Brown Sound Micro Preamp o numerze 015 jeszcze niedawno był ostatnim miniaturowym preampem zaprezentowanym przez niezwykle dynamicznie wprowadzającą coraz to nowe produkty markę Mooer.
Małe stompboxy są wiernymi, cyfrowymi symulacjami brzmienia preampów znanych wzmacniaczy lampowych a ich ilość świadczy zarówno o popularności serii, jak i zaangażowaniu producenta. Wykorzystano tu nową technologię dokładnie analizującą niuanse brzmienia, dynamiki i odpowiedzi prawdziwych konstrukcji lampowych. Ostatnio do tej linii dołączyły kolejne trzy urządzenia 016 Phoenix, 017 Cali-MkIV oraz 018 Custom 100, a my przyjrzymy się wymienionemu na wstępie numerowi 15, wzorowanemu na słynnym brzmieniu ‘brown’, czyli rockowej klasyki lat 90. spod znaku słynnego Eddiego.
Poza tymi czerema modelami dostępne są jeszcze: 001 Gas Station (Diezel Hagen), 002 UK Gold 900 (Marshall JCM900), 003 Power Zone (Koch Power- Tone), 004 Day Tripper (VOX AC30), 005 Fifty-Fifty 3 (EVH 5150), 006 US Classic Deluxe (Fender Blues Deluxe), 007 Regal Tone (ToneKing Falcon), 008 Cali MK 3 (Mesa Boogie MKIII), 009 Blacknight (Engl Blackmore), 010 Two Stones (TwoRock Coral), 011 Cali-Dual (Mesa Boogie DR), 012 US Gold (Hot Plexi), 013 Matchbox oraz 014 Taxidea Taxus. Przypomnijmy, że dystrybutorem marki Mooer jest firma W-Distribution, która udziela też 4-letniej gwarancji na swoje urządzenia.
BUDOWA
Mooer 015 Brown Sound, podobnie jak każdy z preampów serii posiada dwa kanały, załączaną symulację kolumny oraz dwa tryby działania przełącznika nożnego. W miniaturowej, metalowej obudowie o wymiarach 94 mm x 42 mm x 52 mm zamknięto naprawdę spore możliwości – do dyspozycji mamy tu gałki VOLUME, GAIN, 3-zakresową sekcję korekcji BASS, MID i TREBLE oraz przełącznik CH/CAB z wbudowaną dwukolorową diodą LED, zmieniający kanały lub aktywujący symulację głośników. Ustawienia wszystkich 5 gałek są niezależnie zapamiętywane i przywoływane przy każdym wyborze kanałów a przełącznik nożny działa w dwóch trybach: przełączania między kanałami lub po przytrzymaniu, aktywacji jednego z kanałów i wyłączania true bypass. Barwa czysta sygnalizowana jest niebieskim kolorem diody, kanał przesterowany czerwonym, a po załączeniu symulacji kolumny (dłuższe wciśniecie przycisku CH/CAB) dioda pulsuje kolorem aktywnego kanału. Z uwagi na wymiary nie ma tu możliwości pracy bateryjnej a gniazdo zasilania o parametrach 9V DC/300 mA znajduje się na przedniej, górnej ściance. Gniazda wejścia i wyjścia umieszczono na przeciwległych bokach obudowy - odpowiednio po prawej i lewej stronie. Gumowana podstawa ogranicza przesuwanie się całości po podłożu, chociaż oczywiście tak małe efekty są wręcz stworzone do zamontowania w pedalboardzie.
W PRAKTYCE
Mooer Brown Sound opracowany został pod kątem nasyconego, rockowego brzmienia, jakim czarował w latach 90. ubiegłego wieku Eddie Van Halen. Określenie ‘brown sound’ często jest mylnie kojarzone z ciepłym, okrągłym przesterowaniem, a w istocie esencją tej barwy jest ognista, rockowa i wyrazista barwa o długim sustainie i ostrych, bogatych harmonicznych. Mooer Brown Sound nie bierze tu jeńców – to tłusty przester w stylu headu 6505, będącego lekko podrasowaną wersją słynnego 5150. Zaczynamy od czerwonego kanału przesterowanego Mooera – efekt wpięty był do końcówki lampowej poprzez wejście Return pętli, później do tranzystorowego, miniaturowego wzmacniacza Seymour Duncan Power Stage 170, i w obu przypadkach do kolumny z głośnikami Celestion Vintage 30. Już od początku słychać, że przeznaczeniem stompboxu jest nasycony high-gan, bardzo dobrze oddający niuanse gry oraz zapewniający połączenie masywnego, zwartego dołu z wyrazistą górą, dzięki której z łatwością wydobędziemy sztuczne harmoniczne i nie znikniemy w miksie. Środek jest bardziej schowany w porównaniu do testowanej niedawno kostki Fried-Mien 012, co pozwala też na znalezienie barw z okolic djentowych.
Model Brown Sound po skręceniu gainu nie jest już tak użyteczny jak Fried-Mien, ale miłośnicy rockowych, ostrych oraz jednocześnie tłustych barw rockowych o nasyconym gainie nie będą na pewno narzekać. Mikro-preampy Mooera są też bardzo funkcjonalne, oferując drugi kanał załączany z poziomu stopy (tu możemy również footswitchem wybrać zmianę pomiędzy kanałami – po dłuższym przytrzymaniu – bądź tryb bypass wybranego kanału) oraz dobrze brzmiąca symulację kolumny, po aktywacji której możemy się podłączyć bezpośrednio do przodów lub nagrać barwę na komputer. Nawet przy maksymalnym gainie brzmienie jest selektywne i dynamiczne, choć w przypadku końcówki lampowej saturacja w dolnym paśmie była już nieco zbyt duża. Kanał czysty charakteryzuje mocniej schowany środek i akustyczny charakter, dzięki czemu sprawdzi się dobrze przy szerszych akordach. Co warte podkreślenia, ustawienia wszystkich 5 gałek zapamiętywane są dla każdego kanału niezależnie, choć trzeba przyzwyczaić się zarówno do ich niewielkich rozmiarów jak i pozycji środkowej, którą wyznacza godz. 12:00 w pionowym położeniu kostki – przy poziomym ułożeniu musimy o tym pamiętać.
PODSUMOWANIE
Mooer 015 Brown Sound Micro Preamp to już drugi stompbox testowany przez nas, pochodzący z bardzo rozbudowanej obecnie serii miniaturowych preampów Mooera, kolejny raz pokazujący bardzo wysokie walory brzmieniowe, zarówno od strony charakteru barwy, jak i jej odpowiedzi na grę. Brown Sound oferuje pełny harmonicznych, tłusty high- -gain zdefiniowany już niemal trzy dekady temu przez mistrza Eddiego. Po wpięciu w dobrą końcówkę i kolumnę możemy cieszyć się brzmieniem przesterowanym godnym klasowych, lampowych konstrukcji, a miniaturowe wymiary nie zabiorą miejsca w pedalboardzie.
www.w-distribution.de
www.mooeraudio.com
Regulatory: VOLUME, GAIN, BASS, MID, TREBLE
Przełączniki: CH/CAB – przełączanie kanałów i aktywacja symulacji kolumny, ON/OFF (true bypass, wybór kanałów)
Gniazda: IN, OUT, 9V DC 300 mA
Wymiary: 94 mm x 42 mm x 52 mm
Waga: 160 g