100 rzeczy, które każdy gitarzysta wiedzieć powinien
Rozsiądź się wygodnie i zapoznaj się ze spisanymi radami naszych redaktorów i felietonistów, nie wspominając o muzykach takich jak Joe Satriani, Steve Vai, Misha Mansoor, Joe Bonamassa, Tom Morello, Mark Tremonti, John 5, Jim Root, Ben Harper, Eddie Van Halen i nie tylko…
1. ĆWICZ POWOLI
Wszyscy o tym wiedzą, więc tajemnicą jest coś innego: dlaczego tak niewielu to robi. Jasne, powolne ćwiczenia mogą być uciążliwe chcesz tego, czego chcesz i kiedy chcesz – ale ile nie jesteś geniuszem w czepku urodzonym, natychmiastowe rezultaty się nie pojawią. Wolne ćwiczenie zapewnia konsekwencję i dokładność. Na granie szybkie przyjdzie jeszcze czas. Zobaczysz.
2. PRAWIDŁOWO USTAW SWOJĄ GITARĘ
„Prawidłowo” to słowo-klucz. Dobry set-up zapewnia brzmienie i grywalność gitary. Należy wziąć pod uwagę wiele czynników grubość strun, pręt napinający, siodełko, wysokość pickupów, nachylenie gryfu, siodełka mostka – wszystko to możesz schrzanić, jeśli nie wiesz, co robisz, więc poproś profesjonalistę, aby zrobił to za Ciebie.
3. GRUBOŚĆ TWOICH STRUN JEST NAPRAWDĘ WAŻNA
To, jak grube lub cienkie są Twoje struny, może wiele o Tobie powiedzieć: czy lubisz mocny atak, czy wolisz lekkie muskanie strun? Czy jesteś ściśle rytmiczny, czy jesteś solistą o głębokim wibrato? I jak się okazuje, grubość strun ma wiele wspólnego z dźwiękiem – grube struny są głośniejsze i mają dłuższe wybrzmiewanie. Nie bój się bawić różnymi ich rozmiarami; może się okazać, że niektóre utwory w Twoim zestawie brzmią lepiej z luźniejszymi i cieńszymi strunami, a inne lepiej z grubymi, o mocnym naciągu.
4. NIGDY NIE JEST ZBYT WCZEŚNIE, BY ZACZĄĆ
Jeśli jesteś rodzicem i Twoje małe dziecko wyraża zainteresowanie grą na gitarze, najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to pozwolić mu spróbować. Kup niedrogą (ale dającą grającą) gitarę i pozwól dziecku odkrywać świat. Nie bądź nachalny zbyt duża presja może przytłoczyć dziecko i zabić jego entuzjazm. Nauka (i gra) na gitarze powinna być zabawą. Kiedy Twoje dziecko wyrazi chęć kontynuowania nauki, nadszedł czas, aby rozważyć formalne lekcje.
5. NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO, BY ZACZĄĆ
Całe to bzdury o tym, że „nie da się nauczyć starego psa nowych sztuczek” to właśnie to. Jeśli masz 50, 60 lub 70 lat i od dawna chciałeś grać na gitarze, nie ma absolutnie żadnego powodu, dla którego nie mógłbyś tego zrobić. Rzeczywiście, emeryt może zostać uwolniony od typowych obowiązków dorosłych (wychowywanie dzieci, praca itp.), odkrywając spore bloki czasu na hobby. A gra na gitarze to świetne panaceum na nudę, z którą zmaga się wielu seniorów. Co więcej, gra na gitarze sprawia, że Twój umysł i palce są aktywne, co przedłuża życie. Nie ma się co zastanawiać, po prostu to zrób.
6. NIKT NIE CHCE W ZESPOLE TWOJEJ DZIEWCZYNY ANI CHŁOPAKA
Jest wprawdzie kilka przykładów, w których dodanie czyjejś dziewczyny lub chłopaka – albo męża lub żony – poprawiło ogólną jakość zespołu. Ale w większości przypadków wścibski partner, a co gorsza z ograniczonymi zdolnościami muzycznymi, może być elementem destrukcyjnym i rujnującym („Nie potrzebujesz ich, kochanie. To ty jesteś zespołem”). Bywa w życiu różnie, ale posłuchaj dobrej rady, za którą nam później podziękujesz: oddzielaj relacje muzyczne od osobistych.
JOE SATRIANI
7. ODWIEDŹ INNY ŚWIAT
„Jeśli wybierasz się do studia lub na przesłuchanie, przygotuj się na zagranie czegoś odwrotnego do tego, co uważasz za słuszne. Naucz się wykorzystywać szalone sugestie członka zespołu, inżyniera lub producenta jako okazję do zabłyśnięcia w sposób, o którym wcześniej nie myślałeś. Przygotuj się na „czysty” zamiast „zniekształcony” sound lub użyj humbuckera zamiast pojedynczej cewki. „Och, chcesz, żebym zagrał więcej nut, a nie mniej?” Nie ma problemu!’ Czasem więcej znaczy… więcej.”
8. DOPASUJ AKCJĘ STRUN DO ZADANIA
„Wyższa akcja zapewnia głośniejszy dźwięk, ale wiąże się z pewnymi problemami z intonacją i korekcją dźwięku, które mogą mieć wpływ na to, co musisz zagrać. Niższa akcja nieco tłumi dynamikę, ale często może załagodzić pewne problemy z intonacją, jednocześnie lekko wstępnie kompresując dźwięk w pozytywny sposób – szczególnie jeśli grasz partie od góry do dołu gryfu na wszystkich strunach.”
9. BĄDŹ WRAŻLIWY NA GAIN
„Obserwuj problemy na tym polu i pamiętaj, aby dopasować gain do dynamiki, jakiej może potrzebować dana część. Im większy gain, tym mniejsza ogólna dynamika, z którą możesz pracować. Czasami jest to idealne rozwiązanie, ale innym razem trzeba ponownie ustawić gain, aby pozwolić partii oddychać – zwłaszcza gitarze rytmicznej. Spróbuj użyć limitera i pogłosu, aby „wydłużyć” wybrzmienie partii, zamiast po prostu zwiększać gain. Podziękujesz sobie, kiedy zacznie się miksowanie.”
10. NAUCZ SIĘ INDYJSKIEJ PENTATONIKI
Jest ona również znana jako pentatonika miksolidyjska. Ta skala zastępuje b3 pentatoniki molowej tercją wielką. Ma egzotyczne brzmienie, szczególnie gdy jest używane na wampirach jednoakordowych. Może być przydatna do grania solo w sekwencjach bluesowych i rockowych. Jeśli poznasz już pięć tradycyjnych kształtów pentatonicznych, te miksolidyjskie palety dźwięków zapewnią jaśniejszy, bardziej bluesowy charakter granym solówkom.
11. NIE BÓJ SIĘ WEJŚĆ NA SCENĘ
Nie, nie musisz być Nilsem Lofgrenem (który włączał trampolinę w swój show), ale nie stój tam jak kwiatek pod ścianą. Jesteś gitarzystą, ale jesteś także wykonawcą, ludzie przyszli zobaczyć show – więc im go daj! Townshend, Van Halen, Prince – poczuli to i wstrząsnęli tłumami. Zrobili niezapomniane show. Ty też możesz. Zawsze możesz usiąść na stołku i dać warsztaty w sklepie muzycznym, ale zapamiętaj: koncert to show!
STEVE VAI
12. IMPULS JEST PRZEREKLAMOWANY
„Kiedy nagrywam solo, czasami po prostu gram jedno kółko i sprawdzam, jak wyszło. Ale zazwyczaj gram coś kilka razy. Kiedy zaczynam przy tym dłużej siedzieć i nad tym pracować, podnoszę sobie poprzeczkę: wybieram jedną sekcję, zapętlam ją i gram dalej, aż wyjdzie coś dziwacznego, interesującego lub lirycznego. To jest jak medytacja. Jeśli po prostu włączę nagrywanie, być może coś wyjdzie, coś inspirującego, albo kompletnie do bani. Nigdy nie wiadomo. Ale – powtórzę – kiedy siedzę i pracuję, zawsze podnoszę sobie poprzeczkę”.
