SKERVESEN 4AP Soul 6

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki SKERVESEN
Testy
2017-09-13
SKERVESEN - 4AP Soul 6

Firma Skervesen Guitars w ciągu niecałych 6 lat działalności zdobyła uznanie wielu gitarzystów na kilku kontynentach, a ekskluzywne, najwyższej klasy instrumenty założonej i prowadzonej przez Jarka Konkola marki wyróżniają się zdecydowanie zarówno bardzo odważnym, niezwykle efektownym designem jak i precyzją wykonania popartą zastosowaniem materiałów i osprzętu z górnej półki.

Autor testu: Piotr Szarna

Przygodę z budowaniem gitar Jarek rozpoczął już na początku lat 80. ubiegłego wieku, zdobywając doświadczenie i wiedzę, które w połączeniu z determinacją i pasją doprowadziły do powstania w 2011 roku jednej z ciekawszych obecnie marek gitarowych na rynku - Skervesen Guitars. Gitary i basy wykonywane są na indywidualne zamówienie przy zastosowaniu selekcjonowanych, często egzotycznych odmian drewna oraz klasowego osprzętu. W naszym kolejnym teście gości sześciostrunowy, wyposażony w komorę rezonansową model Skervesen 4AP Soul 6, obok wyglądu którego ponownie nie można przejść obojętnie.

BUDOWA


Gitara należy do najnowszej serii 4AP Soul, łączącej nowe trendy i technologie, i wyróżniającej się bardzo ciekawym designem, co zresztą w jest typowe dla instrumentów Skervesena. Kształt korpusu będący bardziej nowoczesnym ujęciem klasycznych rozwiązań z podwójnym cutawayem zapewnia lepszy balans i komfort gry. Środek korpusu stanowi "dusza" z Pau Ferro, będącego egzotyczną odmianą palisandru występującą w Boliwii oraz południowej Brazylii. Boki tworzą selekcjonowane kawałki jesionu, a top zdobi efektownie prezentujący się klon płomienisty złożony z 2 części, tworzących efekt lustrzanego odbicia (tzw. bookmatch). Przód wykończony jest na wysoki połysk w urzekającym, brązowo - pomarańczowym odcieniu przyciemniającym się w kierunku krawędzi. W górnej części korpusu wydrążona została specjalnie opracowana dla tego modelu komora rezonansowa, którą widać poprzez otwór na topie.

Obecny w teście egzemplarz posiada wklejaną szyjkę, chociaż tył wygląda bardzo podobnie do wersji przykręcanej - po prostu nie mamy tu śrub, co wygląda bardzo estetycznie i oryginalnie. Gryf o asymetrycznym profilu to konstrukcja 5-częściowa będąca złożeniem 3 części klonu oraz dwóch pasków wenge, wykończona podobnie jak cały tył satynowym, bardzo smukłym w dotyku akrylem. Podstrunnica jest przykładem możliwości jakie zyskujemy zamawiając lutniczą gitarę, bo o seryjnej masowej produkcji w Skervesenie nie ma mowy - jest to drewno Snakewood o ciekawej, oryginalnej fakturze przypominającej w górnej części wężową skórę. Obok asymetrycznie rozmieszczonych, luminescencyjnych kropek markerów, które znajdują się też na krawędzi, podstrunnicę na 12 progu zdobi efektowne logo stylizowanej litery S, wykonane z kolorowej masy perłowej. Nakładka ma zmienny profil od 14 do 18 cali, nabito tu też i bardzo precyzyjnie oszlifowano progi Jescar Stainless z nierdzewnej stali.

Główka o nowoczesnym i drapieżnym kształcie posiada wykończenie klonem płomienistym identyczne z korpusem, a po obu stronach w układzie 3+3 przykręcono czarne, blokowane klucze Hipshot Grip Lock o otwartych mechanizmach. Całość uzupełnia srebrna litera S loga marki, siodełko Graphtech oraz gruba, hebanowa płytka zasłaniająca otwór pręta regulacyjnego. 4AP Soul 6 wyposażony jest w czarny mostek tremolo Gotoha z serii 510, posiadający gruby stalowy blok oraz stalowe siodełka, mocowany na trzpieniach typu stud-lock. Dzięki temu rozwiązaniu po regulacji wysokości mamy możliwość zablokowania trzpieni wewnętrznymi wkrętami - stabilność tych elementów jest bardzo ważna wpływając na zachowanie mostka i powrót do pozycji zerowej przy mocniejszym operowaniu ramieniem tremolo.

