VINTAGE V100NB ReIssued

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki VINTAGE
Testy
2025-02-04
VINTAGE - V100NB ReIssued

Od momentu powołania do życia marki Vintage w 1996 roku przez brytyjskiego dystrybutora JHS gitary i basy tej firmy zdobyły ogromną popularność na całym świecie, wyróżniając się przystępną ceną oraz designem nawiązującym do najbardziej znanych w ciągu ostatnich dekad, klasycznych modeli. Za sukcesem firmy stoi też projektant i lutnik Trev Wilkinson, który przez kilkanaście lat współtworzył instrumenty i którego klasowy osprzęt montowany jest do dziś w gitarach i basach Vintage. 

Oferta obejmuje zawrotną ilość modeli, wśród których nie można przeoczyć bardzo szerokiego przekroju gitar serii V100 nawiązujących do kształtu Les Paula – model Vintage V100NB CSB należy do linii ReIssued nawiązującej do najpopularniejszych, często legendarnych już gitarowych konstrukcji. Gitarę otrzymaliśmy do testu dzięki nowemu dystrybutorowi marki Vintage na naszym rynku, firmie Zibi.

BUDOWA

Vintage V100NB CSB jest reprezentantem chyba najbardziej klasycznego designu LP z lat 50. ubiegłego wieku. Gitarę wyróżnia prostota konstrukcji nie mamy tu bindingów czy efektownych inkrustacji – niemniej dzięki wykończeniu Cherry Sunburst całość prezentuje się bardzo stylowo. Korpus wykonano z dwóch kawałków mahoniu i dodatkowo wyprofilowano pod kątem wygody gry – podparcie pod prawą rękę jest lekko ścięte, łączenie z tyłu z gryfem zostało odchudzone i ścięte, zapewniając lepszy chwyt w tym miejscu i dostęp do najwyższych progów. Wspomniany, błyszczący lakier w cieniowanym kolorze Cherry Sunburst odsłania delikatną fakturę drewna, top wizualnie dopełniają klasyczne dla tego designu elementy – kremowy pickguard i ramki pickupów oraz przezroczyste, miodowe gałki potencjometrów. Konstrukcja set-in oznacza wklejany gryf, który wykonano z mahoniu i zaopatrzono w podstrunnicę z drewna Lignum Rosa, będącego zarówno wizualną jak i brzmieniową alternatywą dla palisandru. Nabito tu 22 progi Medium Jumbo, radius nakładki wynosi 12 cali, profil gryfu to wygodne ‘soft C’. Funkcję markerów pozycji pełnią klasyczne kropki z imitacji masy perłowej. Szyjkę wieńczy czarna główka okraszona logiem oraz emblematem marki w złotym kolorze, kremowe siodełko Graphtech NuBone o długości 43 mm zapewnia miękki przesuw strun przy podciąganiu oraz stabilne strojenie. Po obu stronach przykręcono klucze Grover Deluxe ze stylowymi, tulipanowymi główkami o zielonym odcieniu. Dostęp do pręta regulującego krzywiznę gryfu ukryty jest pod czarną zaślepką. Osprzęt dopełnia chromowany, dwuczęściowy mostek Wilkinson Tune-o-matic ze strunociągiem, przez który przewlekane są koncówki strun. Za brzmienie odpowiada para czarnych humbuckerów Wilkinson WOHHB, współpracujące z tradycyjnym trójpozycyjnym przełącznikiem na górnym rogu oraz dwoma parami potencjometrów głośności i tonów dedykowanych oddzielnie dla każdego z przetworników. Jak można spodziewać się dla tego typu konstrukcji, menzura gitary to krótsze 24,75”, czyli 628 mm.

Za brzmienie odpowiada para dobrej klasy humbuckerów Wilkinson WOHHB.

Na pokładzie znalazł się chromowany mostek Wilkinsona tune-o-matic ze strunociągiem.

