FENDER Level Set Buffer, The Bends

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki FENDER
Testy
440 PLN (Level Set Buffer)
2018-11-23
FENDER - Level Set Buffer, The Bends

Na tegorocznych, zimowych targach NAMM 2018 Fender zaprezentował zupełnie nową serię stompboxów, które powstały przy czynnym udziale koncertujących i studyjnych muzyków, artystów oraz najlepszych w branży inżynierów.

Za projektem stoi Stan Cotey, od ćwierć wieku działający w obszarze profesjonalnych produktów audio i od 12 lat uczestniczący w budowaniu brzmienia marki. To on stworzył m.in pierwszy, sygnowany przez Erica Claptona wzmacniacz Fendera i brał udział w projektowaniu wielu innych lampowych i cyfrowych wzmacniaczy gitarowych firmy, pracując bezpośrednio z takimi artystami jak The Edge czy Joe Bonamassa.

Wszystkie efekty w serii to autorskie, i jak mogliśmy przekonać już poprzednio, bardzo udane konstrukcje. W teście gościmy dwa stompboxy Level Set Buffer oraz The Bends, odróżniające się mniejszymi, jednoprzyciskowymi obudowami od wcześniej testowanych Santa Ana Overdrive, Pugilist Distortion, Mirror Image Delay i Marine Layer Reverb. Na letnich targach NAMM 2018 miała miejsce premiera kolejnych trzech efektów podłogowych dołączających do nowej serii amerykańskiej marki - Engager Boost, Pelt Fuzz i Full Moon Distortion.

Wszystkie efekty posiadają obudowy ze szczotkowanego aluminium, mają wbudowane w gałki podświetlane, niebieskie diody znakomicie ułatwiające kontrolę ustawień na ciemnej scenie oraz wskaźniki włączenia LED w stylu lampek wzmacniaczy Fendera przypominających kamienie szlachetne. Każda z kostek posiada również unikalną, zgłoszoną w urzędzie patentowym zamykaną magnetycznie klapkę gniazda baterii 9V, dzięki czemu ich wymiana jest szybka i komfortowa.

LEVEL SET BUFFER

Wykończony w srebrnym kolorze Level Set Buffer przeznaczony jest zarówno do przywrócenia jakości brzmienia utraconego przez zastosowanie dłuższych przewodów gitarowych, jak i podrasowania oraz dostosowania brzmienia w przypadku używania gitar wyposażonych w przetworniki o rożnych poziomach sygnału. Do dyspozycji mamy ty dwie gałki – LEVEL pozwalający na zmniejszenie lub podbicie sygnału o +/- 12 dB oraz HI-FREQ, wpływający na najwyższą górę pasma. Całość obok przełącznika nożnego uzupełnia przełącznik Load, zmieniający pojemność wejściową i subtelnie wpływający na charakter barwy, co jest naprawdę użytecznym rozwiązaniem. Efekt jest cały czas włączony a przełącznik nożny wycisza sygnał na wyjściu OUT, pozostawiając otwarty sygnał na dedykowanym wyjściu tunera. Na przedniej górnej ściance znajduje się gniazdo zasilania 9V DC oraz mikroprzełącznik do włączania i wyłączania diód zamontowanych w gałkach. Nie można też zapomnieć o wygodnie odchylanej, magnetycznej klapce baterii z przodu, będącej bardzo praktycznym rozwiązaniem w całej serii.

Od razu po włączeniu w tor zawierający kilka efektów oraz nieco dłuższe kable w pętli efektów zauważalna jest zmiana brzmienia – buffer przywraca przede wszystkim górne częstotliwości, ale również dynamikę i czystość niższego pasma. Jednocześnie barwa przy wyłączonych efektach jest klarowna i naturalna, a dodatkową zaletą jest również możliwość ingerencji w najwyższą górę i poziom sygnału, którymi precyzyjnie możemy wprowadzić delikatną korekcję w przypadku zmiany instrumentów wyposażonych w humbuckery i single. Dodatkowym switchem Load również możemy nieco zmienić charakter, który w obu ustawieniach jest naturalny i dynamiczny. Co bardzo istotne, dzięki 12dB podbiciu (jak również 12dB zmniejszeniu sygnału w drugą stronę) możemy wykorzystać stompbox jako wysokiej klasy clean booster, chociaż trzeba pamiętać o stałym działaniu i przełączniku nożnym mutującym sygnał przy wciśnięciu. Bardzo użyteczne narzędzie dla gitarzystów z rozbudowanymi pedalboardami oraz wykorzystującymi na scenie lub w studio kilka gitar.