W układzie elektrycznym zamontowano set humbuckerów Bare Knuckle The Mule, umieszczonych w czarnych puszkach i przykręcanych bezpośrednio do korpusu. Ich konfiguracją i barwą steruje klasyczny 3-pozycyjny przełącznik, pojedynczy potencjometr głośności oraz drugi 3-pozycyjny switch - jest to autorski układ Radka "Vicola" Wykockiego o nazwie World Domination Mod. Drugi z przełączników oferuje 3 funkcje: w pozycji pierwszej, w kierunku tylnej krawędzi humbuckery pracują standardowo, pozycja środkowa rozłącza ich cewki, a ostatnia opcja aktywuje akustyczny mod, ciekawie zmieniający barwę w stronę gitary akustycznej.

Gniazdo jack umieszczono w oryginalnie wyfrezowanym zagłębieniu z tyłu korpusu, dzięki czemu możemy wygodnie przełożyć kabel za paskiem. Uwagę zwracają tu też drewniane, przykręcane płytki zasłaniające komory tremola oraz układu elektrycznego - w drugim przypadku ze stylowymi, wydrążonymi literami Skervesen. Całość uzupełniają dyskretnie wkomponowane w tylną krawędź oraz tył górnego rogu elementy blokowanych zaczepów paska Dunlopa. W cenie otrzymujemy wysokiej klasy futerał Hiscox, za dopłatą można też zamówić zamówić profesjonalny flightcase.

WRAŻENIA


Skervesen 4AP Soul 6 prezentuje się znakomicie i bardzo świeżo, łącząc intensywną fakturę klonu płomienistego z lekko "rozciągniętym" po przekątnej korpusem. Wykończenie topu na wysoki połysk estetycznie kontrastuje z satynowym tyłem, nie można też przeoczyć otworu rezonansowego mówiącego o wewnętrznej komorze. Dopieszczenie wszelkich detali stoi na najwyższym poziomie a w testowanym egzemplarzu mamy jeszcze oryginalną podstrunnicę z drewna Snakewood okraszoną imponującą inkrustacją z kolorowej masy perłowej na 12 progu.

Setup i wygoda gry to również najwyższa półka - struny wiolinowe przy niskim ustawieniu niewiele przekraczającym 1 mm mówią same za siebie, a wygodny, asymetryczny profil szyjki oraz zmienny radius podstrunnicy zapewniają ponadprzeciętny komfort dla lewej reki na całej długości gryfu. Wydrążenie w korpusie obok właściwości akustycznych zmniejsza też wagę gitary. Klucze Hipshot i mostek tremolo Gotoha to wzorowo współpracujący tandem - mostek działa płynnie i miękko, wracając do pozycji zerowej, klucze pozwalają obok szybkiej wymiany strun na bardzo precyzyjne korekty. Całość dopełnia bardzo dobrze zabezpieczający instrument, lekki futerał Hiscox z tworzywa ABS.

BRZMIENIE


Pierwsze uderzenie w struny oznajmia o bardzo dobrej odpowiedzi instrumentu, brzmienie jest sprężyste, wyrównane, ładnie rezonuje i słychać w nim lekko akustyczny, ciepły charakter. Tu nie można było spodziewać się czegoś innego, podłączamy więc 4AP Soul do wzmacniacza. Czyste barwy pełnych humbuckerów cechuje okrągłe brzmienie o wyjątkowo dobrej dynamice i klarowności - set BKP The Mule to podrasowana wersja klasycznych pickupów PAF 1959 o bardziej wyrazistym środku i nieco większym sygnale, mających cały czas vintage'owy vibe ładnie podkreślający niuanse konstrukcji Skervesena oraz subtelny, zaskakująco ciepły akustyczny charakter w tle. W przypadku humbuckerów istotna jest klarowność niskiego pasma, które tu jest wyjątkowo czyste, a wyższa prezencja ożywia barwę i jest ładnie zbalansowana z dynamicznym środkiem, przekładając się na oddanie artykulacji.

