BOSS GT-1000

Rodzaj sprzętu: Elektronika

Pozostałe testy marki BOSS
Testy
2018-11-13
BOSS - GT-1000

BOSS GT-1000 zaprezentowany został na początku tego roku na targach NAMM jak flagowy multiprocesor, skupiający lata pracy japońskiej marki nad cyfrową technologią odwzorowania gitarowego brzmienia.

W najwyższym modelu z gamy procesorów efektów i symulatorów wzmacniaczy wykorzystano nową technologię obróbki dźwięku AIRD – Augmented Impulse Response Dynamics, wznoszącą technologię modelingu na następny poziom. Jest to również pierwszy w historii gitarowy kombajn z częstotliwością próbkowania wynoszącą 96 kHz i 32-bitową konwersją analogowo-cyfrową i cyfrowo-analogową oraz przetwarzaniem sygnału metodą AF, czyli Adaptive Focus. W procesorze zastosowano nowy silnik DSP, specjalnie zaprojektowany dla aplikacji muzycznych, o mocy ponad trzy razy większej w stosunku do poprzednich generacji.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

Procesor mieści się w podłużnej, solidnej obudowie z profilowanej blachy, z plastikowymi, zaokrąglonymi boczkami. Wszystkie przyłącza są ciasno rozmieszczone na tylnej ściance – od lewej strony mamy wejście instrumentu, dwa wyjścia główne, wyjście słuchawkowe, gniazda dwóch pętli efektów, dwa wyjścia pomocnicze z gniazdami XLR, trzy gniazda do podłączania zewnętrznych przełączników nożnych lub pedałów ekspresji, złącze USB do połączenia z komputerem, gniazda komunikacji w standardzie MIDI, wyłącznik, gniazdko zasilacza. Po prawej stronie umieszczono śrubę do opcjonalnego połączenia masy oraz uchwyt kabla zasilacza, zapobiegający jego wyrwaniu lub zniszczeniu gniazda. Górny panel mieści spory wyświetlacz LCD o wysokiej rozdzielczości, po prawej stronie przyciski do poruszania się w opcjach menu i regulację poziomu wyjściowego sygnału. Sześć pokręteł funkcyjnych poniżej ekranu pozwala na regulację parametrów, których funkcje i wartości wyświetlane są nad nimi. Dziesięć przycisków nożnych służy do zmiany zaprogramowanych ustawień – pamięć obejmuje 250 presetów fabrycznych i tyle samo użytkownika – oraz włączania poszczególnych efektów w programach.

Górny rząd przełączników jest nieco podniesiony, dzięki czemu operując nogą nie naciska się przypadkowo przycisków z dolnego rzędu. Oprócz opisów, wszystkie przyciski nożne mają duże prostokątne kontrolki świecące w zaprogramowanych przez użytkownika kolorach w zależności od aktualnie włączanej funkcji. Po prawej stronie zamontowano pedał ekspresji z tworzywem antypoślizgowym, również z kontrolką diodową. Procesor oferuje w sumie aż 116 efektów, których algorytmy zapożyczono m.in. z urządzeń DD-500, MD-500 i RV-500. Efekty i symulacje wzmacniaczy mogą być ustawiane w wirtualnych łańcuchach szeregowo, jak i w równoległych liniach. Mamy tu możliwość wykorzystania jednocześnie dwóch wzmacniaczy AIRD, które korzystają z autorskiej technologii Tube Logic, precyzyjnie oddającej interakcję pomiędzy wszystkimi elementami zestawu wzmacniacza gitarowego połączonego z głośnikiem.

Do dyspozycji jest kilkanaście różnorodnych wzmacniaczy pokrywających szeroki obszar stylistyczny oraz całą paletę gainu – co ciekawe filozofia działania jest tu nieco inna. AIRD to kompletny, gotowy i dobrany idealnie zestaw wzmacniacza i kolumny oddający wszelkie interakcje pomiędzy nimi. Wyjście AIRD dostosowuje też brzmienie dla każdej symulacji indywidualnie - wybieramy po prostu z menu wyjścia AIRD rodzaj wzmacniacza, do którego wpinamy procesor (są tu zarówno konkretne modele jak i ogólne, typu combo 212) oraz czy procesor jest wpięty w Return końcówki czy bezpośrednio w wejście Input. Oczywiście jest też opcja podłączenia do szerokopasmowych odsłuchów czy PA.

