HAGSTROM Dalarna II Grand Auditorium CE

Pozostałe testy marki HAGSTROM
Testy
2016-09-27
HAGSTROM - Dalarna II Grand Auditorium CE

W ofercie Hagstroma obok całej palety modeli gitar elektrycznych znajduje się też kilka serii gitar akustycznych, które poprzez dobór wysokiej klasy materiałów oraz dopracowaną w najmniejszych detalach estetykę wpisują się w bogatą tradycję budowy instrumentów szwedzkiej marki, zapoczątkowanej niemal wiek temu w prowincji Dalarna przez Albina Hagströma.

Autor testu: Piotr Szarna

Dalarna to historyczny region położony w centralnej Szwecji, nazywany często ludową prowincją a jeszcze częściej sercem Szwecji, gdzie w miasteczku Alvdalen w 1925 roku Albin Hagström uruchomił fabrykę akordeonów, i gdzie w latach 50. rozpoczęto produkcję gitar Hagstroma. Bogate tradycje sztuki i rzemiosła regionu stały się źródłem inspiracji dla gitar akustycznych Hagstroma, a poszczególne serie instrumentów noszą nazwy lokalnych miejscowości, jak Siljan, Mora, Efldalia i oczywiście Dalarna, której przedstawiciela w drugiej już odsłonie gościmy w naszym teście.

BUDOWA


Poszczególne gitary dzięki ręcznej selekcji i postarzaniu drewna wyróżniają się własnym brzmieniem, a w ofercie dostępne są klasyczne kształty Dreadnought, Grand Auditorium i Concert. Hagstrom Dalarna II Grand Auditorium CE to odświeżona wersja poprzedniego modelu, z korpusem typu grand auditorium, w którym top wykonano z litego świerku Sitka a boki i tył z palisandru. Całość ładnie wzbogaca wizualnie naturalny, drewniany binding krawędzi z warstwowym ożyłkowaniem topu, oraz rozeta złożona z kilku pierścieni z masy perłowej.

Jak wskazuje symbol CE gitara dysponuje wcięciem cutaway, umożliwiającym dostęp do wyższych pozycji. Mahoniowy gryf wklejono metodą Dovetail a miejsce łączenia wykończono estetyczną, drewnianą nakładką z literą H. Tradycyjnie już mamy tu bardzo dobrze stabilizujący szyjkę pręt H-Expander oraz podstrunnicę z unikalnego tworzywa Resinator, mającego właściwości zbliżone do wysokiej klasy hebanu. Nakładka posiada płaski radius 15" oraz otoczona jest drewnianym bindingiem, który przechodzi też na główkę. Nabito tu 20 progów medium jumbo a pozycje wskazują podłużne, lekko zaokrąglone na rogach, perłowe markery. Na główce wykończonej palisandrowym fornirem i ozdobionej dużą perłową inkrustacją oraz logiem Hagstroma zamontowano po obu stronach srebrne, firmowe klucze o przełożeniu 18:1, wyróżniające się charakterystycznymi, schodkowymi końcówkami. Całość uzupełnia mostek z tworzywa Resinator z kołkowym mocowaniem strun.

Hagstrom Dalarna II wyposażony jest w preamp Fishman Isys+ (301) współpracujący z pickupem Sonicore. Do dyspozycji mamy tu regulację VOLUME, BASS i TREBLE, przełącznik fazy oraz tuner z 7-segmentowym, dwukolorowym wskaźnikiem. Komora baterii 9V jest zintegrowana z wejściem instrumentalnym i znajduje się na tylnej ściance, pod zaczepem paska.

WRAŻENIA


Gitara Hagstroma ma naturalne wykończenie, jednak ciemna faktura palisandru oraz drewniany, naturalny binding wprowadzają estetykę na zdecydowanie wyższy poziom niż może sugerować cena, która i tak wchodzi już na średni poziom. Wszelkie detale i elementy wykończenia jak rozeta, binding nakładki, markery na niemal czarnej podstrunnicy czy fornir i inkrustowane elementy główki potwierdzają wysoką jakość wykonania. Płaski radius i pręt H-Expander pozwalają na niską akcję, choć dla wymagających konieczne będzie lekkie obniżenie siodełka lub zmiana strun na nieco cieńszy komplet, jeśli myślimy o bardziej komfortowej grze solowej.

