JACKSON SL2 Pro Soloist
Rodzaj sprzętu: Gitara elektryczna
Założona przez Grovera Jacksona firma narodziła się przy powstawaniu w manufakturze Wayne'a Charvela gitary dla Randy’ego Rhoadsa. Słynna V-ka zbyt mocno jednak odstawała designem od klasycznych modeli Charvela i opieczętowana została na główce nazwiskiem Jacksona.
Zapoczątkowało to rozwój nowej marki, która w latach 80. zyskała ogromną popularność swoimi nowoczesnymi konstrukcjami z charakterystyczną, ostro zakończoną główką.
Od ponad dekady Jackson jest własnością Fendera, jednak ciągle rozwija ofertę o nowe modele instrumentów, wśród których znajduje się seria Pro Soloist, mająca prezentować w założeniach legendarną jakość i design oryginalnych, amerykańskich gitar, dostępną w atrakcyjnych cenach. Przedrostek Pro pozwala spodziewać się instrumentów o najwyższym poziomie wykończenia i klasowych komponentach, mających dostarczyć równie dobrych walorów użytkowych i brzmieniowych. Przed nami Jackson SL2 Pro Soloist, wyposażony w kultowy mostek Floyd Rose'a oraz posiadający bardzo ciekawe, srebrne wykończenie Quicksilver.
Budowa
Korpus Jacksona to konstrukcja neck-thru-body, gdzie centralną część, przechodzącą dalej w gryf, tworzy drewno klonowe. Do niej doklejono wykonane z olchy boki i polakierowano na wysoki połysk w srebrnym kolorze Quicksilver. Z tyłu przejście pomiędzy gryfem a korpusem posiada charakterystyczne wyprofilowanie tworzące z rogami instrumentu efektowne zaokrąglenie. Zaraz dalej srebrny lakier kończy się i przechodzi już w naturalne, olejowe wykończenie na całej długości szyjki. Gryf jest konstrukcją 3-częściową sklejoną z trzech kawałków klonu, a w środku umieszczono wzmacniany grafitowo pręt regulacyjny.
Wygodny profil uzupełniony jest hebanową, otoczoną białym bindingiem podstrunnicą posiadającą zmienny promień od 12 cali (304.8 mm) przy główce, do 16" (406.4 mm) w górze gryfu. Nabito tu 24 duże progi Jumbo, a pozycje na nakładce wskazywane są małymi, aluminiowymi markerami o kształcie "zębów piranii". Całość wieńczy charakterystyczna, ukośnie ścięta i zaostrzona główka, wykończona w kolorze korpusu i ozdobiona dużym logiem Jacksona. Zamontowano tu jeszcze w jednym rzędzie 6 kluczy Jackson Sealed Die-Cast, a dostęp do regulacji krzywizny gryfu zasłania klasyczna, trapezowa płytka. Szerokość w miejscu blokady mostka wynosi 42,8 mm.
Jackson SL2 Pro Soloist wyposażony jest w ruchomy, wpuszczony w korpus mostek tremolo Floyd Rose FRT-O2000, będący już klasyką gatunku. Konstrukcja oparta jest na ostrzach dociskających mostek do dwóch, wkręconych w korpus śrub, a ramię wkładane jest w otwór i dokręcane nakrętką. Mamy tu możliwość regulacji menzury, wysokości mostka oraz dostrojenia przy pomocy mikrostroików. Układ elektryczny wykorzystuje popularny tandem przykręconych bezpośrednio do korpusu pickupów Seymour Duncana - humbuckerów JB TB-4 przy mostku oraz SH-1N '59 przy gryfie. Całość w prosty sposób sterowana jest 3-pozycyjnym przełącznikiem oraz pojedynczymi potencjometrami głośności i tonów. Menzura Jacksona to standardowe 25,5" (648 mm) a wszystkie elementy osprzętu wykończone są w czarnym kolorze. W komplecie otrzymujemy zestaw kluczyków regulacyjnych oraz zaczepy paska StrapLok Dunlopa.
Wrażenia
Gdyby nie właśnie kolor SL2 wyglądałby dosyć spartańsko, jednak srebrne, metalizowane wykończenie mocno wyróżnia instrument z tłumu. Klasyczny mostek Floyd Rose może też starszym stażem gitarzystom przypominać najlepsze dla gitary rockowej czasy z lat 80. Olejowany gryf i hebanowa podstrunnica to również ponadprzeciętny poziom estetyki. Po obróceniu gitary można przyglądać się naprawdę efektownie prezentującemu się wyprofilowaniu i połączeniu srebrnego koloru korpusu z naturalnym wykończeniem gryfu. Profil szyjki jest bardzo wygodny a kompensowany radius podstrunnicy pozwala wygodnie grać akordy w niższych pozycjach i komfortowo spłaszcza się w górze, zapewniając w połączeniu z wyprofilowaniem z tyłu bardzo wygodną grę solową.
Jak przystało na instrument oznaczony nazwą Pro Soloist, setup strun jest również bardzo komfortowy. Regulacji wymagały jedynie sprężyny mostka, który był po wyjęciu gitary z kartonu lekko odchylony do tyłu. Floyd Rose działa bezproblemowo, chociaż kolejny już raz trzeba precyzyjnie ustawić jego kąt, by wracał do zerowej pozycji. Po takich organoleptycznych oględzinach można stwierdzić, że tę część Jackson SL2 Pro Soloist przeszedł śpiewająco, sprawdźmy więc brzmienie gitary.
Brzmienie
Ta część testu, bez odkręcania jeszcze gałki VOLUME wypada równie dobrze. W niższych rejestrach czuć czytelną, dynamiczną odpowiedź na atak, w górze dźwięki ładnie wybrzmiewają i nie są stłumione. Ruchomy mostek ogranicza jednak mocny atak, przy którym pojawia się lekki efekt flutter, ale to już urok takich konstrukcji. Dla mocniej machających ręką trzeba mostek zablokować albo wybrać np. Telecastera lub inną gitarę ze stałym mostkiem. Na pokładzie znajdują się 2 pickupy Seymour Duncana, JB oraz '59, konfigurowane w prosty sposób 3-pozycyjnym przełącznikiem. Nie mamy tu rozłączania cewek, więc przetworniki grają pojedynczo lub połączone są równolegle w pozycji środkowej.
Brzmienie czyste w zupełności zadowoli miłośników przesterowanych barw, dla których zresztą testowany Jackson jest stworzony. Pozycja przy gryfie to klarowne, dosyć ciepłe brzmienie Duncana '59. Generalnie Jackson oferuje lekko ściętą najwyższą górę, mocny środek i czytelny, nie przesadzony dół. Przenosi się to na przetworniki i do czystych solówek przydałoby się może nieco więcej ciepłego środka, ale poradzić sobie z tym można korekcją. Po przełączeniu na środkową pozycję gitara odzywa się lekko nawet stratowym brzmieniem, oczywiście mówimy tu o 2 pozycji klasycznego Strata.
Jasne, czytelne i dynamiczne brzmienie bardzo ładnie sprawdza się zarówno w pełnych akordach jak i funkowych zagrywkach. Ta sama pozycja odzywa się jeszcze lepiej przy blues-rockowym przesterze, oferując wzorowe odwzorowanie artykulacji i ciekawy charakter. Po przełączeniu na pickup przy gryfie barwa robi się okrągła i nawet zbyt ciemna w stosunku do pozycji środkowej, ale oryginalny kontur dodaje jej wyrazistości. Odpalamy mocny drive i włączamy od razu humbucker przy mostku. Spotkałem kilka osób narzekających na zbyt jasne i bzyczące brzmienie JB, ale Jackson w tej opcji odzywa się mocnym, rockowym soundem, któremu właśnie ta góra nadaje rasowego brzmienia. Nie ma też mowy o bzyczeniu.
Dół nie jest może zbyt potężny, ale palm muting jest dynamiczny i wyrazisty, właśnie w stylu klasycznych rockowych bandów z lat 80. Pickup dzięki takiej charakterystyce pięknie oddaje niuanse gry i nasycony jest harmonicznymi. Dzięki niskiej akcji strun i ponadprzeciętnemu sustainowi jaki oferuje konstrukcja neck-thru-body palce same prześlizgują się po gryfie podczas grania legato. Przełączenie na pickup przy gryfie oferuje okrągłe i ciągnące się brzmienie solowe, ładnie wyczyszczające się gałką gitary. Jackson SL2 to prawdziwie rockowa maszyna o dosyć agresywnym, łatwo przebijającym się w sekcji charakterze. Przy cięższych odmianach muzyki poradzi sobie również, ale do tego rodzaju zastosowań najlepiej wybrać już wiosła siedmiostrunowe.
Podsumowanie
Jackson SL2 Pro Soloist skupiający w sobie ponad trzy dekady doświadczeń renomowanej firmy to klasyczny przedstawiciel rasowej, rockowej gitary o zdecydowanie solowych inklinacjach. Klasowe komponenty, zawodowe brzmienie, jakość wykonania i komfort gry z powodzeniem stawiają go na półce profesjonalnej, a dodatkowo wyróżniające się wykończenie oraz atrakcyjna jak na oferowane możliwości cena powodują, że potencjalni nowi właściciele tego instrumentu na pewno nie będą żałować zakupu.
korpus: olcha
gryf: 3-częściowy klon
podstrunnica: heban
progi: 24
menzura: 25,5" (648 mm)
radius: kompensowany 12-16"
(304.8-406.4mm)
mostek: Floyd Rose FRT-O2000
klucze: Jackson Sealed Die-Cast
elektronika: Seymour Duncan JB
TB-4 (mostek), Seymour Duncan '59
SH-1N (gryf), przełącznik 3-pozycyjny,
VOLUME, TONE
wykończenie: wysoki połysk w kolorze Quicksilver
wyposażenie: zestaw kluczyków regulacyjnych,
Dunlop StrapLok
Piotr Szarna