EPIPHONE SG Special VE

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki EPIPHONE
Testy
2018-09-11
EPIPHONE - SG Special VE

Gibson SG (od solid guitar) został wprowadzony do produkcji w 1961 r. jako następca modelu Les Paul, którego sprzedaż na przełomie dekad drastycznie spadła. 

Dzięki prostszemu korpusowi bez rzeźbionej klonowej nakładki można było zredukować koszty jego budowy, a długi spłaszczony gryf łączący się z korpusem z dwoma wycięciami trzy progi dalej niż w LP wówczas określano jako najszybszy na świecie.

SG miał wiele postaci, często dość radykalnie różniących się od podstawowej wersji Standard, np.: Special, Junior, SG-100, SG- 200. W niektórych montowano mostki z wibratorem a liczba przetworników wahała się od jednego do trzech. Najbardziej osobliwym był EDS-1275 – dwugryfowy SG łączący w sobie gitary 12 i 6-strunową – na takim grali m.in. Jimmy Page i Seweryn Krajewski. SG w rękach takich muzyków jak Tony Iommi i Angus Young to instrument stanowiący jeden z fundamentów hard rocka i heavy metalu. To jednak dość uniwersalna gitara stosowana z powodzeniem w muzyce rockowej (Robbie Krieger, Frank Zappa), bluesowej (Derek Trucks), pograniczu bluesa i gospel (Sister Rosetta Tharpe), pop oraz innych gatunkach.

Epiphone SG Special VE nawiązuje do tradycji SG, jednakże ma pewne odstępstwa od kanonu. Jego cena wskazuje, że jest przeznaczony dla początkujących muzyków oraz hobbystów, którzy chcą spróbować gry na tego typu instrumencie z gibsonowską menzurą o długości 24,75 cala.

BUDOWA

Korpus z charakterystycznymi wycięciami wykonano z lipy, a jego front zdobi mahoniowy fornir. Na pierwszy rzut oka może się wydawać symetryczny, jednak przyglądając się dokładniej zauważamy, że ścięcie przodu z lewej strony ciągnie się do dołu, a z prawej jest tylko w górnej części. Podobnie jest z tyłu – ścięcie jest dłuższe i szersze po stronie żeber, a mniejsze i krótsze po stronie kolana grającego, dodatkowo w dolnej części jest przykręcona płytka zakrywająca podzespoły elektroniki. Także rogi na górze nie są w pełni symetryczne. Mahoniowy gryf o profilu D jest przykręcony czterema śrubami stabilizowanymi metalową płytką z napisem firmowym, a nie wklejony jak w tradycyjnym Gibsonie SG. Jedną ze śrub przykręcono jednocześnie kołek do zaczepienia paska. Promień łuku palisandrowej podstrunnicy wynosi 14 cali, czyli blisko 356 mm. Mieści ona 22 progi w rozmiarze medium jumbo oznaczone kropkami z imitacji masy perłowej. Główka z kremowym siodełkiem i czarnym frontem jest uzbrojona w niklowane klucze w układzie 3+3 z zasłoniętymi przekładniami o przełożeniu 14:1. Na płytce w kształcie dzwonka zakrywającej śrubę regulacji krzywizny gryfu widnieją białe litery „SG”, a na szczycie główki stylizowane logo.

Most to tradycyjna gibsonowska konstrukcja składająca się z masywnego strunociągu stop bar oraz właściwego mostka typu tune-o-matic – oba elementy są połączone z korpusem śrubami. Obok ramek montażowych przetworników przykręcono płytkę chroniącą korpus przez zarysowaniami kostką. Układ elektryczny oparty jest na dwucewkowych przetwornikach z magnesami ceramicznymi i odkrytymi śrubami oraz nabiegunnikami – Epiphone 650R Humbucker przy gryfie i Epiphone 700T Humbucker przy mostku. Trójpozycyjny przełącznik przystawek z tradycyjnym opisem „RHYTHM” i „TREBLE” umieszczono pomiędzy potencjometrami głośności i barwy, na których znalazły się czarne gałki zwane speed knobs. Obok nich zainstalowano gniazdo wyjściowe. Przedstawiony egzemplarz ma wykończenie Walnut, czyli w kolorze orzecha. Pozostałe wersje kolorystyczne również z wykończeniem vintage worn to: Cherry, Ebony, Heritage Cherry Sunburst, Vintage Sunburst.