13. DO TANGA TRZEBA DWOJGA
„Współpraca jest w rzeczywistości bardziej intymna niż większość relacji. Wszyscy mamy relacje z rodzicami, dziećmi, przyjaciółmi, współpracownikami, rodzeństwem, kochankami – ale kiedy nawiązujesz relację z innym autorem piosenek, jest inaczej. Kiedy współpracujesz przy pisaniu muzyki, najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zaakceptować kogoś takim, jakim jest i pozwolić mu poczuć, że może swobodnie wyrazić siebie. Potem dostaniesz to samo w zamian i tak zaczyna się dziać cała ta magia.”
14. GRAJ TOTALNE BZDURY PRZEZ 10 MINUT
Każdego dnia usiądź i pozwól palcom latać. Nie zastanawiaj się, nie poprawiaj, nie skupiaj się na perfekcji i nie bądź skrępowany – po prostu graj, cokolwiek i gdziekolwiek Cię palce poprowadzą. Nawet jeśli to totalna bzdura, po prostu graj dalej. To dobre ćwiczenie, które pomoże Ci się oczyścić. Możesz też zaskoczyć siebie i nagle wymyślić coś fajnego.
15. GITARA JEST NIESKOŃCZONA
Jeśli masz w głowie przekonanie, że wszystko, co można zagrać na gitarze, już się wydarzyło, to naprawdę nie dostrzegasz sensu procesu twórczego. Proces tworzenia w dowolnej ze sztuk jest nieskończony. Nic się tu nigdy nie wyczerpie. Nie masz pewności? To jakby powiedzieć wszechświatowi, że nie jest nieskończony. To jakby powiedzieć: „OK, ta chwila to koniec czasu i przestrzeni…”
16. NAUCZ SIĘ ROZCIĄGAĆ TE PALCE... PRAWIDŁOWO
Jako gitarzysta chcesz mieć jak największy dostęp do jak największej liczby nut na gryfie. Zobacz, ile progów możesz z łatwością ogarnąć, a następnie powoli – podkreślam – powoli – spróbuj zagrać dodatkową nutę ciut dalej. Gdy uda Ci się sięgnąć dalej, spróbuj dotrzeć do kolejnego progu. Ale nie spiesz się: istnieją granice tego, co może zrobić ludzka ręka.
17. RÓB PRZERWY, ABY UNIKNĄĆ RSI
Powtarzające się urazy stresowe: tak sportowcy mogą doznać kontuzji, jeśli nie trenują prawidłowo. I tak samo gitarzyści mogą wyrządzić sobie szkody – czasami długotrwałe – jeśli nie ćwiczą bezpiecznie. Jednym z najczęstszych urazów spowodowanych powtarzającym się stresem jest zespół cieśni nadgarstka, który wpływa na nerw pośrodkowy dłoni. Możesz zmniejszyć to ryzyko, robiąc sobie przerwę co kilka minut. Zagraj ze dwie piosenki i zrelaksuj się. Twoje dłonie będą Ci wdzięczne.
MISHA MANSOOR
18. ANALIZUJ SIEBIE
„Ludzie zawsze mówią, żeby ćwiczyć z metronomem. Powiedziałbym, że to nie wystarczy. Takie postępowanie nie daje informacji zwrotnej na temat tego, jak dobrze sobie radzisz. Może ci się wydawać, że naprawdę dobrze Ci idzie, ale może tak nie jest. Moja rada jest taka: nagraj się jednym i odsłuchaj. Analizowanie samego siebie zmusza Cię do stania się znacznie bardziej rygorystycznym muzykiem. Jeśli poważnie podchodzisz do gitary i chcesz być lepszy w studiu, po prostu nagrywaj, nagrywaj i jeszcze raz nagrywaj.”
19. STWÓRZ GODNE MIEJSCE… DO TWORZENIA
Jeśli masz godzinę lub dwie na granie, po co marnować je na szukanie narzędzi do tworzenia muzyki? Przygotuj przyzwoite miejsce do ćwiczeń lub komponowania – utrzymuj je w czystości i porządku upewnij się, że masz podstawowe elementy: stojak na nuty, stojak na gitarę, wzmacniacz i inne przedmioty, których regularnie używasz (slide, capo i oczywiście kostki). Upewnij się także, że sygnał Wi-Fi jest mocny na każdym urządzeniu internetowym, z którego korzystasz – laptopie, tablecie, telefonie itp. Jeśli zaczniesz te detale poprawiać podczas ćwiczenia, stracisz koncentrację.
JOE BONAMASSA
20. NAUCZ SIĘ DOBRZE STROIĆ GITARĘ
„Wiem, że to brzmi akademicko, ale jest kilka trików, które pomogą Ci odpowiednio nastroić gitarę. Strojąc ją, zagraj kilka znanych Ci akordów, aby upewnić się, że brzmią dobrze. Wiele razy tuner wskaże, że gitara jest nastrojona, ale w moim uchu niektóre akordy mogą brzmieć niewłaściwie. Gdy odrobisz tę pracę domową, zaczniesz dostrzegać jej wartość. Być może zdarzyło Ci się grać na żywo lub na próbach i pytać: „Kto nie stroi?”. Nie chcesz, aby wszystkie oczy zwróciły się wtedy na Ciebie.”
21. PODŁĄCZ SIĘ PROSTO DO WZMACNIACZA
„Kiedy usuniesz wszystkie bariery między gitarą a wzmacniaczem, zmusisz się do zagrania czegoś konkretnego. Znajdź wszystkie barwy i niuanse, które można wydobyć z Les Paula, Telecastera lub czegokolwiek innego, na czym grasz. Gdy to zrobisz, możesz podrasować dźwięk za pomocą efektów. Często ludzie zaczynają z pełną gamą bajerów, wtyczkami czy czymkolwiek innym i tak naprawdę nigdy nie odkrywają prawdziwego brzmienia, jakie mogą wydobyć ich ręce, gitara i wzmacniacz.”
22. ZABIERZ SPRZĘT PASUJĄCY DO SESJI
„Gdyby ktoś zadzwonił do mnie, żebym zagrał z B.B. Kingiem, czy pojawiłbym się tam z dwoma Marshallami Jubilee, dwoma Van Weeldenami i dwoma Dumble’ami? A może powinienem pojawić się tylko z 335 i Twinem, co naprawdę pozwoli mi wpasować się w muzykę? Od czasu do czasu widzę, jak jakiś muzyk przynosi na sesję niewłaściwy sprzęt, który być może sprawdza się w przypadku jego własnego występu, ale nie jest odpowiedni w przypadku koncertu, na który został zaproszony gościnnie. Dotyczy to każdego, niezależnie od tego, czy jesteś hobbystą, czy aspirującym bogiem gitary: upewnij się, że służysz muzyce tym, co ze sobą przynosisz pod względem sprzętu, nastawienia w głowie, wszystkiego. Jeśli brzmienie jest nie na miejscu, nikomu się to nie spodoba.”
23. DOWIEDZ SIĘ, DO CZEGO SŁUŻY GAŁKA PRESENCE
Presence służy do końcowego dostrajania brzmienia wzmacniacza do danego pomieszczenia. W tradycyjnych wzmacniaczach gałka ta jest zupełnie oddzielona od głównego korektora. Działa w sekcji mocy, często kontrolując ujemne sprzężenie zwrotne. W związku z tym warto ustawić tony niskie/średnie/wysokie tak, jak lubisz, a następnie dodać PRESENCE do smaku, w zależności od miejsca, w którym grasz. Gdy na scenie jest głośno, odkręcenie tej gałki może naprawdę pomóc w poprawie brzmienia i ogólnej słyszalności gitary.
24. SŁUCHAJ MUZYKI, KTÓREJ NIE LUBISZ
Wszyscy mamy pewne rodzaje muzyki, których po prostu „nie łapiemy”. Być może jesteś rockmanem i uważasz, że muzyka klasyczna jest nudna; a może jesteś bluesowym purystą, który nie znosi metalu. To trochę tak, jak ludzie myślą o brokułach – tak, zdajesz sobie sprawę, że to dla ciebie dobre, ale wiesz… to brokuły. Pogódź się z tym. Daj szansę innym rodzajom muzyki.
