FRAMUS Camarillo Custom

Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna

Pozostałe testy marki FRAMUS
Testy
2009-03-02

Camarillo to ekskluzywna i wyjątkowo piękna gitara, potwierdzająca znaną już z poprzednich testów Framusa niesamowitą dbałość firmy o szczegóły i jakość wykończenia swoich instrumentów.

BUDOWA

Zgodnie z tradycją dla instrumentów tej firmy użyto najlepszych, starannie wyselekcjonowanych gatunków drewna. Korpus gitary Framus Camarillo Custom zbudowano z dwóch kawałków amerykańskiego jesionu bagiennego, na których naklejona jest dwuczęściowa płyta wierzchnia wykonana z klonu płomienistego. Zastosowano tu grubą, dwucentymetrową płytę, dzięki czemu możliwe było jej specyficzne wyprofilowanie. Zabieg ten zapewnia nie tylko lepszą ergonomię, ale przyczynia się również do pięknego wyglądu gitary.

By zwiększyć jeszcze walory wizualne, blok klonowy przecinany jest na pół i rozkładany jak książka (stąd nazwa book-matched), co daje wrażenie lustrzanego odbicia dwóch kawałków płyty wierzchniej. Oryginalna tekstura klonu widoczna jest doskonale spod wykończonego na wysoki połysk lakieru w ciemnozielonym kolorze Blackburst Green. Muszę przyznać, że ten piękny zielony odcień, przechodzący stopniowo w czarny kolor, wyjątkowo przypadł mi do gustu.

Mostek to klasyczna, dwuczęściowa konstrukcja tune-o-matic ze strunociągiem typu stop tailpiece. Regulowana wysokość strunociągu wpływa na siłę nacisku strun na sześć niezależnych siodełek. Większy kąt nachylenia strun pomiędzy obiema częściami mostka powoduje większy nacisk strun na mostek i lepszy sustain, ale stwarza też większe ryzyko zerwania struny w tym miejscu. Zastosowanie stałego mostka powoduje lepsze przeniesienie wibracji strun na wysokiej klasy drewno i w rezultacie korzystnie wpływa na brzmienie gitary. Łatwość wymiany strun i duże możliwości regulacyjne - to dodatkowe atrybuty mostka tune-o-matic.

Gryf gitary Framus Camarillo Custom wykonany jest z egzotycznego drewna ovangkol, często stosowanego w gitarach Framus. Ma profil w kształcie litery "C", a wraz z przesuwaniem się w stronę wyższych progów robi się coraz bardziej płaski. Matowe, olejowe wykończenie powoduje, że w dotyku gryf sprawia wrażenie bardzo naturalnego i gładkiego. Szerokość na siodełku wynosi 42mm, a na progu dwunastym - 52.5mm.

Długość czynna strun wynosi 25.5" (648mm). Zdobiona markerami z masy perłowej podstrunnica o promieniu 12" (300mm) została wykonana z hebanu. Dzięki bardzo dużej twardości i sztywności charakteryzuje się on długim wybrzmiewaniem w całym przedziale częstotliwości oraz szybkim atakiem. Warto dodać, że teoretycznie brzmienie instrumentu powinno być też nieco jaśniejsze w porównaniu do gitary z podstrunnicą palisandrową.

Na podstrunnicy nabito 22 progi typu jumbo, przy czym - dzięki użyciu technologii o nazwie Plek - każda gitara Framus opuszcza fabrykę z perfekcyjnym ustawieniem. Progi szlifowane są z dokładnością do 0.01mm. Ponadto, podczas symulacji naciągu strun, regulowana jest optymalna wklęsłość szyjki. Efektem całego zabiegu jest możliwość ustawienia bardzo niskiej akcji strun, co przekłada się na wysoki komfort gry na instrumencie.

Na główce gitary Framus Camarillo Custom, która została ozdobiona inkrustacjami z masy perłowej i logo firmy, znajdziemy rozmieszczone po dwóch stronach klucze olejowe wyposażone w system blokowania strun (blokowanie odbywa się poprzez dokręcenie górnej części klucza). Wystarczy włożyć strunę, dokręcić blokadę za pomocą zwykłego śrubokręta lub małej monety, i nastroić strunę. Zastosowanie kluczy blokowanych jest dużym ułatwieniem przy zmianie strun i pomimo braku mostka typu tremolo naprawdę ma sens. W połączeniu z karbonowym siodełkiem Low Friction Nut zapewnia to idealną stabilność stroju w czasie gry. Na główce znajdziemy również metalową płytkę zabezpieczającą nakrętkę pręta napinającego.

