IK MULTIMEDIA iRig HD 2
Rodzaj sprzętu: Akcesoria
W dzisiejszych czasach nie ma potrzeby gromadzenia tony sprzętu, na który składają się efekty, wzmacniacze, paczki, mikrofony itd. Równie dobrze, jadąc na próbę czy koncert, można wziąć ze sobą gitarę i wrzucić do pokrowca tylko kilka kabli oraz interfejs audio, a do kieszeni włożyć smartfon.
Autor testu: Sławomir Sobczak
Jest to możliwe dzięki mobilnym interfejsom audio oraz dedykowanym aplikacjom. Jednym z takich rozwiązań jest nowy produkt firmy IK Multimedia - iRig HD 2. Sprawdźmy, co potrafi to maleństwo wspomagane przez aplikację AmpliTube.
iRig HD 2
Firma IK Multimedia ma w swojej ofercie kilka urządzeń z serii iRig, z których prezentowany model HD 2 oferuje zwiększoną częstotliwość próbkowania wynoszącą maksymalnie aż 96 kHz. Przetworniki A/D i D/A pracują w rozdzielczości 24-bitowej. Nowy iRig w wersji HD to niewielkie i bardzo lekkie urządzenie, które można zabrać ze sobą dosłownie wszędzie. Sprzęt współpracuje z większością produktów marki Apple, czyli z iPhone’ami, iPadami i iPodami Touch. Ponadto może być podłączony do komputerów tego samego producenta pracujących pod kontrolą systemu OSX w wersji od 10.6, jak również do pecetów z systemem Windows począwszy od wersji XP. IK Multimedia oferuje również urządzenia z serii iRig przeznaczone do obsługi smartfonów i tabletów działających pod kontrolą systemu Android: iRig UA, iRig HD-A i iRig 2.
W zestawie z urządzeniem znajdują się dwa kable pozwalające na podłączenie go do komputera (Micro USB - USB) oraz do urządzenia mobilnego pracującego pod kontrolą systemu iOS wyposażonego w złącze typu Lightning (Micro USB - Lightning). Obydwa kable mają po 60 cm długości.
Obudowa urządzenia jest wykonana z czarnego plastiku o satynowej powierzchni. Interfejs posiada wejście instrumentalne oraz wyjście służące do podłączenia wzmacniacza, jak również gniazdo słuchawkowe oraz złącze Micro USB do komunikacji ze smartfonem, tabletem lub komputerem. Urządzenie pozwala na kontrolę czułości wejściowej (pokrętło GAIN), poziomu sygnału wyjściowego (VOL) oraz wybór trybu pracy THRU/FX (w trybie THRU do wzmacniacza trafia sygnał czysty, natomiast po wybraniu FX - przetworzony np. przez aplikację AmpliTube).
Interfejs jest tak mały i lekki, że trzeba bardzo uważać, aby nie spadł na podłogę pociągnięty przez kabel instrumentalny. Z tego powodu producent uzupełnił swój produkt o specjalny zaczep wraz z paskiem z zapięciem na rzepy, dzięki któremu można przyczepić go np. do statywu mikrofonowego. Zdecydowanie warto zadbać o solidne zamocowanie urządzenia, aby nie dopuścić do jego uszkodzenia.
REJESTRACJA
Sam interfejs nie wymaga zbyt dużo uwagi podczas użytkowania - wystarczy podłączyć gitarę i iPhone’a/iPada/komputer, ewentualnie wzmacniacz lub mikrofon, i gotowe. Z tego powodu warto bliżej przyjrzeć się oprogramowaniu, które pozwala na wykorzystanie możliwości sprzętu. Wraz z urządzeniem otrzymujemy bowiem karteczkę z dwoma kodami QR, z których pierwszy pozwala na zarejestrowanie produktu na stronie ikregister.com za pomocą przypisanego do naszego egzemplarza numeru seryjnego. Drugi kod QR przenosi nas na witrynę ikdownloads. com/irighd2, na której można zapoznać się z aktualną ofertą aplikacji i dodatków.
Po zarejestrowaniu produktu dostajemy pełną wersję aplikacji AmpliTube wraz z dostępem do 11 kostek efektowych (Overdrive, Delay, Chorus, Wah, Flanger, Octave, Envelope Filter, Phazer, Fuzz, Noise Filter, Distortion), 5 wzmacniaczy (Clean, Lead, Crunch, Metal, Bass), 7 zestawów głośnikowych (1x12", 2x12", 2x15", 4x12"A, 4x12"B, 4x12"T1, 8x10"E) oraz do 2 mikrofonów (dynamiczny 87 i pojemnościowy 87), jednego rytmu z zestawu rytmów perkusyjnych Rock Pack, a także 1-śladowego rejestratora audio.