25. BĄDŹ JAK JAMES TAYLOR
Dodaj nowego smaku swoim piosenkom, dodając do prostych akordów durowych septymę wielką, septymę wielką, zastępując noną wielką. Analogicznie proste akordy molowe dopraw septymą małą, a do tych z septymą małą dodaj nonę wielką i tak dalej.
26. WIEDZ, KIEDY ODŁOŻYĆ GITARĘ
Specjalny program ćwiczeń jest ważny, ale gdy stanie się „zbyt rutynowy”, możesz popaść w stagnację, grając w kółko te same rzeczy. Czasami najlepszym sposobem na zresetowanie się jest odłożenie gitary na jakiś czas – na dzień, kilka dni, może nawet tydzień. Kiedy należy po nią ponownie sięgnąć? Będziesz wiedział... Twoje serce Ci powie. Jest szansa, że wrócisz do instrumentu z nową, świeżą perspektywą. Czy jest to sprzeczne z radą Toma Morello na następnej stronie? Tak! Ludzie, musicie je tutaj mieszać i dopasowywać, aby znaleźć ścieżkę, która będzie dla Was odpowiednia.
27. DOWIEDZ SIĘ KIM JESTEŚ
Niektórzy gitarzyści to szaleni wirtuozi, którzy potrafią zagrać każdy rodzaj muzyki w każdym zespole. Ale większość ludzi nie jest w stanie pracować nad tym wszystkim jednocześnie. Jeśli blues jest twoją pasją i po prostu nie rozumiesz jazzu, trzymaj się bluesa. Jeśli masz we krwi jazz i po prostu nie czujesz metalu, zostań z jazzem. Ludzie chcą muzyki, która jest autentyczna. Nie chcą oglądać kogoś kto się wiecznie przebiera i udaje kogoś kim nie jest.
28. DOWIEDZ SIĘ, CZEGO CHCESZ
Ludzie sukcesu rzeczywiście doświadczają szczęścia – bez wątpienia. Ale może szczęści im się właśnie dlatego, że są skupieni na dążeniu do swoich celów. Zastanów się, czego chcesz („Czy chcę być solowym muzykiem koncertującym czy dołączyć do dużego zespołu rockowego?”) i zdecyduj, co musisz zrobić, aby to osiągnąć. Tak, musisz być otwarty na nowe możliwości i na zmiany, ale kiedy zrozumiesz czego chcesz, nie odwracaj już uwagi od tego, co masz osiągnąć. Skup się na celu.
TOM MORELLO
29 GODZINA ĆWICZEŃ TO GODZINA ĆWICZEŃ
„Nie 15 minut, po których rozpraszasz swą uwagę w Internecie. Nie 58 minut dziennie i sześć godzin w weekend… Chodzi o zaangażowanie, w takim samym stopniu, jak o regularność: jeśli poważnie myślisz o stawaniu się lepszym, bez przerwy ćwiczysz co najmniej godzinę dziennie. Zawsze. Jeśli masz akurat na to ochotę ćwiczysz. Jeśli jesteś przeziębiony a rano masz egzamin – ćwiczysz. Jeśli jest kataklizm, a za oknem walą się domy – ćwiczysz bez względu na wszystko, ponieważ tak postanowiłeś. I takie zaangażowanie przyniesie najlepsze rezultaty.”
30. UMYJ RĘCE PRZED GRANIEM
„Twoje struny wytrzymają wówczas znacznie dłużej, a jeśli nie masz dużo pieniędzy na ich wymianę, to chyba o to Ci chodzi, nie?”
31. NIE BĄDŹ FIUTEM
Możesz być drugim wcieleniem Shawna Lane’a, ale jeśli jesteś fiutem to wieść się rozejdzie i nikt nie będzie chciał się z Tobą zadawać. Ludzie chcą muzyków, z którymi mogą się spotkać i bez zbędnych turbulencji przebywać w jednym pomieszczeniu. Pamiętaj: na koncertach, większość czasu z innymi muzykami będziesz spędzać poza sceną, więc nie bądź niegrzeczny – nigdy i wobec nikogo. Możesz myśleć, że jesteś niezastąpiony, ale uwierz mi, każdego da się zastąpić!
32. BĄDŹ NIEZAWODNY
OK, przyznajemy, że jest to kontynuacja „Nie bądź fiutem”… To całkiem proste: jeśli mówisz, że będziesz na próbie, bądź na próbie. A jeśli masz zamiar się spóźnić, wyślij SMS-a. Zmuszanie ludzi do czekania na Ciebie jest niegrzeczne i jest to niezawodny sposób, by wylecieć z zespołu.
33. PRZYGOTUJ SWÓJ SPRZĘT JAK DAVID GILMOUR
Phil Taylor, wieloletni technik Davida Gilmoura, opowiedział nam, jak zapewnia niezawodność sprzętu Davida podczas tras koncertowych. Po pierwsze, czarny Strat Gilmoura jest pakowany, gdy tylko schodzi ze sceny pod koniec występu. Następnie, „w ramach przygotowań do następnego koncertu gitara jest rozpakowywana i aklimatyzowana w nowym pomieszczeniu, a następnie przechodzi codzienną konserwację – sprawdzana jest wysokość i akcja strun, czyszczone progi, sprawdzane punkty tarcia i smarowane w razie potrzeby, czyszczone, pręt ponownie naciągnięty, struny nastrojone, śruby dokręcone, sprawdzono osadzenie i ruch ramienia tremolo. Na końcu instrument jest grany/testowany w celu przetestowania stabilności stroju oraz sprawdzenia przetworników i elektryki. Dopiero wtedy jest gotowy do przekazania Davidowi.”
MARK TREMONTI
34. NAUCZ SIĘ WSZYSTKICH OPALCOWAŃ PENTATONIKI
„Większość ludzi uczy się tylko pierwszej pozycji. Nie zdają sobie sprawy, że istnieje pięć różnych opalcowań tej skali. Znajomość ich wszystkich daje Ci swobodę gry na całym gryfie. Jeśli nauczysz się grać tylko w jednym miejscu, jesteś w pułapce. Piękno tych pięciu kształtów nie polega na tym, że masz po prostu więcej skal do wypróbowania, ale na tym, że one płynnie łączą się ze sobą, umożliwiając Ci skuteczne frazowanie. Graj po kolei układy zamieszczone niżej na diagramach i zapamiętuj, gdzie dzielą ze sobą nuty.”
35. NAUCZ SIĘ IMPROWIZOWAĆ WYKORZYSTUJĄC PODCIĄGANIE I WIBRATO
„Skoncentruj się na prostym frazowaniu, ale kiedy to robisz, upewnij się, że podczas podciągania nut trafiasz w odpowiednią wysokość. Popracuj także nad techniką wibrato, upewniając się, że ma śpiewny charakter. Dużą część charakterystycznego brzmienia ludzi stanowi sposób, w jaki używają wibrato. Za każdym razem, gdy grasz na gitarze, poświęć dobrą godzinę na improwizację i pracę nad tymi dwoma elementami.”
36. OGRYWAJ AKORDY
„Kiedy już opanujesz podciąganie i wibrato, skup się na zmianach akordów. Grając solo, upewnij się, że podkreślasz właściwe nuty w momencie, gdy jeden akord przechodzi do następnego. To sprawia wrażenie, jakbyś wiedział co robisz, a Twojej solówce dodaje pasji i duszy. Nie trzymaj się w kółko tych samych nut, gdy cały zespół zmienia akordy.”
37. ZWRÓĆ UWAGĘ NA GRĘ INNYCH CZŁONKÓW Z ZESPOŁU
Samoświadomość jest wspaniała, ale zwracaj także uwagę na to, co grają inni. Kiedy jesteś na scenie lub w studiu, nie zamykaj się w swoim własnym świecie słuchaj i wchodź w interakcje z innymi muzykami. Reaguj na to, co grają. Nie przytłaczaj ich objętością ani zbyt dużą ilością dźwięków. Daj komuś innemu szansę na solówkę. Masz ego, to prawda, ale trzymaj je pod kontrolą.
