BOSS RC-202 Loop Station

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BOSS
Testy
2016-10-25
BOSS - RC-202 Loop Station

Linia bossowskich looperów obejmuje obecnie sześć modeli: cztery podłogowe - RC-1, RC-3, RC-30, RC-300; i dwa typu biurkowego - flagowy RC-505 i nowy RC-202 - mniejszy gabarytowo, z nieco skromniejszym wyposażeniem, obsługujący dwie zamiast pięciu pętli.

Choć modele typu tabletop są kojarzone głównie z klimatami elektronicznymi czy beatboxem, nie ma przeszkód, by wykorzystać go z gitarą i wokalem jako dwuśladowy sampler fraz, odtwarzacz wcześniej przygotowanych podkładów, czy nawet rejestrator lub interfejs komputerowy.

BUDOWA


Górną część obudowy wykonano z jednego kawałka twardego, całkiem solidnego plastiku, spód z malowanej proszkowo blachy stalowej został przykręcony sześcioma śrubami i zaopatrzony w dość duże gumowe nóżki stabilizujące całość na podłożu. Na tylnym panelu umieszczono gniazdo dołączonego w komplecie zasilacza, wyłącznik, gniazdo USB typu B, wejście i wyjście MIDI, gniazdo zewnętrznego podwójnego przełącznika albo pedału ekspresji (np. Boss FS-5U, FS-6, FS-7, Roland EV-5, FV- -500L, FV-500H), gniazda wyjściowe (R, L/MONO) i wejściowe (R, L/MONO) na złączach TS 1/4", wejście mikrofonu XLR. System MIDI umożliwia obsługę loopera za pomocą zewnętrznego sterownika nożnego lub klawiatury. Można go użyć również do synchronizacji z drugim RC-202, modelem RC-505, albo innymi urządzeniami, w tym w szczególności automatami perkusyjnymi. Złączem USB można połączyć procesor z komputerem, chociażby w celu archiwizacji nagranych pętli czy wgrywania fraz. Looper można również wykorzystać jako interfejs umożliwiający podłączenie profesjonalnego mikrofonu pojemnościowego (jest zasilanie fantomowe) czy instrumentu. Z przodu wkomponowano dwa gniazda TRS 1/8" - z lewej strony AUX IN, z prawej wyjście słuchawkowe.

Przyciski na panelu sterowania wykonane z dobrej jakości gumy są wytrzymałe, więc przy obsłudze loopera nie trzeba trzymać na wodzy własnej ekspresji. Orientację ułatwia podświetlenie ich diodami LED w kilku kolorach, w zależności od aktualnie programowanej funkcji lub parametru. Wartości ustawia się pokrętłem VALUE w prawym górnym rogu, zmiana aktualnie regulowanego parametru następuje po wciśnięciu pokrętła. Dwie duże gałki również odpowiadają za określone parametry, np. intensywność włączanych efektów. Looper wyposażono w wiele różnorodnych efektów, jak LPF, BPF, HPF, PHASER, FLANGER, SYNTH, LO-FI, RING MODULATOR, GUITAR TO BASS, SLOW GEAR, TRANSPOSE, PITCH SHIFT, ROBOT, VOCAL DIST, VOCODER, NATURAL COMP, HARD COMP, NATURAL LIM, HARD LIM, PHONE VOX, EQ, LOW ISOLATOR, MID ISOLATOR, HIGH ISOLATOR, OCTAVE, AUTO PAN, MANUAL PAN, TREMOLO, SLICER, DELAY, PANNING DELAY, TAPE ECHO, GRANULAR DELAY, ROLL, CHORUS, REVERB. Cztery ostatnie - BEAT REPEAT, BEAT SHIFT, BEAT SCATTER, VINYL FLICK - działają tylko na ścieżce 1. W sekcji MASTER dodatkowo jest jeszcze kompresor i pogłos. RC-202 wzbogacono o automat perkusyjny z 17 schematami, z czego pierwsze dwa to metronom, a pozostałe to klasyczne patterny, również w nieparzystym metrum, które prezentują wysokie standardy jakościowe BOSS-a. Pamięć umożliwia rejestrację maksymalnie 8 godzin materiału dźwiękowego w 64 komórkach (po 8 w 8 bankach).

WRAŻENIA


Bliskie ustawienie gniazd na tylnym panelu wymusza stosowanie wąskich wtyczek - warto na to zwrócić uwagę, bo może się okazać, że mając kabel ze stosunkowo grubą, pokrytą warstwą gumy wtyczką możliwe będzie korzystanie tylko z trybu monofonicznego. W ograniczonym objętościowo tekście nie uda się opisać wszystkich funkcji, warto jednak w tym miejscu wspomnieć o kilku najważniejszych faktach. Po pierwsze, efekty mogą być przyporządkowywane do klawiszy sterowania w dowolny sposób, np. pod klawiszem DELAY można zaprogramować phaser, czy efekt distortion pod RING MOD; to samo dotyczy sekcji TRACK, czyli efektów włączonych na odtwarzanej ścieżce, którą można również puścić od tyłu. Po drugie, podstawowa obsługa - rejestracja pętli, nakładki, przełączenie w tryb odtwarzania i dogranie czy dośpiewanie czegoś do takiego podkładu - nie stanowi problemu, a orientację w taktach ułatwiają diody dokoła klawiszy START/REC i mrugający przycisk TAP TEMPO. Podczas pracy, pętle można zachowywać w aktywnej komórce pamięci bez zatrzymywania odtwarzania, a parametry efektów szybko zmieniać za pomocą dużych, łatwych do uchwycenia potencjometrów oraz włączać lub wyłączać w locie za pomocą dedykowanych przycisków. Dźwięk o parametrach płyty kompaktowej nie może pozostawiać niedosytu pod względem jakości - looper nawet przy wielu warstwach brzmi bardzo czysto i dynamicznie.

PODSUMOWANIE


Boss RC-202 to dwuścieżkowy looper z pojemną pamięcią i procesorem efektów umożliwiający podłączenie instrumentu i mikrofonu, i tworzenie na żywo wielowarstwowych sekwencji wzbogaconych różnorodnymi efektami. Niewielkie wymiary i waga sprawiają, że model RC- 202 jest wysoce mobilny, można go schować nawet do kieszeni pokrowca na gitarę. O możliwościach loopera można się przekonać odszukując demo, które dla BOSS-a przygotował Youngr - artysta z nieprzeciętnymi umiejętnościami i wyjątkowym podejściem do tworzenia muzyki. To kolejny przykład urządzenia, które można określić jako swego rodzaju wyzwalacz kreatywności, idealny dla grających w klubach, grających muzykę elektroniczną i beatboxerów, a dzięki możliwości sterowania stopą może być też bardzo ciekawym narzędziem dla poszukujących nowych  inspiracji gitarzystów.

pl.boss.info

Pętle: 2 stereo
Wejścia: MIC (XLR), INST (TS 1/4";
L/MONO - R), AUX (TRS 1/8")
Wyjścia: OUT (TS 1/4"; L/MONO -
R), słuchawkowe (TRS 1/8")
Komunikacja: MIDI IN, OUT; USB (B)
Komórki pamięci: 64
Maksymalny czas nagrania: 8 h
(WAV 44,1 kHz, 16 bit, stereo)
Podkłady rytmiczne: 17
Wymiary: 239 × 175 × 55 mm
Masa: 950 g kg


Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
5
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor