JACKSON Pro Soloist SL3Q MAH
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Seria gitar Pro Soloist to niewątpliwie jedne z najczęściej wybieranych gitar Jacksona przez muzyków szukających rockowych i uniwersalnych instrumentów, które jednocześnie znakomicie prezentują się na scenie.
Seria Pro Soloist SLQ3 MAH, której przedstawiciela w pięknym kolorze Chlorine Burst testowaliśmy w zeszłym roku, doczekała się kolejnej wersji wykończenia Blonde, prezentującej swe walory w niniejszym teście.
BUDOWA
Seria Pro Soloist, tak jak i należący do niej model SL3Q MAH, produkowana jest w Indonezji. Mahoniowy korpus posiada wyjątkowo efektownie prezentujący się top z wzorzystego klonu quilt, kojarzący się z lekko falującą powierzchnią wody i wykończony transparentnym, satynowym lakierem w nowym kolorze Blonde, który dołączył do poprzednich Dark Amber i wspomnianego wyżej Chlorine Burst.
Top otacza też czarny binding, podobnie jak satynowy lakier odróżniający wykończenie od poprzednich modeli, posiadających błyszczące lakiery korpusu oraz biały binding. Klonowy gryf przechodzi przez całą długość korpusu jak w konstrukcji neck-through-body, jednak w modelach Pro Soloist ‘przykryty’ jest od spodu warstwą drewna mahoniu. Tył ma jasnobrązowe, satynowe wykończenie, szyjka o smukłym profilu D jest od spodu ręcznie olejowana, oraz wzmacniana wewnątrz grafitowymi prętami. Od góry uzupełnia ją ciemna, hebanowa podstrunnica o zmiennym promieniu 12-16 cali, zaopatrzona w 24 progi jumbo. Role znaczników pozycji pełnią małe markery ‘zębów piranii’ umieszczone przy górnej krawędzi – na 12 progu górny marker uzupełniany jest identycznym znacznikiem przy dolnej krawędzi.
Ostro zakończona, skierowana w dół główka nieodmiennie kojarzy się z gitarami Jacksona – mamy tu wykończenie wzorzystym klonem i czarnym bindingiem podobnie jak na topie, duże czarne logo Jacksona oraz sześć firmowych, czarnych kluczy przykręconych w jednym rzędzie na górze. Całość dopełnia trapezowa, czarna płytka otworu pręta regulacyjnego oraz czarna blokada strun. Na pokładzie znalazł się obustronny mostek tremolo Floyd Rose 1000, z ramieniem stabilizowanym nakrętką. Jest on też osadzony niżej w korpusie, zapewniając dzięki temu większą wygodę dla prawej ręki.
Zagłębiony bardziej w korpusie mostek tremolo Floyd Rose 1000 zapewnia wygodę gry dla prawej dłoni oraz płynną pracę.
Układ elektroniczny tworzą przykręcane bezpośrednio do korpusu, czarne pickupy Seymour Duncana w układzie HSS: humbucker TB-6 Distortion oraz dwa single - Custom Flat Strat SSL-6 RWRP w środku i Custom Flat Strat SSL pod gryfem, sterowane 5-pozycyjnym przełącznikiem oraz wspólnymi gałkami głośności i tonów.
Jackson Pro Soloist SL3Q MAH posiada nieco inaczej skonfigurowane połączenie cewek w środkowej pozycji przełącznika, w której pracuje singiel przy gryfie i zewnętrzna cewka humbuckera, czyli połączenie w stylu Tele. 2 pozycja to singiel środkowy i wewnętrzna cewka humbuckera. Pozycje 1, 4 i 5 to już klasycznie – humbucker, oba single oraz pickup gryfowy. Menzura gitary wynosi standardowe 648 mm czyli 25,5 cala, w komplecie poza kluczykami regulacyjnymi otrzymujemy jeszcze przewód jack-jack oraz blokowane zaczepy paska.
Pickupy Seymour Duncana w układzie HSS oferują połączenie stratowego charakteru sigli i rockowej mocy humbuckera.
WRAŻENIA
Pro Soloist SL3Q MAH w każdej z dostępnych opcji wykończeniowych prezentuje się niezwykle efektownie. Nowy, satynowy lakier Blonde ładnie podkreśla fakturę klonowego topu, a jasny kolor stylowo dopełniany jest czarnym bindingiem. Od strony manualnej są tu w zasadzie wszystkie elementy, które zadowolą najwybredniejsze gusta gitarzystów o wirtuozerskich zapędach. Smukły profil gryfu D powoduje, że nie mamy wrażenia obcowania z ultra wyścigową, płaską konstrukcją, wprowadza bardziej stratowy feel i naturalnie układa się w dłoni.
