TC ELECTRONIC Nova System

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki TC ELECTRONIC
Testy
2009-03-03
TC ELECTRONIC - Nova System

T.C. Electronic to duński producent znany gitarzystom przede wszystkim z procesorów, takich jak G-Force, G-Major, G-System czy kostek efektowych.

BUDOWA

Obudowa procesora T.C. Electronic Nova System to kilka solidnych odlewów i elementów tłoczonych z grubej blachy. Producent zapewnia, że urządzenie wytrzyma nawet przejechanie po nim czołgiem. Jednak nie odważyłem się przejechać po tym multiefekcie jakimkolwiek pojazdem, ale sądząc po jakości wykonania, z pewnością wytrzyma on warunki podczas trasy koncertowej.

Projektantom udało się połączyć funkcjonalność z estetyką. Górny panel zdominowany jest przez osiem wyraźnie podświetlanych przełączników nożnych. Nad nimi umieszczono dwa wyświetlacze alfanumeryczne, cztery przełączniki obrotowe oraz kilkanaście przycisków umożliwiających edycję i zapisywanie ustawień. Spód zabezpiecza warstwa gumy zapobiegająca przesuwaniu się procesora po podłożu.

Dzięki odpowiednio zaprojektowanym gniazdom, umieszczonym na tylnym panelu, procesor można włączyć zarówno między gitarę a wzmacniacz (DRIVE INPUT), jak i w pętlę efektów (LINE INPUT) z pominięciem efektu przesterowania. Sygnał można wyprowadzić w trybie mono (wyjście kanału lewego) lub stereo. Wyjścia działają jako złącza niesymetryczne (wtyczki TS) albo symetryczne (TRS) w zależności od wykorzystanych kabli i wtyczek. Procesor jest również wyposażony w cyfrowe wejście i wyjście w standardzie Sony/Philips Digital InterFace, czyli S/PDIF oraz gniazda MIDI (IN, THRU, OUT), co umożliwia zastosowanie programowalnego sterownika. Gniazdo PEDAL IN przewidziano do podłączenia pedału ekspresji (np. do kontroli głośności albo wysokości dźwięku) lub dodatkowego przełącznika do zmiany presetów (G-Switch).

Procesor T.C. Electronic Nova System pozbawiony jest wyłącznika, a zasilacz umieszczono w środku, dlatego też zaczyna działać od razu po podłączeniu do sieci. Ze względów bezpieczeństwa najlepiej zastosować listwę zasilającą z bezpiecznikiem i wyłącznikiem - podczas wkładania i wyjmowania wtyczki łatwo dochodzi do iskrzenia.

EFEKTY

Jak przystało na multiefekt, na pokładzie urządzenia znajdziemy (prawie wszystkie) stosowane powszechnie efekty. Spośród innych urządzeń dostępnych na rynku Nova System wyróżnia się całkowicie analogowym przesterem połączonym z cyfrowym sterowaniem. Dzięki temu można zapisywać ustawienia tak samo jak w przypadku pozostałych efektów, które pochodzą z G-System i są pogrupowane w sześciu sekcjach.

Sekcję Drive podzielono na dwie grupy: Overdrv i Distort.

Sekcja kompresora (Comp) działa w trybach: Sustain (długie wybrzmienie), Perc (przycięty, perkusyjny atak) oraz Advance, w którym mamy pełną kontrolę nad wszystkimi parametrami. Kolejna sekcja to EQ, w której znajdziemy rozbudowany korektor parametryczny i bramkę szumów.

W sekcji modulacji (Mod) zestawiono następujące pozycje: Chorus, Flanger, Vibrato, Phaser, Tremolo oraz Panner.

Sekcja Pitch to efekty wpływające na wysokość dźwięków: Shifter, Octave, Wham (jedna albo dwie oktawy, do tego oczywiście potrzebny jest pedał ekspresji), Detune oraz Intelli P (inteligentny pitch shifter). Ten ostatni to po prostu harmonizer, w którym możemy nie tylko określić wysokość dwóch dodatkowych głosów, ale również skalę, w której gramy.