Do dyspozycji mamy autorskie rozwiązanie World Domination Mod, gdzie w środkowej pozycji rozłączamy cewki pickupów a w skrajnej bliżej gryfu aktywujemy tryb akustyczny, który brzmi dosyć specyficznie. Barwa zyskuje bardziej akustyczny charakter z podbitymi skrajami pasma i wycofanym środkiem, zachowując przy tym naturalny, ciepły charakter, czego nie można powiedzieć o raczej sterylnych pickupach piezo w gitarach elektrycznych. Można to określić właśnie bardziej naturalną, stonowaną wersją piezo, choć nie jest to typowa, jasna barwa kojarzona z akustykami. Rozłączenie cewek oferuje dużo jaśniejszy charakter i wypada dobrze przy klarownych barwach podkładowych, choć nie jest to na pewno sound stratowych singli. Ostrzejszy kontur tej opcji wypada lepiej po dodaniu gainu - blues-rockowy sound zyskuje dynamiczny pazur i harmoniczne, dzięki którym odsłania się artykulacyjne bogactwo modelu 4AP Soul we wszystkich pozycjach połączeń pickupów.

Barwa jest pełna w dole, a po przełączeniu na humbuckery ponownie czaruje zwartym, czystym basem i tłustym środkiem. Na kanale high-gain jest jeszcze lepiej i słychać, że w tym klimacie gitara odnajduje się znakomicie, zachowując jednocześnie niuanse i charakter instrumentu. Nasycony przester wręcz klei się do palców przy grze legato, a kostka wydobywa bez problemu bogate harmoniczne. Zastosowana komora rezonansowa była też specjalnie dopracowywana pod kątem klarowności brzmienia na hi-gainowych przesterowaniach, co doskonale słychać, podobnie jak otwarty, akustyczny charakter, nie kojarzący się w żadnym wypadku z przejaskrawioną górą lecz ciepłym, drewnianym środkiem.

Palm muting w pozycji mostkowej jest zwarty, z ładnie zdefiniowanym, szybkim dołem, a barwę Skervesena można uplasować w kategorii nowoczesnego rocka progresywnego o wyjątkowych walorach dynamicznych i artykulacyjnych. Bardziej miękko brzmiący pickup gryfowy ma wyraźny atak oraz zapewnia wzorową kontrolę górnego pasma, a po skręceniu gałki głośności brzmienie ładnie wyczyszcza się zachowując dynamikę i ciepły charakter vintage. Duet pickupów Bare Knuckle został tu doskonale dobrany i bardzo dobrze współgra z wyposażonym w komorę rezonansową modelem 4AP Soul.

PODSUMOWANIE


Model 4AP Soul prezentuje nową jakość i brzmienie, które od kilku lat są wyznacznikiem bezkompromisowych instrumentów marki Skervesen, zdobywającej coraz większość popularność na świecie i dostępnej również na naszym rynku. Na gitarę Skervesena, tak jak w przypadku wielu lutniczych pracowni trzeba czekać kilka miesięcy, ale gitarzyści poszukujący profesjonalnego, skrojonego pod siebie, pięknie brzmiącego i wyglądającego instrumentu na pewno nie będą zawiedzeni. Cena nie jest niska, ale za tak dobre wykonanie, design i zastosowane materiały trzeba zapłacić - i jest to koszt znacznie niższy niż większość custom-shopowych, fabrycznych konstrukcji znanych marek.

 

Konstrukcja: set-in
Korpus: środek Pau Ferro, boki jesion
Top: klon płomienisty
Gryf: 5-częściowy klon/wenge
Podstrunnica: Snakewood
Progi: 24 Jescar Stainless
Menzura: 25,5" (648mm)
Mostek: tremolo Gotoh 510
Klucze: Hipshot Grip Lock
Układ elektryczny: 2 x humbucker Bare Knuckle
The Mule, 1x VOLUME, przełącznik 3-pozycyjny
konfiguracji, przełącznik 3-pozycyjny - układ
World Domination Mod (dodatkowa barwa
akustyczna i rozłączanie cewek)
Wykończenie: wysoki połysk topu, satynowe
korpusu i gryfu
Wyposażenie: Futerał Hiscox


Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
6