HEADRUSH Looperboard

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki HEADRUSH
Testy
Marcin Komorowski
2019-10-17
HEADRUSH - Looperboard

HeadRush Looperboard to ostatnio zaprezentowana nowość przez amerykańskiego producenta podłogowych multiefektów z dotykowymi wyświetlaczami HeadRush Pedalboard i Gigboard, zapowiadana jako najbardziej zaawansowany looper wielośladowy na rynku, zaprojektowany specjalnie pod kątem występów live oraz dysponujący ogromnymi, niespotykanymi w żadnym urządzeniu tego typu możliwościami.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI

HeadRush Looperboard to niezwykle rozbudowany, ale jednocześnie intuicyjny looper wykorzystujący potężny, czterordzeniowy system DSP i oferujący intuicyjną obsługę dzięki dotykowemu wyświetlaczowi o przekątnej 7 cali oraz dobrze zorganizowanym 12 przyciskom nożnym z dedykowanymi, wielokolorowymi, podłużnymi diodami.

Ważącą 5,5 kg całość umieszczono w solidnej, czarnej metalowej obudowie o wymiarach 51.2 x 31.1 x 7.6 cm. Na panelu przednim znajdują się jeszcze 3 potencjometry obsługujące poziomy wyjściowe MASTER, PHONES i AUX, funkcyjny, wciskany enkoder oraz cztery gałki poziomów wejściowych INPUT 1-4 po prawej stronie, pozwalające domyślać się obecności aż 4 niezależnych wejść. Cztery gniazda typu XLR/ jack TRS combo umieszczone po lewej stronie na panelu tylnym uzupełniane są wejściem Aux 1/8”. W środkowej części widoczna jest sekcja OUTPUT obejmująca dwa wyjścia jack 1/4” TRS, dwa wyjścia XLR oraz gniazdo słuchawkowe. Dalej umieszczono gniazdo pedału ekspresji, gniazda MIDI IN oraz OUT/THRU, slot na kartę SD, 2 gniazda USB typu A oraz 1 USB typu B do podłączenia z komputerem.

Dzięki zewnętrznej karcie SD, pendrive’om lub dyskom USB możemy importować lub eksportować loopy do i z Looperboarda, zwalniając w razie potrzeby jego pamięć, jak również wykorzystać zewnętrzne sterowanie MIDI/USB. Po połączeniu z komputerem Looperboard działa jako interfejs Audio USB pozwalający na nagrywanie i reamping z maksymalną jakością 24 bity/96 kHz, tu możemy też przesyłać w obie strony zapisane loopy czy własne pliki audio i backing tracki. Całość zamyka włącznik zasilania z gniazdem DC IN 19V (zasilacz dołączony jest oczywiście w zestawie).

HeadRush Looperboard pozwala na łączne zarejstrowanie w pamięci ponad 9 godzin audio na 4 niezależnych śladach z 99 dogrywkami każdy, a maksymalny czas nagrania loopu wynosi 5 minut (minimalny to 1 sekunda). Sygnał o parametrach 32-bit/48 kHz zapewnia pełną dynamikę i klarowność każdej z warstw. Każda pętla zawiera cztery ścieżki mono lub stereo i może być uruchamiana w jednym z pięciu trybów (Fixed, Serial, Sync, Serial/Sync i Free), dzięki czemu Looperboard dostosowuje się do każdego sposobu pracy loopującego muzyka. Jednocześnie można nagrywać 4 ślady, które mogą mieć różne długości – jedynie w trybie Fixed tracki są tej samej długości. Można ustawić też długość loopu od 0 do 64 taktów, jak również metrum w szerokim zakresie (2/4, 3/4, 4/4, 5/4, 6/4, 7/4, 5/8, 6/8, 7/8, 8/8, 9/8, 10/8, 11/8, 12/8, 13/8, 14/8 i 15/8).

Na pokładzie mamy wgrane ponad 300 gotowych, wysokiej klasy pętli perkusyjnych umożliwiających rozpoczęcie pracy. 12 przełączników nożnych umożliwia szybkie tworzenie i przekształcanie pętli. Wyposażone są one w indywidualne diody, które odpowiednimi kolorami informują o danym działaniu bądź funkcji. Pierwsze cztery to przyciski ogólne do uruchamiania całego loopu, wejścia do sekcji efektów, dodatkowych funkcji, nabicia tap tempa czy aktywowania tunera. Pozostałe pozwalają na oddzielne nagrywanie, dogrywanie, zatrzymywanie czy opcję cofania Undo dla każdego z 4 śladów oddzielnie, jak również obsługują takie funkcje dodatkowe jak zmiana długości śladów (np. skrócenie o połowę lub kilkukrotne wydłużenie), prędkości odtwarzania, odwrócenie kierunku odtwarzania (Reverse), wyciszania Fade jednego lub wszystkich tracków z opcją ustawienia szybkości wygaszania, transpozycji czyli zmiany wysokości śladu, szybkiego kasowania, jak również funkcji odejmowania poszczególnych warstw ścieżki w locie (Peel) lub szybkiego miksowania i zgrania wybranych śladów na jeden track (Bounce).

