BLUGUITAR BluBOX

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BLUGUITAR
Testy
2018-07-13
BLUGUITAR - BluBOX

Gitarzyści przy całej masie dostępnych efektów i narzędzi kształtujących brzmienie w dalszym ciągu w większości najbardziej cenią sobie klasyczny zestaw: gitara, dobry wzmacniacz lampowy i gitarowa kolumna, która ma niezwykle istotny wpływ na końcową barwę.

Od dekad dla uchwycenia tego brzmienia i przeniesienia go na nagranie lub szerokopasmowe głośniki, stosuje się w studiach lub na scenie różne rodzaje mikrofonów, i związane z tym dosyć wymagające i uciążliwe techniki ich ustawiania. Wraz z pojawieniem się zewnętrznych urządzeń oddających do dyspozycji cyfrowe symulacje kolumn i głośników, wpinanych też już za końcówką mocy lampowego wzmacniacza, życie gitarzystów (i oczywiście inżynierów dźwięku) stało się prostsze. Należący do tej grupy BluGuitar BluBox upraszcza jeszcze bardziej całą sprawę. Stojący za jego powstaniem założyciel marki BluGuitar, gitarzysta Thomas Blug, mający za sobą ponad 20 lat doświadczenia w pracy studyjnej i scenicznej, gwarantuje nowatorskie podejście i najwyższą jakość brzmienia, co udowodnił już m.in. podłogowym wzmacniaczem BluGuitar AMP1.

BUDOWA

BluBox zamknięty jest w małej i lekkiej, estetycznie wykończonej w metalizowanym, niebieskim odcieniu aluminiowej obudowie. Wewnątrz zamknięto 16 specjalnie wybranych i dopracowanych przez Thomasa Bluga impulsowych symulacji kultowych kolumn, nagranych najlepszymi mikrofonami i sprowadzonych do cyfrowej postaci przy zastosowaniu technologii impulsowej, pozwalającej na oddanie skomplikowanych, akustycznych procesów zachodzących w głośniku oraz niuansów jego brzmienia, jak również charakteru samej kolumny. Emulacje legitymują się też ultra-niską latencją w okolicach 1 ms mierzoną w odległości 30 cm od głośnika.

Pod obrotowym 16-pozycyjnym przełącznikiem CAB TYPE dostępne są 2 kolumny autorskie BluGuitar 1x12" NanoCab i FatCab, 4 kolumny Marshalla 4x12 (STACK 1965, 1970, 1971, 1980) na głośnikach Celestion Alnico 15, Greenback 25, G12h30, G12h75, kolumna STACK 1967: Park 4x12 (Greenback 25 W), Mesa/Boogie Rectifier Standard 4x12 Celestion V30 (METAL V30), customowa paczka 4x12 Celestion Classic Lead 80 (METAL CL80), JAZZ 120: Roland Jazz Chorus 120, TWEED 1x12: Vintage 57 Fender Tweed Deluxe, SILVER 1x12: Fender Princeton Silverface 1x12", BLACK 2x10: Fender 64 Vibroverb 2x10", BLACK 2x12: Vintage Fender Twin Reverb 2x12" (Orange JBL/Jensen C12K), Black 4x10: Vintage 60s Fender Super Reverb 4x10" oraz BULL 2x12: Vox AC30 JMI 2x12" Celestion Blue Bulldog.

Na panelu mamy jeszcze drugą gałkę MIC POSITION odzwierciedlającą ustawienie mikrofonu i płynnie zmieniającą barwę od ciemnej, tłustej Edge po jaśniejszą i bardziej klarowną Center. Na lewej bocznej ściance umieszczono wyjście zbalansowane XLR do podłączenia do konsolety lub systemu PA, przełącznik odcięcia masy ON/Lift oraz stereofoniczne gniazdo słuchawkowe służące też do wyprowadzenia sygnału do monitora lub głośników. Na przeciwległej ściance mamy wejście LINE IN, do którego można wpiąć sygnał z dowolnego preampu lub bezpośrednio z efektów w pedalboardzie, oraz gniazda Speaker Level IN i THRU, dla podłączenia sygnału z wyjścia głośnikowego lampowego wzmacniacza (maksymalnie do 100 W mocy) oraz samej kolumny.