WRAŻENIA

Gitara pod względem wizualnym robi bardzo dobre wrażenie. Matowe wykończenie prezentuje się estetycznie, a niezbyt gruba warstwa lakieru pozostawia wyczuwalną strukturę porów drewna na mahoniowym gryfie, główce i froncie korpusu. Instrument jest lekki, co jest istotne szczególnie dla najmłodszych gitarzystów, którzy nie poradziliby sobie z ciężkim mahoniowym wiosłem, w szczególności grając na stojąco. Korpus harmonijnie układa się na klatce piersiowej i kolanie – łagodnie sfrezowane krawędzie pozwalają na długie ćwiczenie. Szyjka o spłaszczonym profilu D typu slim taper wygodnie leży w dłoni a duży promień podstrunnicy pozwala na ustawienie niskiej akcji strun, jednocześnie gwarantując ich komfortowe podciąganie, co też ułatwia menzura w mniejszym rozmiarze.

Jak na instrument klasy budżetowej, jakość wykonania zaskakuje na plus – spasowanie gryfu z korpusem jest precyzyjne, nabicie i oszlifowanie progów również nie wzbudza zastrzeżeń. Śruby do regulacji wysokości mostka mają na górze nacięcia, dzięki czemu można je obracać płaskim wkrętakiem – to spore ułatwienie w stosunku do Gibsona, gdzie trzpienie są cieńsze a do obracania pozostają tylko pokrętła pod mostkiem. Wspólna regulacja głośności i barwy stanowi odstępstwo od klasycznego układu SG czy LP, gdzie dwa przetworniki mają oddzielne potencjometry, jednak dla młodego adepta gitary to ułatwienie, szczególnie podczas występu, gdy pod wpływem tremy można stracić kontrolę nad tego typu kwestiami technicznymi.

BRZMIENIE

Przetworniki dają zaskakująco dobry dźwięk w odniesieniu do ceny – dół pasma jest zwarty, okrągły, środek przyjemnie podkreślony, góra czytelna, przy tym zakres dynamiki jest całkiem spory. Dźwięk jest nieco jaśniejszy i bardziej otwarty w górze w stosunku do ciężkiego mahoniowego SG z wklejanym gryfem, tu do głosu dochodzi nie tylko korpus z topoli, ale również łączenie gryfu z korpusem metodą bolt-on. Na czystym brzmieniu otrzymujemy zaokrąglony ton przy gryfie, w pozycji środkowej lekko skonturowany dźwięk z zaakcentowanym atakiem w wyższym środku, przy mostku ostre i przenikliwe brzmienie dobre do partii rytmicznych – ta pozycja jednak sprawdza się lepiej z lekkim przesterem, a pełnię możliwości pokazuje w precyzyjnie kontrolowanych riffach z mocnym zniekształceniem. Z kolei z przetwornika przy gryfie na dużej czułości wzmacniacza uzyskuje się ciepły dźwięk inspirujący do grania melodyjnych solówek.

PODSUMOWANIE

Jakość wykonania w połączeniu z niewielką masą, krótką gibsonowską menzurą oraz wygodnym gryfem tworzą razem atrakcyjny instrument. Gitara wygląda, jak przystało na SG, a w odniesieniu do ceny brzmi świetnie, zatem można ją śmiało polecić młodym adeptom gitary oraz osobom z niewielkimi dłońmi. Dla pozostałych to ciekawa propozycja, by sprawdzić jak gra się na gitarze typu SG bez poważniejszego nadszarpnięcia budżetu.

www.lauda-audio.pl

 

Konstrukcja: bolt-on
Korpus: topola + mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 22, medium jumbo
Menzura: 24,75” = 628 mm
Klucze: Premium Covered
Mostek: Epiphone LockTone Tune-o-matic + Stopbar
Układ elektryczny: Epiphone 650R Humbucker, Epiphone 700T Humbucker, przełącznik 3-pozycyjny, VOLUME, TONE
Wykończenie: Vintage Worn
Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5.5
Cena
699.00 zł
Dystrybutor
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
lipiec 2018
Kup teraz