GRETSCH G5410T Electromatic „Rat Rod”

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki GRETSCH
Testy
2021-02-19
GRETSCH - G5410T Electromatic „Rat Rod”

Zazwyczaj Gretsch swoje charakterystyczne instrumenty hollow-body inspirowane latami 50. lubi ozdabiać efektownymi, świetnie prezentującymi się wykończeniami – jak błyszczące Orange Stain czy Cadillac Green, okraszone złotym osprzętem aby całość jeszcze bardziej przyciągała wzrok.

Jednak czasem projektanci wyłamują się z takiego podejścia by nadać nieco mocniejszego charakteru, bazując na klasycznym designie starych, amerykańskich samochodów odrestaurowywanych nie jako piękne, drogie błyszczące hot-rody, ale wykończone matowym lakierem, będące przeciwieństwem tych pierwszych, uliczne „Rat Rody”. Do tych aut nawiązuje obecny tu Gretsch G5410T Electromatic „Rat Rod”.

BUDOWA

I chociaż gitara czerpie z tego designu, zdecydowanie ma swój urok i dla wielu właśnie taki styl będzie uosobieniem piękna. Gretsch G5410T Electromatic „Rat Rod” jest w zasadzie zmodyfikowaną wersją kultowego G6120, będącego instrumentem Eddiego Cochrana, Cheta Atkinsa czy Briana Setzera. Nasz egzemplarz wykończony jest lakierem Matte Vintage White, jednak równie wyjątkowo prezentują się pozostałe wersje – matowa czerń Matte Black czy srebrno-szary Matte Phantom Metallic.

Pokładowe humbuckery Filter’Tron z czerwonymi topami stylowo wpasowują się w design „Rat Roda”.

Budowany w Korei Południowej, „Rat Rod” posiada korpus hollow-body z profilowanym, wypukłym topem z laminowanego klonu, okraszonym czarnym bindingiem z postarzanym, białym ożyłkowaniem. Całość dopełniają powiększone otwory rezonansowe ‘f-ek’ o zaokrąglonych krawędziach oraz czarny pickguard. Wklejany klonowy gryf o profilu Thin U opatrzony jest palisandrową, 12-calową podstrunnicą z czarnym bindingiem, wpasowanymi przy górnej krawędzi, półokrągłymi markerami ‘Neo- Classic’ oraz 22 progami medium jumbo. Duża główka w stylu lat 50. z czarnym logiem marki posiada przykręcone po obu stronach, chromowane klucze o otwartych przekładniach. Siodełko Graph Tech NuBone o długości 42,9 mm uzupełnia tę część instrumentu.

Układ elektryczny uzupełnia funkcjonalny regulator Master Volume Gretscha, umieszczony na dolnym rogu.

Sześciosiodełkowy mostek Adjusto Matic z drewnianą podstawą przylegającą do topu dopełniany jest przez okazale prezentujący się system Bigsby B60 True Vibrato. Za przeniesienie brzmienia odpowiada para humbuckerów Black Top Filter’Tron – choć w ich nazwie jest kolor czarny, tu cieszą oko czerwonym środkiem, srebrną obudową i czarną podstawą, stylowo wpasowującymi się w cały design. Układ elektryczny obsługiwany jest 3-pozycyjnym przełącznikiem na górnym rogu, dedykowanymi pickupom oddzielnymi potencjometrami głośności, wspólną regulacją tonów oraz znanym z modeli Gretscha pokrętłem Master Volume na dolnym rogu, wykorzystującym układ treble bleed. Regulacji dokonujemy za pomocą klasycznych, chromowanych gałek ‘G-Arrow’. Menzura Gretscha G5410T Electromatic „Rat Rod” wynosi 24,6” (625 mm).

Mostek Adjusto Matic umieszczono na drewnianej podstawie przylegającej do topu.

WRAŻENIA

Gretsch G5410T Electromatic „Rat Rod” w matowym, lekko kremowym wykończeniu nawiązującym do samochodowego lakieru prezentuje się bardzo ciekawie i oryginalnie, a jego styl znakomicie dopełnia chromowany mostek oraz czerwone topy pickupów, kojarzące się nawet ze światłami stopu – miły akcent, szczególnie dla petrolheadów. Gryf dobrze układa się w dłoni, jest bardziej smukły niż klasyczne szyjki Gretscha z lat 50, a mostek Bigsby zapewnia to charakterystyczne wibrato, miękkie i płynne, przy zachowaniu stabilności stroju.

