JACKSON Pro Dinky DK Modern Ash FR6

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki JACKSON
Testy
Piotr Szarna
2020-08-13
JACKSON - Pro Dinky DK Modern Ash FR6

Wśród wielu nowości marki Jackson, zaprezentowanych na targach NAMM 2020, znalazły się wyjątkowe modele Pro Dinky DK Modern Ash, wyróżniające się unikalnym, piaskowanym wykończeniem topów oraz wyposażone w przetworniki Fishman Fluence, bardzo popularne ostatnio w instrumentach przeznaczonych dla gitarzystów preferujących nowoczesne, przesterowane brzmienie.

Seria Pro powiększyła się o cztery całkowicie nowe gitary Pro Dinky DK Modern Ash, różniące się kolorystyką, zastosowanym typem mostka oraz ilością strun. Są to modele z mostkami tremolo: sześciostrunowy Dinky DK Modern Ash FR6 w wykończeniu Baked White i siedmiostrunowy FR7 w kolorze Baked Green oraz posiadające stałe mostki gitary HT6 w wersji Baked Red i HT7 Baked Blue, analogicznie udostępniające sześć i siedem strun. W teście mamy okazję gościć pierwszy z instrumentów, sześciostrunowy Jackson Pro Dinky DK Modern Ash FR6.

BUDOWA

Gitara posiada jesionowy korpus o unowocześnionym kształcie Strata, z ostrzejszymi rogami oraz ściętymi krawędziami, a piaskowane wykończenie Baked White odsłania nieregularną, czarno białą w wypadku naszego modelu fakturę o głębokich, wyczuwalnych doskonale pod palcami wyżłobieniach. W ten sposób wykończony jest zarówno przód jak i tył korpusu.

Wzmacniany grafitowym prętem gryf o satynowej powierzchni sklejono z trzech kawałków drewna – dwóch klonu i środkowej części wenge, i przykręcono 4 śrubami – miejsce łączenia jest mocniej wyprofilowane i odchudzone zapewniając bardzo dobry dostęp do najwyższych progów. Hebanowa podstrunnica otoczona białym bindingiem cechuje się zmiennym promieniem 12”-16” (304.8 mm to 406.4 mm), 24 progami jumbo oraz perłowymi kropkami markerów umieszczonymi przy krawędziach symetrycznie względem 12 progu. Komfort gry zwiększają świecące w ciemnościach, boczne znaczniki pozycji Luminlay.

Gałka tonów push-pull pozwala na zmianę voicingów humbuckerów dla 1 i 5 pozycji przełącznika

Dopasowana kolorystycznie, odwrócona główka Jackson AT-1 z obustronnym układem 3+3 czarnych firmowych kluczy, otoczona jest białym bindingiem i ozdobiona wypukłym, trójwymiarowym i efektownie prezentującym się logo Jacksona. Dostęp do regulacji gryfu mamy za pomocą okrągłej nakrętki umieszczonej w wyfrezowaniu na końcu podstrunnicy, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Osprzęt dopełnia czarny, obustronny mostek tremolo Floyd Rose 1000 z ramieniem stabilizowanym nakrętką, który osadzono niżej w korpusie dla większej wygody gry prawej ręki. Menzura gitary wynosi 25,5” (648 mm) w przypadku modeli sześciostrunowych FR6 i HT6 oraz 26,5” (673 mm) dla wersji uzbrojonych w dodatkową strunę (FR7 i HT7).

Nowością jest też aktywny układ elektryczny napędzający parę humbuckerów Fishman Fluence Open Core PRF-COC w czarnych obudowach przykręconych bezpośrednio do korpusu. Oferuje on dwa voicingi modern/vintage przełączane opcją push/pull gałki tonów, dostępne dla pełnych humbuckerów w pozycji 1 i 5 przełącznika. Druga, trzecia i czwarta pozycja pickupów to brzmienie rozłączonych cewek single-coil voicingu 3 – na te wewnętrzne pozycje zmiany push-pull nie mają słyszalnego wpływu. Całość zasilana jest baterią 9V montowaną pod uchylaną klapką z tyłu korpusu. Menzura gitary to standardowe 648 mm czyli 25,5 cala, w komplecie są też blokowane zaczepy paska Dunlop.

Wspierane aktywnym układem humbuckery Fishman Fluence zapewniają całą paletę nowoczesnych barw.

WRAŻENIA

Od razu widać, że do czynienia mamy z gitarą nietuzinkową, oczywiście z uwagi na niezwykłe wykończenie. Widoczne nieregularne wzory i usłojenie czarnego korpusu podkreślane białymi przetarciami zyskują jeszcze bardziej przy bliższym przyjrzeniu się i dotyku – rzeźbiona, piaskowana, satynowa powierzchnia o otwartych porach tworzy unikalny efekt trójwymiarowości, pod palcami doskonale czuć poszczególne wgłębienia. Gitara produkowana jest w Korei, co stanowi teoretycznie półkę wyżej od produktów Indonezyjskich czy Chińskich, którym oczywiście od długiego już czasu nie można niczego zarzucić jeśli chodzi o jakość wykończenia. Tu o poziom spasowania czy dopracowania detali nie musimy się na pewno martwić.

Od strony wygody w ten wysoki poziom wpasowuje się satynowy, smukły gryf o lekko spłaszczonym profilu D i gładka podstrunnica z niską akcją strun, miękko i precyzyjnie działający mostek tremolo, jak również niska waga gitary. Manualnie jest to instrument dla gitarzystów szukających komfortu dla gry solowej. Całość okrasza nowoczesna, ostro zakończona główka prezentująca się równie dobrze jak korpus – tu uwagę zwraca wypukłe, białe logo Jacksona. Dobrym rozwiązaniem stosowanym coraz częściej przez producentów są też boczne, luminescencyjne markery ułatwiające orientację na ciemnej scenie. Kolejny raz szkoda, że już przy tak dobrym instrumencie nie ma w komplecie solidnego gig-bagu.