Mocowanie gryfu to autorskie, opatentowane rozwiązanie firmy Framus. Szyjka wpuszczona jest głębiej w korpus i przykręcona czterema śrubami, ale na zewnątrz (z tyłu korpusu) widoczne są tylko dwie śruby. Dwie dodatkowe śruby wewnętrzne, wkręcone od góry, widoczne są dopiero po wyjęciu przetwornika przy gryfie. Oprócz lepszego rezonansu rozwiązanie to umożliwia łatwy, komfortowy dostęp do najwyższych progów. Wszystkie elementy osprzętu gitary Framus Camarillo Custom, łącznie z metalowymi puszkami przetworników, są chromowane. W egzemplarzu testowym założono również komplet niklowanych strun, a konkretnie - zestaw Framus Custom Light .009-.046".

Standardowo wraz z gitarą otrzymujemy wysokiej jakości pokrowiec RockBag Premium Line. Miłym dodatkiem jest też Framus User Kit, czyli zestaw akcesoriów użytkownika, umieszczonych w czarnej, eleganckiej teczce. Znajdziemy tu instrukcję i dokumentację gitary, klucz do regulacji gryfu, zaczepy paska wyposażone w mechanizm blokujący (Warwick Security Lock) oraz bawełnianą szmatkę do czyszczenia.

GRYWALNOŚĆ

Piękny wygląd, o którym wspomniałem na początku, idzie w parze z ergonomią i komfortem gry. Kolejny raz przekonałem się o tym, że gitary firmy Framus to naprawdę wysokiej klasy instrumenty. Gitara Framus Camarillo Custom wykonana jest bardzo precyzyjnie, każda część korpusu i szyjki została dokładnie spasowana i wykończona z dużą dbałością o detale. Wszystkie powierzchnie zostały ręcznie wypolerowane. Bardzo wygodny i przyjemny w dotyku gryf, gładko wykończone progi i niska akcja strun to już standard, jeśli chodzi o instrumenty tej firmy.

Muszę zwrócić uwagę na hebanową podstrunnicę, która oprócz bardzo ładnego wyglądu zwiększa także komfort gry. Heban jest materiałem twardym i mniej porowatym niż popularny palisander, w związku z czym jego powierzchnia jest bardziej gładka i stawia dużo mniejszy opór. Podciąganie strun, a przede wszystkim wibrato, jest tu czystą przyjemnością. Gitara jest dosyć lekka, co jest zasługą zastosowania lekkiego jesionu bagiennego.

UKŁAD ELEKTRYCZNY

Oba przetworniki, w które został wyposażony model Framus Camarillo Custom, to produkty renomowanej firmy Seymour Duncan. Przy mostku zastosowany został humbucker SH-4 (Jeff Beck model), który gwarantuje rasowe, rockowe brzmienie, a przy gryfie jeden z najbardziej znanych przetworników firmy - Seymour Duncan SH-1 (’59) - będący repliką legendarnego modelu PAF z roku 1959. Regulowane nabiegunniki w obu przetwornikach znajdują się w zewnętrznych cewkach.

Pracę przetworników, osłoniętych metalowymi puszkami, konfiguruje 3-pozycyjny przełącznik. W pozycji pierwszej działa przetwornik Jeff Beck przy mostku, w pozycji środkowej pracują oba humbuckery, i w pozycji trzeciej - ’59. Gitara posiada potencjometr tonów typu A (liniowy) oraz głośności typu B (logarytmiczny), który działa dodatkowo jako przełącznik w trybie push/pull, odłączając jedną cewkę każdego z humbuckerów.

Przy rozłączonych cewkach humbuckerów uzyskujemy dodatkowe trzy brzmienia (gitara pracuje wtedy w układzie single-coil). Z tyłu korpusu umiejscowiona jest komora potencjometrów i przełącznika, zakryta plastikową płytką mocowaną na zatrzaski. Luty wykonane są wzorowo, a drewno wewnątrz pomalowane jest eliminującą zakłócenia grafitową farbą. Całość sprawia bardzo estetyczne wrażenie. Sprawdźmy teraz najważniejszą rzecz, czyli - jak brzmi Camarillo?

