VINTAGE V100AW
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Widząc tego typu instrument na myśl przychodzi pewna piosenka Kazika... Biały LP Custom to dla wielu nieosiągalny przedmiot marzeń. Nic więc dziwnego, że na rynku funkcjonują różne odmiany tego instrumentu, produkowane przez marki nie pochodzące z Nashville, Tennessee.
Autor testu: Wojciech Wytrążek
Gitarę Vintage od instrumentów klasy custom dzieli przepaść cenowa, co jednak nie oznacza, że tak samo musi być pod względem jakości i komfortu gry. Tym bardziej, że instrument wyposażono w osprzęt wykonany pod kierownictwem Trevora Wilkinsona, który również miał wpływ na końcowy rezultat w projektowaniu tego modelu.
BUDOWA
Jak przystało na tego typu instrumenty, podstawą jest mahoniowy korpus z warstwą klonu na topie i wklejony weń mahoniowy gryf pokryty z tyłu białym lakierem. Charakterystyczne dla tego modelu jest wycięcie po stronie strun wiolinowych o nieco większym promieniu i ostrzejszym zakończeniu niż w przypadku oryginalnego modelu LP. Palisandrowa podstrunnica mieści 22 progi oznaczone markerami ze sztucznej masy perłowej w trapezoidalnym kształcie.
Główka z charakterystycznymi trzema falami na górnej krawędzi została uzbrojona w klucze Wilkinson Deluxe WJ44 typu vintage w złotym kolorze z zielonkawymi główkami. Jej czarny front zdobi duże stylizowane logo i symetryczny ornament. Z tyłu umieszczono krótką informację na temat producenta - John Hornby Skewes - i współpracującego projektanta, którym jest oczywiście Trevor Wilkinson - jednocześnie producent wszystkich elementów osprzętu zastosowanych w instrumencie. Poniżej znajduje się numer seryjny. Płytka zakrywająca śrubę regulacji napięcia gryfu została przykręcona trzema wkrętami. Dokoła podstrunnicy oraz przedniej i tylnej krawędzi korpusu biegnie kremowy binding, na korpusie wzbogacony czarno-białym ożyłkowaniem.
Układ elektryczny tworzą dwa humbuckery Wilkinson MVCS Double Coil z oddzielną regulacją głośności i barwy. Przy ich projektowaniu Trevor Wilkinson konsultował się z Sethem Loverem - konstruktorem pierwszego humbuckera P.A.F. Przystawki otaczają kontrastujące z korpusem czarne ramki, tworzące spójny obraz z pozostałymi elementami jak pickguard, profilowane gałki potencjometrów czy podkładka pod trójpozycyjnym przełącznikiem przetworników. Czarne są również płytki zakrywające elementy układu elektrycznego z tyłu korpusu. Mostek typu tune-o-matic ze strunociągiem ma wykończenie w kolorze złotym.
WRAŻENIA
Od strony wykonania gitara prezentuje dobry poziom jakości, tak pod względem wykorzystanego drewna, jak wykończenia. Zarówno korpus jak i gryf są starannie dopasowane i oszlifowane, a jedyne zastrzeżenia jakie można mieć to kwestie minimalnie nierównych krawędzi gdzie kończy się lakier, a zaczyna binding, który najprawdopodobniej został zamontowany przed malowaniem. Są to jednak ledwo widoczne niuanse, które można zauważyć dopiero przy oględzinach z odległości kilku centymetrów. Progi nabito starannie i prawidłowo oszlifowano nie uszkadzając podstrunnicy ani otaczającej jej plastikowej listwy. Drobne zastrzeżenia można mieć do wykończenia krawędzi pickguardu, jednak w tym przypadku radykalny esteta może po prostu odkręcić dwie śrubki i wypolerować brzeg papierem ściernym.
Osprzęt w kolorze złotym robi dobre wrażenie wizualne, jednak nie należy się spodziewać, że to pokrycie przy intensywnej grze pozostanie na nim na długo (szczególnie w przypadku muzyków o specyficznym składzie chemicznym potu). Przez wagę można się łatwo zorientować, że gitarę wykonano z mahoniu - biorąc ją do ręki odnosi się wrażenie masywności, jednak pod względem wyważenia nie sprawia ona problemów - korpus dobrze równoważy gryf a w pozycji siedzącej nie ciąży za nadto ku podłodze powodując spadanie z kolana. Profil gryfu to tradycyjne, spłaszczone C - swego rodzaju złoty środek prowadzący do spotkania w pół drogi mocno podciągających struny bluesmanów i zwolenników szybszego grania. Klucze pracują płynnie, mostek podczas korekcji menzury również nie stawia oporu.
BRZMIENIE
Przetworniki Wilkinson dają solidną podstawę w dole pasma, dobrze wyeksponowany niski środek, wyższy środek delikatnie wycofuje się na korzyść wyraźnej, ale nie narzucającej się góry - takie proporcje gwarantują czytelność artykulacji z zachowaniem ciepłej barwy. W poszczególnych pozycjach przełącznika przystawek otrzymujemy barwy typowe dla kanonu LP - okrągły i aksamitny dźwięk przy gryfie, w pozycji środkowej bardziej dźwięczny i przejrzysty w górze, przy mostku energetyczny z podkreślonym i odpowiednio przenikliwym środkiem. Pozytywnie zaskakującym jest fakt, że choć gitara należy do klasy ekonomicznej, to nie brzmi ona co najwyżej średnio, a wręcz przeciwnie, bardzo przyjemnie zaskakuje jakością barw utrzymanych w vintage-owej stylistyce rock and rolla oraz stosunkowo długim sustainem.
PODSUMOWANIE
Vintage zdążył przyzwyczaić swoich nabywców do wysokiej jakości wykonania, komfortu i dobrego brzmienia instrumentów, które jednak nie rozpruwają kieszeni wygórowaną ceną. W granicach półtora tysiąca złotych jest to niewątpliwie jedna z najciekawszych propozycji, szczególnie dla osób, którym oprócz walorów czysto funkcjonalnych - jak przede wszystkim sam fakt posiadania przyzwoitego instrumentu do nauki gry - zależy również na określonym wyglądzie gitary.
Gryf: mahoń
Podstrunnica: palisander
Progi: 22
Menzura: 24,75" - 628 mm
Układ elektryczny: przetworniki 2 × Wilkinson
MVCS Double Coil, 2 × VOLUME, 2 × Tone, przełącznik
3-pozycyjny
Mostek: Tune-o-Matic
Klucze: Wilkinson Deluxe WJ44 chromowane
Wykończenie: Arctic White