Trzeba pamiętać, że BluBox nie ma wbudowanego obciążenia, więc do wyjścia THRU musi być wpięta kolumna bądź obciążenie typu Load Box. W tym drugim przypadku możemy wykorzystać BluBox do cichego nagrywania np. lampowego headu, choć niewątpliwie idealnym kompanem byłby tu podłogowy wzmacniacz BluGuitar AMP 1, przy którym nie potrzebujemy już podłączać obciążenia w postaci kolumny. Całość uzupełnia 3-pozycyjny przełącznik dopasowania poziomu sygnału High/ Low dla obu wejść oraz gniazdo zasilania 9-18V DC na górnej, przedniej ściance. Doda Clip informuje o przesterowaniu kolorem czerwonym, a podczas gry zapala się na zielono.

W PRAKTYCE

Jeśli kiedykolwiek nagrywaliście wzmacniacz lampowy i próbowaliście znaleźć „to” brzmienie przy wykorzystaniu programowego pluginu z impulsami kolumn, wiecie ile czasu to zajmuje i ile wariantów brzmienia można uzyskać, szczególnie przy posiadaniu setek emulacji paczek. BluGuitar BluBOX rewelacyjnie wprost ułatwia taką pracę. Mamy tu kolekcję kilkunastu różnorodnych, bardzo dobrze zrobionych symulacji kolumn, wśród których z całą pewnością szybko znajdziemy profesjonalne brzmienie. Oczywiście musimy dobrać właściwą kolumnę, bo część z nich brzmi lepiej z barwą czystą, a inne z przesterowanym kanałem, ale cała operacja zajmie nam może kilka minut. Dodatkowo skutecznie możemy przyciemnić, bądź rozjaśnić barwę gałką wirtualnej pozycji mikrofonu – i jest to również bardzo dobrze dopracowany algorytm.

BluBox pozwala obok „zdjęcia” sygnału bezpośrednio z wyjścia głośnikowego wzmacniacza, czyli z uwzględnieniem charakteru barwy końcówki mocy – z autentycznym oddaniem harmonicznych, artykulacji i dynamiki gry, również na wpięcie brzmienia z podłogowego lub rackowego preampu, bądź nawet multiprocesora z symulacjami wzmacniaczy – tu efekt jest równie dobry, i co najważniejsze – bardzo szybki. Niewątpliwie to małe urządzonko pozwala nie tylko uzyskać studyjne brzmienie z naszego wzmacniacza, ale zaoszczędza też naprawdę sporo cennego czasu. Dodatkowo obok cichego nagrywania (pod warunkiem zaopatrzenia się w zewnętrzny Load Box dla obciążenia zamiast kolumny)

BluBox równie dobrze sprawdza się na scenie, gdzie możemy szybko ustawić i zmienić w razie potrzeby brzmienie na przodach, a nasz wzmacniacz (w przypadku comba musimy mieć możliwość wpięcia się pomiędzy wyjście głośnikowe a głośnik, który odłączony może mieć czasem zbyt krótki przewód) zabrzmi z przodu mniejszą kolumną Fendera, Voxa lub masywną paczką Marshalla lub Mesa/ Boogie. Tu dodatkowo docenimy szybką, naturalną zmianę charakteru od subtelnego po agresywny poprzez wirtualną zmianę pozycji mikrofonu. Brakuje może opcji wyboru różnych odmian mikrofonów, ale zwiększyłoby to z drugiej strony ilość kombinacji i skomplikowało cały proces, a prostota i szybkość uzyskania dobrego brzmienia jest atutem BluBoxa. Oczywiście za plecami mamy cały czas swoją zaufaną kolumnę, ale możemy też do wyjścia liniowego podłączyć monitor i mieć odsłuch z pokładowymi symulacjami kolumn.

PODSUMOWANIE

Na rynku jest sporo dostępnych zewnętrznych emulacji kolumn głośnikowych, ale często te naprawdę dobre są drogie i nie grzeszą kompaktowymi wymiarami, a te tańsze oferują mocno ograniczone możliwości wyboru kolumn lub po prostu nie zapewniają wysokiej jakości brzmienia. BluBox jest tu znakomitą alternatywą łącząc małe wymiary z wyselekcjonowanymi, wysokiej klasy symulacjami kolumn, prostotą obsługi oraz możliwością zastosowania zarówno w sytuacjach studyjnych jak i na profesjonalnej scenie.

www.audiostacja.pl

 

Symulacje kolumn: 16
Przyłącza: Line IN, Line Out, Speaker IN, THRU, XLR
Zasilanie: 9-18V DC 200mA (brak zasilacza w zestawie)
Wymiary: 120 x 95 x 38 mm
Waga: 350 g
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
6
Cena
1 050.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
maj 2018
Kup teraz