BOSS WL-50, WL-20, WL-20L

Rodzaj sprzętu: Akcesoria

Pozostałe testy marki BOSS
Testy
750 PLN (WL-20, WL-20L)
2018-10-19
BOSS - WL-50, WL-20, WL-20L

Systemy bezprzewodowe dla gitarzystów są coraz bardziej popularne, nie tylko nie ograniczając swobody poruszania się na scenie do kilku metrów, jak ma to miejsce w przypadku klasycznego kabla, ale zapewniają też komfort gry pozwalając uniknąć plątającego się przewodu pod nogami przy bardziej statycznej grze w małym klubie, na próbie czy w domu.

Ostatnio oferta marki BOSS powiększyła się o trzy tego typu urządzenia, modele WL-50, WL-20 i WL-20L, tworzące nową linię bezprzewodowych systemów dla gitar, basów i innych instrumentów elektronicznych, oferującą najwyższą jakość dźwięku i wyjątkowo łatwą konfigurację Plug-and-Play.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Systemy serii WL wykorzystują nowo opracowaną przez firmę BOSS technologię bezprzewodową, która zadebiutowała w bezprzewodowym wzmacniaczu gitarowym Katana-Air, zapewniającą obok czystego, dynamicznego brzmienia i stabilności sygnału również bardzo niskie, nieodczuwalne opóźnienia na poziomie maksymalnie 2,3 ms, przy jednocześnie niezwykle łatwej konfiguracji. Optymalne połączenie bezprzewodowe jest ustawiane automatycznie, gdy komponenty nadajnika i odbiornika są zadokowane, bez potrzeby interwencji użytkownika. W serii dostępne są modele WL-20, WL-20L oraz przeznaczony do pedalboardów WL-50. Całości dopełnia bezprzewodowy nadajnik WL-T. Urządzenia pracują w paśmie 2,4 GHz z automatycznym wyborem kanału o najlepszej jakości, oferując dynamikę przynajmniej 110 dB. Jednocześnie w jednym miejscu może być używanych do 14 systemów bezprzewodowych BOSS a zasięg działania łączności wynosi 15 (WL-20/20L) i 20 m (WL-50).

BOSS WL-20, WL-20L

Modele WL-20 i WL-20L są w zasadzie identyczne (odbiornik WL-20L jest szarego koloru), różni je jednak przeznaczenie typowo dla gitar elektrycznych (WL-20) oraz gitar akustycznych z preampem. W przypadku pierwszym WL-20 posiada wbudowaną charakterystykę dźwięku naturalnego efektu pojemnościowego kabla gitarowego o długości 3 metrów. WL-20L eliminuje symulację barwy kabla, pozwalając na lepsze oddanie brzmienia akustycznej gitary z przedwzmacniaczem, aktywnych pickupów gitar i basów, bądź elektronicznych instrumentów, gdzie pojemność przewodu ma bardzo niewielki albo żaden wpływ. Ultra-kompaktowe systemy składają się z dwóch niewielkich elementów o niemal takiej samej wielkości – nadajnika oraz odbiornika z wtykami jack TRS, które wpina się po prostu odpowiednio do instrumentu oraz wejścia pedału lub wzmacniacza. Oba mają wbudowane akumulatory oraz gniazda mini-USB służące do ładowania za pomocą klasycznych ładowarek do telefonów czy tabletów (5V/500 mA lub więcej). Przewód micro-USB dołączony jest w zestawie. Po złączeniu nadajnika z odbiornikiem poprzez wpięcie tego pierwszego do dodatkowego otworu w odbiorniku urządzenia mogą być ładowane jednocześnie z jednego źródła – o procesie ładowania informuje świecąca się na pomarańczowa dioda, która podczas normalnej pracy świeci się na zielono (naładowanie wymaga ok. 3 godzin, lub 4 w przypadku ładowania obu elementów jednocześnie). Pełne naładowanie pozwala na 12 godzin pracy nadajnika i 10 godzin odbiornika.

