W tym miesiącu przetestujemy pięć efektów podłogowych firmy Behringer. Będą to dwa przestery typu overdrive, chorus, tremolo, a także konstrukcja, której zadaniem jest modelowanie brzmienia gitary akustycznej.
AM100 ACOUSTIC MODELER
Acoustic Modeler jest przeznaczony do gitary elektrycznej i pozwala uzyskać brzmienie zbliżone do gitary akustycznej. Podkreślę tu słowo "zbliżone", gdyż nie mamy tu do czynienia z wierną symulacją akustycznego instrumentu, a raczej specyficzną korekcją i wzbogaceniem sygnału o pewne składowe harmoniczne. Na górnym panelu znajdują się regulatory: LEVEL (poziom sygnału wyjściowego), ENHANCE (poziom zawartości wyższych harmonicznych w sygnale) i RES (wartość rezonansu pudła gitary akustycznej), jak również przełącznik MODE, który pozwala na wybór jednego z trybów: STANDARD (typowe brzmienie akustycznej gitary), LARGE (brzmienie gitary akustycznej z dużym pudłem rezonansowym), PIEZO (brzmienie gitary akustycznej z przetwornikiem piezo) oraz BRIGHT (dodaje brzmieniu prezencji i jasności, co jest istotne w warunkach koncertowych).
Efekt posiada dwa wyjścia: OUT i DIR OUT, umożliwiające podłączenie gitary do dwóch wzmacniaczy. Działa on wtedy jako A/B box, to znaczy: kiedy jest włączony przez wyjście OUT, wychodzi sygnał przetworzony, a wyjście DIR OUT jest wyciszone. Kiedy wyłączymy efekt, wyjście OUT jest wyciszone, a przez wyjście DIR OUT wychodzi sygnał czysty. Daje to kilka ciekawych możliwości konfiguracji. Przy maksymalnych ustawieniach regulatorów ENHANCE oraz RES, AM100 generuje raczej nieprzyjemne dla ucha dźwięki. W zależności od wybranego położenia przełącznika MODE wartości te są różne i trzeba je odpowiednio skorygować. Brzmienie w pozycjach STANDARD i LARGE jest bardziej basowe, wręcz dudniące, zaś ustawienie przełącznika w pozycji PIEZO daje dużo szklistych, wysokich tonów podobnych do tych wytwarzanych przez pickup piezoelektryczny. Ogólnie mówiąc nie jestem specjalnie zachwycony tym efektem.
Brzmienie, rzeczywiście trochę przypomina tanią gitarę elektroakustyczną ze słabej jakości przetwornikiem. Myślę jednak, że konstruktorom tego urządzenia chodziło bardziej o uzyskanie akustycznego koloru brzmienia gitary elektrycznej, niż realnie brzmiącą symulację gitary akustycznej. Sądzę, że prezentowany efekt nie zastąpi brzmienia prawdziwej gitary akustycznej, ale można z jego pomocą wykreować barwę, która zasadniczo różni się od typowego brzmienia elektrycznego. Użyty w odpowiednim kontekście pozwoli zasugerować słuchaczom, że chodzi nam właśnie o brzmienie akustycznego instrumentu, a w warunkach koncertowych może znacznie ułatwić życie zwalniając nas z dosyć kłopotliwej zmiany instrumentu na inny, na przykład w środku utworu.
Rafał Rogulski
BO100 (GAIN, TONE, LEVEL), UC100 (LEVEL, TONE, RATE, DEPTH),
UT100 (RATE, WAVE, DEPTH), AM100 (LEVEL, ENHANCE, RES, MODE);
zasilanie: bateria 9V lub zasilacz Behringer
PSU-SB DC (nie wchodzący w skład zestawu);
wymiary: 54×70×123mm (W×S×D)