Seria miniaturowych preampów Mooera w ciągu niecałych dwóch lat od zaprezentowania rozrosła się już do 18 Micro Preampów emulujących najbardziej znane wzmacniacze lampowe. Wykorzystana technologia dokładnie analizująca niuanse barwy i odpowiedź na atak przełożyła się na bardzo wierne i realistyczne symulacje lampowych konstrukcji.
W tym roku do szerokiej gamy urządzeń dołączył najnowszy, flagowy Preamp Live, w kompaktowej obudowie skupiający zarówno szeroką paletę obwodów tych kostek, jak i niezwykle przydatne funkcje oraz intuicyjną obsługę, zaprojektowane pod kątem zastosowania na scenie. Dystrybutorem marki Mooer jest firma W-Distribution, która udziela też 4-letniej gwarancji po zarejestrowaniu produktów, a urządzenie otrzymaliśmy do testu dzięki uprzejmości łódzkiego sklepu Guitar Center.
BUDOWA I MOŻLIWOŚCI
Mooer Preamp LIVE zamknięty jest w białej, kompaktowej obudowie o szerokości porównywalnej z trzema umieszczonymi obok siebie stompboxami i zauważalnie niższej wysokości od klasycznych kostek. Cztery gumowe nóżki na spodzie tworzą antypoślizgową podstawę, a ponieważ zostały przyklejone, można je łatwo usunąć i zastąpić rzepami w przypadku montażu w pedalboardzie. Całość jest bardzo dobrze przemyślana, na panelu znalazły się w zasadzie wszystkie regulatory i przełączniki potrzebne do szybkiej obsługi i zmian ustawień na scenie. Jego dolna część to 4 przyciski nożne z 3-kolorowymi, podświetlanymi pierścieniami – w zależności od wyboru i funkcji świecące w czerwonym, zielonym bądź żółtym kolorze. W każdym z trzech banków A,B,C do dyspozycji są 4 presety, dodatkowo ponowne wciśnięcie aktywnego przycisku załącza pokładowe podbicie – kolor pierścienia zmienia się wtedy z zielonego na czerwony.
Górną część zajmuje 6 potencjometrów VOL, BASS, MID, TREBLE, GAIN oraz BOOST, wokół których umieszczono 15 diod LED wskazujących aktualną pozycję danego parametru – informujących jednym z 3 kolorów o wybranym banku poprzez jednoczesne wciśniecie sąsiednich przycisków nożnych. Gałka BOOST po wciśnięciu przełącza pozycję regulowanego podbicia Post/Pre, za bądź przed preampem, a po dłuższym wciśnięciu pozwala na ustawienie poziomu obu pokładowych bramek szumów (oddzielnie za i przed sekcją preampu). Panel uzupełniają regulatory globalne MASTER i PRESENCE, FX LEVEL z dedykowaną diodą, którym ustalamy proporcję sygnału programowalnej pętli efektów, oraz 2 przełączniki CAB SIM do włączania symulacji kolumny oddzielnie dla wyjścia liniowego XLR i wyjścia głównego – klasyczny jack 1/4”. Pętla efektów może pracować w dwóch trybach: klasycznym szeregowym A za sekcją preampu, oraz B (A/B) gdzie możemy poprzez 4-przewodowe połączenie wykorzystać preamp/ kanały zewnętrznego wzmacniacza lampowego – cyfrowe preampy Mooera są wtedy mutowane.
Na pokładzie obok ponad 20 modeli przedwzmacniaczy mamy 30 symulacji kolumn głośnikowych, jest też możliwość wgrywania zewnętrznych odpowiedzi impulsowych IR. Panel tylny obejmuje gniazda INPUT, SEND i RETURN pętli efektów, wyjściowe OUTPUT (jack 1/4”) i XLR OUT z przełącznikiem Lift/Gnd, MIDI IN, MIDI OUT, słuchawkowe PHONES, mini USB oraz zasilania DC IN 12V A. Zasilacz dołączony jest w zestawie. Gniazda MIDI pozwalają na zmianę kanałów poprzez zewnętrzny sterownik oraz wysyłanie komunikatów PC. Wewnętrznie pedał działa z częstotliwością próbkowania 88,2 kHz, rozdzielczością 24 bitów i współczynnikiem sygnału do szumu wynoszącym 103 dB.