Opcja Tap Tempa pozwala na inteligentną zmianę tempa bez zmiany wysokości dźwięku, a funkcja kwantyzacji zadba o równy start i zakończenie loopu oraz dogrywek w danym tempie (ustawienie kwantyzacji do taktu, półnuty, ósemki lub szesnastki). Wbudowany metronom można skonfigurować w ustawieniach tak, by przekierować klik np. do wyjścia słuchawkowego, możne być też on odtwarzany tylko podczas nagrywania.

Looperboard oddaje do dyspozycji szeroką paletę wysokiej klasy efektów, umożliwiając na przypisanie wirtualnych racków efektowych bezpośrednio do wejść lub ścieżek loopera. Każdy taki rack składa się z wielu indywidualnych efektów i jest specjalnie dopasowany do określonych zastosowań, jak wokal, gitara, lo-fi, dub, perkusja czy studio. Znajdziemy tu bramkę, pitch shifter, pogłos, delay’e, kompresor, sekcję EQ, whammy, overdrive, wah, efekty modulacyjne (chorus, phaser, flanger) i kilka innych, specjalnie dostosowanych do wspomnianych sekcji. W sekcji gitary zawarto też prostą implementację wzmacniacza z prawie 10 opcjami kolumn. Przełączniki możemy skonfigurować tak, by włączały całe racki bądź pojedyncze efekty, łącznie z dowolnym przyporządkowaniem kolorów diod. Można również wybrać maksymalnie cztery parametry efektu i jednocześnie regulować je przy pomocy zewnętrznego pedału ekspresji.

Opcja Backing Track umożliwia odtworzenie wgranych podkładów i działa zupełnie niezależnie od 4 tracków loopera, pozwalając na klasyczne ćwiczenie czy grę z podkładem. Możemy tu przewijać, zatrzymywać, odtwarzać czy zmieniać tempo wybranego backing tracku (w pamięci można zapisać wiele podkładów i wybierać je później z menu). Looper zapewnia też bardzo rozbudowane opcje konfiguracji sygnałów wejść i wyjść. Intuicyjna strona konfiguracji routingu audio pozwala na szybkie przekierowanie dowolnego z czterech wejść, wybranych ścieżek loopera, ścieżki podkładu lub ścieżki metronomu do dowolnego z czterech wyjść i/lub wyjścia słuchawkowego, zapewniając maksymalną elastyczność w optymalizacji dźwięku w każdej sytuacji. Poziom wejść dla monitoringu można dowolnie ustawić i wybrać które wyjścia są monitorowane, podobnie do dowolnego wyjścia można przekierować klik metronomu czy backing track.

Looperboard to również rozbudowane opcje MIDI z odbiorem kodu czasowego dla synchronizacji z zewnętrznymi urządzeniami, czy zastosowanie sterowników MIDI z obsługą niemal wszystkich funkcji. Po zakupie i rejestracji loopera możemy bezpłatnie pobrać oprogramowanie DAW Pro Tools/First, co jest bardzo przydatnym dodatkiem.

W PRAKTYCE

Biorąc pod uwagę ogrom możliwości, jakość sygnału i funkcjonalność Looperboard może być spełnieniem marzeń gitarzystów i nie tylko, szukających zaawansowanego urządzenia tego typu zdolnego sprostać najbardziej wyszukanym zadaniom scenicznym. Cztery niezależne tracki dla czterech zapętlanych instrumentów jednocześnie to już nie lada wyczyn. 7-calowy, intuicyjny wyświetlacz dotykowy wydatnie zwiększa komfort użytkowania, nie mówiąc o doskonałym przeglądzie sytuacji oraz szybkim dostępie do wybranych funkcji.

Od strony praktycznej, żeby opanować lub raczej wykorzystać wszystkie możliwości loopera HeadRusha trzeba spędzić z nim intensywne raczej tygodnie, niemniej do rozbudowanego, kilkuśladowego loopowania wystarczy kilka godzin – poznać wypada tu podstawowe funkcje trybów nagrywania i kilka bardziej zaawansowanych opcji. Już po niedługim czasie zaczynamy doceniać funkcjonalność, wygodę i znakomicie ułatwiające pracę możliwości, co bardzo docenią muzycy myślący o poważnym wykorzystaniu scenicznym. Samo czterośladowe nagrywanie otwiera ogrom możliwości a kilka trybów rejestracji loopów pozwoli dopasować się do każdej sytuacji. Na wyświetlaczu w trybie nagrywania widoczne są obrazy przebiegów każdego z tracków, nazwa śladu oraz ilość dogrywek w każdym z tracków, pozycja czasowa odtwarzania (po lewej) i długość najdłuższego śladu (po prawej). Po kliknięciu ikony na górnej belce wyświetlacza, otwiera się mikser ze wskazaniami poziomu tracków gdzie można szybko dopasować ich głośność.

