Sonny Landreth - porady mistrzów
„Gra na gitarze to radość i zajęcie na całe życie” – mówi legenda gitary slide, Sonny Landreth. „Zawsze możesz nauczyć się czegoś od innego muzyka, ponieważ sztuka gry na gitarze jest bardzo osobista. To, co jeden muzyk bierze od drugiego, zostaje zinterpretowane w nowy sposób, a następnie ty podejmujesz temat i robisz to po swojemu. Pod tym względem muzyka nigdy się nie starzeje ani nie nudzi”.
Pomiędzy sesjami nagraniowymi a trasami koncertowymi Landreth odkłada gitarę, aby złapać oddech, ale podkreśla, że ma maksymalnie trzy dni na odpoczynek. „Czuję, że jestem w najlepszej formie, kiedy wchodzę na wysokie obroty” – mówi – „To tak, jak u sportowców, ale nawet oni w końcu muszą dać ciału odpocząć. Po jakichś trzech dniach spoglądam na gitarę i myślę: ‘OK, co ostatnio razem robiliśmy?’. Wtedy biorę się w garść i zaczynam znowu grać. I zazwyczaj bawię się świetnie. Nie mija wiele czasu, a znów latam.” Poniżej Sonny Landreth opisuje swoje wskazówki dla gitarzystów slide na każdym poziomie doświadczenia.
1. MIEJ DEDYKOWANĄ GITARĘ DO SLAJDU
„Nigdy nie znalazłem żadnej gitary, której nie można by przerobić do gry w slide. Chodziłem do sklepów muzycznych, kupowałem różne gitary i grałem na nich slide – nic wielkiego. Ale dobrze jest mieć jakąś dedykowaną gitarę, której używasz tylko do tego celu, ponieważ jest wiele problemów, którymi musisz się zająć. Podsumowując: tak, możesz grać slide na czymkolwiek, ale żeby ułatwić transfer ze standardowej gitary na gitarę slide, szczególnie gdy używasz innego stroju, wybierz jakiś jeden instrument, może z wyższym siodełkiem i uczyń z niego swój główny instrument slide”.
2. ZACZNIJ OD STROJU E
„Istnieje wiele różnych strojów, których możesz się nauczyć i uwielbiam je wszystkie — ale polecam zacząć od E. Od niskiego do wysokiego, czyli E, B, E, G, B, E. Powód, dla którego sugeruję zacząć od tego strojenia jest taki, że daje ci ono znajomość kilku strun (i dźwięków na nich), które już znasz ze standardowego stroju. Właściwie masz tu przestrojone tylko struny A i D o cały ton w górę. Podobnie jak w przypadku wszystkich strojów ‘akordowych’, otworzy Ci to nowy świat możliwości. Kiedy wjedziesz rurką na akord E na 12. progu jesteś w grze!”
3. WYPRÓBUJ GRUBE STRUNY
„Dodatkowe napięcie grubszych strun zwiększy ich wysokość nad podstrunnicą, a to naprawdę poprawi Twoje brzmienie. Zmniejszy to również brzęczenie i dławienie się strun, z którymi będziesz musiał się borykać, gdy akcja jest zbyt niska i cienkie struny znajdują się zbyt blisko podstrunnicy. Spójrzmy prawdzie w oczy: umieszczenie na palcu kawałka szkła, metalu lub czegokolwiek, czego używasz jako slajdu, aby grać na gitarze, na początku wydaje się czymś dziwnym i trudnym do wykonania. Zwiększenie grubości strun może pomóc w łatwiejszym opanowaniu tej sztuki.”
4. ZNAJDŹ SWOJĄ PARĘ
„Dopasuj rozmiar i wagę slajdu do grubości strun. Nie ma jednej kombinacji, która byłaby najlepsza dla wszystkich, więc będzie to wymagało odrobiny eksperymentów. Chcesz rurkę, która nie jest tak ciężka, by dławić się na cieńszych strunach, ale nie jest też tak lekka, by nie uzyskać wystarczającego wybrzmiewania na grubszych strunach. Istnieje cały szereg różnych opcji – szkło, metal, porcelana – i wszystkie są godne rozważenia. Zawsze możesz to później zmienić, ale najpierw wybierz to, z czym gra Ci się wygodnie i intuicyjnie.”
