IBANEZ BTB1806

Rodzaj sprzętu: Gitara basowa

Pozostałe testy marki IBANEZ
Testy
2017-06-30
IBANEZ - BTB1806

Najnowsza wersja sześciostrunowego BTB z produkowanej w Indonezji serii Premium wpisując się w dobrze znaną linię wzorniczą znaną z poprzednich modeli (BTB1406, BTB1606), jednocześnie zawiera kilka niewielkich, aczkolwiek istotnych zmian w konstrukcji i wyposażeniu.

Konstrukcja neck-thru opiera się na trzonie sklejonym z 7 listew - najszersza w środku to klon, kolejne to symetrycznie rozmieszczone cieńsze listwy z drewien wenge i bubinga, boczne części to szersze elementy z wenge. W specyfikacji wskazano 9 warstw i faktycznie można tak je policzyć biorąc pod uwagę fornir między trzonem a bokami korpusu wykonanymi z jesionu ozdobionego z przodu i z tyłu nakładkami z palisandru, przedzielonymi warstwami forniru.

Cienka warstwa błyszczącego lakieru nie tworzy gładkiej jak lustro powłoki - pory drewna są dobrze widoczne i wyczuwalne dotykiem. Menzura to aż 35 cali, czyli 889 mm. Szerokość podstrunnicy o promieniu 950 mm przy główce wynosi 54 mm, przy XXIV progu 85 mm; grubość gryfu przy I progu to 20 mm, przy XII - 22 mm. Oprócz siodełka typu Graph-Tech zastosowano również próg zerowy - rozwiązanie popularne w latach 60. XX., sporadycznie powracające ze względu na identyczne brzmienie pustych strun i na pozostałych progach. Mostek tworzy sześć oddzielnych modułów Mono-rail V z rozstawem strun wynoszącym 17 mm. W stosunku do niektórych wcześniej stosowanych wersji, końcówka struny jest zawsze w jednym miejscu, jedynie siodełko jest ruchome i można je regulować w tradycyjny sposób - śrubą do korekcji menzury i dwiema małymi śrubkami do ustawienia akcji strun.

W stosunku do poprzedników zmieniono też sposób regulacji krzywizny gryfu - śruba jest pod podstrunnicą od strony przetwornika, a nie na główce; przez to regulacja jest wygodniejsza a konstrukcja główki mocniejsza. Klucze to zamknięte przekładnie olejowe marki Gotoh ze złotym wykończeniem. Kolejną nowością w BTB Premium są bezszumowe przetworniki Aguilar DCB, które zastąpiły stosowane w poprzednich edycjach Nordstrand Big Single. Układ elektryczny zasila bateria 9 V montowana w komorze umieszczonej z tyłu w bocznej części korpusu (zamiast w centralnej części, jak np. w BTB1406, co pozytywnie wpłynęło na estetykę i po części także na brzmienie).

Przedwzmacniacz włączany mikroprzełącznikiem ma trójpasmową korekcję z wyborem częstotliwości środka: 250, 450, 700 Hz. Dwie większe gałki to głośność i balans przetworników. Gniazdo wyjściowe w boku korpusu marki Neutrik ma blokadę wtyczki zapobiegającą przypadkowemu wyciągnięciu. Gitara jest dostarczana w futerale typu soft case wyłożonym szarym pluszem o krótkim włosiu, z dwiema kieszeniami na zewnątrz i skrytką w środku - oprócz instrukcji obsługi jest w niej przyrząd do regulacji (Ibanez multitool).

WRAŻENIA


Błyszczący lakier i otwarte pory to rozwiązanie dość oryginalne, ale mające zalety. W przeciwieństwie do stosowanych wcześniej matowych wykończeń Vintage Natural Flat, bezbarwny lakier natural low gloss z biegiem czasu nie zmieni faktury w najczęściej dotykanych miejscach, czyli na gryfie i przy przetwornikach, gdzie zwykle opiera się kciuk. Pod względem manualnym nowy BTB jest bardzo podobny do poprzedników - ma świetnie wyprofilowany korpus, płaski i wygodny gryf - oczywiście jak na sześciostrunowego giganta z przedłużoną menzurą. Niemal zupełnie płaską podstrunnicę powinni docenić muzycy grający akordy i stosujący tapping. Takie techniki wydają się być głównym przeznaczeniem tego modelu - sześć strun i 24 progi świetnie sprawdzą się w grze solowej.

W graniu sekcyjnym również docenimy walory brzmieniowe BTB, przede wszystkim mocny dół, na co ma również wpływ dłuższa menzura i większe napięcie strun. Zestawienie różnych gatunków drewna rzadko spotykanych w jednym instrumencie oraz przetworniki Aguilar z przedwzmacniaczem dają szeroką paletę oryginalnych, nieoklepanych brzmień cechujących się selektywnością i detalicznością artykulacji. Dół jest mocno wyeskponowany, niski środek ciepły i delikatnie wycofany, wyższy środek minimalnie się narzuca ze specyficzną lekką nosowością, góra jest dobrze wyważona w stosunku do pozostałych pasm, choć może wymagać delikatnego rozjaśnienia korekcją. Ta jednak ma szeroki zakres regulacji a przełącznik częstotliwości środka gwarantuje szybkie rozwiązanie problemów wynikających chociażby z niekorzystnych warunków akustycznych czy skromnego nagłośnienia na scenie.

BTB to specyficzny instrument - 35-calowa menzura, 6 strun i szeroki gryf nie są dla każdego, chociażby ze względów anatomicznych, jednak jeśli ktoś ma wystarczająco długie palce i poszukuje wielozadaniowego basu, który sprawdzi się w sekcji i zabłyśnie efektownym brzmieniem solowym, to ten model z pewnością jest godny uwagi.


www.ibanez.com
www.meinldistribution.pl

 

Korpus: jesion, palisander
Gryf: wenge, bubinga, klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 24
Mostek: Mono-rail V
Menzura: 34" = 864 mm
Przetworniki: Aguilar DBC × 2
Przedwzmacniacz: Ibanez Custom,
VOLUME, BALANCE; TREBLE, MIDDLE,
BASS, przełącznik częstotliwości
środka, wyłącznik preampu
Klucze: olejowe Gotoh Gold
Wykończenie: Natural Low Gloss


Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5
Dystrybutor