AMPLITUBE
Oprogramowanie AmpliTube to dojrzały, dopracowany pakiet znany z wersji przeznaczonych na komputery osobiste. Wersja mobilna nie ustępuje swojemu starszemu odpowiednikowi, a dzięki ekranom dotykowym dostępnym w smartfonach i tabletach pozwala na znacznie wygodniejszą obsługę niż za pośrednictwem standardowej myszki. AmpliTube umożliwia jednoczesne zapięcie czterech kostek efektowych oraz dwóch w sekcji Post FX, wybór wzmacniacza, zestawu głośnikowego oraz mikrofonu. Poza tym mamy tu pokładowy tuner, metronom, rejestrator audio, Loop Drummer (automat perkusyjny) i odtwarzacz audio.
Przeglądając dostępne z poziomu aplikacji efekty, szybko okazuje się, że przy większości z nich widnieje symbol "+", który oznacza, iż dana emulacja jest dostępna jako dodatkowy zakup (In-App Purchase). Przykładowo standardowy kompresor kosztuje 2,99 EUR, overdrive Fulltone OCD jest wyceniony na 4,99 EUR, a symulator gitary akustycznej (Acoustic Simulator) to koszt 9,99 EUR. Oczywiście podobna sytuacja ma miejsce w przypadku emulacji wzmacniaczy, zestawów głośnikowych, mikrofonów czy rytmów do automatu perkusyjnego. Szybko okazuje się więc, że chcąc zaopatrzyć się w kilka podstawowych wirtualnych urządzeń, trzeba sięgnąć do kieszeni.
Na szczęście producent przygotował też szereg pakietów zawierających różne efekty, wzmacniacze i inne dodatki ułatwiające pracę. Dla przykładu Fender Collection (zawierający wszystkie wzmacniacze i efekty z AmpliTube Fender) kosztuje 8,99 EUR, Slash Bundle (z urządzeniami znanymi z AmpliTube Slash) jest wart tyle samo, All FXs Bundle 2014 (w skład którego wchodzą 42 kostki podłogowe, m.in. z kolekcji Fender, T-Rex, Slash i Jimi Hendrix) wyceniono na 23,99 EUR, a zestaw All-In Bundle 2014 (23 wzmacniacze, 39 kostek podłogowych, rejestrator 8-śladowy, Master FX, Studio DAW, wszystkie style do Loop Drummera oraz UltraTuner) to koszt 59,99 EUR. Wniosek? Jeśli zamierzamy aktywnie korzystać z AmpliTube, to warto rozważyć zakup któregoś z pakietów, ponieważ jest to bardziej opłacalne niż nabywanie osobno kolejnych emulacji.
W dolnej części interfejsu aplikacji znajduje się kilka ikon uruchamiających dodatkowe moduły. Na przykład ikona magnetofonu szpulowego otwiera okno 1-śladowego rejestratora audio, który może być rozbudowany do wersji 8-śladowej po zakupieniu stosownego rozszerzenia. Kolejna ikona to werbel, za którym kryje się okienko pop-up z automatem perkusyjnym.
Na starcie dostajemy rytmy z pakietu Rock, na które składa się tylko Groove 1 (cały zestaw zawiera ich 8). Dostępne są np. pakiety: cały Rock Pack za 3,99 EUR, Electro Pack za 3,99 EUR, All Style Packs (Rock, Pop, Metal, Blues, Funky, Punk, Electro, Country) za 8,99 EUR, All Packs 1&2 (to samo co poprzednio + Rock 2, Pop 2, Metal 2, Blues 2, Funky 2, Jazz, Reggae i Latin) za 14,99 EUR.
Kolejna ikona to Looper, którego jednak… nie ma, jest za to kolejne okno In-App Purchase. Czyli ten looper niby jest dostępny, ale dopiero po zakupie (5,99 EUR). Można go też dostać za 11,99 EUR w pakiecie AmpliTube 4 Bundle wraz z możliwością stosowania dwóch mikrofonów (na ekranie z zestawami głośnikowymi) i 16 nowymi modelami mikrofonów. Na szczęście ikony tunera, odtwarzacza plików audio i bank presetów działają normalnie (o ile nie klikniemy na napis UltraTuner kierujący do dokładniejszej wersji tunera za 5,99 EUR). Pokładowy odtwarzacz audio pozwala na ćwiczenie z ulubionymi utworami, a dodatkowo umożliwia zmianę prędkości odtwarzania.