38. WKŁADAJ KWADRATOWE KOŁKI W OKRĄGŁE OTWORY
Niektórzy uważali, że Zakk Wylde oszalał, kiedy zaczął dodawać licki country do piosenek Ozzy’ego Osbourne’a. I zgadnij co… To działało pięknie. Czasami musisz przestać grać bezpiecznie i robić tylko to, czego się od ciebie oczekuje. Jeśli usłyszysz w głowie coś nieco „na lewo od środka”, śmiało spróbuj to zagrać. Co najgorszego może się przydarzyć?
PHIL COLLEN
39. PRÓBUJ ŚPIEWAĆ
„Wielu gitarzystów boi się śpiewać. Są bardzo pewni swoich umiejętności gry na gitarze i umiejętności szaleńczego wymiatania, ale stawiają przed nimi mikrofon i zamierają. To szalone. Śpiewać może każdy i uważam, że każdy powinien to robić. Śpiewanie otwiera Cię na nowe muzyczne możliwości, nawet jeśli po prostu siedzisz i scatujesz podczas gry. Nie bój się otworzyć ust – możesz być mile zaskoczony tym, co z tego wyjdzie.”
40. TRZYMAJ GITARĘ W ŁAZIENCE
„Dużo gram na gitarze, kiedy jestem w toalecie. Ćwiczyłem i napisałem wiele piosenek, siedząc na kiblu. Prawdopodobnie nie jest to zdrowe – lekarze powiedzą: „Jeśli będziesz spędzać zbyt dużo czasu w toalecie, dostaniesz hemoroidów” – ale myślę, że jest to bardzo terapeutyczne. Dlaczego nie trzymać jednego wiosła w łazience? Pomyśl o tym: ile razy jesteś w toalecie i przychodzi Ci do głowy świetny pomysł?”.
41. PAMIĘTAJ, ŻE JESTEŚ CZĘŚCIĄ ZESPOŁU
„Jako gitarzysta jesteś gwiazdą we własnym umyśle. Zwracasz uwagę na wszystko, co robisz, i jesteś niezwykle skupiony na wszystkich tych szczegółach. Prawda jest taka, że publiczność często nie ma pojęcia o tym co robisz. Słuchają wokalisty i ogólnego brzmienia całego zespołu. Publiczność nie dostrzega każdego najdrobniejszego szczegółu – „Och, perkusja ma za dużo dołu, a gitarzysta ma zbyt dużo góry”. W miksie monitorowym wszystko zostaje zmieszane w jedną całość. To cały zespół, proces grupowy. Więc nie denerwuj się zbytnio rzeczami, których nikt inny poza Tobą nie może usłyszeć. Graj najlepiej jak potrafisz i baw się dobrze.”
ALEXI LAIHO
42. SKUP SIĘ NA RĘCE KOSTKUJĄCEJ
„Zapomnij na chwilę o dłoni na gryfie. Popracuj nad tą, która trzyma kostkę. I wiem, że to cholernie nudne, ale tak: metronom powinien być Twoim najlepszym przyjacielem. Aby zostać zaawansowanym gitarzystą, musisz przejść przez wszystkie te nudne rzeczy, zanim osiągniesz poziom, na którym będziesz mógł próbować riffów i solówek, z których słyną ci wszyscy wymiatacze. Zacznij od podstawowych skal i graj je powoli. Gdy tylko zauważysz, że zaczynasz się nie wyrabiać, zatrzymaj się i po chwili spróbuj od nowa.”
43. DODAWAJ SMACZKI DO PENTATONIKI
„Jedną z rzeczy, które lubię robić w skali pentatonicznej, jest dodanie dodatkowych nut, takich jak tercja wielka lub seksta wielka, co może nadać jej naprawdę ciekawy, niemal jazzowy charakter. Kiedy robisz to naprawdę szybko, dość trudno zauważyć, że kryją się tam nuty ze skali durowej. To powiedziawszy, nie używam sekst wielkich w akordach durowych. Mógłbym użyć seksty małej, ale nawet ona nie pojawia się tak często. Ostatnio więcej gram opalcowań pentatoniki po trzy dźwięki na strunę. W przypadku skal spoza tonacji, takich jak zmniejszona lub całotonowa, musisz pobawić się tymi rzeczami i wybadać, gdzie możesz ich użyć, a gdzie nie.”
44. POZNAJ TROCHĘ KLASYCZNEJ TEORII
„Teorii uczyłem się w szkole muzycznej jako dziecko, a grę na skrzypcach zacząłem w wieku około siedmiu lat. Lewa ręka na gitarze jest całkiem podobna, ale prawa to zupełnie coś innego. Niemniej myślę, że zdecydowanie ułatwiło mi to grę na gitarze. Niektórzy z klasycznych kompozytorów, jak Paganini, byli szaleni… To dobra muzyka, która rzuca wyzwanie uszom przeciętnego gitarzysty.”
45. USIĄDŹ PRZY ZESTAWIE PERKUSYJNYM
Gra z perkusistą to jedno, ale jeśli naprawdę chcesz zrozumieć, jak bębniarz myśli i działa, spróbuj usiąść przy zestawie. Nie tylko zaczniesz czuć rytm w nowy sposób (co poprawi twoją zdolność do grania rasowego groove), ale być może rozwiniesz w sobie zmysł prawdziwego sticksmana – i będziesz w stanie lepiej wyjaśniać mu swoje muzyczne pomysły.
46. CHROŃ SWÓJ SŁUCH
Tak, Beethoven nadal komponował po tym, jak ogłuchł, ale był tylko jeden Beethoven. A tak na poważnie, czy chcesz spędzić resztę życia bez słuchu (lub z poważnym ubytkiem)? Oczywiście, że nie. Na głośnych próbach zawsze noś do uszu zatyczki – można je kupić w każdym sklepie muzycznym lub w Internecie. I są dużo tańsze niż wizyty u audiologa.
JOHN 5
47. LICZY SIĘ CZYSTOŚĆ
„To dotyczy wszystkich dziedzin życia i oczywiście jest to ważne w przypadku gry na gitarze. Staraj się grać każdą nutę czysto. Bądź skuteczny i wyrażaj się w tym, co grasz, ale przez cały czas zwracaj uwagę na swoją technikę. Staram się grać wszystko tak, jakbym grał na jednej strunie – chcę, żeby tak czysto to brzmiało”.
JIM ROOT
48. ROZGRZEJ SIĘ
„Nie jestem typem faceta, który siedzi w domu z metronomem i przegląda skale i tym podobne rzeczy. Przechodzę jednak przez fazy, w których jestem bardziej sumienny i zauważam, że rozgrzewka i praca nad pewnymi schematami sprawiają, że moja gra jest lepsza. Podczas tournée prawdopodobnie bardziej skupiam się na ćwiczeniach. Siadam za kulisami lub w autobusie z małym wzmacniaczem i biegam po skalach na gryfie, żeby rozgrzać palce.”
49. NIE ZATRZYMUJ SIĘ
„Nie ma jednego sposobu, aby zrobić cokolwiek w muzyce. Nie ma zasad; nie ma żadnych pisemnych instrukcji, których należy przestrzegać. Więc cokolwiek chcesz zrobić, po prostu idź naprzód. Zacząłem grać z różnymi perkusistami w piwnicach, zanim jeszcze powstał zespół. Nie miało to jednak znaczenia, bo byłem już na właściwej drodze. Postaw sobie wyzwanie i zrób wszystko, by osiągnąć cel.”
50. NAUCZ SIĘ CAŁEGO UTWORU
Nie ucz się tylko riffów i solówek piosenek, które lubisz – zagraj całość. Nic nie robi na ludziach większego wrażenia niż moment, w którym gitarzysta siada i gra piosenkę od początku do końca. Poza tym możesz znaleźć się w sytuacji, w której inni muzycy będą chcieli jammować. Co zrobisz, powiesz „nie znam tej części”?
51. POZNAJ GRYF
Musisz poznać podstrunnicę i to nie fragment, a całą. Czy widziałeś kiedyś gitarzystę, który zagrał złą nutę, a potem miotał się, próbując znaleźć właściwą? To żenujące. Najlepszym sposobem na obejście tego jest nauczenie się wszystkich nut na każdym progu każdej struny. Nie tylko pomoże Ci to w czytaniu partytur, ale także poprawi Twoje poczucie harmonii. Najlepszym sposobem na naukę notatek jest przejście pionowo przez próg, a nie w górę i w dół gryfu.
