BLADE California Custom
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Powstała w 1987 roku szwajcarska firma Blade już ponad 20 lat radzi sobie na wymagającym rynku gitarowym. I to radzi sobie nad wyraz dobrze
Założyciel firmy, Gary E. Levinson, swoją przygodę z naprawianiem i modyfikacjami gitar rozpoczął już w 1964 roku, by wkrótce zacząć konstruować własne instrumenty, analizując przy tym najdrobniejsze detale mające wpływ na ich brzmienie. Efektem ponad 20 lat wysłuchiwania uwag i oczekiwań gitarzystów było założenie firmy, która na początku lat 90. była jedną z najlepiej sprzedających się marek w Europie. Każdy element gitary został opracowany tak, by spełniał specyficzne wymagania przekazywane przez muzyków Levinsonowi. Testowany Blade California Custom należy do instrumentów, które już na starcie przykuwają uwagę i wzbudzają respekt. Sprawdźmy zatem, czy test potwierdzi wyjątkowość instrumentu oraz znakomitą reputację firmy.
BUDOWA
Żeby nie było wątpliwości, Blade California Custom to gitara wykonana ręcznie z zastosowaniem najwyższej jakości komponentów. Korpus gitary jest połączeniem jesionu bagiennego z topem wykonanym z dekoracyjnej odmiany klonu falistego o nazwie Western Broadleaf. Całość wykończona jest na wysoki połysk w pięknym, miodowopomarańczowym kolorze o nazwie Honey Burst. Na płycie wierzchniej zamontowana jest przezroczysta, akrylowa płytka ochronna doskonale komponująca się z całością.
W gitarze zastosowano dosyć wyjątkowy mostek Falcon Tremolo. Na pierwszy rzut oka przypomina on tradycyjny ruchomy mostek typu Vintage, jednak po dokładnym przyjrzeniu się można zauważyć, że przylega on ściśle do korpusu. Zastosowanie podwójnego, metalowego bloku ze sprężynami umożliwia operowanie ramieniem tremolo i podnoszenie dźwięku, podczas gdy cały mostek pozostaje nieruchomy, leżąc płasko na płycie wierzchniej. Struny przechodzą przez obrotowe siodełka, które unoszą się przy odciąganiu ramienia mostka. W drugą stronę, przy opuszczaniu ramienia, mostek działa już jak standardowa konstrukcja, jednak trzeba włożyć tu nieco więcej siły, naciskając na wajchę. Rozwiązanie to zwiększa atak i sustain, lepiej przenosząc drgania strun na korpus, a ponadto zabezpiecza stabilność stroju nawet podczas zerwania którejś ze strun.
Przykręcany do korpusu gryf wykonany jest z selekcjonowanego klonu. Na ciemnej, estetycznie wyglądającej hebanowej podstrunnicy o promieniu 12,5" (320mm) nabito 22 progi typu jumbo. Siodełko szyjki wykonane jest z samosmarującego się materiału, co w połączeniu z blokowanymi kluczami Sperzel Trimlok i wspomnianym wcześniej mostkiem zapobiega jakiemukolwiek rozstrajaniu się gitary. Na końcu podstrunnicy znajduje się otwór regulacyjny wklęsłości szyjki. Blade stosuje tu własne rozwiązanie E-Z Access Neck Rod. Wystarczy odkręcić tylko dwie śrubki i zdjąć małą, metalową płytkę, by dostać się do pręta regulacyjnego.
Unowocześniona główka, wzorowana na klasycznym kształcie główek Fenderowskich, polakierowana jest w kolorze korpusu. Uwagę zwraca jasnoniebieskie logo producenta oraz przytrzymujący dwie najcieńsze struny wspornik będący patentem Blade’a o nazwie Adjustable Tension Guide. Umożliwia on regulację i optymalny docisk strun do siodełka.
Układ elektryczny tworzą trzy pickupy pasywne Levinsona zamontowane w układzie S/S/H, wspomagane przez bardzo ciekawy, aktywny układ kontroli brzmienia VSC-3 (Variable Spectrum Control). Przetworniki V-3 w pozycji przy gryfie i środkowej, umieszczone w czarnych obudowach typu single-coil, to konstrukcje dwucewkowe z pionowym układem cewek zapewniające bezszumową pracę. Przy mostku znajduje się humbucker LH-55 podkreślający naturalne brzmienie i rezonans jesionowego korpusu. Prace przetworników konfiguruje 5-pozycyjny przełącznik współpracujący z potencjometrami VOLUME i TONE. Potencjometr tonów działa w trybie push-lock, blokując się w dolnej pozycji, a po naciśnięciu gałki odłączając jedną z cewek humbuckera. Wspomniany wcześniej układ aktywny VSC-3 zasilany jest 9V baterią montowaną w tylnej części korpusu. W komorze baterii znajduje się sprytny układ z wyprowadzonymi trzema minipotencjometrami, które służą do regulacji trzech pasm częstotliwości (BASS, MIDDLE, TREBLE).
