POSITIVE GRID BIAS Distortion Pro

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki POSITIVE GRID
Testy
2017-11-20
POSITIVE GRID - BIAS Distortion Pro

BIAS Distortion Pro firmy Positive Grid to efekt typu distortion, który z jednej strony oferuje analogowe brzmienie, a z drugiej jest zbudowany w oparciu o nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne.

Zdaniem producenta urządzenie to pozwala na stworzenie praktycznie każdego rodzaju przesteru. Sprawdźmy, czy możliwości tej kostki są rzeczywiście tak duże.

Firma Positive Grid jest znana z rynku aplikacji przeznaczonych na smartfony i tablety, z których najbardziej rozpoznawalną jest JamUp. Oprogramowanie to pozwala na eksperymentowanie z symulacjami wzmacniaczy i efektów korzystając ze smartfona podłączonego do gitary za pomocą odpowiedniego interfejsu. Ostatnio Positive Grid stawia kroki na gruncie rozwiązań hardware’owych, czego dowodem jest prezentowany w tym miesiącu efekt BIAS Distortion Pro, który w tym roku został zwycięzcą nagrody Musikmesse MIPA w kategorii Efekt Gitarowy.

BUDOWA

Urządzenie dysponuje dziesięcioma programowalnymi presetami, do których dostęp jest możliwy za pomocą przełącznika obrotowego umieszczonego z lewej strony panelu sterującego. Ponadto trzy z programów są dostępne dzięki przełącznikom nożnym A, B i C w dolnej części panelu. Czwarty footswitch służy do aktywacji pokładowego boostera, który może być umieszczony przed sekcją przesteru bądź bezpośrednio za nią. Poza tym booster może działać w pełnym zakresie częstotliwości, w zakresie wysokich tonów (jako typowy treble booster) lub w środku pasma (fat midrange booster). Obudowa efektu sprawia pozytywne wrażenie i charakteryzuje się solidną konstrukcją. Chociaż ogólne wrażenie jest pozytywne, to obrotowy selektor presetów jest dosyć delikatny. Kontroler ten reaguje też na wciśnięcie, dzięki czemu można zapisać bieżące ustawienia pod zadanym programem bez konieczności użycia dodatkowych przycisków typu SAVE. To bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić nieco czasu i jednocześnie usprawniające pracę z urządzeniem.

Distortion posiada sekcję korekcji wyposażoną w gałki LOW, MID i HIGH, a także w regulatory nasycenia GAIN oraz poziomu sygnału wyjściowego LEVEL. Dodatkowo znajdziemy tu gałkę BLEND, której zadaniem jest kontrola zawartości sygnału ze stopnia wyjściowego. Nie jest to jednak, jak można by się spodziewać, prosta regulacja proporcji pomiędzy sygnałem przetworzonym a nieprzetworzonym. BIAS Distortion Pro może być połączony z urządzeniem, na którym działa oprogramowanie BIAS Pedal, dzięki czemu możliwe jest kontrolowanie go za pomocą komputera (PC lub Mac) lub smartfona bądź tabletu. W ten sposób można na przykład stworzyć nowe brzmienie typu distortion, a następnie załadować je w postaci presetu na pokład efektu. Co ciekawe, mamy tu także możliwość bezprzewodowego podłączenia smartfona za pośrednictwem standardu bluetooth. Urządzenie może być zasilane za pośrednictwem złącza USB lub zewnętrznego zasilacza o napięciu 9 V.

 

WRAŻENIA I BRZMIENIE

Positive Grid BIAS Distortion Pro dysponuje kilkoma gotowymi do użycia presetami, które są w stanie sprostać wymaganiom większości gitarzystów. Mamy tu przestery o szerokim zakresie zastosowań, począwszy od dobrze znanych zniekształceń w stylu Tube Screamera, Fuzz Face’a, poprzez klasyczne overdrive’y, a skończywszy na nowoczesnych brzmieniach stosowanych we współczesnej muzyce metalowej. Każdy z programów fabrycznych jest w pełni grywalny i nadaje się do wykorzystania od razu po włączeniu urządzenia. Siła urządzenia tkwi jednak przede wszystkim w bogatych możliwościach związanych z edycją parametrów brzmieniowych za pomocą wspomnianych aplikacji. Pomimo to warto wykorzystać fabryczne brzmienia jako bazę do własnych poszukiwań. Wszystkie bardziej zaawansowane ustawienia wymagają skorzystania z aplikacji uruchomionej na komputerze, smartfonie lub tablecie. Aby pobrać aplikację na telefon lub tablet wystarczy zeskanować specjalny kod dołączony do urządzenia, który przekierowuje użytkownika w miejsce, z którego można pobrać aplikację.