EDYTOR PC/MAC, BLUETOOTH I TONE CAPTURE
Zarówno dla wygodniejszej obsługi jak i programowania ustawień Mooer oferuje dla Preampu Live edytor na komputery Mac i PC, jak również aplikację mobilną umożliwiającą obsługę za pomocą smartfona lub tabletu. Minimalne wymagania to iPhone 5 i iOS 9.0 lub na urządzenia z Androidem 4.4, a wbudowany moduł Bluetooth pozwala na bezprzewodowe połączenie urządzeń, co jest znakomitym rozwiązaniem na scenę czy próbę. Edytor udostępnia zakładki PREAMP i CAB, do wyboru przedwzmacniaczy i kolumn, zapis ustawień presetów w bankach, oraz obsługę funkcji Tone Capture. Do wyboru jest tu 50 wstępnych ustawień wzmacniaczy z palety ponad 20 modeli – niektóre w kilku wersjach kanałów. Znajdziemy tu m.in. symulacje takich wzmacniaczy jak Diezel Hagen i VH4, Marshall JCM 900 i Plexi, Fender Blues Deluxe, Two Rock Coral, Vox AC30, EVH 5150III, różne modele Mesa Boogie, Engl E650 i Fireball 100, PRS Archon 50, Peavey JSX, Randal Satan, VHT Pitbull, Koch Powerzone, Friedman BE100 i kilka innych, z dodatkowymi 12 miejscami na własne barwy wzmacniaczy.
W sekcji PREAMP wirtualnymi suwakami ustawiamy parametry widoczne na panelu, plus poziom obu bramek szumów, włączenie i poziom podbicia Boost wraz z lokalizacją Pre/Post, status pętli efektów. Sekcja CAB to wybór 30 kolumn z możliwością wgrania 12 własnych impulsów (format WAV, 44,1 kHz, 24 bity, maksymalna długość 512 ms), 11 mikrofonów z ustawieniem pozycji i odległości od głośnika oraz 4 różne końcówki mocy (EL 34, EL 84, 6L6 i 6V6) z regulacją parametru BIAS. Można tu również dokonać przypisania komunikatów i mapowania MIDI dla poszczególnych presetów. Wisienką na torcie jest unikalna w tym przedziale cenowym funkcja Tone Capture, która tworzy nowe brzmienie preampu na podstawie barwy wzmacniacza podłączonego 4-przewodowo w oparciu o metodę próbkowania zwrotnego. Po włączeniu tego trybu należy wybrać tylko wewnętrzny preamp najbardziej zbliżony tonalnie do oryginału a Preamp Live podczas gry wykona całą resztę dopasowując charakterystykę i generując nowy preamp, który możemy zapisać w jednej z 12 dodatkowych pozycji.
W PRAKTYCE
Preamp LIVE wydaje się być idealnym rozwiązaniem do pedalboardu, gdzie nie tylko zapewnia komfortowe przełączanie barw z poziomu panelu ale może być też sterowany poprzez MIDI (jak i zmieniać presety w zewnętrznych efektach). Wybór presetów jest bardzo intuicyjny, mamy tu 3 banki przełączane poprzez naciśniecie 2 sąsiadujących przycisków – robi się to bezproblemowo a dany bank wskazywany jest jednym z 3 kolorów diod wokół gałek. Ponownie naciśnięcie aktywuje regulowany boost (wskazywany czerwonym kolorem pierścienia), który ustawiamy przed preampem dla podbicia gainu, lub po, dla podbicia głośności – proste i bardzo skuteczne rozwiązanie. Z poziomu panelu ustalamy dwoma przełącznikami CAB SIM czy na wyjściach (XLR i 1/4”) ma być załączona symulacja kolumny i końcówki mocy. Dzięki temu możemy sygnał z paczką wyprowadzić XLR-em na przody PA, a na wyjściu jack mamy brzmienie samego preampu doprowadzone do np. lampowej końcówki wzmacniacza (tu idealnym kompanem wydaje się być najnowszy, lekki poweramp Mooer Tube Engine 20). W tej konfiguracji jedynie przydałaby się możliwość wyłączenia symulacji kolumny i włączenia symulacji końcówki mocy (już w aplikacji), kiedy korzystamy z transparentnych końcówek tranzystorowych – przełącznik CAB SIM w pozycji OFF odłącza całą sekcję.