BRZMIENIE

Wyjmując gitarę Framus Camarillo Custom z pokrowca, byłem ciekawy, czy tym ponadstandardowym walorom estetycznym dorówna wysokiej jakości brzmienie. Ciepły charakter jesionu bagiennego, połączony z dynamicznym, jasnym i szybko reagującym na dźwięk klonem, daje bardzo dobre rezultaty akustyczne. Na sucho gitara bardzo równo wybrzmiewa, na nowych strunach dźwięk jest niezwykle sprężysty i dynamiczny. Po podłączeniu do wzmacniacza zauważalny jest doskonały atak i klarowność brzmienia.

Kombinacja jesionu bagiennego, klonu, ovangkolu i hebanu (z którego wykonano podstrunnicę) owocuje dosyć jasnym brzmieniem instrumentu, które w pewnym stopniu łagodzone jest poprzez metalowe, chromowane puszki przetworników. Na kanale czystym, przy rozłączonych cewkach i pracy obu przetworników w trybie single-coil, uzyskujemy bardzo ładną barwę podkładową. Zarówno nastrojowe akordy z chorusem, jak i ostrzejsze, funkowe zagrywki brzmią bardzo ładnie. Osobiście preferuję do takich brzmień układ przetworników z trzema singlami, ale Framus Camarillo Custom sprawdza się tu wyśmienicie.

Bardzo uniwersalny jest też humbucker Symour Duncan ’59 - szczególnie pięknie brzmi pojedyncza, rozłączona cewka tego przetwornika. Zarówno na czystym, jak i przesterowanym kanale doskonale słychać charakter drewna użytego w gitarze. W normalnym trybie, kiedy pracują obie cewki, ’59 bardzo dobrze odnajduje się w akordach i zagrywkach jazzowych, przy nieznacznym obcięciu góry za pomocą potencjometru tonów. Na kanale drive brzmienie samo wyciąga z ręki rasowe, bluesowe frazy. Przy mocniejszym przesterowaniu uzyskujemy ciepłą i jednocześnie selektywną barwę solową.

Przetwornik JB przy mostku jest bardziej agresywny i mocniej eksponuje górny zakres częstotliwości. Dźwięk jest pełny i znakomicie przebija się podczas grania z zespołem, a całość ma mocny, rockowy charakter, jednakże przez podkreślone wyższe pasmo konieczne jest ustawienie ciemniejszej barwy przesterowanej we wzmacniaczu.

PODSUMOWANIE

Framus Camarillo Custom to instrument, który z łatwością odnajdzie się w wielu stylach muzycznych, szczególnie w grze solowej i dynamicznych riffach rockowych. Brzmienia, jakie można uzyskać z tej gitary, są niezwykle inspirujące. Jest to profesjonalny instrument z tzw. górnej półki, który nie zawiedzie swego właściciela. Stworzony specjalnie dla gitarzystów, którzy chcą brzmieć tak dobrze, jak dobrze... prezentuje się ich instrument. A prezentuje się wyśmienicie.

Perfekcyjne wykonanie, piękny wygląd, wygoda gry oraz wysokiej jakości akcesoria potwierdzają znakomitą renomę producenta.

Cena gitary nie jest niska, ale nie wydaje mi się, by ktokolwiek i kiedykolwiek żałował decyzji o jej zakupie.

Piotr Szarna

korpus: amerykański jesion bagienny; konstrukcja: bolt-in;
płyta wierzchnia: klon płomienisty klasy AAA; gryf: ovangkol;
podstrunnica: heban; promień podstrunnicy: 12" (300mm);
progi: 22 jumbo; menzura: 25.5" (648mm); mostek: tune-o-matic; klucze: blokowane, olejowe Framus;
układ elektryczny: przetworniki Seymour Duncan SH-1 (‘59)
i SH-4 (JB), przełącznik 3-pozycyjny, potencjometr VOLUME push/ pull, potencjometr TONE; wykończenie: wysoki połysk, Blackburst Green;
waga: 3.9kg; wyposażenie: Framus User Kit, pokrowiec RockBag Premium Line Plus

Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
6
Posłuchaj Testowany sprzęt
Dystrybutor