Black Country Customs to marka założona przez firmę Laney Amplification, będąca w zasadzie custom shopem brytyjskiego producenta wzmacniaczy.
Pod tym szyldem powstają wyjątkowe, butikowe konstrukcje przeznaczone zarówno dla pasjonatów gitarowego brzmienia jak i bardziej wymagających muzyków, a za poszczególnymi konstrukcjami stoją specjaliści, mający za sobą spore doświadczenie w projektowaniu i produkcji zarówno wzmacniaczy lampowych jak i gitarowych efektów. Wszystkie konstrukcje inspirowane są rozwiązaniami stosowanymi również przed laty, z naciskiem na zastosowanie wysokiej klasy komponentów oraz wyjątkowe dopracowanie detali.
Pierwszym z rodziny efektów gitarowych Black Country Customs był rozbudowany booster TI-Boost sygnowany przez Tommy’ego Iommiegio, który czynnie uczestniczył w dopracowaniu efektu. Podczas ostatnich targów NAMM 2019 Laney zaprezentował trzy nowe efekty z serii Black Country Customs: Monolith, Steelpark i Secret Path, z których pierwsze dwa, obecne w naszym teście, należą do efektów odpowiedzialnych za szeroko pojęte przesterowanie barwy. Secret Path to pięknie brzmiący pogłos z odmianami Plate, Spring i przestrzennym trybem Secret Path, który na pewno niedługo również zaprezentujemy na łamach Gitarzysty.
BUDOWA
Efekty Laney Black Country Customs umieszczone są w bardzo solidnych, czarnych metalowych obudowach o kompaktowych wymiarach 59 x 74 x 121 mm i wadze niecałych 380 g. Po bokach przeciwlegle umieszczono gniazda wejścia i wyjścia, gniazdo zasilania 9V DC dostępne jest na przedniej, górnej ściance. Jasny panel górny mieści logo marki z informacją o ręcznym wykonaniu w Wielkiej Brytanii oraz prostą grafikę i jednoliterowe opisy czterech gałek w górnej części – o srebrnej podstawie z naniesioną podziałką, czarnym środku i srebrnym topie, stylowo dopełniających elegancki design. Pomiędzy nimi każdy z efektów posiada 3-pozycyjny mini-przełącznik trybów z trójkolorową diodą LED informującą o wyborze każdego z trzech trybów (pomarańczowa, niebieska i różowa). Panel dopełnia cicho pracujący przełącznik nożny.
Po odkręceniu spodu uzyskujemy dostęp do komory baterii 9V, która dostarczana jest w komplecie. Przyklejone na spodzie, półokrągłe nóżki bardzo dobrze stabilizują efekty na podłożu. Podkreślić należy mały pobór prądu efektów w okolicach 10 mA, co było m.in. celem konstruktorów, jak również bardzo niskie szumy generowane przez układy efektów. W pełni buforowany obwód zapewnia transparentne brzmienie odporne na straty sygnału przy użyciu długich kabli czy łańcuchów efektowych. Stompboxy dostarczane są w ekskluzywnie prezentujących się, aluminiowych pudełkach z wytłoczonym na pokrywkach logiem Black Country Customs.
BCC STEELPARK
Steelpark to w pełni analogowy booster z dużym zapasem gainu, pozwalającym bez problemu uzyskać również paletę mocniej przesterowanych barw. Do dyspozycji mamy tu 4 gałki opisane literami D, V, B i T, odpowiedzialne kolejno za poziom nasyceniac Drive, sygnał wyjściowy Volume oraz regulację dołu i góry pasma. Ostatnie dwie funkcje nie mają wpływu na barwę przy środkowym ustawieniu w okolicach ‘5,5’ na podziałce (potencjometry delikatnie blokują się w tym miejscu) – dzięki temu możemy każde z pasm zarówno podbić, jak i obciąć daną częstotliwość. Boost zapewnia wyjątkową dynamikę i headroom, po włączeniu przy Drive na minimum i w pozycji ‘0’ sygnalizowanej różowym kolorem diody, po niewielkim dodaniu basu i góry mamy niemal niezmienioną bazową barwę, co mówi o bardzo dobrej transparentności.
