SEYMOUR DUNCAN Vise Grip Compressor
Rodzaj sprzętu: Efekty
Kompresory to nieodzowne narzędzia pracy nie tylko realizatora dźwięku, ale także gitarzysty. Chociaż pokusa użycia efektu tego typu może być duża, to warto uważać, aby nie spłaszczył on dźwięku. W końcu gitara to bardzo dynamiczny instrument, którego wielkim atutem jest bogactwo możliwych do wykorzystania środków artykulacyjnych.
Z pomocą przychodzi tu firma Seymour Duncan, która zaproponowała kostkę Vise Grip Compressor umożliwiającą bardzo precyzyjną kontrolę stopnia modyfikacji dźwięku wejściowego. Co więcej, sygnał skompresowany można zmiksować z dźwiękiem nieprzetworzonym, co otwiera zupełnie nowe możliwości w kreowaniu brzmienia. Zanim jednak do tego przejdziemy, sprawdźmy, jak zbudowany jest ten efekt.
BUDOWA
Kostkę Vise Grip Compressor zamknięto w metalowej obudowie o tradycyjnej wielkości i pokryto warstwą ciemnego lakieru o wysokim połysku. Na panelu sterującym urządzenia umieszczono przełącznik nożny, kontrolkę informującą o załączeniu efektu, 3-pozycyjny przełącznik HIGH/F/MID oraz cztery gałki potencjometrów: BLEND, ATTACK, VOLUME oraz SUSTAIN. Na spodzie obudowy znajduje się plastikowa komora baterii 9V wyposażona w wygodną w użyciu klapkę zamykaną na zatrzask. Niestety klapka wystaje poza powierzchnię obudowy, a samo urządzenie nie zostało wyposażone w gumowe nóżki stabilizujące. W zestawie znajduje się za to zestaw rzepów samoprzylepnych, dzięki którym można przygotować efekt do pracy w pedalboardzie. Oprócz baterii 9V do zasilania kostki można wykorzystać zewnętrzny zasilacz podający prąd o napięciu mieszczącym się w zakresie 9-18V.
WRAŻENIA I BRZMIENIE
Najważniejszą cechą kostki Vise Grip Compressor jest możliwość niezależnego kontrolowania sygnału przetworzonego (skompresowanego) i ustalenie proporcji między nim a dźwiękiem nieprzetworzonym. Daje to olbrzymie możliwości, ponieważ pozwala na uzyskanie naturalnie brzmiącej gitary, w której znajdzie się zarówno składnik skompresowany, jak i dźwięk oryginalny ze wszystkimi swoimi zmianami dynamiki i niuansami artykulacyjnymi, które mogłyby zostać spłaszczone przez kompresor. Ustalenie proporcji odbywa się za pomocą gałki BLEND, jednak możliwości w tym zakresie nie kończą się tylko na tym jednym regulatorze, albowiem do dyspozycji użytkownika jest jeszcze 3-pozycyjny przełącznik umieszczony obok gałki BLEND. Dzięki niemu możemy ustalić, które częstotliwości sygnału zostaną ze sobą zmiksowane: MID (środek pasma), F (cały zakres częstotliwości, czyli FULL) oraz HIGH (góra pasma).
Poszczególne tryby pracy dają różne rezultaty, np. MID dobrze sprawdza się w partiach solowych, natomiast HIGH pokazuje swoje możliwości przy szybszej grze akordowej. W pozycji F przełącznika kompresor miksuje całe pasmo, co jest ustawieniem typowym, niewprowadzającym do dźwięku dodatkowego zabarwienia. Kolejna gałka to ATTACK, dzięki której można wybrać czas reakcji na atak w zakresie od 2 do 50 ms. Regulator ten odpowiada za prędkość, z jaką układ kompresora odpowie na pojawiający się na wejściu sygnał. Ustawienie wyższych wartości pozwala na uzyskanie bardziej naturalnego brzmienia, szczególnie w przypadku dynamicznej gry. Kostka bardzo ładnie reaguje na zmiany tego parametru, dając szerokie spektrum możliwych do uzyskania brzmień.
Najważniejszym (tzn. najmocniej wpływającym na końcowy rezultat) regulatorem jest prawdopodobnie SUSTAIN, dzięki któremu ustalamy czas trwania kompresji – tak więc, im wartość tego parametru jest większa, tym dłuższe jest działanie kompresora. Przy wyższych ustawieniach i mocnej kompresji trzeba liczyć się z większymi szumami, jednak w tym zakresie kompresor i tak radzi sobie zaskakująco dobrze, oferując wyjątkowo niski poziom szumów. Ostatnia gałka VOLUME służy – jak łatwo się domyślić – do ustalenia poziomu sygnału wyjściowego. Jakość brzmienia oferowanego przez opisywany tu kompresor jest bardzo wysoka, dlatego można go z powodzeniem zastosować także podczas pracy w studiu. Duży zakres ustawień pozwala uzyskać szeroką paletę brzmień począwszy od delikatnej kompresji, a na mocnym pompującym dźwięku skończywszy. Warto dodać, że sygnał z kostki Vise Grip daje się łatwo miksować i dobrze dopasowuje się do całości aranżu. Praca z tym urządzeniem nie sprawia problemu i właściwie w każdym ustawieniu regulatorów otrzymujemy doskonałe brzmienie – niezależnie od wybranego czasu ataku i wybrzmiewania.
www.seymourduncan.com
www.w-distribution.de
współczynnik kompresji: 1:1 – 20:1
maksymalne podbicie: +50dB
czas ataku: 2 – 50 ms
impedancja wejściowa: 1 MOhm
impedancja wyjściowa: 2,75 KOhm
maksymalny poziom wejściowy: 3 Vrms
zniekształcenia: < 0,3% przy 300mV RMS
zasilanie: bateria 9V (brak w zestawie) lub zasilacz 9-18V
pobór mocy: 21 mA (działanie), 19 mA (bypass)
wymiary: 125 x 66 x 53 mm (WxSxG)
waga: 304 g