Sekcja Delay zawiera sześć rodzajów echa: Clean (typowe echo cyfrowe), Analog (brzmienie klasycznego delaya), Tape (emulacja echa taśmowego), Dynam (odbicia uzależnione od siły uderzenia), Dual (dwa opóźnienia z niezależną regulacją) i P. Pong (odbicia na zmianę w dwóch kanałach).

Ostatnią grupę efektów stanowią pogłosy (Reverb): Spring, Hall, Room oraz Plate.

STEROWANIE

W teście nie sposób opisać dokładnie wszystkich parametrów poszczególnych efektów, a o ogromnych możliwościach urządzenia może świadczyć chociażby objętość instrukcji obsługi, która napisana zwięźle w jednym tylko języku ma aż 48 stron. Niewątpliwą zaletą jest możliwość łączenia efektów w trzech konfiguracjach. Łączenie szeregowe (serial) to typowy łańcuch, jak w przypadku łączenia kostek podłogowych jedna za drugą: Drive > Comp > EQ > Volume Pre > Boost > Mod > Pitch > Delay > Reverb > EQ > Volume Post.

W trybie semiparallel sekcje Delay i Reverb przetwarzają sygnał równolegle, czyli niezależnie od siebie, a pozostałe są ustawione w wyżej wymienionej kolejności. W trybie równoległym, polecanym do uzyskania większej czytelności dźwięku przy użyciu dużej ilości efektów, równolegle działają: Mod, Pitch, Delay oraz Reverb (różnice między trybami można usłyszeć na początku prezentacji dźwiękowej).

Sterowanie procesorem T.C. Electronic Nova System odbywa się w dwóch trybach. W trybie programowym - przytrzymując przełączniki nożne dłużej, wybieramy bank i program w obrębie banku. W trybie manualnym - naciskając krótko te same przyciski, włączamy i wyłączamy siedem efektów. Ósmy przełącznik nożny służy do nabijania tempa i włączenia tunera, który jak na multiefekt podłogowy jest bardzo szybki i dokładny.

Ustawienia efektów zmieniamy, wybierając je przyciskami po lewej stronie panelu i edytując dostępne parametry pokrętłami pod wyświetlaczem, na którym obserwujemy zmiany poszczególnych wartości. W każdym z efektów możemy przygotować 4 podstawowe algorytmy - do ich wyboru służą klawisze Algorithm Select (1-4).

AKTUALIZACJA

Kiedy na stronie producenta ukaże się aktualizacja wewnętrznego oprogramowania procesora T.C. Electronic Nova System, wystarczy ściągnąć odpowiedni plik, podłączyć procesor do komputera za pomocą kabla MIDI, uruchomić program, a po wgraniu aktualizacji ponownie uruchomić procesor. Należy tylko pamiętać, by w czasie przesyłania danych z komputera do procesora nie wyłączać zasilania ani nie manipulować żadnymi przyciskami. Aktualizacja nieznacznie poprawiła i tak sprawne funkcjonowanie procesora, rozszerzając jego możliwości przez dodanie symulacji kolumny, która działa jako algorytm korektora graficznego.

BRZMIENIE

Ponieważ świetne efekty przestrzenne to już standard w procesorach T.C. Electronic, największym i najprzyjemniejszym zaskoczeniem okazała się sekcja przesterowania. W większości procesorów podłogowych jest ona ich najsłabszą stroną, ponieważ brzmienie przesterowane uzyskuje się w drodze cyfrowej. Przeciwwagą są oczywiście urządzenia z zaawansowanym modelowaniem cyfrowym, takie jak Line 6 POD, procesory firmy Boss oparte na technologii COSM czy Vox Tonelab wspomagany lampą. Jednakże rozwiązanie NOVA Drive Technology, oparte na przesterze analogowym, daje zaskakująco dobry dźwięk - przekornie można powiedzieć, że nie jak z multiefektu, lecz porządnej kostki efektowej.

