HAGSTROM Mora II Concert CE

Pozostałe testy marki HAGSTROM
Gitara akustyczna / klasyczna
2017-07-19

Hagstrom to marka, której geneza sięga 1925 r. kiedy to Albin Hagstrom rozpoczął import akordeonów z Włoch i Niemiec do Szwecji, niedługo potem rozpoczynając własną produkcję tych instrumentów.

Autor testu: Wojciech Wytrążek

Gitary Hagstrom były produkowane od lat 60. XX w. do roku 1983, kiedy to na skutek kryzysu zaprzestano ich wytwarzania. Wróciły one na rynek w 2004 r. - od tej pory, oprócz nowych wersji klasycznych modeli, w Szwecji i w Chinach tworzone są zupełnie nowe gitary elektryczne, basowe i akustyczne. Testowany Concert CE to model z serii Mora II, w której znajdziemy również Dreadnought CE - z podobnym wykończeniem i elektroniką.

BUDOWA


Gitara o kształcie typu Concert (określanym również jako orchestra) oznaczona na wklejce wewnątrz pudła symbolem MOCON2-CE, ma niewielkie pudło wykonane w całości z mahoniu - płyta rezonansowa to lite drewno z belkowaniem typu X, tył i boki to laminat w takim samym naturalnym wykończeniu kolorystycznym. Krawędzie pudła z przodu i z tyłu otacza ozdobny binding - od frontu jest to aż osiem warstw ułożonych naprzemiennie białych i czarnych żyłek, patrząc z boku - po cztery warstwy. Białe listwy biegną również wzdłuż podstrunnicy o promieniu 15 cali wykonanej z kompozytu Resinator - tworzywa opatentowanego przez Hagstroma, będącego znakiem rozpoznawczym gitar tej marki. Jest to sztuczny materiał o strukturze hebanu, wyglądający jak drewno, jednak w pełni jednolity pod względem struktury wewnętrznej, dzięki czemu wszystkie dźwięki wybrzmiewają tak samo dobrze.

Progi w ilości 21 mają rozmiar średni, ich końcówki nachodzą na wspomniane wyżej listwy. Znaczniki progów to elementy z masy perłowej - proste kreski z zaokrąglonymi końcówkami. Mahoniowy gryf ma w przekroju profil mocno spłaszczonego C - przypomina szyjki gitar elektrycznych. Grubość mierzona do powierzchni podstrunnicy wynosi przy I progu 20 mm, przy IX - 22 mm. Szerokość podstrunnicy przy siodełku główki to 42,8 mm, przy XII progu 53,5 mm. Główka jest doklejona pod kątem do szyjki, otoczona białą listwą, jej front zdobi duży ornament z masy perłowej przypominający kształtem harcerską lilijkę. Szczyt główki wieńczy perłowy logotyp. Klucze Hagstrom z przekładniami 18:1 mają wyjątkowo charakterystyczne motylki w kształcie trzech nałożonych na siebie fal.

Otwór rezonansowy otacza misterna inkrustacja, na którą składają się trzy obręcze z masy perłowej - każda z białymi konturami, oraz jedna obręcz czarna między środkowym i zewnętrznym pierścieniem. Mostek wykonano z materiału Resinator Wood. Siodełko mostka ma profilowanie kompensujące menzurę poszczególnych strun. Gitarę wyposażono w dwa kołki do zaczepienia paska, co nie zawsze jest standardem w tego typu instrumentach. Jeden zamontowano w boku pudła, w osi symetrii, drugi w stopce gryfu - z boku od strony wycięcia w korpusie. Końcówka stopki jest ozdobiona jasnym fornirem z czarną stylizowaną literą "H".

Gitara ma wbudowany system elektroniczny, na który składa się przetwornik piezoelektryczny Fishman Sonicore pod piórem mostka, przedwzmacniacz Fishman Isys+ 301 w lewym boku gitary, oraz moduł integrujący gniazdo wyjściowe i komorę baterii 9 V w bocznej ściance, około 10 cm w prawo od kołka. Preamp oprócz regulacji głośności jest wyposażony w dwupasmową korekcję, przełącznik odwracający fazę sygnału, tuner chromatyczny z kolorowym, diodowym wyświetlaczem, oraz kontrolkę sygnalizującą niski poziom napięcia baterii.

