Tone Capture to nowa, unikalna technologia Mooera pozwalająca na dokładne odwzorowanie charakteru barwy instrumentu i zapisanie go w pamięci w postaci cyfrowej. zastosowana już w takich urządzeniach chińskiego producenta jak podłogowy Preamp Live czy flagowy multiefekt GE-300.
Została ona zastosowana już w takich urządzeniach chińskiego producenta jak podłogowy Preamp Live czy flagowy multiefekt GE-300.
Unikalny proces sampluje dostarczone na wejściu gitarowe brzmienie pobierając jego dokładną charakterystykę częstotliwościową, by po podłączeniu innej gitary zaoferować brzmienie pobieranego instrumentu. Dzięki temu możemy przy wykorzystaniu jednego instrumentu cieszyć się charakterem brzmienia różnego rodzaju gitar – np. singlowego Strata, klasycznego Gibsona czy gitary akustycznej. Do tego właśnie celu jest przeznaczony najnowszy, umieszczony w formie miniaturowego stompboxu, Mooer MTC 2 Tone Capture GTR, który gościmy w teście dzięki firmie W-Distribution.
BUDOWA I MOŻLIWOŚCI
Tone Capture GTR umieszczony jest w małej, kompaktowej obudowie o wymiarach 93,5 x 42 x 52 mm, znanej m.in. z serii miniaturowych efektów Mooera, z gniazdem zasilania 9V DC na górnej ściance oraz gniazdami wejścia i wyjścia na przeciwległych bokach. Nie mamy tu możliwości pracy na baterii a pobór prądu wynosi 150mA. Na lewej krawędzi umieszczono siedem podłużnych, czerwonych diod wskazujących wybrany jeden z siedmiu zapisanych w pamięci presetów i informujących też o procesie ‘samplowania’ kolejnym zapalaniem się jak i kierunkiem przebiegu. Do jego aktywowania służy przycisk TARGET/SOURCE.
W trybie Target próbkujemy gitarę docelową, podłączoną do wejścia, czyli instrument, którego brzmienie chcemy później uzyskać. Dioda przycisku świeci się na czerwono a proces samplowania wskazują kolejno zapalające się czerwone diody na krawędzi. W krótkim czasie gramy np. akord i kilka dźwięków solowych. Po wciśnięciu przycisku Target/Source dioda zmienia kolor na niebieski – tu podłączamy już nasz instrument, na którym chcemy uzyskać nowe brzmienie i dublujemy proces przechwytywania barwy. Efekt porównuje brzmienie gitary, której chcemy używać, tzw. źródłowej ('Source'), z brzmieniem gitary, które chcemy uzyskać, tzw. celu ('Target'). Po tych czynnościach i przytrzymaniu przełącznika nożnego można zapisać brzmienie w jednej z siedmiu komórek pamięci.
Efekt umożliwia zapisanie 7 presetów z zupełnie różnymi ustawieniami barwy i zastosowanymi do próbkowania instrumentami.
Dodatkowo do dyspozycji mamy rozbudowaną korekcję TREBLE, MID, BASS z regulacją częstotliwości środka pasma i poziomem wyjściowym LEVEL, dzięki czemu możemy doprecyzować bądź zmienić barwę wyjściową każdego presetu. Mooer Tone Capture GTR oferuje też dwa rodzaje bypassu – True lub Buffered, wybierane poprzez przytrzymanie footswitcha podczas włączania zasilania – gdy wskaźnik LED zaświeci się w kolejności rosnącej (1-7), efekt jest w trybie buforowanego bypassu. Diody LED zapalające się w kolejności malejącej (7-1) informują o trybie true bypass. Całość dopełnia gniazdo USB do aktualizacji oprogramowania, znajdujące się na lewej, bocznej ściance. Firma W-Distribution po zarejestrowaniu urządzenia, jak i innych produktów oferuje 4-letnią gwarancję.
W PRAKTYCE
Mooer Tone Capture GTR reklamowany jest jako urządzenie, które pozwoli mieć pod ręką (albo raczej nogą) kilka brzmień zupełnie różnych instrumentów i zabrać je ze sobą na koncert czy do studia. Koncepcja jest bardzo innowacyjna szczególnie w przypadku miniaturowego stompboxu. Podłączamy jedną gitarę (Target) w wejście, samplujemy charakter brzmienia, podłączamy instrument (Source) na którym będziemy później grać nową barwą, kończymy proces i zapisujemy pod jednym z 7 presetów.
Rozbudowana korekcja oraz regulacja poziomu pozwalają na doprecyzowanie barwy, jak i użycie Tone Capture GTR jako zaawansowanego boostera.