BEN HARPER
52. SZUKAJ INSPIRACJI W RÓŻNYCH BARWACH
„Znajdź porządny i niedrogi efekt pogłosu i ustaw go tak, aby nie rozmywał nut, a jedynie je uzupełniał, w zależności od tego, co chcesz usłyszeć. Coś tak prostego może zainspirować wszelkiego rodzaju muzyczne i liryczne kierunki. Może zabrać Cię odmienną drogą pod względem dźwiękowym, która zaowocuje inną drogą pod względem lirycznym.”
53. UCZ SIĘ SOLÓWEK INNYCH INSTRUMENTÓW
Gitarzyści mają określony język i podejście, podobnie jak muzycy grający na pozostałych instrumentach. Każdy, kto słyszy solówkę saksofonisty lub klawiszowca, myśli: „Jak on to robi?”. Cóż.... spróbuj. Naucz się tej solówki na gitarze. To świetny sposób na wyjście poza strefę komfortu, co może zainspirować nowe pomysły.
54. MIEJ PLAN ĆWICZEŃ
Jeśli chcesz zobaczyć prawdziwą poprawę w swojej grze, zaplanuj swoje sesje treningowe z głową. Po pierwsze, przygotuj konkretny harmonogram i trzymaj się go. Następnie podziel czas ćwiczeń na sekcje: tyle czasu na rozgrzewkę, tyle czasu na technikę, tyle czasu na grę swobodną i tyle czasu na nowy materiał do nauki.
55. MIEJ PLAN ZAPASOWY
Miej wielkie marzenia i pracuj nad swoją muzyką, ale pamiętaj, że nie wszyscy gitarzyści osiągają sukcesy i nawet nie zarabiają na graniu. Jeśli nie korzystasz z funduszu powierniczego lub nie wżenisz się w pieniądze, przygotuj plan awaryjny. Zostań w szkole, czy kontynuuj karierę w innej branży. Jeśli uda ci się podpisać duży kontrakt płytowy lub zostać zatrudnionym przez zespół koncertujący, możesz przejść przez ten most i zostawić za sobą pozostałe rzeczy. Do tego czasu najlepiej mieć plan długoterminowy.
56. NIE SŁUCHAJ LUDZI, KTÓRZY MÓWIĄ, ŻE JESTEŚ DO DUPY
Opinie są jak... cóż, resztę znasz. Krytyka jest przydatna i powinieneś brać sobie rady do serca, ale pamiętaj: każdemu znanemu zespołowi lub gitarzyście od czasu do czasu mówiono, że ich muzyka nie ma sensu. Wszystkie wytwórnie w Wielkiej Brytanii ignorowały Beatlesów jako „nierokujących”, dopóki George Martin nie usłyszał „tego czegoś” w ich brzmieniu. Musisz wierzyć w to, co robisz.
57. SŁUCHAJ LUDZI, KTÓRZY MÓWIĄ, ŻE JESTEŚ DO DUPY
Jak wskazano powyżej, krytyka czasami ma sens. Być może jest coś w Twoim podejściu, co można dopracować i poprawić? Być może większość elementów masz już poskładane, ale nadal coś jest nie tak, coś czego nie dostrzegasz. Słuchaj, co mówią ludzie wokół, o mogą naprowadzić Cię na właściwe tory. Decyzja zawsze należy do Ciebie.
58. NIE BÓJ SIĘ TRUDNYCH RZECZY
To naturalne: unikamy uczenia się trudnych lekcji, czy piosenek, ponieważ, cóż… są trudne. Nie chcemy usłyszeć, jak gramy koślawo te trudne technicznie frazy. To upokarzające i demoralizujące. Wiecie co jeszcze jest upokarzające i demoralizujące? Nigdy nie będziesz w stanie grać powyżej swojego poziomu umiejętności. Więc pracuj ciężko i mierz wyżej niż potrzebujesz. Tak, na początku będziesz do niczego, ale daj sobie czas. Pewnego dnia, zanim się zorientujesz, nastąpi przełom i będziesz mógł na luzie grać rzeczy, które wcześniej były nie do pomyślenia.
59. DYSCYPLINA W STUDIO
Sposób komunikacji z inżynierem dźwięku jest kluczem do szybkiej i bezproblemowej kontroli Twojego brzmienia. Chris Lawson, jeden z najlepszych w branży, mówi: „Klasyczny przypadek z małym zespołem polega na tym, że wszyscy mówią na raz to jedyna rzecz, z którą nie może sobie poradzić żaden inżynier w studio. Jeśli masz na scenie pięcioosobowy zespół i wszyscy proszą cię o coś w tym samym czasie, nie możesz nic zrobić. Kiedy rozmawiam z jednym z członków zespołu, wszyscy inni powinni się zamknąć i podobnie ty powinieneś się zamknąć, gdy oni robią swój miks. Pojedynczo, a do celu – dotrzecie tam znacznie szybciej i dostaniecie to, czego chcecie.
60. UŻYWAJ INNYCH STROJÓW
Artyści tak różnorodni, jak Joni Mitchell, Coldplay, Sonic Youth, Richard Thompson, John Martyn, CSN&Y, Keith Richards, a nawet Status Quo, świetnie wykorzystali otwarte stroje gitary. Niezależnie od tego, czy jest to proste drop-D (szósta struna w dół o cały ton), open-G (DGDGBD), open-E (EBEG#BE) czy DADGAD, inne stroje niż standardowy mogą zainspirować Twoją kreatywność.
61. KUP DOBRĄ GITARĘ
Posiadanie dobrej gitary jest ważne z wielu powodów, głównie ze względu na wyrabianie sobie umiejętności prawidłowej gry. Jeśli gitara ma kiepskie brzmienie lub niewygodną akcję – jeśli trudno się na niej gra (tj. trudniej niż trzeba) – zabraknie Ci inspiracji i szybko odłożysz ją do szafy. W dzisiejszych czasach stosunkowo łatwo jest kupić przyzwoitą, grywalną gitarę, która nie nadwyręża konta bankowego. Nie zadowalaj się więc byle czym.
62. NIE WYDAWAJ WSZYSTKICH PIENIĘDZY NA GITARĘ
Z drugiej strony nie ma powodu, dla którego musisz zbankrutować kupując dobrą gitarę. Wszystkie sklepy muzyczne sprzedają bardzo przyzwoite, całkowicie grywalne modele, które mieszczą się w twoim przedziale cenowym. Musisz tylko poświęcić czas i wypróbować jak najwięcej instrumentów. Ponadto możesz skorzystać z Internetu i znaleźć dobre gitary w przystępnej cenie. Drogie nie zawsze znaczy najlepsze, a resztę pieniędzy możesz wtedy przeznaczyć na pozostały niezbędny sprzęt.
MARTIN TAYLOR
63. NAUCZ SIĘ LATAĆ
„Jeśli podróżujesz samolotem, nie wkładaj gitary do miękkiego pokrowca i nie próbuj wnosić jej do kabiny. Może to zadziałać kilka razy, ale w przypadku, gdy personel pokładowy odmówi wpuszczenia gitary do kabiny, Twoja gitara zostanie Ci zabrana, odprawiona w luku bagażowym bez odpowiedniej ochrony i prawdopodobnie nie przeżyje bagażu. Kup więc naprawdę dobry futerał lotniczy i nadaj instrument jako bagaż lub kup dodatkowe miejsce dla swojej gitary w samolocie i podróżuj z nią, siedzącą obok.”
64. KUP GITARĘ PODRÓŻNĄ
Niezależnie od tego, czy wybierasz się na wakacje, czy na krótki weekend, możesz zostawić tego cennego Telecastera z lat 50. w domu. Ale nadal możesz zachować swobodę ruchu i uchwycić fragmenty spontanicznej inspiracji za pomocą dobrej, niedrogiej gitary podróżnej. Sklepy muzyczne i strony internetowe są pełne odpowiednich opcji, które nie zrujnują Twojego portfela – i nie będziesz się czuć źle, jeśli coś się z takim podróżnym instrumentem stanie.
MARK MORTON
65. POMYŚL O PULSIE
„Jedną z rzeczy, których szukam podczas pisania, jest solidny groove. Tu nie chodzi o granie tak szybko, jak tylko możesz, tylko o znalezienie odpowiedniego pulsu, czegoś co nas rusza. Daj mu trochę ciekawych akcentów, aby miał osobowość. Osadź porządnie, poczuj jak buja. Kiedy skupiasz się na tym, zdajesz sobie sprawę, że to właśnie sprawia, że thrash metal jest thrashem.”
66. BAW SIĘ DOBRZE, ZAMIAST KATOWAĆ METRONOMEM
„Nigdy nie miałem metronomu. Zawsze po prostu grałem na gitarze. Spaliłem taśmy magnetofonowe, po prostu przewijając je do przodu i do tyłu, aby nauczyć się piosenek. Ale nigdy nie należałem do osób, które potrafią siedzieć na tyłku, uczyć się licków, włączać metronom i mozolnie przyspieszać. Niech Bóg błogosławi ludzi, którzy potrafią to zrobić, ale dla mnie to po prostu nie jest zabawne. Dlatego pewnie nie gram szybko. Jeśli chodzi o solówki, wolę tam wrzucić nieco bluesa.”
67. CZYSTSZE GITARY BRZMIĄ CIĘŻEJ
„Nauczyłem się przez lata, że mniejszy gain i czystsze barwy wydają się mieć większy ciężar. Nawet Black Album nie ma super zniekształconych dźwięków gitarowych. Z doświadczenia nauczyłem się, że ustawienie mniejszego gainu, szczególnie jeśli podwoisz gitary w studiu, wydaje się mieć większą masę i dawać szersze spektrum. Wszyscy potrzebujemy gainu i sustainu w pewnym stopniu, ale czasami ludzie z tym przesadzają. Ważne jest, aby pamiętać, że dźwięk wydobywa się głównie z twoich rąk i gitary.”
68. GRAJ Z LUDŹMI, KTÓRZY MOGĄ CIĘ POKONAĆ
Chcesz być lepszym piłkarzem? Zagraj z kimś lepszym od Ciebie. To samo tyczy się muzyki: nie ma szybszego i korzystniejszego sposobu na poprawę zdolności muzycznych niż gra z muzykami, którzy przerastają Cię klasą, formą i doświadczeniem. Nie martw się, że wyjdziesz na głupca – jeśli koledzy z zespołu są dojrzali, pomogą ci. Już niedługo będziecie do siebie pasować i będziecie mogli razem tworzyć piękną muzykę.
69. ZADBAJ O SWOJE DŁONIE
To niezbędne narzędzia, więc dbaj o nie. Jeśli przeszkadzają Ci paznokcie, przytnij je i trzymaj krótko. Z drugiej strony, możesz chcieć pielęgnować dłuższe paznokcie, aby ułatwić sobie grę w określonym stylu. Zawsze noś jednak w futerale obcinacz do paznokci lub pilnik i utrzymuj ręce w czystości – brud może łatwo zniszczyć nawet najlepsze struny.
70. KIEDY SIĘ CZEGOŚ NAUCZYSZ, WYKORZYSTAJ TO
Czy kiedykolwiek nauczyłeś się czegoś – powiedzmy ważnego faktu – i tydzień później nie pamiętałeś tego? To samo może się zdarzyć w przypadku zagrywek gitarowych. Grasz coś i to jest niesamowite, ale kilka dni później nie możesz sobie tego przypomnieć. Rozwiązanie: gdy tylko nauczysz się świetnej zagrywki, dopasuj ją do konkretnego kawałka lub podkładu, a potem to nagraj.
71. ŚPIEWAJ PARTIE GITARY
Czasami najlepsze riffy gitarowe mogą ukrywać się w Twojej głowie – wyobraźnia z łatwością powędruje tam, gdzie nie dotrą Twoje palce. Śpiewaj więc rzeczy, które słyszysz w głowie. Otwórz usta i rzuć się w wir kreatywności. Kiedy usłyszysz coś fajnego, możesz przenieść tę melodię na gitarę. Jest to szczególnie skuteczne jeśli jesteś w samochodzie i nie masz przy sobie gitary. Zatrzymaj się i po prostu nagraj linię wokalną na telefon. Po powrocie do domu możesz zagrać ten nowy pomysł na gitarze.
72. GDZIEŚ TAM JEST KOSTKA DOSKONAŁA
OK, kostki do gitary nie kosztują już dziesięciu groszy, ale nadal są całkiem niedrogie. Istnieją tradycyjne zaokrąglone kształty, ostre trójkąty, kwadraty, kostki o dużej grubości, średnie, bardzo miękkie, miękkie, z wypukłościami, metalowe, szklane – i tak dalej. Wypróbuj je wszystkie. Niektórzy gitarzyści uważają, że jest jedna „idealna” kostka, której używają na każdą okazję; inni mogą preferować różne rodzaje piórka w zależności od określonego stylu muzycznego. Którąkolwiek drogą pójdziesz, wybór zależy od Ciebie.
73. NAUCZ SIĘ PISAĆ
Gitarzyści są tak zajęci nauką skal i solówek, że czasami zapominają o najważniejszym: nic z tych rzeczy nie ma znaczenia bez prawdziwych, konkretnych kompozycji. Możesz grać najbardziej błyskotliwie ze wszystkich, ale jeśli twoja solówka nie jest częścią dobrego kawałka, to kto ją usłyszy? Skup się na pisaniu muzyki. Zwiększy to prawdopodobieństwo, że jakiś zespół będzie chciał Cię zatrudnić: „Hej, ten facet naprawdę potrafi grać. I ma kilka niesamowitych piosenek!”
74. NAUCZ SIĘ PRODUKOWAĆ
Jeśli nie chcesz, żeby producent schrzanił Twoją muzykę, naucz się produkować. Dzięki dzisiejszej technologii jest to znacznie łatwiejsze niż wcześniej – możesz nagrywać swój zespół lub siebie w piwnicy lub salonie, ile dusza zapragnie. Możesz stać się tak dobry, że inni artyści będą chcieli Cię zatrudnić.
75. WYGLĄD MA ZNACZENIE
OK, nie każdy może być materiałem na pin-up i jeśli nie planujesz być frontmanem, prawdopodobnie nie musisz być kolejnym Johnem Mayerem. Ale to powiedziawszy, musisz wyglądać odpowiednio na tle zespołu, do którego dołączasz. Jeśli bierzesz udział w przesłuchaniu do zespołu death metalowego, nie przychodź wyglądając jak brat Allmana; jeśli chcesz dogadać się z trio jazzowym, zostaw skórzane spodnie i kowbojki w domu.
76. NIE POPISUJ SIĘ
To mógłby być dodatek do porady #31 NIE BĄDŹ FIUTEM. Jasne, każdy gitarzysta chce zabłysnąć na scenie, ale wiedzieć kiedy jest czas i miejsce. Zawsze pamiętaj, że frontman i piosenka to gwiazdy – musisz je uwydatnić, pomóc podkreślić, a nie przytłaczać swoim ego. Nie igraj z wokalistą. Jeśli basista robi fajny pasaż, pozwól mu. Wkrótce i Ty dostaniesz swoją szansę.
77. POPISUJ SIĘ
Z drugiej strony, kiedy światło reflektorów pada na ciebie, daj im popalić. Eddie Van Halen nie stał się „Eddiem Van Halenem” będąc skromnisiem. Daj tłumowi coś, co zapamięta. Jeśli to masz, pochwal się tym. Ale zawsze pamiętaj, kiedy się wycofać; i na litość boską, jeśli zespół zacznie grać piosenkę, której nie znasz, zmniejsz głośność wiosła lub zejdź ze sceny!
78. NAUCZ SIĘ BIZNESU MUZYCZNEGO
Wiesz, kto zostaje oszukany? Osoby, które nie znają branży. Dostępnych jest wiele wspaniałych książek, które poprowadzą Cię przez proces wydawniczy, dystrybucyjny, marketingowy itp. Jeśli masz znajomych, którzy zarabiają na swojej muzyce, zapytaj ich jak to robią. Kto jest ich prawnikiem? Kto jest ich menadżerem? Zadawaj pytania i nigdy, przenigdy nie podpisuj niczego, czego nie rozumiesz.