WRAŻENIA

Gitara prezentuje się bardzo ładnie, od razu poprzez kształt nawiązuje do Les Paula, jedynym widocznym uproszczeniem są kropki na podstrunnicy. Dzięki delikatnemu okrojeniu upiększeń, instrument nie traci nic na grywalności czy brzmieniu, a jest jeszcze tańszy, co czyni go naprawdę atrakcyjną propozycją dla osób szukających tego typu kształtu i brzmienia LP bez rujnowania budżetu. Profilowany lekko korpus wygodnie układa się przy ciele, gitara nie jest ciężka, dostęp do najwyższych progów w połączeniu z wygodnym profilem szyjki zapewnia wysoki komfort gry – bardzo przyjemny dla dłoni, okrągły ‘soft C’ z wymiarami ok. 20 mm przy 1, i 23 mm przy 12 progu. Od strony setupu i wykończenia detali też nie ma na co narzekać, klucze działają bez żadnych luzów, struny są nisko nad progami, końcówki progów nie mają ostrych krawędzi, w tej cenie jest bardzo dobrze, wspomnieć też należy o siodełku Graphtech NuBone, które zapewnia dobry przesuw strun i pozytywnie wpływa na trzymanie stroju podczas gry. BRZMIENIE Gitara odzywa się wyrównanym tonem na sucho, basy są dźwięczne, struny wiolinowe ładnie balansują się w całości – w tej półce cenowej jest więcej niż dobrze. Pickupy Wilkinsona to kolejne wcielenia klasycznych PAF-ów, zbliżone do nich poziomem sygnału i nieco zmodyfikowane pod kątem klarownego brzmienia. Na kanale czystym humbucker gryfowy odzwierciedla klasykę ciepłej, okrągłej barwy LP – nie ma tu aż takiej głębi jak w droższych oryginałach, jednak pickup oddaje charakter tej konstrukcji, z klarowną, ciepłą górą, dynamicznym środkiem przy lekko stonowanym dole, w którym słychać sprężystość strun basowych. Po przełączeniu na środkową pozycję barwa zyskuje jaśniejszy, lekko konturowy środek i bardziej szklistą górę, które dopełniają ciepły charakter poprzedniego ustawienia – standardowo ustawienie do rozłożonych akordów czy funkowych zagrywek, które tu sprawdza się idealnie. Po dodaniu gainu ta konfiguracja wraz z operowaniem gałkami poziomów otwiera całą paletę bluesowych i blues-rockowych barw o ładnym oddaniu niuansów gry. Kanał drive i humbucker mostkowy to już mocny rock, nasycony wyższymi harmonicznymi – dół jest zwarty i czytelny, środek ekspresyjny i dobrze reagujący na atak, góra bardziej otwarta i agresywna, przenosząca charakterem barwę w mocne, hard-rockowe rejony, łatwo można stonować ją w razie potrzeby gałką tonów. Pickup gryfowy sprawia się równie dobrze, góra jest stonowana ale oddaje wystarczająco perkusyjny atak kostki, przy mocnym gainie barwa kojarzy się z Garym Moorem, choć nie jest aż tak tłusta w dolnym rejonie pasma. Całość brzmieniowo przy tej cenie i nie tylko wypada wyjątkowo dobrze, słychać też że dobór pickupów nie jest tu dziełem przypadku.

Klasyczną czarną główkę Vintage zdobi złote logo oraz emblemat marki.

Za strojenie odpowiadają dobrze działające klucze z vintage’owymi główkami.

PODSUMOWANIE

Vintage V100NB z serii ReIssued to instrument w stylu LP, który oferuje stylowy wygląd i wysoką wygodę gry oraz klasyczne, dobrej klasy brzmienia Les Paula przy niewygórowanej cenie. Solidne materiały, dobrej klasy osprzęt i pickupy Wilkinsona, siodełko NuBone to elementy wcale nieczęsto spotykane w tym segmencie instrumentów – Vintage V100NB z całą pewnością można polecić już bardziej wymagającym, średnio-zaawansowanym gitarzystom, zarówno do ćwiczenia, na scenę, jak i poważnych nagrań w domowym studio.

Miodowe gałki potencjometrów stylowo dopełniają wykończenie Cherry Sunburst. 

DANE:

Konstrukcja: set-in
Korpus: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: Lignum Rosa
Radius: 12” Progi: 22 Medium Jumbo
Klucze: Grover
Siodełko: Graphtech Nubone XB
Skala: 24,75” (628 mm)
Układ elektryczny: 2 x humbucker Wilkinson WOHHB, 2 x VOLUME, 2 x TONE, 3-pozycyjny przełącznik
Mostek: Wilkinson tune-o-matic ze strunociągiem
Wykończenie: wysoki połysk Cherry Sunburst, chromowany osprzęt

www.zibi.pl, www.gitaryvintage.pl 

Wynik testu
Cena
1 199.00 zł
Dystrybutor