Całość jest bardzo prosta w obsłudze, a końcowy efekt możemy dopracować pokładową, rozbudowaną sekcją korekcji z parametrycznym środkiem. Po kilku próbach można powiedzieć, że na pewno nie uzyskamy tu czystego brzmienia Strata na Gibsonie i odwrotnie, jednak Mooer zaskakująco dobrze dodaje do aktualnej barwy nowego, samplowanego charakteru. Brzmienie singla przy pobraniu barwy humbuckera nabiera zarówno cech tego ostatniego, jak i zmienia się w sposób, który byłby bardzo trudny do uzyskania klasyczną korekcją. Dodatkowo Mooer w zależności od pickupu zwiększa bądź zwiększa poziom sygnału/ gainu. Pamiętać też trzeba, że najlepsze efekty z reguły uzyskamy na zbliżonych pozycjach przetworników w obu gitarach – mostek/mostek czy gryf/gryf.
W teście wzięły udział 4 gitary: Ibanez z aktywnymi przetwornikami Fishman Fluence, Telecaster, Stratocaster oraz czwarta gitara z dwoma humbuckerami typu PAF. Na dokładkę sprawdziliśmy też jak wypadnie pobrane brzmienie gitary akustycznej. Mocny humbucker mostkowy Fishmana po zsamplowaniu zmienił na kanale przesterowanym jasne brzmienie Tele w nasyconą, tłustą i okrągłą barwę o soczystym palm-mutingu i zwiększonych harmonicznych oraz gainie. Mooer w tej konfiguracji działa jak bardzo dobry, rozbudowany booster dodający do Tele mocnego, nasyconego charakteru gitary Ibaneza.
Przycisk Target/Source służy do aktywacji procesu samplowania instrumentu źródłowego i docelowego.
W drugą stronę pickupy Fishmana można wzbogacić o szczegółowość i wyrazistość Telecastera – działa to naprawdę znakomicie, szczególnie w przypadku barw przesterowanych. Jeden instrument nie zmieni się w drugi, ale słychać wyraźnie ‘próbkowany’ charakter, a dodatkowo możemy podrasować jak i mocno zmienić brzmienie pokładowym korektorem, jak również dodać lub zdjąć gainu potencjometrem LEVEL.
Podobnie w brzmieniu humbuckera gryfowego czwartej gitary odzywa się stratowy singiel z dodatkową prezencją i charakterem, którego nie uzyskamy zwykłym korektorem. Bardzo ciekawy efekt daje pobrany obraz gitary akustycznej – przy ustawieniu w naszej gitarze źródłowej (Strat) międzypozycji, dodana barwa akustyka jest naprawdę realistyczna, choć poprzez połączenie z gitarą elektryczną brzmi nieco inaczej niż nasz dreadnought. Efekty samplowania możemy szybko zapisać w 7 miejscach w pamięci, mając pod ręką np. barwę Strata, Tele, mocnego humbuckera, hollow-body, gitary akustycznej czy kilka zsamplowanych pozycji pickupów z jednej gitary.
Efekt oferuje dwa rodzaje bypassu – True lub Buffered, wybierane poprzez przytrzymanie footswitcha podczas włączania zasilania.
Mooer Tone Capture GTR po chwili użytkowania okazuje się dodatkowo wyjątkowym połączeniem boostera oraz korektora o ogromnych możliwościach. Możemy w prosty sposób ustawić sobie kilka poziomów gainu z korekcją (do dyspozycji jest parametryczny środek), a całość doprawić jeszcze zsamplowanym obrazem charakteru np. singla przy humbuckerze czy nawet innego pickupu przy tej samej gitarze jako Target i Source. W praktyce sprawdza się to wyśmienicie a możliwości kreacji brzmienia są tu ogromne, przy jednocześnie bardzo prostej obsłudze.
Hasło ‘7 gitar w jednej kostce’ w przypadku oryginalnego, poręcznego stompboxu Mooera nie jest żadną przesadą, choć nie można traktować go dosłownie. Mooer Tone Capture GTR dzięki zaawansowanej technologii pozwala na uchwycenie wirtualnej reprezentacji brzmienia każdej gitary, które później możemy dodać do naszego instrumentu. To bardzo zaawansowane i oryginalne narzędzie służące do podrasowania i kształtowania brzmienia – od rozbudowanego boostera i korektora po bardzo zauważalną zmianę barwy zyskującej nowy charakter pochodzący z zupełnie innej gitary czy i innego typu przetwornika.
Gniazdo USB służy do aktualizacji oprogramowania, a więc i do ewentualnych ulepszeń w przyszłości.
www.mooeraudio.com
www.w-distribution.de
Presety: 7
Regulatory: LEVEL, TREBLE, MID, MID SHIFT, BASS
Przełączniki: nożny Bypass, TARGET/SOURCE
Bypass: True / Buffered (przełączalny)
Zasilanie: 9V DC zewnętrzne
Gniazda: IN, OUT, USB (aktualizacja oprogramowania)
Wymiary: 93,5 x 42 x 52 mm
Waga: 155 g