79. ZNAJDŹ DOBRY PASEK
Właśnie wydałeś 8000 zł na tę piękną gitarę, więc dlaczego nadal używasz marnego paska gitarowego swojego brata za 30 zeta? Jeśli nie chcesz, aby twoja inwestycja roztrzaskała się o podłogę w trakcie koncertu, zainwestuj w dobry pasek do gitary, który można pewnie przymocować do niej i dzięki któremu będzie ona zawsze bezpieczna.
80. TRZYMAJ TELEFON W POBLIŻU
Kiedyś gitarzyści nie mieli łatwo: wpadali na pomysł na zagrywkę lub kawałek i musieli trzymać go w głowie, dopóki nie dotarli do studia. W dzisiejszych czasach nie mamy powodu, aby naszym genialnym pomysłom umknąć w oceanie niepamięci. Kiedy Twojego telefonu nie ma w pobliżu? Odpowiedź: nigdy. Zawsze jest w Twojej kieszeni. Więc gdy tylko wpadnie Ci do głowy iskierka kreatywności, wyciągnij telefon i nagraj to.
EDDIE VAN HALEN
81. TEORIA JEST... TEORETYCZNA
„Oczywiście, ciesz się robieniem tego, co robisz. A żeby się cieszyć tym co robisz, musisz robić to co kochasz. W muzyce nie ma zasad. Myślę, że to zabawne, kiedy ludzie biorą udział w tych wszystkich zajęciach z teorii muzyki. To jest dokładnie to. Oto cała teoria jakiej potrzebujesz: masz 12 nut w oktawie, rób z nimi co chcesz. To naprawdę takie proste. Nie ma błędów, nie ma złych dźwięków: każdy z tych 12 dźwięków to nuta należąca do akordu, albo nuta przejściowa.”
82. WYJDŹ Z POKOJU
Trzeba poświęcić czas na trening – to oczywiste. A w przypadku gitary, jest to często zajęcie wykonywane w samotności. Ale nadchodzi czas, kiedy musisz wziąć to, co już wiesz i zobaczyć, co możesz z tym zrobić, a żeby to zrobić, musisz zrobić pierwszy krok za próg własnego pokoju. Graj z ludźmi z Twojej okolicy – może uda Ci się założyć zespół. Jeśli jest klub, w którym odbywają się jam sessions, sprawdź, czy możesz tam zagrać. Współpraca z innymi muzykami, niezależnie od ich poziomu i wiedzy, jest bezcennym doświadczeniem, które przyczyni się do Twojego własnego rozwoju muzycznego.
MICK THOMSON
83. GRAJ NA BASIE
„Używanie różnych narzędzi pomaga wyrwać się z rutyny. Po kilku latach grania wpadasz w pewien schemat i z biegiem czasu stajesz się nim coraz bardziej, przez co coraz trudniej jest być obiektywnym i zobaczyć inne możliwości wokół. Komponowanie na basie to zupełnie inne podejście, a poza tym dobrze wpływa na siłę palców. Musisz się bardziej rozciągnąć ze względu na długość skali. Gra na basie jest świetna dla gitarzystów i oferuje inną perspektywę muzyczną.
84. OBEJRZYJ KLIPY Z PAULEM GILBERTEM
„Na początku dużą część mojego rozwoju w zakresie kostkowania zawdzięczam lekcjom wideo Paula Gilberta na VHS. Ta zasada trzech nut na strunę to coś, co często robiłem, gdy byłem młodszy. Pamiętam, że widziałem to wideo, gdy miałem około 14 lat, ponieważ miał je znajomy. W pewnym momencie filmu Paul wyciąga wiertarkę! Spojrzeliśmy na siebie, myśląc: „Co się właśnie do cholery stało?”. To nie może być prawdziwe. Jak ktokolwiek może coś takiego zrobić? To przekraczało wówczas moje możliwości zrozumienia.”
85. DODAJ WŁASNE KOLORY
„Prawdopodobnie nie ma zbyt wielu zespołów metalowych, które używają podciągnięć tak często jak my. Muszę się powstrzymać, ponieważ wykonuję dużo ekstremalnych podciągnięć, jak w piosence [Slipknot] Eyeless – kiedy to nagrywałem, pomyślałem, że fajnie jest opuścić wszystko w dół za pomocą wajchy whammy. Kombinowałem się kostkowaniem i harmonicznymi, podciągnięciami i piskami... Zawsze podobał mi się pomysł, by muzyka brzmiała jeszcze bardziej złowieszczo poprzez zastosowanie tych technik. Wszystko, co dodaje wyjątkowości, jest dobrym narzędziem.”
86. NIE LĘKAJ SIĘ
Strach przed porażką, trema, niepewność co do swoich umiejętności – istnieje wiele sposobów na zniechęcenie się do sukcesu i w żadnym wypadku nie sugerujemy, że można je łatwo pokonać. Czasami najlepszym sposobem na pokonanie lęków jest po prostu zrobienie tego; jak skok do wody był jedynym sposobem, by nauczyć się pływać. Czasami jednak problemy należy rozwiązać w odmienny sposób. Porozmawiaj z innymi muzykami, a może zajrzyj do poradników. Zrozumienie, co leży u podstaw Twojej niepewności, jest często pierwszym krokiem w kierunku bezpośredniego stawienia jej czoła.
87. POKAŻ SWOJEJ GRZE ŚRODKOWY PALEC
Jeśli uważasz, że omijanie strun kostką jest trudne, spróbuj zamiast tego użyć drugiego (środkowego) palca ręki kostkującej. To hybrid-picking. Jest to ulubiona technika wielu gitarzystów country (a także coraz większej liczby muzyków bluesowych i rockowych), którzy twierdzą, że w ten sposób mogą grać pomiędzy strunami płynniej, łatwiej i szybciej.
88. CELUJ W GŁOWĘ
Kiedy jesteś na próbie lub scenie, skieruj głośnik wzmacniacza w stronę głowy, a nie w stronę kostek. Dzięki temu będziesz mieć lepszy pogląd na swoje prawdziwe brzmienie.
89. WYJDŹ I ZOBACZ MUZYKĘ NA ŻYWO
Łatwo jest utknąć we własnej bańce. Czasami dobrze jest odciąć się od świata i wyciszyć zbyt wiele impulsów zewnętrznych; możesz opracować własne brzmienie i stworzyć odrębne podejście do muzyki. Ale równie cenne jest wyjście z domu i zobaczenie, co robią inni muzycy. Chłoń to, co widzisz – możesz podkraść trochę tego zespołu, trochę tamtego i zanim się zorientujesz, nadałeś swojej muzyce zupełnie nowy wymiar.
90. ZNAJ SWOJE MIEJSCE
Jeśli lider zespołu chce, żebyś zagrał coś po jego myśli, zrób to – chyba że masz lepszy pomysł (i lepiej upewnij się, że Twój pomysł jest niesamowity, zanim go zaprezentujesz). Jeśli nie możesz poradzić sobie z byciem sidemanem, spróbuj działać samodzielnie.
91. BIERZ LEKCJE
Czy można kiedykolwiek wiedzieć „za dużo”? Nie. Każda informacja muzyczna ma znaczenie. Znajdź dobrego nauczyciela, który przekracza Twój poziom i poproś go, aby przedstawił lekcje, które zabiorą Cię w nowe miejsce. Na początku może to być trudne, a nawet nudne, ale nadejdzie ten dzień, kiedy wszystko się ułoży – i dzięki temu staniesz się lepszym muzykiem.