Cała regulacja polega na obróceniu gitary i ustawieniu potencjometrów za pomocą małego śrubokręta. Możliwość ta daje naprawdę sporo dodatkowych kombinacji brzmienia. Pomiędzy potencjometrami na płycie wierzchniej znajduje się 3-pozycyjny miniprzełącznik, który w pozycji środkowej odłącza układ, pozwalając na korzystanie tylko z pasywnego połączenia przetworników. W pozycji dolnej układ aktywny załącza środkowy minipotencjometr, dzięki czemu możemy ustawić podbicie środka. W przeciwnej skrajnej pozycji aktywowane są tylko pasma basów i tonów wysokich, odpowiednio wcześniej przez nas ustawione.
Elementy osprzętu gitary wykończone są w złotym kolorze, a instrument dostarczany jest standardowo w twardym i bardzo lekkim futerale. W środku znajdują się kluczyki regulacyjne oraz pasek, na którym futerał może być przenoszony.
WRAŻENIA
Blade California Custom od razu przypadł mi do gustu. Intensywny, miodowy kolor w kilku odcieniach, faktura drewna, oryginalna, przezroczysta płytka i złote elementy osprzętu czynią ten instrument niezwykle ekskluzywnym i atrakcyjnym wizualnie. Nawet niebieskie logo na główce nie burzy harmonii, dodając jeszcze gitarze oryginalności. W zasadzie każdy detal doprowadzony tu został do technicznej perfekcji. Wygodny gryf, niska akcja strun, rewelacyjna stabilność stroju przy użyciu tremolo - wszystko to potwierdza wysoką klasę gitary. Jeśli miałbym się do czegoś przyczepić, to do nieco ciężej działającego mostka przy dociskaniu ramienia. Jednak to w niczym nie umniejsza komfortu i pozytywnych odczuć podczas gry.
BRZMIENIE
Tradycyjnie sprawdzamy brzmienie instrumentu na sucho. W przypadku testowanej gitary połączenie jesionu bagiennego z klonem i hebanową podstrunnicą daje jasne brzmienie o niesamowitej sprężystości. Korpus doskonale wybrzmiewa i rezonuje, co jest zasługą zarówno selekcjonowanego drewna, jak i mostka Falcon Tremolo, który przylega do deski instrumentu, przenosząc drgania strun dużo lepiej. Jak przystało na wysokiej klasy instrument, charakter brzmienia drewna przenosi się na pickupy. Czyste barwy są bardzo klarowne i dynamiczne, z przewagą wyższego środka. Spokojnie można ukręcić ładną "szklaneczkę", choć ma ona nieco mniej niższego środka w porównaniu do klasycznego Fendera.
Układ aktywny pozwala na bardzo wiele opcji ustawień. Można podbić środek na kilka sposobów, co jest szczególnie przydatne przy barwach solowych. W pozycji górnej miniprzełącznika, przy dodaniu najwyższych częstotliwości i nieco basu, otrzymujemy krystaliczne, ciepłe cleany sprawdzające się znakomicie przy rozłożonych akordach. Barwy lekko przesterowane brzmią bardzo rasowo, ładnie odzywa się góra przy mocniejszym uderzeniu w struny i - co najważniejsze - słychać konkretny charakter brzmienia. Szczególnie na żywo, nawet w słabiej brzmiącym pomieszczeniu, gitara przebija się bez potrzeby przesadnego rozkręcania wzmacniacza.
W rejonach rockowo- -metalowych Blade radzi sobie bez problemów, chociaż tu musiałem nieco zmniejszyć wyższe częstotliwości. Znaleźć można wiele wariantów high- -gainowych brzmień - od kremowych barw solo z podbitym środkiem aż do ciężkich, nowoczesnych i nasyconych przesterów. Humbucker pozwala łatwo wydobyć alikwoty i harmoniczne, a sound ma nieprzeciętny atak i klarowność. Muszę powiedzieć, że trochę mnie przytłoczyła liczba kombinacji połączeń przetworników (mamy tu też rozłączanie cewek humbuckera) w połączeniu z potrójną, regulowaną korekcją układu aktywnego VSC-3. Niby można układ aktywny wyłączyć, ale zawsze korci, żeby poszukać nowych albo poprawić "stare" barwy.
PODSUMOWANIE
California Custom to instrument piękny i wyjątkowy, wykonany z iście szwajcarską precyzją, wymagający jedynie pewnej pracy i poszukiwań związanych ze znalezieniem swojego brzmienia. Co najważniejsze, możemy być pewni, że to brzmienie, i to najwyższej klasy, na pewno tu znajdziemy, a gitara odwdzięczy się dodatkowo nieprzeciętnym komfortem gry i wieloma zazdrosnymi spojrzeniami innych gitarzystów....
korpus: jesion bagienny
płyta wierzchnia: klon wzorzysty Western Broadleaf
gryf: klon
podstrunnica: heban
promień podstrunnicy: 12,5"
progi: 22 jumbo
menzura: 25,5" (648mm)
mostek: Falcon Tremolo
klucze: blokowane Sperzel Trimlok
układ elektryczny: 2×Levinson V-3 Stacked Coil, 1×Levinson LH-55 Humbucker, przełącznik 5-pozycyjny, 1×VOLUME, 1×TONE (push-lock), 3-pozycyjny przełącznik aktywnego układu VSC-3
wykończenie: wysoki połysk Honey Burst
wyposażenie: twardy futerał z paskiem, kluczyki regulacyjne
Piotr Szarna