WRAŻENIA


Gitara w rzeczywistości jest ciemniejsza niż na załączonych fotografiach - przez światło fleszy trochę gubi się ciepły, głęboki brąz. Wykonanie nie wzbudza żadnych zastrzeżeń - wszystkie elementy są starannie dopasowane i wykończone, powłoki lakiernicze wypolerowane niczym lustro. Jedynie matowo wykończony mostek sprawia wrażenie suchego. Gitara ma wyjątkowo zgrabne pudło i świetnie dobrane proporcje poszczególnych elementów. Asymetria górnej części główki ożywia jej klasyczny kształt. Wycięcie w pudle sięga okolic XVII-XVIII progu. W kwestii estetyki i ergonomii mogłoby mieć ono nieco inny kształt - szeroką, spłaszczoną stopkę sięgającą krawędzi pudła, zamiast odstającego trójkąta. Takie profilowanie ułatwiłoby też zaczepianie paska, bowiem kołek można by zamontować w osi symetrii. Trzeba jednak przyznać, że jego zamocowanie w boku stopki, choć niezbyt często spotykane, okazuje się całkiem wygodne - końcówka paska przylega do drewna i nie przeszkadza przy grze w wysokich pozycjach, choć pewne problemy mogłyby się pojawić po montażu blokad typu strap-lock.

Spłaszczony gryf ma profil typowy dla gitar elektrycznych. Pudło o grubości 115 mm świetnie dopasowuje się do tułowia w pozycji siedzącej, grając na stojąco również docenimy kompaktowe gabaryty i harmonijne wycięcia - jego długość jest praktycznie taka sama jak w standardowej gitarze klasycznej. Akcja strun jest niska, co w połączeniu z wygodną, spłaszczoną szyjką i zgrabnym pudłem daje lekkość i miękkość gry.

BRZMIENIE


Bez podłączenia do wzmacniacza gitara odzywa się stosunkowo głośno, jak na swój rozmiar. Brzmienie ma czytelny, choć nieco wycofany dół pasma, środek jest klarowny i dość mocny, szczególnie w paśmie wyższym, góra jest wyważona i czysta, dzięki czemu atak i artykulacja są przekazywane bardzo detalicznie. Gitara brzmi ciepło i jasno, co jest zawsze idzie w parze - dźwięk jest wyraźny, nośny, wyjątkowo wyrównany w pozycjach. Po podłączeniu do wzmacniacza uzyskujemy dobre jak na tę klasę cenową brzmienie piezo - układ Fishmana okazuje się prosty i skuteczny - brzmienie jest energetyczne i nie "trąci plastikiem". Dwupasmowa korekcja może nie daje nadzwyczajnie szerokich możliwości kształtowania różnorodnych barw, ale preamp generalnie spisuje się bardzo dobrze - przede wszystkim gwarantuje uzyskanie jednego, za to dobrego brzmienia, którego nie trzeba się wstydzić nagrywając piosenki lub występując (nawet korzystając z wielozadaniowego nagłośnienia stosowanego w szkołach czy na różnorodnych imprezach kameralnych).

PODSUMOWANIE


Instrument bardzo dobrze prezentuje się wizualnie, jest wyjątkowo wygodny i brzmi oryginalnie. Wyważony dół, ciepły środek i detaliczna góra zachęcają do dłuższego grania, które nie będzie wiązać się ze zmęczeniem, bo komfort gry jest nad wyraz wysoki. Na plus należy też zaliczyć brzmienie po podłączeniu do wzmacniacza. Klasa cenowa do 2000 zł to wyjątkowo dynamiczny fragment rynku gitar akustycznych, które w założeniu mają pomóc w rozwijaniu pasji i coraz lepszym opanowaniu techniki gry, jednocześnie dając jak najlepsze brzmienie w rozsądnej cenie. Testowany Hagstrom spełnia te warunki w stylu koncertowym.

www.hagstromguitars.com
www.emuzyk.pl

 

Płyta wierzchnia: lity mahoń
Boki i tył: mahoń
Gryf: mahoń
Podstrunnica: Resinator
Progi: 20
Klucze: Hagstrom 18:1 Ratio, chromowane
Mostek: Resinator Wood
Układ elektryczny: Fishman Sonicore
+ Fishman Isys+ (301) Wykończenie:
natural, wysoki połysk


Wynik testu
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
6
Wygoda:
5