Kompresor to jeden z bardziej popularnych efektów stosowanych podczas gry na gitarze basowej, choć nie przez wszystkich basistów. Niektórzy puryści twierdzą, że dynamikę trzeba opanować artykulacją, a nie za pomocą urządzenia…
Oczywiście trzeba solidnie pracować nad techniką gry, w tym w szczególności nad dynamiką wydobywanych z instrumentu dźwięków, jednak urządzenie kompresujące nierzadko bardzo dużą jego dynamikę w wielu przypadkach może okazać się przydatne, czy wręcz konieczne.
Opto Comp to kompresor analogowy, w którego układzie zastosowano układ optyczny w postaci transoptora. Najprościej rzecz ujmując, redukcja wzmocnienia następuje dzięki zastosowaniu diody świecącej i elementu optoelektronicznego. Ten rodzaj kompresora charakteryzuje miękka kompresja, która zachowuje charakter brzmienia instrumentu.
BUDOWA
Obudowę tworzą dwa odlewy metalowe: górny – stanowiący korpus urządzenia, dolny – spód przykręcony czterema śrubami, wyposażony w małe gumowe nóżki zapobiegające przesuwaniu się urządzenia po podłożu i uszkodzeniom białego lakieru. Wewnątrz mieści się prosta płytka drukowana, dwa gniazda sygnałowe zamontowane symetrycznie w bocznych ściankach, oraz miejsce na baterię 9 V w postaci uchwytu ze sztywnej pianki, której cieńsza warstwa jest też przyklejona do zdejmowanego spodu. Druga opcja zasilania to podłączenie napięcia 9 V do gniazda w tylnej ściance. Na płytce drukowanej jest przełącznik tłumienia sygnału wejściowego, który można zredukować o 15 dB. Przełącznik tworzą trzy metalowe trzpienie i mała zworka zakładana na dwa z nich w dwóch pozycjach (podobnie jak niegdyś robiło się to w komputerach czy ich napędach optycznych).
Środek panelu sterowania zdobi efektowny logotyp Ampega, poniżej umieszczono dwie diody: fioletowa sygnalizuje włączenie efektu, zielona pulsuje sygnalizując działanie kompresora, czyli redukcję dynamiki sygnału. Wyłącznik z solidnym metalowym przyciskiem działa w trybie true bypass. Potencjometry z gałkami typu chickenheads to regulacja stopnia kompresji (COMPRESSION) i zwolnienia (RELEASE), czyli okresu po którym wraz ze spadkiem poziomu sygnału wejściowego kompresor przestaje nań oddziaływać. Środkowy potencjometr to regulacja wyjściowego poziomu sygnału (OUTPUT LEVEL).
WRAŻENIA
Słysząc tylko hasło „kompresor optyczny” wielu basistów od razu się uśmiecha i nic w tym dziwnego, ponieważ tego typu efekty gwarantują naturalne, ciepłe brzmienie a przy umiejętnym ustawieniu działają w sposób niezauważalny dla słuchacza, ale istotny z punktu widzenia muzyka, przede wszystkim realizatora dźwięku, tak na koncercie, jak w studio. Oczywiście w przypadku Opto Comp jest właśnie tak – przy niewielkiej kompresji i krótkim czasie jej zwolnienia urządzenie niepostrzeżenie redukuje najwyższe amplitudy sygnału. Zwiększenie kompresji powoduje bardziej słyszalną ingerencję w głośność, która w sposób najbardziej zauważalny ujawnia się przy długim czasie zwolnienia. Następuje wtedy charakterystyczne pompowanie dźwięku, co w zależności od potrzeb niekiedy może być nawet pożądane dla uzyskania specyficznego brzmienia.
Kompresor świetnie sprawdza się w technice slap i przy mocnym graniu kostką, jakby przybliżając bas do słuchacza. Mimo faktu, że Ampeg jest marką sprzętu dla gitarzystów basowych, nic nie stoi na przeszkodzie, by kompresora używać z innymi instrumentami, jak choćby gitara elektryczna. W tej konfiguracji efekt spisuje się równie dobrze – pasmo nie ulega zawężeniu a jakość dźwięku i ton instrumentu pozostają bez zmian, a zmienia się tylko dynamika sygnału. Jest to bardzo przydatne podczas grania na czystej barwie, szczególnie w przypadku technik palcowych, jak chociażby chicken picking, ale nie tylko, bo i miłośnicy klimatów Marka Knopflera nie będą rozczarowani. Opto Comp to efekt o wysokiej „muzykalności”, który wzorowo spełnia swoją funkcję kontroli dynamiki sygnału, jednocześnie nie dekoncentrując użytkownika i pozwalając skupić się wyłącznie na muzyce.
Wyłącznik: true bypass
Zasilanie: 9 V DC
Wymiary: 114 × 66 × 56 mm
Masa: 260 g