Palisandrowa podstrunnica z czarnym bindingiem zaopatrzona jest w oryginalne markery ‘Neo- Classic’ przy górnej krawędzi

Korpus ma podobną głębokość do sygnowanych modeli Briana Setzera, gitara oferuje też podobną głośność i projekcję, co warto podkreślić. Barwa na sucho jest akustyczna, otwarta i jasna, brzmienie ładnie rezonuje w akordach. Barwy czyste na wzmacniaczu dobrze podkreślają górne pasmo, a mocniejszy atak przełamuje brzmienie przy lekkim podkręceniu gainu. Na pickupie gryfowym okrągłemu środkowi towarzyszy subtelna prezencja, zapewniając klarowność w akordach. Dodanie gainu ożywia jeszcze całość, pojawiają się harmoniczne i sustain, a lekkie dopalenie Tube Screamerem przenosi w śpiewne, tłuste w dole blues-rockowe rejony z ekspresyjnym oddaniem artykulacji na całej długości podstrunnicy.

Top, boki i tył korpusu wykonano z laminowanego klonu, a matowemu wykończeniu Matte Vintage White towarzyszy czarno-kremowy binding.

Środkowa pozycja i dwa humbuckery razem lekko tonują górę, a plastyczny, wyrazisty środek i czystszy dół przenoszą w klimaty rockabilly, z oddaniem niuansów i ekspresją godną hollow-body z wysokiej półki. Całość okraszona wibratem mostka Bigsby brzmi bardzo stylowo i przekonywująco. Dodatkowy, funkcjonalny regulator Master Volume z układem treble bleed pozwala na szybką zmianę głośności barwy obu pickupów. Mostkowy Filter’Tron rozjaśnia brzmienie w stronę wyrazistych, country’owych klimatów Setzera, a dodanie overdrive- ’u wydobywa harmoniczne – tu Rat Rod staje się idealnym kompanem dla vintage’owych, rock ‘n’ rollowych barw z lat 50. i 60., wzorowo oddając niuanse gry. Podkręcenie gainu pozwala uzyskać klasyczny rockowy crunch z dobrą separacją dźwięków w pełnych akordach i powerchordach.

Główka w stylu późnych lat 50. Gretscha wykończona jest matowym lakierem Vintage White i zaopatrzona w vintage’owe otwarte klucze.

PODSUMOWANIE

Gitary hollow-body Gretscha to jedne z najbardziej rozpoznawalnych konstrukcji tego typu, dodatkowo co roku cieszące oko kolejnymi wersjami wykończenia. Gretsch G5410T Electromatic „Rat Rod” idealnie wpasowuje się w ten trend przynosząc jeszcze bardziej oryginalny i wyrazisty design, łączący oldschoolowe wykończenie odwołujące się do starych, odrestaurowywanych amerykańskich samochodów, z oryginalnym stylem marki oraz klasowym brzmieniem rockabilly i rock and rolla pod maską, a wszystko w przystępnej cenie. Jeśli nie stać was na amerykańskie modele z sygnaturą Setzera na czele, ten egzemplarz zaoferuje niemal to samo brzmienie w pełnym vintage’owego uroku opakowaniu, dla wielu będącym nawet bardziej atrakcyjną opcją niż lśniące, wymuskane hot-rody.

O konstrukcji hollow-body świadczą powiększone otwory ‘f-ek’ z zaokrąglonymi krawędziami.

www.gretschguitars.com

konstrukcja: hollow-body z pojedynczym wcięciem cutaway
korpus: klon laminowany z profilowanym topem
podstrunnica: palisander, czarny binding
progi: 22 medium jumbo
siodełko: Graph Tech NuBone (42,86 mm)
menzura: 24.6" (625 mm)
radius: 12" (305 mm)
mostek: Adjusto Matic z drewnianą podstawą ze strunociągiem Bigsby B60 True Vibrato
klucze: otwarte
elektronika: 2 x Black Top Filter’Tron (gryf i mostek), przełącznik 3-pozycyjny, 2 x VOLUME, 1 x TONE, 1 x MASTER VOLUME
waga: 3,3 kg
wykończenie: Matte Vintage White, czarny binding z kremowym ożyłkowaniem

 

Wynik testu
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5.5
Cena
4 299.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
grudzień 2020
Kup teraz