Możliwości aplikacji są olbrzymie, jednak jej minusem są te irytujące, często wyskakujące okna zachęcające do zakupu dodatkowych pakietów. O ile w przypadku efektów czy wzmacniaczy można łatwo zauważyć, które z nich są dodatkowe, ponieważ towarzyszy im znak "+", o tyle np. w automacie perkusyjnym nie jest to już tak czytelne. Wystarczy też przez pomyłkę kliknąć np. na pustym obszarze rejestratora audio, aby od razu przejść do zakupów w aplikacji, tak więc trzeba być czujnym i zwracać uwagę na to, w co się klika. Oferta kupna rejestratora fraz (Loopera), którego ikona sugeruje, że mamy do czynienia z normalną funkcjonalnością, też nie budzi zaufania. Nie neguję samego faktu udostępniania dodatkowych funkcjonalności, bo jest to normalna praktyka na rynku aplikacji mobilnych, lecz nie podoba mi się nachalność, z jaką robi to aplikacja.
Kupując produkt z grupy iRig, warto wziąć pod uwagę fakt, że na końcową cenę składa się nie tylko koszt samego interfejsu (sama aplikacja AmpliTube jest darmowa po zarejestrowaniu urządzenia), ale także dodatkowych emulacji, bez których funkcjonalność pakietu może okazać się niewystarczająca. Warto też dodać, że ceny pakietów emulacji dla wersji aplikacji AmpliTube przeznaczonych na komputer są znacznie wyższe niż na urządzenia mobilne - np. Mesa/Boogie kosztuje 184,49 EUR, a każdy z pakietów Fender Collection, Orange, Ampeg SVX, Jimi Hendrix Anniversary Collection, Slash, Metal jest wyceniony na 122,99 EUR. Z tego względu wersja mobilna może okazać się bardziej opłacalną alternatywą.
PODSUMOWANIE
IK Multimedia iRig HD 2 to mobilny interfejs audio zapewniający wysoką jakość sygnału, a także zaskakująco małą latencję na wyjściu słuchawkowym. Dźwięk jest krystalicznie czysty, o niskim poziomie szumów. Jakość emulacji (tych, do których miałem dostęp podczas testu) jest wysoka, a wygoda obsługi wirtualnych gałek nie budzi zastrzeżeń. To właśnie ta prostota obsługi w połączeniu z dużymi możliwościami sprawiają, że praca z prezentowanym urządzeniem daje dużo radości. Poza tym możliwość zapakowania go do torby czy wręcz włożenia do kieszeni sprawia, że mając do dyspozycji zaledwie ten interfejs oraz iPhone’a, iPoda Touch lub iPada, można skompletować całkiem solidny rig (jak sama nazwa wskazuje) i zabrać go ze sobą dosłownie wszędzie.
Już nie trzeba rozglądać się za dedykowanymi miniaturowymi piecykami z zasilaniem bateryjnym czy za rejestratorami audio przeznaczonymi dla gitarzystów. Jeśli tylko mamy do dyspozycji wspomniane produkty firmy Apple, to iRig HD 2 pozwoli nam na stworzenie mobilnego zestawu. Aplikacja AmpliTube jest potężnym narzędziem pozwalającym na pracę z sygnałem gitary. Możliwość współpracy interfejsu z desktopową wersją aplikacji daje możliwość wykorzystania go nie tylko w terenie, ale również w domowym studiu.
Można zatem śmiało powiedzieć, że iRig HD 2 to bardzo wygodne w użyciu i godne polecenia urządzenie. Cały zestaw (szczególnie po kupieniu kilku dodatków z poziomu aplikacji) pozwala stworzyć pełnowartościowy rig mogący służyć nie tylko do ćwiczeń w domu czy w podróży, ale nawet do nagrywania w studiu czy występów na scenie. Możliwości są tu praktycznie nieograniczone.
(1/8"), USB
regulatory: GAIN, VOL
przełącznik: THRU/FX
konwersja A/D: 24-bitowa
próbkowanie: 32 / 44,1 / 48 / 88,2 / 96 kHz
pasmo przenoszenia: 20 Hz - 20 kHz
wymagania sprzętowe: iPhone (min. 5), iPod Touch
(min. 5), iPad (min. 4), iPad Mini, iPad Air, iPad
Pro, Mac (min. OSX 10.6), PC (min. Windows XP,
ASIO4ALL)
wymiary: 99x39x21 mm (WxSxG)
waga: 51 g
w zestawie: uchwyt wraz z paskiem do mocowania
np. na statywie, kabel Micro USB - Lightning (60 cm),
kabel Micro USB - USB (60 cm)