ELECTRO-HARMONIX 22500 Dual Stereo Looper

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki ELECTRO-HARMONIX
Testy
2016-04-22
ELECTRO-HARMONIX - 22500 Dual Stereo Looper

Każdy kto korzystał kiedykolwiek z prostego pedału loopera wie, jak ciekawa i kreatywna może być zabawa z tego typu urządzeniem, która wraz z czasem włożonym w grę zaostrza apetyt na mocniejsze zagłębienie się w świat pętli i ćwiczenie z instrumentem lub często nawet tworzenie muzyki.

Najczęściej zaczynamy wtedy szukać looperów z kilkoma oddzielnymi pętlami, oferujących przy okazji więcej przycisków pozwalających na wygodniejszą obsługę. Zaprezentowany niedawno przez markę Electro-Harmonix Dual Stereo Looper 22500 powinien znakomicie sprostać takim potrzebom gitarzystów.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI


Będąc mniejszą wersją rozbudowanego i większego 44500, nowy looper EHX posiada dwie stereofoniczne pętle Loop A i Loop B, które mogą działać zupełnie niezależnie od siebie lub funkcjonować razem na kilka sposobów. Para stereofonicznych wejść pozwala na podłączenie poprzez jedno z gniazd mono, do dyspozycji mamy też wejście mikrofonowe XLR z przełączalnym zasilaniem phantom i regulowanym poziomem sygnału MIC TRIM. EHX 22500 nagrywa w formacie wav z jakością 16- bit/44,1 kHz bezpośrednio na kartę SDHC, montowaną w slocie na tylnej ściance obudowy. Wspierane są karty o pojemności od 4GB do 32GB, z możliwością zapisania 100 banków w każdej z pętli A lub B.

W zestawie otrzymujemy kartę 8GB pozwalającą na 12 godzin nagrania. Tu znajdziemy też 16 loopów rytmicznych, które możemy włączyć podczas nagrywania poszczególnych pętli. Gniazdo USB umożliwia transfer plików pomiędzy 22500 a komputerem i zapisanie swoich nagrań na dysku, lub przesłanie ich do programu DAW. Możemy też bez problemu wgrać na kartę SD dowolne pliki wav i zapisać je w bankach jako pętlę A lub pętlę B. Tym sposobem można załadować do urządzenia nowe loopy perkusyjne, uzupełniając lub zastępując te fabryczne. Looper pracuje przy standardowym zasilaniu 9V DC.

Wyposażony w trzy przyciski nożne EHX 22500 przy dosyć kompaktowych wymiarach prezentuje ponadprzeciętną funkcjonalność. Dwa przełączniki odpowiadają za aktywowanie pętli A lub B, trzeci obsługuje funkcję startu lub zatrzymania oraz tap tempa. Po podłączeniu opcjonalnego, dedykowanego podwójnego przełącznika 22500 do wejścia FC na bocznej ściance możemy zmieniać poprzez przyciski LOOP UP lub LOOP DOWN zapisane w bankach loopy (odpowiednio w górę lub w dół). Funkcja Trigger z możliwością ustawienia progu zadziałania pozwala na wystartowanie nagrywania w momencie rozpoczęcia gry.

Oczywiście mamy tu też dostępną opcję Undo/Redo do wyłączenia lub ponownego włączenia ostatnio dogranej nakładki. Po nagraniu danej pętli umieszczone nad przyciskami LOOP A i LOOP B podświetlane na czerwono włączniki Reverse i Octave udostępniają odpowiednio puszczenie frazy od tyłu lub wybranie jednej z dwóch opcji (Octave) - odtworzenie z połową prędkości o oktawę niżej lub dwa razy szybciej i o oktawę wyżej. Tap tempo dostosowuje graną pętlę do nowej prędkości nie zmieniając jednak wysokości dźwięku.

W PRAKTYCE


Trzy czarne potencjometry na panelu służą do ustalenia poziomu wejściowego i oraz głośności każdej z sekcji A i B loopera, jednak głównych ustawień dokonujemy przy pomocy czwartej, mniejszej gałki z funkcją wciskania push. Pozwala ona na wybór jednego z czterech trybów oraz regulację wielu dostępnych parametrów, pokazywanych na umieszczonym niżej wyświetlaczu. Dostępna ilość opcji przy takiej konfiguracji skutkuje niezbyt intuicyjną obsługą 22500 i koniecznością przestudiowania na początku instrukcji, co jednak jest dosyć typowe dla rozbudowanych looperów zamkniętych w bądź co bądź kompaktowych obudowach.

Oba loopy mogą pracować zupełnie niezależnie i z różnymi długościami, lub być zsynchronizowane ze sobą, co ustawiamy na początku w opcjach. Przy tym drugim działaniu możemy ustalić długość loopu B jako wielokrotność pętli A (do maksimum dziewięciu razy dłużej). Następnie decydujemy czy chcemy kwantyzować, czyli wyrównać ze sobą pętle (w bitach na takt w odniesieniu do pokładowego rytmu) a w kolejnym kroku ustawiamy odtwarzanie równoległe (jednoczesne) lub następujące po sobie, gdzie aktywacja pętli A wyłącza odtwarzaną pętlę B i na odwrót.

Loopy A i B mogą też być ustawione na pojedyncze odtworzenie i zatrzymanie zapisanych pętli. Parametrem Overdub w przedziale od 0 do 100 ustalamy stopniowe ściszanie się warstw przy dogrywaniu. Maksymalna wartość pozostawia taką samą głośność wszystkich ścieżek. Po opanowaniu obsługi looper EHX idealnie sprawdzi się przy domowym ćwiczeniu, komponowaniu i zapisywaniu pomysłów oraz występach na żywo, gdzie możemy nakładać na siebie oba zapisane w pamięci pod przyciskami A i B loopy lub łączyć je w dowolne struktury typu zwrotka/refren.

PODSUMOWANIE


Electro-Harmonix 22500 Dual Stereo Looper jest niezwykle kreatywną platformą do nagrywania i rozbudowanego odtwarzania loopów, oferującą w stosunku do swojej ceny bardzo zaawansowane możliwości oraz jakość brzmienia. Bardzo atrakcyjna propozycja dla gitarzystów szukających czegoś więcej niż tylko prostego dogrywania kolejnych nakładek.

www.guitarcenter.pl
www.ehx.com

 

Pamięć: 100 banków
Przyłącza: INPUT L (MONO) INPUT
R, XLR MIC, OUTPUT L/MONO,
OUTPUT R, FC, 9V, SDHC, USB
Regulacje: LOOP A, LOOP B, INPUT
GAIN, MIC TRIM, pokrętło funkcyjne
MODE typu push,
Przełączniki: LOOPA, LOOP B, START/
STOP, REVERSE, OCTAVE, RHYTHM,
TAP ON, PHANTOM POWER, LEFT
INPUT MIC/INSTR,
Zasilanie: 9 V DC/500mA (w zestawie)
Wymiary: 146 × 121 × 64 mm


Wynik testu
Funkcjonalność:
5
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5