRAKTYCE

Na rynku jest kilka urządzeń tego typu służących jako mniej lub bardziej rozbudowane symulatory kolumn i mikrofonów podłączanych bezpośrednio do wzmacniacza lampowego lub preampu, jednak za C.A.B. M stoi francuska marka specjalizująca się od lat w symulacjach głośników, możemy być więc spokojni o najwyższą jakość brzmienia. Stompbox idealnie odnajduje się na pedalboardzie, możemy do niego wyprowadzić sygnał zarówno z wyjścia głośnikowego wzmacniacza lampowego, jak również podłogowego preampu – wtedy włączamy bardzo dobrej jakości symulacje końcówek mocy Two Notes. W warunkach domowych i nagrywaniu czy ćwiczeniu najlepiej korzystać z zewnętrznego preampu (w ofercie Two Notes są dostępne dwukanałowe lampowe preampy podłogowe Le Clean, Le Crunch, Le Lead i basowy Le Bass).

Jeśli chcemy wykorzystać lampowy wzmacniacz, potrzebujemy zaopatrzyć się w zewnętrzne obciążenie (load box) wpinane w wyjście Speaker Out na bocznej ściance C.A.B. M, bądź podłączyć fizyczną kolumnę, jednak wtedy możemy zapomnieć o cichym graniu. Brzmienie pokładowych symulacji kolumn i mikrofonów to klasa sama w sobie, potwierdzona już przez gitarzystów wykorzystujących profesjonalnie chociażby model Live, w studio i na scenie.

W ofercie Two Notes znajdziemy kilkaset zestawów kolumn większości firm, a C.A.B. M oferuje na starcie chyba najlepiej dobrane 32 symulacje do gotowego wykorzystania – w porównaniu do modeli Live czy Studio, które mieliśmy okazję testować, i które mają nieco inne wgrane fabrycznie impulsy, biały stompbox zapewnia najszerszą użyteczną paletę do barw od cleanów po mocny high-gain. Oczywiście to tylko początek, bo można zakupić dowolne symulacje w wirtualnym sklepie (impulsy dla Two Notes tworzone są w znacznej mierze przez zewnętrzne, specjalizujące się w tym firmy). Możemy wykorzystać też własne impulsy IR, i to 2 jednocześnie – w C.A.B. M można je przechowywać na pokładowej karcie SD. Latencja jest niezauważalna, choć mamy wybór pomiędzy dłuższym impulsem 200 ms i nieco wyższym opóźnieniem, a krótszym 40 ms i jeszcze lepszą latencją.

Obsługa jest bardzo intuicyjna, na oledowym, wyraźnym wyświetlaczu widoczne są graficzne elementy poszczególnych sekcji, dwa wciskane enkodery pozwalają szybko poruszać się po menu, zmieniać presety, głośność czy parametry, choć najlepszą opcją jest wykorzystanie edytora Torpedo Remote, łącząc się z komputerem poprzez USB. C.A.B. M udostępnia sterowanie przez Bluetooth – wtedy wszelkich ustawień kolumn, mikrofonów w przestrzeni (również za kolumną), efektów (pogłosy i EQ) czy wyboru presetów dokonujemy z poziomu tabletu czy smartfona. Barwa z podłączonego, lampowego wzmacniacza jest bardzo dynamiczna i naturalna na przodach jak i studyjnych odsłuchach, choć znaczenie ma też rodzaj podpiętego obciążenia (chyba że wykorzystujemy tylko preamp) – inaczej zabrzmi obciążenie reaktywne (Torpedo Captor, Suhr Reactive Load, Fractal X-Load LB-2, bądź też fizyczna kolumna), a inaczej obciążenie rezystancyjne (np. Koch LB-120 II). Problemem jest jedynie dobranie odpowiedniej symulacji i ustawień mikrofonów czy wybór impulsu IR – gwarantuję, że taka praca się opłaci, bo uzyskać możemy realistyczne efekty nagrania identyczne z profesjonalnie ustawionymi mikrofonami i kolumnami w studio.

Two Notes Torpedo C.A.B. M to doskonałe rozwiązanie eliminujące przy nagraniu lub podłączeniu do scenicznych przodów konieczność uciążliwego często omikrofonowywania (nie mówiąc o wirtualnym dostępie do dziesiątek lub setek kolumn oraz wielu mikrofonów). Mały stompbox sprawdzi się znakomicie zarówno na scenie, przy nagraniach studyjnych jak i ćwiczeniu. Nie mamy tu co prawda wbudowanego obciążenia pozwalającego grać na lampowym wzmacniaczu bez podpiętej kolumny, jednak możliwości (chociażby sterowanie Bluetooth) i jakość brzmienia symulacji Two Notes znacznie wykraczają poza cenę urządzenia.

www.sound-service.eu

 

Przetworniki: 96 kHz/24 bit
Wewnętrzne przetwarzanie: 32 bite
Maksymalna moc wzmacniacza: 100 W
Presety: 99
Kolumny: 32 Two Notes plus zewnętrzne impulsy IR
Mikrofony: 8
Końcówki mocy: 8
Efekty: pogłos (8 odmian), EQ (Guitar, Bass, 6-zakresowy semiparametryczny)
Regulatory: PRESET/ PARAMETER, VOLUME/VALUE, Input Level (-24dB, 0dB, 12dB)
Przyłącza: HEADPHONES, AUX IN, LINE OUT 1/4” TRS, DI OUT XLR, micro USB, AMP IN, SPEAKER OUT, 12V DC
Zasilanie: 12V DC/200 mA (zasilacz w zestawie)
Dodatkowe: sterowanie przez Bluetooth
Wymiary: 96 x 121 x 63 mm
Waga: 450 g
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6
Cena
1 320.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
listopad 2019
Kup teraz