Wyjścia główne i pomocnicze XLR mają swoje niezależne ustawienia AIRD ( w opcjach mono nawet 4 niezależne), dzięki czemu można wysłać sygnał do kilku różnych źródeł jednocześnie. Możemy też wybrać symulację kolumny (oryginalną AIRD lub jedną z siedmiu od 1x8” do 8x12”), jeden z 4 mikrofonów (poza trybem ‘płaskim’ Flat) wraz z ustawieniem odległości, pozycji i poziomu Level. Dodatkowo GT-1000 pozwala na załadowanie 4 zewnętrznych impulsów IR (wav). Oprócz typowego dla multiefektów trybu przełączanych programów, można korzystać z funkcji Stompbox, która upraszcza obsługę do włączania poszczególnych efektów kolejnymi przełącznikami – tak jakby były to tradycyjne efekty w pedalboardzie. Do każdego przełącznika oraz zewnętrznych kontrolerów można przypisać dowolny efekt, podobnie można zaprogramować funkcje do potencjometrów pod wyświetlaczem.

Możliwości kontroli obejmują zewnętrzne przełączniki (stosowane jako opcjonalne wyposażenie: FS-5U, FS-5L, FS-6, FS-7), pedały ekspresji (EV-30, FV-500L, FV-500H, Roland EV-5), a cały system gitarowy można obsługiwać także za pomocą protokołu MIDI. Ustawienia można również edytować za pomocą urządzeń mobilnych, z którymi procesor łączy się przez Bluetooth – producent przygotował aplikację Boss Tone Studio dla systemów Android oraz iOS. Z kolei złącze USB pozwala na bezpośrednie nagrania, traktując procesor jako dwukierunkowy interfejs dźwięku (z odsłuchem przez wyjście PHONES). Pokładowy tuner kalibrowany jest w zakresie A = 435-445 Hz, do dyspozycji są różne rodzaje strojenia, jak również pokładowy metronom pracujący w tempach 20-250 BPM (w różnym metrum), oraz looper umożliwiający nagrywanie fraz o maksymalnej długości 38 sekund w trybie mono i 19 sekund w stereo.

W PRAKTYCE

Można powiedzieć, że chociaż filozofia modelingu wydaje się tu uproszczona, to pod względem odwzorowania procesów brzmieniowych stanowi krok do przodu, gdyż AIRD łączy dany wzmacniacz z idealną kolumną, oddając cyfrowo skomplikowane procesy całego zestawu. Dzięki czemu nie musimy też żonglować setkami wzmacniaczy i kolumn (które jako statyczne impulsy nie odwzorowują interakcji z końcówką, tak jak robi to AIRD). Presety pokazują bardzo dobre dopasowanie tych elementów a znalezienie gotowych, klasowych barw jest dużo łatwiejsze – brzmienie jest na starcie bardzo dobre i doskonale oddaje artykulację, dynamikę i feeling, a potężny arsenał efektów pozwoli na miesiące zagłębiania się w niuanse. Nie musimy się tu martwić o wyłączanie emulacji kolumn czy lampowej symulacji końcówki, wpiętej w lampowy, fizyczny wzmacniacz. Załatwia to za nas technologia AIRD.

Nie zapominajmy, że ciągle mamy opcję korzystania z symulacji kolumn (mocno ograniczoną, co może być dla wielu osób zaletą, szczególnie w przypadku optymalnego doboru ‘głośników’ przez AIRD), symulacji mikrofonów, również zewnętrznych impulsów, a na 4 różnych wyjściach w trybie mono można np. „zapiąć” różne kolumny z indywidualnymi ustawieniami i odmianami mikrofonów. O brzmieniu można pisać i pisać – tu zdecydowanie plasuje się ono na najwyższej, cyfrowej półce, a GT-1000 można od razu zestawić z podłogową konkurencją w postaci Helixa, HeadRusha czy Fractala AX8. Każde z tych urządzeń ma swoje plusy i minusy, jednak GT-1000 łączy topowy modeling z rewelacyjnymi efektami oraz ogromem możliwości konfiguracyjnych, jak również bardzo komfortową obsługą i edycją.

