SPECTOR ARC6 Pro
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Spector to amerykańska firma, która znana jest głównie z budowy wysokiej jakości gitar basowych. Stuart Spector rozpoczął lutniczą produkcję gitar basowych w 1974 roku i w ciągu kilku pierwszych lat swojej działalności przebojem wdarł się na amerykański rynek instrumentów dla zawodowych muzyków.
BUDOWA
Korpus gitary zbudowano z popularnego i lekkiego drewna lipowego (basswood), na które naklejona jest nakładka z klonu wzorzystego. Od razu zauważalne jest specyficzne wyprofilowanie, z którego znane są instrumenty Spectora. Wypukły z przodu i wklęsły od spodu korpus ma też nieco cofnięty krótszy dolny róg, przez co przypomina nieco pomniejszoną gitarę basową. Głęboki czarnozielony kolor o nazwie Black and Teal Burst, w połączeniu z oryginalną fakturą drewna, prezentuje się bardzo dobrze spod wykończonego na wysoki połysk lakieru. Stały mostek wykończony w czarnym kolorze ma możliwość regulacji wysokości, a także menzury każdej ze strun. Zastosowanie stałego mostka standardowo powoduje lepsze przeniesienie wibracji strun na drewno, stabilność stroju i w rezultacie lepszy dźwięk oraz wybrzmiewanie gitary.
Gryf wykonano z klonu, a dla większej stabilności został sklejony z trzech kawałków tego drewna. Na palisandrowej, bardzo płaskiej podstrunnicy o promieniu 16" (406mm) nabito 22 średniej wielkości progi. Długość czynna strun wynosi 25" (635mm), czyli jest kompromisem pomiędzy menzurą Fendera (25,5") a menzurą Gibsona (24,75").
Na zgrabnej czarnej główce, ozdobionej ornamentem z masy perłowej, znajdziemy rozmieszczone po dwóch stronach klucze olejowe również wykończone w kolorzeczarnym. Otwór na główce, gdzie mieści się śruba pręta napinającego, jest zasłonięty płytką, na której umieszczone jest logo z nazwą firmy. Mocowanie gryfu to klasyczne rozwiązanie typu bolt-on, gdzie szyjka przykręcona jest do korpusu czterema śrubami.
Przetworniki, w które została wyposażona gitara Spector ARC6 Pro, to produkty koreańskiej firmy Tesla, która nie tylko cieszy się bardzo dobrą opinią w Stanach Zjednoczonych, ale zdobywa coraz więcej zwolenników. Humbuckery osłonięte metalowymi, chromowanymi puszkami - to klasyczne konstrukcje typu PAF. Regulowane nabiegunniki w obu przetwornikach znajdują się standardowo w zewnętrznych cewkach. 3-pozycyjny przełącznik pozwala na pracę w skrajnych pozycjach pickupu przy gryfie lub przy mostku, a w pozycji środkowej działają oba połączone równolegle humbuckery. Dwie pary potencjometrów o przezroczystych czarnych gałkach odpowiadają za regulację tonów i głośności dla każdego przetwornika osobno. Do gitary dołączony jest kluczyk służący do regulacji gryfu oraz krótki przewód typu jack-jack.
WRAŻENIA
Sprawiająca naprawdę dobre wrażenie gitara zyskuje jeszcze bardziej po dokładniejszych oględzinach. Nieco inny kształt i wspomniane już wcześniej ciekawe wyprofilowanie czynią z niej instrument wyróżniający się na tle znanych klasycznych konstrukcji. Głęboka zieleń, nieco inna faktura klonu wzorzystego i lustrzane wykończenie lakieru budzą mimo dosyć stonowanej całości zaufanie co do jakości wykonania. Wygodny gryf o bardzo płaskiej podstrunnicy (16") umożliwia teoretycznie bardzo niskie ustawienie akcji strun, choć tu trafiłem na dziwną przypadłość testowanego egzemplarza. Po maksymalnym opuszczeniu mostka struny basowe były na średniej wysokości i nie dało się już ich obniżyć. Komfort gry był, co prawda, na zupełnie zadowalającym poziomie - nic nie brzęczało, dynamika była bardzo dobra - ale nie było możliwości jeszcze niższego ustawienia strun. Wskutek "basowego" kształtu i krótszego dolnego rogu nieco utrudnione jest też granie na siedząco, jednak w żaden sposób nie obniża to walorów instrumentu, na którym w pozycji stojącej gra się bardzo dobrze.
