Humbucker - początek
Wielu początkujących gitarzystów nie zdaje sobie sprawy z faktu w jaki sposób powstała i ewaluowała muzyka rockowa, której formę znamy współcześnie. Początki nie były wcale łatwe, ale jedno jest pewne - dzisiejszy poziom muzyki, wykonania i brzmienia to konsekwencja całej serii ciekawych wydarzeń które pojawiły się w przeciągu ostatnich 60-ciu lat.
Najbardziej znaczącym punktem w historii muzyki rockowej i tworzenia ostrego, gitarowego brzmienia to powstanie przetwornika gitarowego typu Humbucker. Twórcą pierwszego przetwornika gitarowego był pracownik firmy Gibson Seth Lover (patent US2896491 A). W 1955 roku skonstruował on dwucewkowy przetwornik, który do historii przejdzie pod nazwą PAF (Patent Applied For - dosłownie „wniosek o patent“).
Nazwa pochodzi od nalepki, która była umieszczana na spodzie przetwornika. Ponieważ firma oczekiwała na wpis do rejestru patentów, a ta naklejka o tym świadczyła (oficjalnie stało się to dopiero 28 lipca 1959), informacja stała się podstawą do określania tego przetwornika skrótem P.A.F. Humbucker ten stał się bardzo popularny i masowo stosowany w instrumentach z litego drewna Gibson Les Paul od 1957 roku, a dokładnie w modelach Gibson Les Paul Goldtop oraz Gibson Les Paul Custom. Przetwornik jednocewkowy Gibson P90, był wciąż stosowany, ale nowe możliwości które zaprezentował PAF były krokiem milowym w historii rocka. Nazwa przetwornika „Humbucker“ pochodzi od sformułowania „buck the hum“, oznaczającego chęć zniwelowania szumu charakterystycznego dla jednocewkowego przetwornika P90 i uzyskanie czystego, mocnego sygnału. Zastosowanie tego przetwornika w masowej produkcji sprawiło że wielu gitarzystów zaczęło świadomie wybierać humbuckery Gibsona. Do dziś humbucker doczekał się wielu form oraz rodzajów, a firmy producenckie z branży muzycznej kopiują i stosują to rozwiązanie z powodzeniem do dziś. Przez lata Gibson stworzył i wyprodukował miliony egzemplarzy przetworników z których najbardziej znane modele to: Gibson 57 Classic, Gibson Burstbucker, Gibson Burstbucker PRO, Gibson 490R, Gibson 498T, czy też ceramiczne przetworniki 500T i 496R.
Brzmienie niektórych przetworników jest utożsamiane ze światowymi gitarzystami co sprawiło że firma Gibson wspólpracuje z nimi do dziś, tworząc ich sygnatury: Tony Iommi czy Angus Young są tego najlepszym przykładem. Wyobrażacie sobie brzmienie Black Sabbath bez humbuckera? Dziś nie, ale niewielu z was wie, że Tony Iommi nagrywał pierwsze ślady debiutanckiej płyty na Fenderze, w którym siadła właśnie elektronika. Jego wyborem stał się wtedy Gibson SG Special z 1965 roku i od tego czasu Black Sabbath stał się zupełnie innym zespołem. Zastosowanie dwucewkowego przetwornika w gitarach elektrycznych z litego drewna docenili między innymi: Slash, Zakk Wylde, Peter Frampton, Alex Lifeson, Billy Gibbons, Frank Zappa, Neil Young, Ronni Wood, Johny Winter, Pete Townshend, Joe Perry, Neal Schon, Gary Rossington, Keith Richards, Randy Rhoads, Robby Krieger, Jimmy Page, Ted Nugent, Gary Moore i Eric Clapton. Teraz czas na ciebie!