Satynowa, olejowana powierzchnia, gładka hebanowa podstrunnica, ładnie wykończone progi i niska użyteczna akcja strun oraz znakomity dostęp o najwyższych pozycji dopełniają komfortowej całości. Do spasowania, wykończenia detali i płynnej pracy mostka również nie można mieć żadnych obiekcji. Przy tak estetycznym i starannym wykończeniu jak również wysokiej jakości osprzętu i materiałów szkoda, że nie ma w zestawie gig-bagu do przenoszenia i ochrony gitary.
Wyprofilowanie łączenia konstrukcji neck-through oferuje zwiększony komfort gry w wyższych partiach podstrunnicy.
W zasadzie identyczny model Pro Soloist SL3Q MAH testowaliśmy już kilka miesięcy temu, jednak zawsze bardzo ciekawym doświadczeniem jest ponowne sprawdzenie instrumentu w innej wersji, tym bardziej że każda gitara może różnić się niuansami. Wersja w wykończeniu Blonde odzywa się sprężyście i dynamicznie, niskie pasmo czuć poprzez korpus, wioliny są ekspresyjne i ponownie czuć sustain oraz lekkość grania legatowych przebiegów. Pickupy w konfiguracji HSS zapewniają paletę brzmień stratowych poszerzonych o humbucker, który tu na przesterowanym kanale brzmi niezwykle rasowo, przywodząc na myśl nasycone, rockowe brzmienie o tłustych harmonicznych rodem ze złotej ery hard rocka lat 80.
Brzmienie czyste można określić jako nowoczesny Strat o ekspresyjnym ciepłym środku – nie jest to typowy vintage, czuć tu mocniejszy sygnał jednak z okrągłym, szklankowym charakterem, który szczególnie objawia się w 2 i 4 pozycji przełącznika. Pozycja środkowa łączy zewnętrzne single, barwa podąża w stronę Tele, mając ekspresyjnie odpowiadającą na atak, iskrzącą górę, która subtelnie snuje się w tle przy lżejszym graniu akordowym. W obszarze mid-gain gitara radzi sobie równie dobrze, przenosząc szczególnie dzięki singlom detale i dynamikę – ciche trącenie strun oferuje bardziej czystą barwę, mocniejszy atak to soczysty, blues-rockowy crunch.
Charakterystyczna, ostro zakończona główka Jacksona wykończona jest wzorzystym, klonowym fornirem i otoczona stylowym czarnym bindingiem.
Dzięki humbuckerowi TB-6 Distortion bez problemu zagłębimy się w high-gainowy świat. Jackson brzmi tak, jak można oczekiwać od nowoczesnego, rockowego instrumentu – mamy tu i dynamiczny palm-muting, zbalansowany środek z długim sustainem oraz pełną harmonicznych, ale wyjątkowo ciepłą górę – całość po podkręceniu gainu we wzmacniaczu przywodzi na myśl miękkie, ale już progresywne brzmienie Johna Petrucciego, kiedy grał jeszcze na sygnowanych Ibanezach. Dodatkowo singiel gryfowy dzięki bardziej okrągłemu charakterowi i mocniejszemu niż vintage- ’owy sygnale jest doskonałym kompanem solowym dla humbuckera – brzmienie jest perkusyjne i klarowne, mając też wystarczającą ilość tłustego środka.
PODSUMOWANIE
Jackson Pro Soloist SL3Q MAH w odświeżonym wizualnie wydaniu prezentuje się wyśmienicie i jest znakomitym instrumentem typu Superstrat, który sprawdzi się w szerokim spektrum stylistycznym i zadowoli gitarzystów lubiących stratowe brzmienie połączone z możliwością uzyskania nasyconego, rockowego soundu dzięki pokładowemu humbuckerowi.
5-pozycyjny przełącznik w środkowej pozycji łączy singiel gryfowy oraz zewnętrzną cewkę humbuckera, oferując brzmienie w stylu Tele.
Hebanową podstrunnicę o zmiennym radiusie 12-16” zdobią aluminiowane, małe znaczniki „zębów piranii”.
korpus: mahoń
top: klon quilt
gryf: klon, wykończenie satynowe olejowane
progi: 24 jumbo
podstrunnica: heban
skala: 25,5” (648 mm)12”-16”
radius: zmienny 12”-16” (304.8 mm - 406.4 mm)
szerokość gryfu: 42,86 mm (siodełko)
znaczniki pozycji: małe markery ‘zębów piranii’ przy krawędziach
układ elektryczny: HSS - Seymour Duncan TB-6 Distortion (mostek), Seymour Duncan Custom Flat Strat SSL-6 RWRP (środek), Seymour Duncan Custom Flat Strat SSL-6 (gryf), potencjometry VOLUME i TONE, 5-pozycyjny przełącznik
mostek: tremolo Floyd Rose 1000
klucze: Jackson Die-cast
wykończenie: satynowe Blonde, czarny binding i osprzęt
wyposażenie: blokowane zaczepy paska