BRZMIENIE
Zawsze ten opis zaczynam od sprawdzenia tzw. brzmienia na sucho i nie inaczej jest tym razem. W wypadku gitary Spectora element ten stoi na bardzo wysokim poziomie. Bez podłączenia do wzmacniacza gitara oferuje niesamowity sustain na każdej strunie, piękny, niezamulony bas, a także niemal akustycznie brzmiące akordy - to elementy godne dużo droższych instrumentów. Rzadko zdarza się, bym siedział z przyjemnością, grając na niepodłączonej do wzmacniacza gitarze elektrycznej.
Na kanale czystym akordy są czytelne, czyste dźwięki dynamiczne i ciepłe w charakterze. Oba humbuckery sprawują się bardzo dobrze, ich średniej wielkości poziom wyjściowy umożliwia ustawienie barw, które wyraźnie oddają charakter drewna zastosowanego w instrumencie. Dwa przetworniki typu PAF to już klasyka: blues, rock, jazz, funky - Spector doskonale poradzi sobie w każdej sytuacji. Brzmienie z przetwornika przy mostku na przesterze jest nasycone, ciepłe, z wyraźnym atakiem i mocnym sustainem. Przy przełączeniu na pickup przy gryfie barwa jest bardzo śpiewna, niezamulona, a na czystym kanale ma bardzo ładny charakter zarówno do akordów, jak i projazzowych solówek.
Układ elektryczny, złożony z regulacji głośności i tonów dla każdego pickupu oddzielnie, daje duże pole manewru przy kreowaniu swoich brzmień. W pozycji środkowej, gdzie działają oba humbuckery, mamy możliwość przyciszenia jednego z pickupów lub niezależnego ustawienia tonów dla każdego z przetworników, co ma niemały wpływ na barwę wyjściową. Jeśli brzmienie nie do końca nam odpowiada, możemy je bardzo łatwo skorygować na kilka sposobów. Znalazłem tu kilka naprawdę ciekawych barw funkowych czy klimatycznych akordów z chorusem. Miłośnicy ciężkich, metalowych brzmień mogliby być trochę zawiedzeni, choć wydaje mi się, że instrument ten jest adresowany do szerszego grona muzyków. Jeszcze raz muszę podkreślić ponadprzeciętny sustain tej gitary, który odczuwalny jest też doskonale przy grze na wzmacniaczu.
PODSUMOWANIE
Jest bardzo wiele podobnych do siebie instrumentów - czy to pod względem budowy, czy zastosowanych komponentów - jednak tylko część z nich ma jakieś właściwości wyjątkowe. Moim zdaniem gitara Spector ARC6 Pro zalicza się właśnie do tej grupy, ponieważ bez wątpienia jest to bardzo interesujący instrument o oryginalnym kształcie i bardzo dobrych, ponadprzeciętnych właściwościach brzmieniowych. Gitara swą pierwszą odsłonę miała dwa lata temu na targach NAMM i od razu wzbudziła duże zainteresowanie, a także uznanie wśród muzyków. Wieloletni producent gitar basowych pokazuje, że może bez problemu zbudować bardzo dobrą gitarę elektryczną, która, będąc produkcją budżetową pochodzącą z Dalekiego Wschodu, jest już instrumentem w pełni profesjonalnym.
Piotr Szarna
korpus: lipa
płyta wierzchnia: klon wzorzysty
gryf: klon
podstrunnica: palisander
promień
podstrunnicy: 16" (406mm)
progi: 22
menzura: 25" (635mm)
mostek: stały
klucze: olejowe zamknięte
elektronika: humbuckery Tesla (2), przełącznik 3-pozycyjny, regulatory VOLUME (2), TONE (2)
wykończenie: wysoki połysk w kolorze Black and Teal Burst