92. WYKORZYSTAJ MOC LICZBY 3
Dużą częścią trików akordowych niezliczonych gitarzystów jest wykorzystanie brzmień trzech strun – jest tam wystarczająco dużo treści, aby określić funkcję akordu, a zapasowe palce mogą następnie dodawać inne nuty lub melodyjne ozdoby. Pomyśl o tym, że Little Wing (lub The Wind Cries Mary) Jimiego Hendrixa spotyka się z Le Freak Chica w Start Me Up zespołu Rolling Stones, aby pomóc Ci wybrać się na owocną i przyjemną drogę do mistrzostwa akordów! Na poprzedniej stronie znajdują się trzy główne kształty akordów i trzy mniejsze, a wszystko to w łatwych do zagrania trójdźwiękowych brzmieniach. Technicznie rzecz biorąc, kilka z nich to akordy ukośne, ponieważ najniższa nuta nie jest prymą, ale często najłatwiej jest o nich pomyśleć jako o bezpośrednich zamiennikach prostych akordów durowych/mollowych, a niekoniecznie jako inwersjach.
JAKE BOWEN
93. NAUCZ SIĘ RELAKSOWAĆ
„Bycie w zespole jest formą masochizmu! Muszę się bardziej zrelaksować. Muszę brać głębsze, pełne oddechy. Muszę rozluźnić ramiona. Muszę zdać sobie sprawę, że nie zawsze wszystko musi być zrobione perfekcyjnie. Ostatnio staram się nie brać wszystkiego zbyt poważnie. Wszystko w życiu zależy od równowagi. Jako gracze i członkowie Periphery stawiamy sobie bardzo wysokie oczekiwania – może to być wyczerpujące i może być stresujące.”
94. NAUCZ SIĘ GRAĆ WŁASNYM BRZMIENIEM
„Wielu ludzi słyszy muzyków, których lubią i natychmiast chcą ich naśladować. Mówią: ‘Ten gość używa Dual Rectifiera z delayem, a może kompresora i kilku innych rzeczy.’ A kompresor wyrówna głośność i sprawi, że atak będzie równy, dzięki czemu legato wybrzmi lepiej, bez konieczności jego dopieszczania. A wtedy delay pokryje brakujące nuty, co także poprawi twoje legato. To kuszące, ale jeśli zdecydujesz się na inny wzmacniacz z mniejszym gainem i mniejszą kompresją, a także usuniesz ścianę delaya, wówczas naprawdę usłyszysz, jak brzmi Twoja gra.”
95. WKRADŁA SIĘ RUTYNA? NIE MARTW SIĘ – TWOJA KREATYWNOŚĆ POWRÓCI
„Kiedy popadasz w rutynę, czujesz się wypalony, a nie kreatywny. Ale to w Tobie nie zgasło. Tylko od Ciebie zależy, czy odkryjesz potencjał i nauczysz się, jak wykorzystać go pod presją. Musisz oderwać się od muzyki i zająć się innymi rzeczami, które sprawiają Ci przyjemność, i starać się nie stresować. Samo przebywanie na świeżym powietrzu, wędrówki, spędzanie czasu z psem, spacery po miejscu, w którym mieszkasz i robienie różnych rzeczy na świeżym powietrzu, naprawdę pomogą Ci oczyścić umysł i sprawią, że poczujesz się bardziej połączony ze światem.”
EDDIE MARTINEZ
96. UPEWNIJ SIĘ, ŻE TWÓJ SPRZĘT JEST GOTOWY NA KONCERT
„Bez względu na to, ile lub jak mało masz sprzętu, upewnij się, że działa i jest gotowy do pracy. Jeśli masz w racku 10 gitar, upewnij się, że wszystkie mają odpowiednią intonację i świeże struny. Ostatnią rzeczą, którą chcesz zrobić przed graniem to szukanie specjalisty, by go zapytać: ‘Co jest z tym nie tak?’. Pamiętaj: czas pracy w studiu kosztuje, a budżety są teraz mniejsze niż kiedykolwiek. Nie chcesz być tym, który pracuje nad swoim sprzętem i stara się, aby brzmiał dobrze, podczas gdy wszyscy inni stoją w pobliżu i czekają.”
97. MYŚL JAK PISARZ
Nie możesz napisać dobrej książki, jeśli nie masz dobrego początku, środka i końca. Bez tych kluczowych elementów historia będzie dryfować i prowadzić donikąd. To samo często dotyczy solówek. Pomyśl o najlepszym sposobie rozpoczęcia solówki i wyobraź sobie, jak to się powinno skończyć. Kiedy już wiesz, jak będziesz wchodzić i wychodzić, możesz wymyślić najdłuższą część solówki – środek. A potem voila – masz dynamiczną solówkę, która opowiada jakąś historię!
98. 5X SLIDE
Ta wskazówka to właściwie pięć wskazówek dotyczących gitary slide w jednym, dzięki uprzejmości bluesmanki z Kansas City – Samanthy Fish – jednej z najbardziej ekscytujących użytkowniczek slide: „Po pierwsze: wypróbuj różne stroje. Rzucisz sobie wyzwanie i znajdziesz w tych tuningach fajne triki. Dwa: Zwolnij. Znajdź melodię i zagraj ją. Wymiatać będziesz później! Trzy: Znajdź slide, który będzie dla Ciebie najlepszy. Wypróbuj mosiądz, szkło, ceramikę – baw się tym. Cztery: Zdobądź pedał głośności! Pięć: Słuchaj słynnych gitarzystów slide. W przypadku rurki wszystko zależy od finezji. Zrelaksuj się i odetchnij.”
99. NIE GARDŹ ODROBINĄ CHORUSA
„Odrobina efektu chorus na czystym brzmieniu może bardzo pomóc” – mówi guru efektów Mike Piera z firmy Analog Man. „To dodaje niuans, ale sprawia, że dźwięk brzmi trochę lepiej. Jeśli ustawisz go delikatnie, będzie brzmiał ładnie. Tak naprawdę ledwo słyszysz ten efekt, ale kiedy go wyłączasz, myślisz: ‘Kurcze, teraz brzmię trochę płasko!’”
100. A PRZEDE WSZYSTKIM… NIGDY, PRZENIGDY SIĘ NIE PODDAWAJ
W ubiegłym roku dyrektor generalny Fendera, Andy Mooney, zauważył, że dziewięćdziesiąt procent nowych gitarzystów porzuca grę na instrumencie w ciągu roku. Nie bądź numerem w statystyce! Najlepszym sposobem na przegraną jest porzucenie grania. Wszyscy muzycy napotykają na swej drodze przeszkody: blokady twórcze, możliwości biznesowe, które prowadzą donikąd. Czasami ściany wydają się nie do pokonania. Ale najpewniejszym sposobem na porażkę jest poddanie się. Każdy odnoszący sukcesy muzyk zanim usłyszał „tak”, słyszał wiele razy „nie”. I wszyscy pisali kiepskie piosenki, zanim wymyślili jakiś hit. Dlatego bez względu na to, jak trudne wydają się sprawy, po prostu idź dalej. Jeśli będziesz tego wystarczająco mocno chcieć, to się w końcu stanie. Świetnie powiedział to amerykański basista Anthony Crawford, podczas rozmowy na dachu NAMM w Anaheim, w roku 2011 (a słowa te zawsze aktualne): „Jakikolwiek masz cel i dokądkolwiek dążysz – nie poddawaj się. Nie jest ważne co robisz, czy grasz na basie, czy prowadzisz jakiś biznes – bądź wytrwały. To co robisz w życiu jest jak podróż. Droga nie zawsze zaprowadzi Cię tam, gdzie chcesz. Czasem zdarzy się dołek, innym razem będzie trochę pod górkę. Ale różnica pomiędzy tymi przegranymi i zwycięzcami jest taka, że przegrani w pewnym momencie się poddali, a zwycięzcy po prostu dalej parli do przodu, pomimo przeciwności. Zachowaj więc pozytywne nastawienie, skupienie na celu i nie przestawaj naciskać. Nikt nie będzie dla Ciebie ciężej pracował niż Ty sam i nikt w Ciebie bardziej nie uwierzy. Lubię czasem obserwować, jak ludzie biznesu pchają swoje sprawy do przodu. Każdego dnia robią kolejny krok, nawet jeśli sprawy mają się kiepsko. Tak samo trzeba pchać do przodu swoją muzyczną karierę. Możesz na swej drodze słyszeć „tak” lub „nie”, ale nie możesz pozwolić, aby to „nie” stało się Twoim przeznaczeniem. Myślę, że każdy z nas jest wyjątkowy i ma jakiś talent, jakiś dar. Musisz sobie tylko wydeptać dla niego własną ścieżkę...”