Piaskowany, czarno-biały korpus z nieregularnymi żłobieniami prezentuje się bardzo oryginalnie i efektownie.

Bez podłączenia gitara odzywa się sprężyście i z dobrym, długim wybrzmieniem oraz oddaniem dynamiki – zarywanie strun palcami przy akordowo-solowych zagrywkach jest tu czystą przyjemnością. Kanał czysty i humbucker gryfowy przy 1 voicingu oferują naturalne, ciepłe brzmienie z dużą ilością ‘powietrza’, środek nie dominuje, pasma są zbalansowane, góra okrągła i czytelna – niemal vintage’owa, dynamiczna barwa nie mająca wiele wspólnego z typowymi, aktywnymi konstrukcjami.

Po wyciągnięciu gałki push-pull i zmiany voicingu na nowoczesny lekko zwiększa się sygnał, bas jest mocniejszy a środek wycofany, przy zachowaniu prezencji i klarowności. Brzmienie jest bardzo ciekawym, akordowym wariantem o większej dynamice basu. Środkowe trzy pozycje 2, 3 i 4 przełącznika to odpowiednio wewnętrzna cewka humbuckera mostkowego, dwie wewnętrzne cewki humbuckerów i wewnętrzna cewka humbuckera gryfowego. Mamy tu kolejno wyrazisty, country’owy twang z mocnym, plastycznym środkiem, bardziej zbalansowaną, czytelną barwę o ciepłym charakterze pracujących razem singli Tele oraz bardziej szklankowe brzmienie z okrągłym, niskim środkiem.

Łagodnie wyprofilowane, odchudzone łączenie gryfu z korpusem standardowo oferuje bardzo dobry dostęp do najwyższych partii podstrunnicy.

3 różne barwy idealnie sprawdzające się w akordach czy nowoczesnej, bluesowej grze. Kanał drive to żywioł Jacksona Pro Dinky, czego zreszta można spodziewać się po połączeniu takiego wyglądu i aktywnych humbuckerów Fishmana. Tu zaczniemy od humbuckera mostkowego. Przy opcji voicingu V1 mamy nasycone, rockowe brzmienie z tłustym, czytelnym palm-mutingiem, bez żadnej zapiaszczonej góry i z wyraźnym, ciepłym środkiem. Naturalny, rasowy sound rockowy z długim sustainem i bogatymi harmonicznymi, jak przy klasycznych humbuckerach o mocniejszym sygnale.

Voicing V2 zwiększa gain, nasyca jeszcze harmoniczne podbijając jednocześnie bas i wycofując środek, dodając też agresywności – bardzo użyteczna opcja uzyskania nowoczesnego, mocnego brzmienia przesterowanego, które poradzi sobie nawet w progresywnych, metalowych klimatach. Po drodze do humbuckera gryfowego uzyskamy 3 różne, ale spójne brzmieniowo warianty do klarownych bluesowych barw akordowych czy rockowych powerchordów.

Na ostro zakończonej, odwróconej główce Jacksona ozdobionej trójwymiarowym, wypukłym logiem marki przykręcono po obu stronach w układzie 3+3 zamknięte klucze Jacksona.

Pickup przy gryfie oferuje okrągłe w górze, śpiewne brzmienie solowe o długim wybrzmieniu i dobrym oddaniu niuansów, choć tu już wyciągnięcie gałki push-pull skutkuje zbyt ciemną barwą i zdecydowanie lepiej sprawdza się w bardziej czystych rejonach gainu. Niemniej całość oferuje bardzo uniwersalną i szeroką stylistycznie paletę brzmieniową od krystalicznych arpeggio i ciepłych jazzowych tonów, przez bluesowe i blues- -rockowe dźwięki po ekspresyjny, nowoczesny rockowy sound i nawet metalowy, agresywny high-gain.

PODSUMOWANIE

Pro Dinky DK Modern Ash FR6 to kolejny, bardzo ciekawy model ze stajni Jacksona, tym razem okraszony unikalnym i niezwykle efektownym wykończeniem. Piaskowana, satynowa powierzchnia o nieregularnych wzorach i strukturze doskonale spaja się z nowoczesnym kształtem zarówno korpusu i główki, a pokładowe pickupy Fishmana wspomagane bardzo ciekawym aktywnym układem oferują szereg barw, które odnajdą się w szerokiej stylistyce. Na czele oczywiście z rasowym, nasyconym nowoczesnym brzmieniem przesterowanym, dostępnym tu w kilku klasowych wariantach.

Górna krawędź podstrunnicy posiada wpasowane świecące w ciemności markery Luminlay.

Aktywny układ zasilany jest baterią 9V montowaną w komorze z tyłu korpusu.

www.jacksonguitars.com

 

konstrukcja: bolt-on
korpus: jesion
gryf: klon, wenge, klon, wykończenie satynowe
progi: 24 jumbo
podstrunnica: heban
skala: 25,5” (648 mm)
radius: zmienny 12”-16” (304.8 mm - 406.4 mm)
układ elektryczny: HH – 2 x Fishman Fluence Open Core PRF-COC, potencjometry VOLUME i TONE (push-pull), 5-pozycyjny przełącznik
mostek: tremolo Floyd Rose 1000
klucze: Jackson
wykończenie: satynowe, piaskowane Baked White, czarny osprzęt

 

Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Wygoda:
5.5
Cena
5 990.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
czerwiec 2020
Kup teraz