Procesor T.C. Electronic Nova System zapewnia świetne brzmienia typu overdrive i crunch oraz umiarkowany distortion. Nieco niezadowoleni mogą być miłośnicy specyfiki hi-gain, bo czułość urządzenia niestety nie sięga aż tak wysoko - granica znajduje się gdzieś między hard rockiem i heavy metalem. Pogląd na temat możliwości urządzenia daje 30 brzmień fabrycznych. Znajdziemy wśród nich ustawienia inspirowane brzmieniem znanych gitarzystów, co potwierdzają również nazwy presetów. Grając na Stratocasterze z brzmieniem Stevie’s Blues, przychodzi na myśl Stevie Ray Vaughan, łącząc Les Paula i Gary’s Tone, przypomina się tylko jedno nazwisko - Gary Moore.

Oprócz doskonałych presetów z klasycznymi brzmieniami w zestawie fabrycznym znajdziemy też kilka brzmień do zadań specjalnych. Ilustrują one możliwości urządzenia i inspirują do dźwiękowych poszukiwań, których owoce można zapisać w 60 komórkach pamięci użytkownika.

POD LUPĄ

W przypadku rejestracji nagrań dobrze jest ograniczyć ilość włączonych jednocześnie efektów, ponieważ miewa to negatywny wpływ na jakość dźwięku (moc obliczeniowa procesora ma swoje granice). Chodzi tu jednak przede wszystkim o bardzo głębokie modulacje połączone z efektami z sekcji Pitch i Delay, z których przeciętny muzyk raczej nie będzie korzystał.

Po włączeniu symulacji kolumny tracimy możliwość ustawienia własnej korekcji, ale to właściwie żadna strata, bo w normalnej eksploatacji nie ma potrzeby używania korektora. Sygnał nadaje się do bezpośredniego nagrywania, co z pewnością ucieszy entuzjastów pracy w domu, tym bardziej że procesor T.C. Electronic Nova System w trybie stereo zapewnia szeroką przestrzeń dźwiękową.

W czasie edycji niektórych parametrów procesorowi zdarza się wydać z siebie charakterystyczne tiki czy brzęki, co jednak nie przydarza się nigdy w czasie zmiany presetów czy przy włączaniu poszczególnych efektów. Pewien niedosyt pozostawia brak efektu wah-wah.

PODSUMOWANIE

Multiefekt Nova System to system kreowania brzmień, którego ograniczeniem jest tylko wyobraźnia pracującego na nim muzyka. To wytrzymały, łatwy w transporcie i obsłudze, a przede wszystkim świetnie brzmiący procesor, którego możliwości edycyjne, a co za tym idzie i brzmieniowe są wprost ogromne. Nie należy się go jednak obawiać, bo używając rozumu (i niekiedy instrukcji obsługi) obsługę opanowuje się w krótkim czasie. Oprócz braku kaczki trudno znaleźć w tym urządzeniu jakiekolwiek wady.

Cena jak na multiefekt podłogowy jest dość wysoka, jednak możliwości T.C. Electronic Nova System sprawiają, że niewątpliwie jest on bardzo atrakcyjnym produktem. W jednym urządzeniu mamy nie tylko multiefekt na scenę, ale także istotny element wyposażenia domowego studia. Cieszy również fakt, iż producent pomyślał o gitarzystach akustycznych i przygotował dla nich bliźniaczy procesor G-Natural.

Wojciech Wytrążek

próbkowanie: 44.1kHz, 48kHz;
latencja: 0.63ms (przy 48kHz); 0.68ms (przy 44.1kHz);
wejścia: GUITAR IN, LINE IN, S/PDIF, PEDAL IN;
wyjścia: symetryczne, niesymetryczne (mono/ stereo), S/PDIF; MIDI (IN, THRU, OUT);
wymiary:
284×89×267mm (S×G×W);
masa: 1.85kg; pobór mocy: <15 W

Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5
Posłuchaj Testowany sprzęt
Dystrybutor