Do wszelkich akordowych partii otrzymujemy już jednak instrument wyjściowo profesjonalnie ustawiony, a smukły profil gryfu przyczynia się do wygody gry dla lewej ręki. Klucze działają płynnie, wszystko stroi - co możemy też szybko sprawdzić dzięki czytelnemu tunerowi będącemu częścią preampu Fishmana - przechodzimy więc do sprawdzenia brzmienia elektro-akustyka Hagstroma. Jedyną wadą, jeśli można to tak określić, jest brak pokrowca w zestawie. Przy tak ładnym i dobrze wykonanym instrumencie chciałoby się go wyciągnąć przynajmniej ze wzmocnionego gig-bagu, ale jak wiadomo, cena byłaby też nieco wyższa.

BRZMIENIE


Pierwsze uderzenie w struny zaskakuje bardzo dobrym zbalansowaniem dołu i środka oraz aksamitną prezencją, która pięknie dopełnia barwę nawet przy lekkim muskaniu pełnych akordów. Bas jest zwarty i dźwięczny a środek pasma nie wprowadza żadnej metaliczności. Jedynie przy mocniejszym uderzeniu w struny brzmienie robi się twardsze, ale to również kwestia rozegrania instrumentu i doboru strun do preferencji gry. Szarpnięcie palcami basowych strun odwdzięcza się sprężystym klangiem, tłumione struny odzywają się dynamicznie bez żadnego "ogona", również w tych partiach bez wysiłku uzyskamy długo wybrzmiewający, czysty bas nie zamulający barwy w akordach. Hagstrom Dalarna II to jeden z lepiej brzmiących akustyków jeśli chodzi o szeroko pojętą grę akordową,

który przy odpowiednim nagłośnieniu sprawdzi się nawet w profesjonalnych nagraniach. Pokładowy pickup jest dobrze dobrany i ładnie oddaje charakter gitary, choć możliwości korekcji są tu uproszczone. W przypadku pojawiających się sprzężeń na większej głośności pod ręką mamy zmianę fazy, która radzi sobie tu wyjątkowo sprawnie. Klasę instrumentu Hagstroma doskonale uzupełniłby jakiś system z wbudowanym mikrofonem, który wydobyłby więcej naturalności i niuansów, choć i tak w tej półce cenowej nawet "po kablu" Dalarna II wybija się ponad standard. Podstrunnica Resinator dodaje ładnej, szeleszczącej w tle prezencji a palisandrowe boki i tył w połączeniu ze świerkowym topem zapewniają dobrą dynamikę i klarowność, co w połączeniu z korpusem Grand Auditorium tworzy naprawdę dobry instrument do bardzo szerokiego stylistycznie spektrum zastosowań.

PODSUMOWANIE


Hagstrom Dalarna II Grand Auditorium CE to bardzo dobra, zaprojektowana zgodnie z wieloletnimi tradycjami szwedzkiej marki gitara elektro-akustyczna, która swoim brzmieniem może zaskoczyć nawet gitarzystów szukających już instrumentu z górnej półki. Wysokiej klasy wykonanie oraz oryginalne, dopracowane elementy wykończenia idą w parze z wygodą gry i naturalnym, zbalansowanym, pełnym niuansów brzmieniem, które aż prosi się o upgrade w postaci rozbudowanego o mikrofon systemu. Dodajmy, że użytkownikiem tego właśnie modelu jest Maleo z Reggae Rockers, który bardzo sobie chwali głębokie brzmienie i wygodę gry Dalarny.

 

Korpus: Grand Auditorium Cutaway
Top: lity świerk
Boki i tył: palisander
Gryf: mahoń, pręt wzmacniający H-Expander
Podstrunnica: Resinator
Radius: 15"
Klucze: Hagstrom 18:1
Mostek: Resinator
Wykończenie: wysoki połysk, naturalne,
drewniany binding korpusu i gryfu


Wynik testu
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Wygoda:
5
Dystrybutor