W trybie Serial lub Serial/Sync każdy z tracków o różnej długości może funkcjonować jako część utworu/loopu (zwrotka, bridge itd.). W trybie Sync nagrywany jest track główny a inne są do niego synchronizowane, można też nagrywać kilka śladów jednocześnie, looper automatycznie dopasowuje ich długość i kwantyzuje tracki. Tryb Serial/Sync pozwala na np. ciągłe odtwarzanie głównego śladu perkusyjnego i włączanie poszczególnych sekcji utworu na innych trackach. Tryb Free to dowolne nagrywanie wszystkich śladów. Kolor czerwony diody oraz śladu na wyświetlaczu mówi o nagrywaniu bądź nakładce, zielony to odtwarzanie, niebieski zatrzymany track. Dodatkowo można ustawić działanie przycisków by po przytrzymaniu zamiast opcji undo, kasować cały ślad.

Opcja Tap Tempa pozwala na inteligentną zmianę tempa w szerokim zakresie bez zmiany wysokości dźwięku i pojawienia się artefaktów, co znakomicie przydaje się podczas gry live z innymi muzykami. Plus rozszerzona zabawa nakładkami, odwracaniem odtwarzania, zmianami prędkości i długości tracków czy wybór pogrupowanych w bankach, gotowych loopów w locie. Ślady możemy ubarwić wieloma dedykowanymi różnym instrumentom, dobrej klasy efektami, choć ich wybór jest dosyć ograniczony w porównaniu do chociażby Pedalboarda, Gigboarda czy innych modelerów. Nie ma tu symulacji wzmacniaczy, na pokładzie jest jednak prosta implementacja wzmacniacza z prawie 10 opcjami kolumn do wyboru. Sprawdzi się roboczo, do profesjonalnego gitarowego soundu trzeba zaopatrzyć się np. w wyżej wymienione, dedykowane temu urządzenia.

Opisanie wszystkiego absolutnie przekracza możliwości objętościowe testu, jednak warto podkreślić rozbudowane opcje sterowania MIDI (również USB-MIDI) czy znakomity routing, gdzie możemy podłączyć Looperboard wyjściem 1/4” do wzmacniacza gitarowego zmieniając poziom sygnału z Line na Amp, dowolnie wyprowadzić klik dla perkusisty lub innych członków zespołu czy precyzyjnie dopasować poszczególne tracki do wyjść loopera. Dziwić może ograniczenie do 5 minut maksymalnej długości loopu przy ponad 9 godzinach całościowego zapisu – w razie przepełnienia pamięci (jej ‘zajętość’ można sprawdzić w Menu), wystarczy zgrać loopy na kartę, pendrive’a, dysk lub komputer. I tak już bardzo dopracowane urządzenie może być jeszcze usprawniane poprzez aktualizacje firmware’u, pozbawiające z czasem Looperboarda wszelkich bolączek czy zbliżając jego obsługę i funkcjonalność do perfekcji.

PODSUMOWANIE

HeadRush Looperboard jest niewątpliwie obecnie najbardziej zaawansowanym looperem wielośladowym dostępnym na rynku, oferując zarówno znakomitą jakość brzmienia jak i niespotykaną w żadnym urządzeniu tego typu funkcjonalność sceniczną, idealną zarówno dla pojedynczego muzyka, duetu, jak i całego bandu. Cztery niezależne ślady z rozbudowanym zarządzaniem trackami i loopami z doskonałym przeglądem sytuacji na 7-calowym, dotykowym ekranie, możliwością zapisu 9 godzin materiału w pamięci i nieograniczonej rejestracji loopów na zewnętrznych nośnikach USB, zaawansowana implementacja MIDI, funkcja interfejsu audio, w pełni konfigurowalny routing, zestaw przydatnych wbudowanych efektów, zintegrowany odtwarzacz podkładów pokazują ogromne możliwości i potencjał zarówno dla tworzenia zaawansowanych loopów i akompaniamentu na żywo, jak i ultra wygodnej, kreatywnej pracy kompozytorskiej.

www.audiostacja.pl

Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
6
Jakość / Cena:
5.5
Cena
3 850.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
sierpień 2019
Kup teraz