Wzmacniacz zyskuje dodatkowe harmoniczne i dynamikę, zarówno na kanale czystym jak i crunch, gałką T można precyzyjnie ustawić ilość muzycznej prezencji, bądź zaokrąglić górne pasmo. Dodanie Drive wprowadza lekkie przełamanie oraz kompresję, a pozostałe dwa tryby mają spory wpływ na końcowy efekt. Pozycja ‘2’ (Low Mid Boost) i niebieska dioda zmiękczają górę, pojawia się większy gain, mocny pompujący dynamiczny dół oraz bluesowy overdrive po odkręceniu Drive, góra pasma ma bardzo delikatny charakter fuzza. Przeciwległe ustawienie ‘1’ (pomarańczowy kolor – Upper Mid Boost) wyczyszcza dół eksponując jednocześnie środek i ostrzejszą górę, pojawia się dłuższy sustain, a do ‘8’ na podziałce mamy blues-rockowy overdrive z plastyczną, dosyć agresywną prezencją. Co bardzo istotne, wszystkie tryby bardzo dobrze sprawdzają się przy dopaleniu już przesterowanego kanału, zachowując niuanse, dynamikę i bazowy charakter barwy.
BCC MONOLITH
Black Country Customs Monolith opisywany jest jako distortion, jednak szeroki, użyteczny zakres gainu wraz trzema trybami powoduje, że zaliczyć go należy do grupy overdrive-distortion. Do regulacji służą również cztery gałki oznaczone literami D,V, R i T – w stosunku do boostera Steelpark gałkę B odpowiadającą za regulację basu, zastępuje pot R, czyli Range, wpływający na niski dół pasma – przy ‘0’ mamy pełne pasmo, wraz z podążaniem w kierunku ‘10’ redukujemy niski bas uzyskując większą klarowność i czystość barwy. Gałka Treble podobnie jak przy boosterze Steelpark w okolicach środka ma neutralny wpływ, choć tu nie ma wyczuwalnej pozycji. Możemy nią zarówno przyciemnić, jak i rozjaśnić brzmienie.
Monolith to już mocniejszy gain od blues-rockowego overdrive po mocny przester, wchodzący w maksymalnych ustawieniach w rejony ostrzejszego fuzza. Od razu uderza tu doskonała dynamika i reakcja na atak kostki oraz czystość dolnego pasma, jak również nasycenie harmonicznymi przy odkręceniu gainu (gałka Drive). Trzy przełączane tryby bazujące na klasycznych brzmieniach rockowych (środkowy O/D, mocno skompresowany D1 i o mniejszej kompresji, ale również zwiększonym gainie D2) pozwalają na szerokie dostosowanie barwy. Purpurowy O/D cechuje bardzo dynamiczna odpowiedź na atak, okrągły mocny środek i ekspresyjna góra a samo brzmienie wzorowo oddaje charakter instrumentu.
Najbardziej agresywny tryb D1 wycofuje środek i dół, który zyskuje na klarowności i ma rzadko spotykaną dynamikę przy mocniejszych rejonach gainu. Szklista góra wchodzi w rejony fuzza na jasnym kanale czystym wzmacniacza, jednak już na delikatnie przełamującej się, cieplejsze barwie całość tonuje się, i uzyskujemy responsywny, mocny i nasycony distortion o dynamiczny palm-mutingu. Tryb D2 ma mniejszą kompresję i łagodniejszą górę, środek jest ciepły i nieco bardziej wyeksponowany, i podobnie jak przy D1 uzyskamy tu szereg brzmień od artykulacyjnego blues-rocka po mocny, rockowy i zadziorny distortion, nie gubiący niuansów i czytelności w akordach nawet przy maksymalnym rozkręceniu Drive, choć tu ponownie efekt wprowadza lekko ‘fuzzowy’ charakter przesterowania.
PODSUMOWANIE
Pochodzące z custom shopu Laneya, efekty Black Country Customs Steelpark oraz Monolith prezentują wyjątkowe, butikowe brzmienie z dziedziny podbicia i przesterowania dźwięku, które nie tylko oferuje wyjątkową dynamikę i responsywność, ale dzięki trzem wbudowanym trybom i praktycznej korekcji pozwalają na bardzo szerokie zastosowanie, od transparentnego podbicia i skutecznego dopalenia wzmacniacza lampowego po kilka rasowych barw distortion o różnej kompresji i charakterze, z wyjątkową dynamiką, oddaniem niuansów i reakcją na atak kostki.
www.laney.co.uk
www.audiostacja.pl
bypass: True Bypass
regulatory: Steelpark D (DRIVE), V (VOLUME), B (BASS), T (TREBLE); Monolith - D (DRIVE), V (VOLUME), R (RANGE), T (TREBLE)
przełączniki: ON/OFF, 3-pozycyjny 1/0/2 (Steelpark), OD/D1/D2 (Monolith)
przyłącza: INPUT, OUTPUT, DC IN
zasilanie: zasilacz 9V lub bateria 9V (w zestawie)
wymiary: 121 x 74 x 59 mm (DxSxW)
waga: 380 g