Profesjonalne efekty z flagowych procesorów BOSS-a tworzą chyba najbogatszą kolekcję na rynku w procesorach podłogowych – ciężko wyobrazić sobie gitarzystę szukającego czegoś więcej. Ergonomia to sprawdzona przez lat już obsługa BOSS-a poszerzona tu o dowolną możliwość przypisania dziesiątek parametrów do górnych przycisków funkcyjnych (również zewnętrznych przełączników oraz pedałów ekspresji) w trybie presetowym, jak również rozszerzoną obsługę w trybie Stompbox, gdzie zapisane, ulubione ustawienia konkretnego efektu możemy np. wykorzystać błyskawicznie w dowolnym presecie. Opisanie możliwości przekracza ramy pojedynczego testu, a edycję poszerza dedykowana aplikacja BOSS Tone Studio – zarówno na komputery Mac/ PC jak i mobilne systemy Android i iOS.

Bezprzewodowa technologia Bluetooth pozwala na ultra-komfortową edycję, gdzie możemy nawet w czasie gry odejść dalej od głośnika i regulować barwę oraz edytować ustawienia (tu przyda się wbudowany looper, w którym możemy zapisać i zapętlić frazę podczas takich działań). Sama aplikacja jest bardzo dobrze wykonana graficznie i rewelacyjnie upraszcza programowanie barw, pozwalając też na dostęp do wielu barw użytkowników, których często przed pobraniem możemy posłuchać w wersji audio. Jedną z ciekawych i praktycznych opcji jest tworzenie gotowych zestawów barw w obrębie presetu. Każdy preset startuje z równoległym łańcuchem w środku z dwoma wzmacniaczami, które można ustawić jako przełączalne kanały A i B z własnymi efektami. System pozwala na dodanie jeszcze dwóch punktów łańcucha, dzięki czemu można ustawić 4 pętle załączane w różnych miejscach utworu, bez potrzeby zmiany presetu i wyłączania poszczególnych efektów.

PODSUMOWANIE

Nowy BOSS GT-1000 to doskonale przemyślany podłogowy procesor efektów z symulacjami wzmacniaczy i kolumn, oferujący topowe brzmienie oraz olbrzymią paletę profesjonalnej jakości efektów, połączone z bardzo szerokimi możliwościami konfiguracji i programowania. Technologia AIRD oddająca unikalną interakcję pomiędzy wzmacniaczem i końcówką zapewnia dużo łatwiejszą integrację z naszym systemem nagłośnieniowym, niezależnie czy jest to lampowy wzmacniacz, odsłuch czy szerokopasmowy zestaw PA. Interfejs oferuje komfortową obsługę na żywo, a programowanie i edycję barw znakomicie ułatwia dedykowana aplikacja BOSS Tone Studio, pozwalająca też na bezprzewodową edycję poprzez wbudowaną w GT-1000 łączność Bluetooth.

www.roland.com/pl
www.boss.info

 

Próbkowanie: 96 kHz, konwersja 32-bitowa Adaptive Focus
Technologia: AIRD, Bluetooth
Efekty: 116
Pamięć: 250 (User) + 250 (Preset)
Looper: 38 sekund mono, 19 sekund stereo
Tuner: +/- 0,1 cent
Przyłącza: INPUT, MAIN OUTPUT R,L (MONO); PHONES; SEND 1; RETURN 1; SEND 2; RETURN 2; SUB OUTPUT R, L; CTL 4, 5 / EXP 2; CTL 6, 7/ EXP 3; AMP CTL 1, 2; USB COMPUTER; MINI OUT, IN; DC IN
Przełączniki i kontrolery: EFFECT; MENU; EXIT; WRITE; PAGE <, >; OUTPUT LEVEL; CONTROL KNOB 1-6; BANK UP, DOWN; CONTROL 1-3; SWITCH 1-5; EXPRESSION; POWER
Wymiary: 462 x 248 x 70 mm
Masa: 3,6 kg
Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5.5
Cena
4 000.00 zł
Dystrybutor