THE BENDS

Kompresor, i co za tym idzie kompresja sygnału, ma często w przypadku stompboxów dla gitarzystów niezbyt pozytywny wydźwięk i traktowany jest jako sztuczna ingerencja w naturalną dynamikę. Jednak dobrej klasy efekt odpowiednio ustawiony potrafi poza samym wyrównaniem sygnału dodać głębi brzmieniu, ładnie i naturalnie je ocieplić, jak również wydłużyć sustain. Kompresor The Bends został opracowany pod takim kątem dla uzyskania muzycznych efektów. Stompbox wykończono w czarnym kolorze, który gustownie prezentuje się przy szczotkowanej, aluminiowej obudowie. Układ wykorzystuje wzmacniacz operacyjny OTA a do dyspozycji mamy tu 4 gałki: DRIVE – poziom kompresji, RECOVERY – połączenie w jednym parametrów ataku i wygaszania kompresji, BLEND – ilość kompresji obecnej w sygnał i LEVEL – poziom wyjściowy. Świecąca na biało dioda wraz ze zmianą kompresji zmienia kolor w stronę różowego obrazując jej ilość i działanie kompresora. Całość uzupełniają podobnie jak w poprzednim stompboxie, gniazdo zasilania 9 V DC oraz przełącznik aktywujący diody w gałkach.

The Bends generuje naprawdę niewielkie szumy i w optymalnym ustawieniu górnych gałek w przed połową dodaje charakterystycznego efektu pompującej kompresji w dolnym środku, a dzięki gałce BLEND - bardzo użytecznemu rozwiązaniu często nieobecnemu w podłogowych kompresorach – możemy kontrolować muzyczny efekt od zmiany i podkoloryzowania barwy okrągłą kompresją po wydłużenie sustainu bez odczucia spłaszczenia brzmienia. Obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna, łatwo jest znaleźć bardzo zadowalające ustawienie zarówno przy brzmieniu czystym jak i przesterowanym. W wielu przypadkach chce się zostawić The Bends włączony na stałe – działanie jego jest naturalne i nienatarczywe, można też dzięki podbiciu sygnału wykorzystać stompbox jako bardzo dobry booster na solo. Nieco surowy kanał crunch doprawiony The Bends oferuje okrągłą, stylową barwę w stylu Larry'ego Carltona, ładnie oddającą dynamikę i niuanse przy muzycznym zaokrągleniu góry i bardziej tłustym, czytelnym basie. Wygodne jest użycie gałki RECOVERY – przy pickupach o mocniejszym sygnale najlepiej ustawić ją bardziej odkręconą, przy singlach mniej – i to wystarczy do szybkiego ustawienia muzycznej kompresji.

PODSUMOWANIE

Wyróżniające się mniejszymi wymiarami modele Level Set Buffer i The Bends są znakomitym dopełnieniem nowej, tegorocznej serii efektów Fendera, prezentując zarówno bardzo dobrą jakość jak i świeży design z kilkoma naprawdę praktycznymi rozwiązaniami. Level Set Buffer to wysokiej klasy bufer z dodatkowymi, bardzo przydatnymi opcjami poprawy barwy i dopasowania sygnału do różnych instrumentów, The Bends w kompaktowej obudowie zawiera znakomity kompresor łączący intuicyjną obsługę z klasową, muzyczną i łatwo dającą się dostosować do wielu sytuacji kompresją.

www.fender.com

 

Obudowa: Anodyzowane, szczotkowane aluminium
Regulatory: LEVEL, HI-FREQ (Level Set Buffer); DRIVE, RECOVERY, BLEND, LEVEL (The Bends)
Przełączniki: Bypass, Mute (Level Set Buffer), LEDs On/Off, Load (Level Set Buffer)
Przyłącza: INPUT, OUTPUT, 9V DC, TUNER (Level Set Buffer)
Zasilanie: bateria 9V lub zasilacz 9 V DC
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Cena
440 PLN (Level Set Buffer)
490 PLN (The Bends)
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
wrzesień 2018
Kup teraz