Preamp LIVE został podłączony do wejścia Return lampowego wzmacniacza – i właśnie tu sprawdza się znakomicie. Pokładowe symulacje nie tylko są bardzo różnorodne, ale oferują zarówno rasowe brzmienie wielu wzmacniaczy jak i prawdziwie lampową reakcję na grę – nie czuć tu różnicy w porównaniu do fizycznego, lampowego przedwzmacniacza. Pod ręką mamy cały arsenał profesjonalnych już barw, od czystych Fenderów i Voxów, przez rasowe crunche Marshalla po high-gainowe modele Mesy, Friedmana, Engla czy EVH. Dodatkowo po połączeniu 4 przewodami z pętlą możemy zaprogramować w dowolnym presecie wykorzystanie preampu z naszego comba bądź headu – pokładowe są wtedy mutowane a pętla działa w trybie A/B.
Żeby tego było mało Mooer zaimplementował tu unikalną funkcję Tone Capture, która porównuje brzmienie wpiętego lampowego przedwzmacniacza i tworzy nową barwę preampu na podstawie fabrycznych. Działa to zaskakująco dobrze, chociaż to co jest już na pokładzie w zupełności wystarczy większości gitarzystów. Poprzez komputerowy edytor i USB dokonujemy wszelkich zmian i ustawień, z niezwykle ważną opcją wyboru symulacji kolumny w celu bezpośredniego nagrywania lub podłączenia na przody na koncercie. 30 paczek wraz z mikrofonami oraz opcjami ustawień ich pozycji, jak również 4 rodzaje lamp końcówki mocy (tę sekcję możemy też wyłączyć niezależnie od kolumny) pozwalają na ustawienie profesjonalnej jakości brzmienia, a do pamięci możemy też wgrywać wysokiej jakości, zewnętrzne impulsy głośnikowe IR. Przy wykorzystaniu na koncercie idealnym rozwiązaniem jest pełna obsługa z poziomu smartfonu lub tabletu, z którymi łączymy się poprzez Bluetooth – producent naprawdę pomyślał tu o maksymalnej funkcjonalności i wygodzie scenicznej, o czym zresztą mówi człon LIVE w nazwie.
PODSUMOWANIE
Miniaturowe preampy Mooera pokazały bardzo dobrą jakość brzmienia oraz odwzorowania preampów oryginałów, więc zamknięcie tak udanych konstrukcji w jednej kompaktowej obudowie oraz wyposażenie jej w bardzo funkcjonalne rozwiązania, programowanie presetów oraz niezwykle przyjazną obsługę dostosowaną do scenicznych potrzeb jest strzałem w dziesiątkę chińskiego producenta. Z uwagi na szeroką i różnorodną gamę preampów, kolumn i mikrofonów Preamp LIVE jest też bardzo interesującym narzędziem studyjnym, nie wspominając o funkcji przechwytywania Tone Capture oraz ultra wygodnego sterowania poprzez smartfona i Bluetooth.
Presety: 62 (50 + 12 preampów użytkownika)
Symulacje preampów: 23
Symulacje kolumn: 30, 12 własnych impulsów IR
Symulacje mikrofonów: 11
Przyłącza: INPUT, SEND, RETURN, OUTPUT, XLR OUT, USB-mini, MIDI IN, MIDI OUT, PHONES, DC IN 9-12V 1A (zasilacz w zestawie)
Regulatory: GAIN, BASS, MID, TREBLE, VOL, MASTER, PRESENCE, BOOST, FX LEVEL,
Przełączniki: 1, 2, 3, 4, CAB SIM ON/OFF, Boost PRE/POST
Dodatkowe: Tone Cature, Bluetooth
Wymiary: 230 x 130 x 54 mm
Waga: 1,18 kg