Podczas pracy z brzmieniami możemy zacząć od szeregu predefiniowanych ustawień, na które składają się następujące programy: siedem efektów typu distortion i overdrive, pięć kostek typu fuzz i trzy boostery. Poza tym do dyspozycji użytkownika oddano dodatkowe moduły: Custom Panel, EQ 1, Clipping Stage, Output Stage, EQ 2 oraz Power Module, z których każdy dysponuje własnym zestawem edytowalnych parametrów. Na przykład możemy wpływać tu na takie parametry, jak wybór rodzaju tranzystorów (germanowe lub krzemowe) czy typu emulowanych podzespołów (tranzystory lub lampy). Na plus należy ocenić efektywność układu korekcji, który pozwala na mocną ingerencję w przetwarzany sygnał bez jego degradacji. Jedną z najciekawszych możliwości prezentowanej kostki jest układ Tone Match, którego zadaniem jest automatyczne dobranie parametrów urządzenia w taki sposób, aby jak najwierniej odtworzyć brzmienie modelowego przesteru, którego brzmienie jest analizowane. Poza tym możemy skorzystać z funkcjonalności ToneCloud pozwalającej na dzielenie się presetami z innymi użytkownikami za pośrednictwem internetu.

Jedyną rzeczą, której nie można zrobić, to jednoczesne użycie kilku przesterów, ponieważ w jednej chwili może być aktywny tylko jeden preset, np. załączony jednym z przełączników nożnych A, B i C. Z drugiej strony można łatwo stworzyć trzy niezależne przestery i mieć je dostępne pod tymi footswitchami. Jeśli zajdzie potrzeba pracy z jednym przesterem, ale np. o różnych poziomach nasycenia, to można łatwo zapamiętać jego ustawienia pod przyciskami A, B i C, a następnie wykorzystać je w odpowiednich miejscach utworu (np. mieć większy przester podczas solówki). To nie wszystko, ponieważ możemy dodatkowo aktywować pokładowy booster, który ma jednak tendencję do załączania się z pewnym opóźnieniem. Warto jeszcze wspomnieć o takich funkcjonalnościach efektu, jak możliwość podłączenia zewnętrznego pedału ekspresji, który możemy zaprogramować w taki sposób, aby kontrolować wybrane parametry, np. gain. Poza tym urządzenie posiada zaimplementowaną obsługę standardu MIDI, co znacząco poszerza jego możliwości. Na przykład komunikaty Program Change pozwalają na automatyczną zmianę presetów, a komunikaty Control Change mogą sterować konkretnymi parametrami efektów.

PODSUMOWANIE

W tej chwili na rynku istnieje już kilka zaawansowanych efektów typu distortion, które daleko wychodzą poza funkcjonalność typowych stompboxów, takich jak Strymon Sunset, Chase Bliss Brothers czy Elektron Analog Drive, dlatego BIAS Distortion Pro będzie musiał ostro powalczyć o klientów. Urządzenie to ma duże szanse na przekonanie do siebie gitarzystów poszukujących zaawansowanych możliwości edycyjnych i szerokiego spektrum brzmieniowego. Niezaprzeczalnymi zaletami urządzenia jest dostępność rozbudowanych aplikacji na komputery i smartfony z nim współpracujących.

www.positivegrid.com
www.musik-meyer-ce.com

presety: Boost, Tube, Screamer, Overdrive, Distortion, Fuzz, Metal, 1, 2, 3
bypass: przełączany (true bypass lub bypass buforowany)
regulatory: GAIN, BLEND, LEVEL, LOW, MID, HIGH
przełączniki: A, B, C, BOOST
przyłącza: INPUT, OUTPUT, EXP., USB, MIDI (IN, THRU)
komunikacja: USB (aplikacja BIAS Pedal desktop dla PC/Mac) lub bluetooth (aplikacja BIAS Pedal iPad)
zasilanie: 9 V DC lub USB
obudowa: metalowa
wymiary: 63x142x227 mm (WxSxG)
waga: 1,3 kg
kraj produkcji: Tajwan
Wynik testu
Funkcjonalność:
5.5
Wykonanie:
5.5
Brzmienie:
5.5
Jakość / Cena:
5
Cena
1 599.00 zł
Artykuł pochodzi z
Nowe wydanie MagazynGitarzysta
Magazyn Gitarzysta
wrzesień 2017
Kup teraz