Pierwsze efekty typu delay używane powszechnie w przemyśle muzycznym były oparte na zapętlonej taśmie z głowicą kasująco-nagrywającą i odtwarzającą, którą można było fizycznie przesunąć na odległość od kilku do maksymalnie kilkunastu centymetrów od pierwszej.
Kolejne miały kilka głowic odtwarzających dających kolejne odbicia dźwięku. Efekt Strymon to cyfrowa emulacja starych, ciężkich, wrażliwych na wiele czynników urządzeń typu echo taśmowe, a znając renomę amerykańskiej marki, do czynienia mamy z najwyższej klasy emulacjami tych klasycznych linii opóźniających. Efekt do testów otrzymaliśmy dzięki uprzejmości łódzkiego Guitar Center, w ofercie którego dostępnych jest kilkanaście innych efektów i urządzeń Strymona, niezwykle popularnych wśród koneserów najwyższej klasy gitarowej barwy.
Gniazda na tylnej ściance aluminiowej obudowy to w kolejności: INPUT - wejście mono (TS 1/4") albo stereo (TRS 1/4") - tryby są wybierane małym przełącznikiem wewnątrz obudowy, EXP - gniazdo pedału ekspresji do bieżącego kontrolowania wybranego parametru efektu, w przypadku podłączenia przełącznika można go używać do zapisywania i odczytywania ustawień z pamięci, LEFT OUT - wyjście mono albo lewego kanału, RIGHT OUT - wyjście kanału prawego, POWER - standardowe zasilanie 9 V. Zacznijmy od dwóch trójpozycyjnych przełączników, które determinują rodzaj echa i ustawienie głowic.
TAPE HEAD - FIXED działa tak jak echo z trzema nieruchomymi głowicami odtwarzającymi odpowiadającymi ułamkowi tempa nabijanego przyciskiem TAP: A - 1/16, B - 1/8, C - 1/4. W trybie MULTI działają dwie głowice z trzech: A - 1 i 2, B - 2 i 3, C - 1 i 3. SINGLE HEAD to jedna głowica odtwarzająca, której odległość względem głowicy nagrywającej ustawia się pokrętłem TIME - tak jakby fizycznie ją przesunąć. Dodatkowe możliwości to w trybie A - dwukrotnie większa prędkość taśmy dająca lepszą jakość, ale krótsze opóźnienie. B - normalna prędkość z niższą jakością dźwięku, ale dłuższym opóźnieniem. C - tryb Sound on Sound, który można najprościej określić jako taśmowy looper, w którym początek i koniec pętli określamy naciskając przycisk TAP (maksymalny czas nagrania to 20 sekund na wolnych obrotach, 10 na szybkich).
Pięć potencjometrów odpowiada za regulację dziesięciu parametrów - dostęp do drugiej piątki uzyskujemy przytrzymując jednocześnie przyciski TAP i BYPASS. TIME to kontrola czasu opóźnienia odpowiadająca regulacji szybkości przesuwu taśmy w trybach FIXED i MULTI, w trybie SINGLE HEAD - jak wyżej. TAPE AGE działa jako regulacja charakterystyki częstotliwości - stare, zużyte taśmy mają węższe pasmo i cieplejszą górę, taki rezultat powstaje również w magnetofonach z przesuniętą lub źle wyregulowaną głowicą. REPEATS to ilość powtórzeń echa od zera do niekończącego się zapętlenia z charakterystycznym nasyceniem taśmy. WOW & FLUTTER odwzorowuje odstrojenie i kołysanie taśmy - efekt nierównomiernego przesuwu taśmy powstający w starych mechanizmach na skutek ich zużycia. MIX to proporcja między czystym sygnałem a efektem, trzeba tylko pamiętać, że proporcja 50/50 jest nie w środkowej pozycji, a kiedy gałka wskazuje godzinę 3:00.
Te same potencjometry w tej samej kolejności i ich "drugie dno": SPRING REVERB - natężenie pogłosu sprężynowego, LOW END CONTOUR - filtr górnoprzepustowy regulujący odcięcie dolnego pasma. TAPE BIAS jest parametrem odzwierciedlającym nasycenie taśmy - ustawiając bardziej w prawo echo jest cichsze, w lewo - bardziej czyste z większym headroomem. TAPE CRINKLE to intensywność zakłóceń spowodowanych fałdami, załamaniami, marszczeniami taśmy, ten parametr jest zależny od szybkości przesuwu taśmy. BOOST / CUT to regulacja poziomu wyjściowego po włączeniu efektu w zakresie -3 / +3 dB. Czytając opis można odnieść wrażenie, że dotyczy on dużego, ciężkiego urządzenia z przesuwającą się taśmą, kilkoma głowicami, przeróżnymi przypadłościami mechanicznymi.
El Capistan brzmi tak prawdziwie, a kontrola jego parametrów jest tak dopracowana, że użytkownik podświadomie odsuwa od siebie myśl o jego cyfrowej budowie. Mając do dyspozycji aż 8 trybów działania a w każdym po 10 parametrów do ustawienia, oraz możliwość dołączenia pedału ekspresji, możliwości brzmieniowe są praktycznie nieograniczone. El Capistan brzmi wręcz hiperrealistycznie, oddając przeróżne niuanse mocno spracowanych urządzeń taśmowych z dawnych lat.
Efekt daje ogromnie dużo radości z grania prostych kilkudźwiękowych fraz, jednocześnie intensywnie działając na wyobraźnię muzyka - zamiast 100 dźwięków wystarczy zagrać 10 albo nawet pięć, jednak takich, które do siebie idealnie pasują tworząc nasycony pejzaż dźwiękowy, w którym sygnał bez efektu przechodzi przez urządzenie ścieżką analogową, bez konwersji. Brzmienie całości ma to niezwykle rzadkie połączenie klarowności i muzycznego, "analogowego" ciepła bez cienia jakiejkolwiek sterylności czy metaliczności.
www.guitarcenter.pl
www.strymon.net
Częstotliwość próbkowania: 96 kHz
Wyłącznik: true bypass
Zasilanie: 9 V - 250 mA