5. NAUCZ SIĘ GRAĆ PALCAMI
„Zacząłem się bawić grą fingerstyle, gdy byłem nastolatkiem. Widziałem, jak robi to inny dzieciak, i to mnie rozwaliło. Spędziłem całe lato ucząc się stylu fingerstyle. Dzięki palcowaniu możesz poruszać się po znacznie większym terytorium i mieć lepszą kontrolę nad dźwiękami. Dla mnie oznacza to także bardziej naturalne wrażenia z gry. Każdy palec i kciuk powinny spoczywać na strunach, które w danym momencie nie są używane, żeby chronić gitarę przed niechcianymi przydźwiękami. Będzie to miało ogromne znaczenie dla lepszej artykulacji.” „Wykorzystaj palce dłoni, na której masz slide i połóż te za nim na strunach, żeby wyciszyć niechciane przydźwięki. Kiedy już opanujesz tę technikę eksperymentuj z podnoszeniem palców za slidem, żeby dodawać w niektórych sytuacjach te harmoniczne dla ciekawszego efektu.”
6. POPRAW SWOJĄ INTONACJĘ DZIĘKI TEJ FAJNEJ SZTUCE
„Używając tylko palca wskazującego ręki ze slide, zagraj nutę na gryfie, a następnie zatrzymaj się i korzystając ze slide, wjedź na tę samą nutę. Teraz porównaj je obie. Czy udaje Ci się trafić dokładnie w punkt za pomocą slide? Jeśli nie, nie martw się – po prostu ćwicz dalej. Dokonaj tego samego porównania, wybierając lub uderzając otwartą strunę, a następnie przesuwając się o oktawę wyżej na 12. progu, aby wyostrzyć słuch i zwiększyć swoją dokładność. W końcu dotrzesz do celu. Cierpliwość jest najważniejsza.”
7. VIBRATO JAK SZAFKA LESLIE
„Zawsze miałem słabość do brzmienia prawdziwych organów Hammonda B3 przechodzących przez kolumnę Leslie. George Harrison zrobił to w niektórych piosenkach Beatlesów i używał właśnie Leslie. Eric Clapton też – wielu Brytyjczyków to zrobiło. Pomyślałem: Jak uzyskać taki dźwięk bez kolumny Leslie? Dobrze, oto sposób: ćwicz wibrato z różną szybkością, tak jakbyś włączał i wyłączał głośnik obrotowy. Dzięki tym zmianom intensywności możesz zmieniać nastrój od wyluzowanego do napiętego i wszystkich punktów pomiędzy”.
8. ĆWICZ Z KLIKIEM LUB METRONOMEM
„Celem jest takie czucie czasu, byś nie odjeżdżał od reszty zespołu ani w przód, ani w tył. Chcesz poprawić swoją dokładność, aby konsekwentnie skupiać się na każdym uderzeniu, dopóki nie stanie się to twoją drugą naturą. Następnie możesz eksperymentować, grając niektóre utwory nieco przed rytmem, a inne nieco z tyłu. Przy szybszych fragmentach będzie brzmiało, jakbyś był podekscytowany tym, co robisz, co może być czasem bardzo porządane. W wolniejszych fragmentach, jeśli jesteś trochę z tyłu, możesz rozciągnąć czas i linie melodyczne, a całość nabierze uduchowionego i ekspresyjnego charakteru.”
9. ZDUBLUJ MOJO NA AKUSTYKU
„Oscyluj wraz ze slidem pomiędzy gitarami elektrycznymi i akustycznymi, korzystając z tych samych technik i strojów. To wspaniałe uczucie zinterpretować utwór, który zwykle grasz na gitarze elektrycznej, na gitarze akustycznej i odwrotnie. To zainspiruje Cię do kolejnych pomysłów i tchnie nowe życie w Twoje piosenki. Dotyczy to również gitary bez slide. Twoje brzmienie będzie zupełnie inne na gitarze akustycznej niż na elektrycznej, więc musisz pracować więcej. Ale to fajny sposób na zabawę i powinieneś go spróbować.
10. ZOSTAŃ SEKCJĄ DĘCIAKÓW
„Ponieważ muzycy grający na instrumentach dętych muszą oddychać przez cały utwór, ich frazowanie ma tak naturalny charakter jak rozmowa. Spróbuj naśladować ten efekt, szybko wślizgując się na pierwszą nutę solówki, a następnie zsuwając wolniej w dół na kolejną. Zatrzymaj się, nie grając nic, jakbyś brał oddech, a następnie naprzemiennie powtarzaj długie i krótkie słowa w następnym wierszu. Mieszaj różne rzeczy i improwizuj. To sprawi, że wszystko stanie się o wiele bardziej interesujące i pomoże Twojemu instrumentowi śpiewać.”