BOSS WL-50

To nieco większa, bardziej rozbudowana wersja idealna do umieszczenia w pedalboardzie, składająca się ze znanego już nadajnika WL-T oraz odbiornika zamkniętego w plastikowej obudowie o nieco mniejszych wymiarach klasycznego pedału BOSS. Zasilany jest on poprzez gniazdo 9V DC, a drugie wyjście pozwala na wyprowadzenie zasilania do innych efektów. Mamy tu też możliwość pracy bateryjnej (2 x AA), co jest bardzo wygodną opcją pozwalającą komfortowo wykorzystać system poza pedalboardem lub po prostu bez zasilacza. Odbiornik przy tej opcji pozwala na 10 godzin pracy, jednak nie ma możliwości ładowania wtedy nadajnika. Dodatkowo WL-50 posiada wbudowane dwie symulacje pojemności przewodu gitarowego – o długości 3 m (Short) i 6 m (Long), z możliwością ich wyłączenia. Wyjściem jack OUTPUT i przewodem instrumentalnym łączymy odbiornik z wejściem pierwszego efektu bądź bezpośrednio wzmacniacza, a nadajnik wpinamy do instrumentu. Przy wpięciu nadajnika do trzeciego gniazda jack 1/4” jest on ładowany z odbiornika (przy zasilaniu sieciowym). Wbudowane gniazdo wejściowe 1/4”, umożliwia też w każdej chwili użycie tradycyjnego kabla gitarowego, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem.

W PRAKTYCE

To co wyróżnia serię WL to błyskawiczna i bezproblemowa obsługa. Za pierwszym razem wpinamy nadajnik do odbiornika na 10 sekund, urządzenia się dokują, a następnie podłączamy nadajnik do instrumentu a odbiornik do gniazda wejściowego efektu bądź wzmacniacza. I już, bez stosowania dodatkowych, wiszących przewodów. Nadajnik bez żadnych problemów pasuje do frontowego gniazda w Stracie jak i z boku korpusu w Telecasterze, dioda świeci się na zielono, a z głośnika wydobywa się czysty dźwięk bez żadnych artefaktów. Trzeba pamiętać o wystającej końcówce nadajnika przy grze na siedząco. WL-20 z uwagi na charakterystykę przewodu 3 m ma nieznacznie zmniejszoną najwyższą górę w porównaniu do WL-20L, co sprawdza się przy typowym elektryku. Przy porównaniu ze zwykłym przewodem nie czuć żadnych zmian w dynamice czy nienaturalnej odpowiedzi na atak, brzmienie jest wyważone, ciepłe, bez żadnych przerysowań, choć podobnie jak każdy kabel ma swój charakter.

Przy zestawieniu z kilkoma klasowymi przewodami system BOSS-a wypada naprawdę dobrze – czuć lekko cieplejszą górę, ale przy zachowaniu klarowności środek pasma jest wyrazisty i dynamiczny a dół czysty i nie wprowadzający żadnego bałaganu. Jeśli ktoś zawsze szukał „jaśniejszych” przewodów może wybrać WL-20L, który obok przeznaczenia dla gitar akustycznych czy aktywnych pickupów równie dobrze radzi sobie z pasywnymi przetwornikami, oferując lekko podbitą górę. Są to różnice zauważalne, ale raczej subtelne. Najlepiej pokazuje je model WL-50, który ma jeszcze do wyboru bardziej okrągłą, cieplejszą charakterystykę dłuższego przewodu. Podczas gry możemy potraktować to jako dodatkową, delikatną korekcję barwy – lub też po prostu wybrać najlepsze w danym momencie ustawienie. Sprawdzony zasięg ok. 12 m nie sprawiał żadnych problemów, choć przy większej ilości urządzeń WiFi mogą pojawić się czasem delikatne zniekształcenia, będą to jednak raczej sporadyczne przypadki. Przy grze na klubowej scenie nie dało się odczuć żadnego pogorszenia sygnału i brzmienia nawet po odejściu w okolice 10 m od odbiornika.

WL-50 jest też bezpieczniejszą opcją kiedy mamy mały pedalboard lub wpinamy nadajnik bezpośrednio do stojącego na podłodze multiefektu, gdzie ktoś przez przypadek może nadepnąć w okolicach wejścia, do którego tu wpięty jest przewód idący do bezpiecznie ulokowanego odbiornika. Modele WL-20 i WL-20L są w takich „podłogowych” sytuacjach narażone na uszkodzenie, z drugiej strony oferują bardzo komfortową pracę z dwoma niewielkimi, lekkimi elementami zestawu. Nowa seria bezprzewodowych systemów gitarowych BOSS WL obok bardzo dobrej jakości sygnału i możliwości doboru odpowiedniej wersji barwowej dopasowanej do instrumentu zapewnia wyjątkową wygodę pracy, co przy niewygórowanych cenach systemów jest naprawdę atrakcyjną propozycją dla gitarzystów szukających pewnego i dobrze brzmiącego rozwiązania bezprzewodowego.

www.boss.info

Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
750 PLN (WL-20, WL-20L)
850 PLN (WL-50)
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
sierpień 2018
Kup teraz